Vilket hundfoder?

Jag bytte till Mush Vaisto färskfoder när jag fick hem min hane, åt tidigare Pro Plan sensitive skin (lax). Är MYCKET nöjd med Mush på alla sätt. Enkelt att potionera och förvara, hunden älskar det och mängden avföring minskade med typ 200% :D. Tyvärr är det ganska dyrt men det är helt ok prismässigt när man har en såpass liten hund som jag har (7,5 kg).

Såklart visade han sig dock vara allergisk och började klia sig, fick öroninflammation osv. Bytte då helt enkelt tillbaka till torrfodret han stått på innan då det kändes enklast, även om jag eg. tycker det innehåller för mycket spannmål och för lite kött. Min blir dålig i magen vid varje foderbyte oavsett hur långsamt jag gör det så det känns inte riktigt schysst att prova mig runt för att hitta vilka proteinkällor han tål. Han fungerar bra på torrfodret också så jag är nöjd ändå :)

Det har jag personligen inga som helst problem med, då många valpfoder innehåller alldeles för mycket fett vilket kan vara förödande för vissa raser/hundar. För mig är innehållet viktigast, inte vad som står som namn på påsen.

Undra hur vargar och andra vilda hunddjur kan föda upp sina ungar utan speciellt valpfoder :D

Jag tror vi tänker typ lika, fast ändå inte :D
Energinivån har du ju rätt om. Jag vill gärna ge valpfoder till de är 3-4 månader beroende på ras, sedan kan man gå över till något med mindre energi, så de inte skjuter iväg och växer för fort.
Jag tänkte mer på calcium/fosfor-förhållande än energinivå i mitt uttalande om valpfoder. Finns ett och annat spannmålsfritt foder som kör med "men vårt foder är så natuuuurligt, du behöver inget valpfoder". Och då tänker jag framförallt på valpar utav stora, tunga hundraser. Jag hade då inte vågat chansa när det gäller torrfoder, men det är ju min personliga åsikt.

Sedan kan vi ju konstatera hunden inte är någon varg, och att många utav våra domesticerade hundar inte alls hade överlevt i det vilda. :)

Nutrima har brunt ris i sina foder. Allt ris och speciellt brunt ris skulle jag undvika. Ris innehåller arsenik och brunt ris mest. Mest arsenik finns i skaldelen i brunt ris. Vet ej om Nutrima har några spannmålsfria sorter. De jag kikade på hade alla brunt ris. Ris och majs är också de spannmål som oftast drabbas av mögelgifter. Två anledningar alltså att inte ge ris. Jag tror Four Friends har spannmålsfria sorter vilket är bättre.

Jag är inte speciellt orolig för arsenikförgiftning hos mina hundar när riset inte är huvudingrediens. Dessutom finns Nutrima i spannmålsfria sorter i Digestion och Skin+ (nåväl, den ena innehåller lite hirs), och eftersom en utav mina hundar är kräsen kommer jag att variera mellan sorterna.
Jag tror som sagt att produktionskedjan spelar betydligt stor roll i bland annat när det gäller mögelgifter, och där tror jag mer på Nutrima än Brit Care, därav bytet.

Four Friends vågar jag faktiskt inte ens prova. Jag har jobbat med det förr, och trodde verkligen på det när det kom. Men minst 30% utav de jag känner till som provat det har hundar som blivit jättedåliga.

Jag har gett lite olika foder genom åren, och har väl egentligen en ganska bestämd bild av hur jag vill utfodra min hund. Sen har jag ändå mjukat upp på vissa principer av olika skäl.
Jag vill ge helt spannmålsfritt (då räknar jag in ris och potatis också) och foder med hög kötthalt. Har tidigare gett VoH färskfoder och torrfoder från Taste of the Wild och Orijen. Tycker dock att alla dessa är orimligt dyra när det ändå funkar rätt skapligt med lite billigare foder.
Just nu får min hund färskfoder från Nordic (spannmålfria burgare, dock innehåller dessa potatis) kombinerat med torrfoder från Standardt (innehåller ris). Nordic tycker jag funkar bra men är inte helt nöjd med Standardt. Funderar ibland på att byta och kanske testa Magnussons, har för mig att de börjat med en spannmålsfri variant?

Anledningen till att jag vill kombinera torrt och färskt är för att det ska vara praktiskt när man är på resande fot eller typ sover borta.

Jag skulle aldrig ge tex Royal Canin eller liknande, men har landat i att det inte är värt att lägga enorma summor pengar på det perfekta hundfodret utan att näst bäst duger fint.

Jag tror vi tänker typ lika, fast ändå inte :D
Energinivån har du ju rätt om. Jag vill gärna ge valpfoder till de är 3-4 månader beroende på ras, sedan kan man gå över till något med mindre energi, så de inte skjuter iväg och växer för fort.
Jag tänkte mer på calcium/fosfor-förhållande än energinivå i mitt uttalande om valpfoder. Finns ett och annat spannmålsfritt foder som kör med "men vårt foder är så natuuuurligt, du behöver inget valpfoder". Och då tänker jag framförallt på valpar utav stora, tunga hundraser. Jag hade då inte vågat chansa när det gäller torrfoder, men det är ju min personliga åsikt.

Sedan kan vi ju konstatera hunden inte är någon varg, och att många utav våra domesticerade hundar inte alls hade överlevt i det vilda. :)
Jag tror det är mest viktigt att se över vad för ras man har, vilken energinivå dom ligger på generellt och sen ett valpfoder/foder som passar just den typen av valp. Inte lätt för de flesta valpköpare, men där är förhoppningsvis uppfödaren den som kan sin sak :)

Funderar ibland på att byta och kanske testa Magnussons, har för mig att de börjat med en spannmålsfri variant?

Anledningen till att jag vill kombinera torrt och färskt är för att det ska vara praktiskt när man är på resande fot eller typ sover borta.

Jag skulle aldrig ge tex Royal Canin eller liknande, men har landat i att det inte är värt att lägga enorma summor pengar på det perfekta hundfodret utan att näst bäst duger fint.

Jag tror också att Magnusson har en spannmålsfri variant numera.

Och ja, jag tror faktiskt också på det.

Jag är inte speciellt orolig för arsenikförgiftning hos mina hundar när riset inte är huvudingrediens. Dessutom finns Nutrima i spannmålsfria sorter i Digestion och Skin+ (nåväl, den ena innehåller lite hirs), och eftersom en utav mina hundar är kräsen kommer jag att variera mellan sorterna.
Jag tror som sagt att produktionskedjan spelar betydligt stor roll i bland annat när det gäller mögelgifter, och där tror jag mer på Nutrima än Brit Care, därav bytet.

Four Friends vågar jag faktiskt inte ens prova. Jag har jobbat med det förr, och trodde verkligen på det när det kom. Men minst 30% utav de jag känner till som provat det har hundar som blivit jättedåliga.

Kan du utveckla vad det är för fel på Four Friends? Har gett det till min hund, nu håller vi på att byta ut dock, men alltid intressant att veta. På vilket sätt har hundar blivit dåliga?

Kan du utveckla vad det är för fel på Four Friends? Har gett det till min hund, nu håller vi på att byta ut dock, men alltid intressant att veta. På vilket sätt har hundar blivit dåliga?
Det är inget fel på Four Friends. Har många vänner som utfodrar med det och hundarna mår toppen. Har själv gett det tidigare som godis och inga problem med magar trots att jag vanligtvis råutfodrar :)

Jag har gett lite olika foder genom åren, och har väl egentligen en ganska bestämd bild av hur jag vill utfodra min hund. Sen har jag ändå mjukat upp på vissa principer av olika skäl.
Jag vill ge helt spannmålsfritt (då räknar jag in ris och potatis också) och foder med hög kötthalt. Har tidigare gett VoH färskfoder och torrfoder från Taste of the Wild och Orijen. Tycker dock att alla dessa är orimligt dyra när det ändå funkar rätt skapligt med lite billigare foder.
Just nu får min hund färskfoder från Nordic (spannmålfria burgare, dock innehåller dessa potatis) kombinerat med torrfoder från Standardt (innehåller ris). Nordic tycker jag funkar bra men är inte helt nöjd med Standardt. Funderar ibland på att byta och kanske testa Magnussons, har för mig att de börjat med en spannmålsfri variant?

Jag gillar Magnussons spannmålsfria och den är nog ett bra komplement till råutfodring. Däremot är den låg i fetthalt (vilket jag tycker är bra för mina hundar som är lättfödda) vilket kan göra att man måste utfodra stora mängder om man har en mycket aktivt hund som har svårt att lägga på sig eller kräver mycket energi.

