Kilopriset varierar mycket(!) beroende på storlek på påse. Men de bättre torrfodren går att få för typ 80kr/kg om man köper storpack.
Tittar nu på ett foder från Acana som exempel (det vet jag att brukar räknas som "bra foder"). 2kg-förpackning blir att kosta 169,50kr/kg. 17kg förpackning blir att kosta 70,74kr/kg. Det är ca 90kr/kg skillnad, enbart för att förpackningarna är olika stora! Flera andra foder i djuraffären där jag jobbar har åtminstone 30kr skillnad per kg beroende på om man köper stor eller liten påse.
Hur länge håller sig hundfoder? Vi har en Jack russel så han äter ju inte så mycket per dag så tänker att en 20kg-säck lär hinna bli dålig innan han ätit ens hälften.
Om man förvarar i plasttunna med slutet lock tex?
Just nu väntar jag på 2 påsar 2kg från Taste of the wild att prova att långsamt gå över till från RC.
Nackdelen är att det är från USA, hade ju hellre fodrat nåt mer lokalt från aus eller nz.
Det finns säkert bra alternativ och visst får det kosta, det vet vi ju, men ja det är ju skillnad på $35-40/2kg till $120
Jag har förstått dock att man inte behöver fodra lika mycket av bättre foder och man kan ju fylla ut med diverse annat