Hundfoder - igen

Byter ni till ett foder utan majs och vete så lär det bli stor positiv förändring på hur hunden mår och bara genom att få bort majset lär avföringen bli klart bättre. Sådant kan verkligen(!) sätta fart på många magar... Sockerbetsfiber skulle jag också undvika och jag är inget fan av hydrolyserat protein. Vad det sista är vet jag inte, men jag är för lat för att googla just nu, framförallt när det inte påverkar vad jag tänker om fodret i stort.

Okej, tack för dina svar :-) vi får nog ta och beställa en säck!
 
Låg procent protein behöver inte betyda mycket kolhydrater, det kan betyda mycket fett också. Foder består som bekant av lite mer än kolhydrater och protein.

Ja, det stämmer att de energigivande näringsämnena är tre; protein, kolhydrater, fett.
Fodret kan ju inte bli hur tokigt sammansatt som helst. Foder brukar antingen vara rika på protein eller kolhydrater. Fettmängden kan variera mellan 8 % och upp till ca 30 % om det är mycket energirikt. Ett torrfoder kan ha proteinhalt upp till 42 % och kolhydrater upp till 60 %, men dessa mängder fett finns inte i torrfoder. Fettmängden avgör vad det är för slags foder: light, valp, vuxen eller högenergi. Proteinhalten visar hur köttrikt det är om det inte finns en massa vegetabiliska proteinkällor.
 
@nilie Har Livsmedelsverket skrivit om detta med ris också (för människor alltså)? Hittar inget om det på deras hemsida förutom angående barnmat. Blev lite intresserad, hade faktiskt inte hört om detta. Varierar mellan rissorter om jag förstod rätt? Är bulgur, couscous osv lugnt?
 
@nilie Har Livsmedelsverket skrivit om detta med ris också (för människor alltså)? Hittar inget om det på deras hemsida förutom angående barnmat. Blev lite intresserad, hade faktiskt inte hört om detta. Varierar mellan rissorter om jag förstod rätt? Är bulgur, couscous osv lugnt?
Du kanske har hittat alla artiklarna, men kopierar några rader ändå ur livsmedelsverkets hemsida:

Arsenik finns främst i risprodukter
"Samtliga risprodukter som undersökts – gröt, välling och risdrycker – innehöll arsenik. Särskilt risdrycker skulle kunna innebära en hälsorisk för små barn...

Kan barn äta vanligt ris?
Vanligt ris kan också innehålla arsenik, men man behöver inte avstå från att ge det till barn. Däremot är det viktigt att äta varierat, det vill säga att äta olika sorters mat, och att variera mellan olika märken. Då minskar risken att få i sig för mycket av skadliga ämnen."

Fakta om de undersökta ämnena
Arsenik
Arsenik är en tungmetall som finns naturligt i berggrunden och i jorden. I många länder används vatten med höga halter arsenik för bevattning av odlingar, vilket tas upp av växterna. Ris verkar vara särskilt mottagligt för upptag och lagring av höga halter arsenik. Livsmedel och dricksvatten bidrar mest till arsenikexponeringen.


Är det farligt med arsenik?
Arsenik uppträder i två huvudformer, organisk och oorganisk. Oorganisk arsenik är den form som är giftig för människan. Arsenik kan påverka utvecklingen av nervsystemet och immunförsvaret och små barn är särskilt känsliga för sådana effekter eftersom hjärnan utvecklas. Att utsättas för arsenik under många år kan även öka risken för cancer. Mycket höga doser kan ge akut förgiftning.

Det saknas i dag gränsvärden för arsenik i livsmedel, men arbetet för att införa ett gränsvärde för ris i EU pågår.


"Undvik risdrycker i förskolan
Undvik att servera risdrycker som alternativ till mjölk i förskolan...


Expressen kommenterar rönen från FDA:s rapport, vilken jag tidigare länkat:

"Nu belägger nya rön från indiska och brittiska forskare att arsenikförgiftat ris kan ge genetiska skador.

Förgiftat ris
– Det vet vi från hundratals studier. Det visar egentligen ingenting nytt, men det är intressant att exponeringen för ris är så pass hög, säger Marie Vather, professor vid Karolinska institutet."
 
Bulgur och couscous är gjort av vete. Det är bra att variera med. Man ska inte äta ris varje dag. Människor som åt ris 2 gånger om dagen hade 70 % förhöjd nivå av arsenik i urinen jämfört med dem som inte alls åt ris. Studien var på 26oo personer, om jag minns rätt. Länk till den finns hos dogfoodadvisor bl a.
 