Det är inget fel på Four Friends. Har många vänner som utfodrar med det och hundarna mår toppen. Har själv gett det tidigare som godis och inga problem med magar trots att jag vanligtvis råutfodrar :)
Håller med, som jag skrev tidigare så har vår omplacering som hade all världens åkommor varit frisk sedan han kom till oss och fick Four friends, och bägge hundarna mår toppen med super pälskvalite' :)

Mina hundar får en kombination av torr - och färskfoder, oftast 2 mål torrt och ett mål färskt om dagen.

Som torrfoder har de i flera år ätit Magnusson Meat&Biscuit, nu har de under två månader käkat M&B Grain Free. De älskar bägge sorterna, så jag kommer nog variera lite mellan de två efter vad jag känner för :)

Som färskfoder har de fått Priima färskfoder, men nu sen Mush kommit med en 10 kg storpack av styckfrysta köttblock på ca 240 så har vi gått över till det, och jag är SÅ nöjd :bow: ! Lätthanterligt, lätt att portionera, lätt att få upp tillräckligt mycket, och framförallt inget kladd :up: !

15578961_1200683626688434_4113878819702044157_n.jpg

15578031_1200881440001986_7452856991906853460_o.jpg

Mycket nöjda hundar :D !

Mina hundar får en kombination av torr - och färskfoder, oftast 2 mål torrt och ett mål färskt om dagen.

Som torrfoder har de i flera år ätit Magnusson Meat&Biscuit, nu har de under två månader käkat M&B Grain Free. De älskar bägge sorterna, så jag kommer nog variera lite mellan de två efter vad jag känner för :)

Som färskfoder har de fått Priima färskfoder, men nu sen Mush kommit med en 10 kg storpack av styckfrysta köttblock på ca 240 så har vi gått över till det, och jag är SÅ nöjd :bow: ! Lätthanterligt, lätt att portionera, lätt att få upp tillräckligt mycket, och framförallt inget kladd :up: !

15578961_1200683626688434_4113878819702044157_n.jpg

15578031_1200881440001986_7452856991906853460_o.jpg

Mycket nöjda hundar :D !
Det ska vi väldigt skönt att få ner kostnaden framförallt med dom nya 10-kilos kartongerna :) För oss duger bullarna då jag har mindre hundar, men burgarna duger precis lika bra och gör ingen skillnad där. Kommer däremot ta mindre plats i frysen med platta burgare, än med dessa 3-kilos påsar med bullar och det är kanon :)

Jag gillar Magnussons spannmålsfria och den är nog ett bra komplement till råutfodring. Däremot är den låg i fetthalt (vilket jag tycker är bra för mina hundar som är lättfödda) vilket kan göra att man måste utfodra stora mängder om man har en mycket aktivt hund som har svårt att lägga på sig eller kräver mycket energi.
Ah, bra att veta! Då är det kanske inget för oss..

Just nu får min hund färskfoder från Nordic (spannmålfria burgare, dock innehåller dessa potatis) kombinerat med torrfoder från Standardt (innehåller ris). Nordic tycker jag funkar bra men är inte helt nöjd med Standardt. Funderar ibland på att byta och kanske testa Magnussons, har för mig att de börjat med en spannmålsfri variant?t.
Är det för att det innehåller ris du inte är helt nöjd med Standardt? Jag ger standardt, men tycker det är svårt att få tag på här.

Är det för att det innehåller ris du inte är helt nöjd med Standardt? Jag ger standardt, men tycker det är svårt att få tag på här.
Ja alltså Standardt innehåller ju massor med ris, det är väl typ första ingrediensen. Det gillar jag egentligen inte alls av principskäl. Har ändå bestämt mig för att testa under en längre period. Märker att hundens avföring blir kladdigare av Standardt (det är väl för lite kött helt enkelt) men det är inte så pass illa att jag MÅSTE byta. Det är ju inte optimalt att hålla på att byta hela tiden heller, så jag kör på detta ett tag till och funderar vidare..

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 083
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Jag vet att det redan finns trådar om just vilket hundfoder som är "bäst" och jag har läst dem alla men ändå inte riktigt hittat rätt i...
2
Svar
38
· Visningar
10 672
Senast: nilie
·
Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 239
Senast: SusieQ
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka