SusieQ
Trådstartare
Nu har jag kollat upp produkten, det är INTE ett helfoder så du kan inte ge enbart vom. Vet inte vad "vitaminiserat" betyder i mängd vitaminer men du behöver i alla fall tillsätta kalk i någon form
@Red_Chili vet du om det behövs muskelkött också?
Jag vet inte vad du menar med "vitaminiserat" heller, det är dock inget jag skrivit eller påstått här.
Jag vet inte vilket foder du har kollat upp, men om du tittar noga på vad jag skrev så skrev jag inte att jag bara skulle ge vom utan även helnyponpulver som innehåller alla vitala ämnen (vitaminer/mineraler/antioxidanter/spårämnen) hunden (och människan/hästen/katten) behöver inklusive lättupptagligt kalcium. Nyponpulver har även en dokumenterat cancerhämmande (hämmande, inte botande eller förebyggande) effekt. Nypon bromsar även upp åldrande.
Jag har inte hittat några riktlinjer att gå efter angående hundens näringsbehov så som det finns till häst, så att man kan räkna ut hur mkt av det ena eller det andra hunden skall äta, utan det står överallt att det är individuellt (nähä, verkligen?) och att man tydligen främst verkar gå efter rekommendationer från fodertillverkarna och sitt eget sunda förnuft (som ju också är högst individuellt). Kan tillägga att vi även diskuterat med en veterinär om foderbytet, så hunden kommer inte att bli vare sig undernärd eller lidande på annat sätt. Photobucket är nere just nu annars hade jag lagt upp en näringsförteckning över vomfodret jag köpt eftersom jag inte hittar den ngnstans på nätet då fodret tydligen är så pass nytt (Axess färskfoder).