Men igen; det handlar om väldigt små halter… Barn är alltid mycket känsligare än vuxna för alla sorters gifter. Vare sig det gäller arsenik i ris, div tungmetaller i svamp som plockats i skogen, tungmetaller och dioxin i fisk, kadmium i potatis och andra rotfrukter etc. Det går inte att leva giftfritt! Varierad mat är alltid bra, även till hundar. Men vad kryddväxter har i hundmat att göra har jag svårt att se!
 
Men igen; det handlar om väldigt små halter… Barn är alltid mycket känsligare än vuxna för alla sorters gifter. Vare sig det gäller arsenik i ris, div tungmetaller i svamp som plockats i skogen, tungmetaller och dioxin i fisk, kadmium i potatis och andra rotfrukter etc. Det går inte att leva giftfritt! Varierad mat är alltid bra, även till hundar. Men vad kryddväxter har i hundmat att göra har jag svårt att se!
Varierad mat är bäst, som du skriver. För den som inte gör egen mat så blir det ofta ensidigt; samma torrfoder 2 gånger per dag i flera år. Hur nyttigt är det med 70 % förhöjd nivå arsenik i urinen/blodet för den som ger torrfoder med ris?

Kyddväxterna är i så små mängder att det är några dammkorn per måltid. De mäts i milligram per kilo foder. De tillsätts nog mest för att konsumenterna efterfrågar det, tror jag. En hund måste äta flera kilo av ett foder för att få i sig ett enda gram av en viss kryddväxt. Hunden äter mycket mer kryddväxter från dikeskanten under promenaden.
 
Ja, i små halter och på kort sikt spelar det ingen roll. Läs FDA:s senaste rapport från i år.(översatt):
"FDA data visar arsenik i ris, juice och öl
Här är en översikt av några betydande utveckling när det gäller arsenik i livsmedel under det senaste året.

"Nya vetenskapliga rön tyder på att dessa risker kan vara betydande. Forskare i Storbritannien och Indien publicerade den sista juli en banbrytande studie som ger det första beviset att de som ofta äter ris med höga halter av total arsenik kan få genetiska skador i celler i samband med cancer.

I studien mättes skador på kromosomer i celler som erhålls i urin från mer än 400 vuxna studiedeltagare i ett område i Indien med låg arsenik i dricksvatten. De som åt ca 2 ½ till 3 koppar kokt ris per dag som innehåller mer än 200 ppb total arsenik utsöndras mer genetiskt skadade celler än de som äter ris med mindre arsenik.

Studien konstaterade att mer än 10 procent av det ris i Kina, Pakistan och Bangladesh beräknas ha arsenikhalter som överstiger 200 ppb, medan den i USA, är mer än 50 procent av det ris som uppskattas innehålla arsenik vid dessa förhöjda nivåer."

http://www.consumerreports.org/cro/...show-arsenic-in-rice-juice-and-beer/index.htm
 
Couscous och bulgur är vete. Hundar lever mycket kortare liv än vi och lagrar således in mindre tungmetaller.
Jag hade valt Standardt eftersom jag inte vill ge mina hundar en massa örter. Acana är det enda foder mina hundar utvecklat nässelutslag av.
Undviker råfoder också numer. FDA har f.ö. lagt ut varning för att ge husdjur råfoder.
 
Om hundmaten ar importerad kan ocksa det som anses vara kryddvaxt i Sverige raknas som vanlig gronsak i det producerande landet.

Jag har forstatt att Svenskar ibland inte gillar Orijen just for att det ingar en hel del "konstiga" vaxter. De vaxterna ar naturliga i den del av Kanada dar maten produceras (prairie, eller prarie) och det basta satt att tillfora vissa mineraler och vitaminer.
 
Om hundmaten ar importerad kan ocksa det som anses vara kryddvaxt i Sverige raknas som vanlig gronsak i det producerande landet.

Jag har forstatt att Svenskar ibland inte gillar Orijen just for att det ingar en hel del "konstiga" vaxter. De vaxterna ar naturliga i den del av Kanada dar maten produceras (prairie, eller prarie) och det basta satt att tillfora vissa mineraler och vitaminer.

Ett alternativ till Acana och Orijen, som enligt mig är rejält överprisade och kommer långt bortifrån, är fodret Purizon. Det liknar de förstnämnda fodrena i innehåll men är betydligt billigare och det tillverkas i Tyskland. Mina hundar fungerar mycket bättre på det än Orijen eller Acana, och då har jag provat en del olika sorter blan annat Orijens dyraste Regional Red.
 
Couscous och bulgur är vete. Hundar lever mycket kortare liv än vi och lagrar således in mindre tungmetaller.
Jag hade valt Standardt eftersom jag inte vill ge mina hundar en massa örter. Acana är det enda foder mina hundar utvecklat nässelutslag av.
Undviker råfoder också numer. FDA har f.ö. lagt ut varning för att ge husdjur råfoder.

Det är det gamla vanliga alltså; hur man än vänder sig har man arslet bak. Nu tror jag iofs att risken att en hund ska bli sjuk i salmonella eller listeria är försumbar, precis som risken att de skulle lagra så mycket arsenik av ris att de skulle hinna påverkas av det under sin livstid.
 
Ja alltså jag har läst det där och jag är miljövetare med inriktning på ekotoxikologi plus att jag har läst medicinsk geologi så jag har koll på vad arsenik och andra tungmetaller kan orsaka för skada. Och jag skulle ändå inte tveka att ge ett torrfoder med ris till mina hundar. Hundar är INTE lika känsliga som spädbarn och svenska hundar bor i en väldigt ren miljö om man jämför med många platser i Indien.
 
Ett alternativ till Acana och Orijen, som enligt mig är rejält överprisade och kommer långt bortifrån, är fodret Purizon. Det liknar de förstnämnda fodrena i innehåll men är betydligt billigare och det tillverkas i Tyskland. Mina hundar fungerar mycket bättre på det än Orijen eller Acana, och då har jag provat en del olika sorter blan annat Orijens dyraste Regional Red.

Fast for mig ar det ju i vanliga fall precis tvart om. Acana och Orijen ar hyfsat narproducerat. Dessutom ar det inte sa manga bra foder jag kan kopa pa bada sidorna av atlanten.:p
 
Ja alltså jag har läst det där och jag är miljövetare med inriktning på ekotoxikologi plus att jag har läst medicinsk geologi så jag har koll på vad arsenik och andra tungmetaller kan orsaka för skada. Och jag skulle ändå inte tveka att ge ett torrfoder med ris till mina hundar. Hundar är INTE lika känsliga som spädbarn och svenska hundar bor i en väldigt ren miljö om man jämför med många platser i Indien.
FDA kan inte garantera vad som händer med en människa på lång sikt och som äter ris ofta. FDA är väldigt restriktiva med att gå ut med varningar och att de gjort det med ris säger mig att det är mycket värre än vad de skriver.(Jämför med de kinesiska hundtuggen som bevisligen dödat/skadat massor av hundar och de får fortfarande säljas i butikerna)
Det finns stora kommersiella intressen bakom risproduktion och det skulle påverka en massa ekonomiska intressen om FDA sa den verkliga sanningen.

Valpar och hundar av små raser äter mer i förhållande till sin vikt. Mediciner för människor utprovas på hundar. Det finns ingenting som säger att hundar tål tungmetaller bättre än människor. Arsenik ger cancer och diabetes typ 2. Hundar dör oftast av cancer och diabetes typ 2 ökar hos hundar.

Jag vill själv inte äta ris för ofta och då vill jag heller inte mata mina hundar med något som innehåller jordens farligaste gift. Det är ju inte nödvändigt med ris till hundar. De behöver inte kolhydrater alls, så varför chansa?
 
@nilie

Arsenik är långt ifrån världens farligaste gift. Botulinumtoxin har jag för mig räknas som det mest potenta naturliga giftet.

En dos på 0,15 g arsenik kan var dödlig(men är det inte nödvändigtvis) - med botulinumtoxin räcker det med 0,00000009 gram intravenöst eller 0,00000027 gram rent toxin som andas in för att döda en genomsnittlig människa på 90 kg.
 
FDA kan inte garantera vad som händer med en människa på lång sikt och som äter ris ofta. FDA är väldigt restriktiva med att gå ut med varningar och att de gjort det med ris säger mig att det är mycket värre än vad de skriver.(Jämför med de kinesiska hundtuggen som bevisligen dödat/skadat massor av hundar och de får fortfarande säljas i butikerna)
Det finns stora kommersiella intressen bakom risproduktion och det skulle påverka en massa ekonomiska intressen om FDA sa den verkliga sanningen.

Valpar och hundar av små raser äter mer i förhållande till sin vikt. Mediciner för människor utprovas på hundar. Det finns ingenting som säger att hundar tål tungmetaller bättre än människor. Arsenik ger cancer och diabetes typ 2. Hundar dör oftast av cancer och diabetes typ 2 ökar hos hundar.

Jag vill själv inte äta ris för ofta och då vill jag heller inte mata mina hundar med något som innehåller jordens farligaste gift. Det är ju inte nödvändigt med ris till hundar. De behöver inte kolhydrater alls, så varför chansa?

Nu hittar du nog på lite. När man räknar ut hur potent ett gift är så testar man sällan på människor (det är ju lite oetiskt) utan man testar på djur. När man fått fram värden för effektkocentrationer så måste man ändå lägga på en säkerhetsfaktor. Säkerhetsfaktorn är större ju färre försök som är gjorda och varierar mellan vilka arter som är testade. Så har du en lägsta effektkoncentration på 10 mg på djur så blir den lägsta acceptabla dosen betydligt lägre på människor, tror det är faktor 10 som är den lägsta. Det finns alltså en säkerhetsmarginal på den dosen som rekommenderas som den högsta du kan äta utan att bli sjuk. Eller du menar kanske att WHO och andra hälsomyndigheter samt forskare också är korrupta?
 
@nilie

Arsenik är långt ifrån världens farligaste gift. Botulinumtoxin har jag för mig räknas som det mest potenta naturliga giftet.

En dos på 0,15 g arsenik kan var dödlig(men är det inte nödvändigtvis) - med botulinumtoxin räcker det med 0,00000009 gram intravenöst eller 0,00000027 gram rent toxin som andas in för att döda en genomsnittlig människa på 90 kg.

Skulle vara "Arsenik är ett av jordens farligaste gift". 0,1 gram arsenik kan vara dödlig.
Ris används i försöksodlingar för att rena giftig mark. Ris är mycket duktigt på att suga upp gifter. Ris "väljer" arsenik i första hand, men om arsenik inte finns, tar det upp kadmium lika duktigt.
 
Nu hittar du nog på lite. När man räknar ut hur potent ett gift är så testar man sällan på människor (det är ju lite oetiskt) utan man testar på djur. När man fått fram värden för effektkocentrationer så måste man ändå lägga på en säkerhetsfaktor. Säkerhetsfaktorn är större ju färre försök som är gjorda och varierar mellan vilka arter som är testade. Så har du en lägsta effektkoncentration på 10 mg på djur så blir den lägsta acceptabla dosen betydligt lägre på människor, tror det är faktor 10 som är den lägsta. Det finns alltså en säkerhetsmarginal på den dosen som rekommenderas som den högsta du kan äta utan att bli sjuk. Eller du menar kanske att WHO och andra hälsomyndigheter samt forskare också är korrupta?

Brittiska och indiska forskare har redan testat på människor. (400 vuxna testpersoner)
Ur FDA-rapporten (översatt):

"FDA data visar arsenik i ris, juice och öl
Här är en översikt av några betydande utveckling när det gäller arsenik i livsmedel under det senaste året.

"Nya vetenskapliga rön tyder på att dessa risker kan vara betydande. Forskare i Storbritannien och Indien publicerade den sista juli en banbrytande studie som ger det första beviset att de som ofta äter ris med höga halter av total arsenik kan få genetiska skador i celler i samband med cancer.

I studien mättes skador på kromosomer i celler som erhålls i urin från mer än 400 vuxna studiedeltagare i ett område i Indien med låg arsenik i dricksvatten. De som åt ca 2 ½ till 3 koppar kokt ris per dag som innehåller mer än 200 ppb total arsenik utsöndras mer genetiskt skadade celler än de som äter ris med mindre arsenik.

Studien konstaterade att mer än 10 procent av det ris i Kina, Pakistan och Bangladesh beräknas ha arsenikhalter som överstiger 200 ppb, medan den i USA, är mer än 50 procent av det ris som uppskattas innehålla arsenik vid dessa förhöjda nivåer..."

"Vad du kan göra:

Variera din spannmålskonsumtion till att omfatta andra spannmål än ris. Och när du kokar ris, skölj det först, och använd ett förhållande på 6 koppar vatten till 1 kopp ris att laga det (dränera överflödigt vatten efteråt)."

http://www.consumerreports.org/cro/...show-arsenic-in-rice-juice-and-beer/index.htm
 

Liknande trådar

Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
2 038
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Var lär jag mig om hundfoder och vad som är det bästa för min hund? Har alltid haft häst och räknat fosterstater, men slutat med häst...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 522
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 103
Senast: tanten
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp