Vad glad jag blir då fortsätter vi på det här spåret helt enkelt. Får låta bli att fråga uppfödaren om foder och hullfrågor. Lär väl få höra på utställningen om inget annat
På utställning vill dom ha feta hundar så det skulle jag inte lyssna på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad glad jag blir då fortsätter vi på det här spåret helt enkelt. Får låta bli att fråga uppfödaren om foder och hullfrågor. Lär väl få höra på utställningen om inget annat
Och huvudet ska vara litet i förhållande till kroppen på en DSG.Jo, jag har ju förstått det, men när det inte går att ana revbenen öht på en korthårig hund är det för mycket fett. Dessutom ser deras huvud löjligt små ut till den feta kroppen, det blir fel för mig.
Jag har mött DSG i fin form, men oftast är de ett par kilo för tjocka.
Att huvudet ska vara litet har jag förstått, men det ser ju helt onaturligt ut när huvudet är litet och sen hunden har ett par kilos övervikt.Och huvudet ska vara litet i förhållande till kroppen på en DSG.
Jag har ju haft rasen i snart 25 år och vet att det är en ras som har lätt för att lägga på hullet. Men majoriteten av de hundar jag har kommit i kontakt med har inte varit tjocka - så vi har väl antagligen inte träffat på samma jyckar då ...
Ledsen för sent svar, har varit lite hysteriskt på jobbet. Som jag uppfattade Sallander anser hon att valpfoder är bättre då det är särskilt anpassat till valpar med avseende på vitaminer etc. men hon sa även att man kan ge foder som anges vara till "alla åldrar" vilket ju ett flertal färskfoder är. Hon menar att fodertillverkaren "garanterar" att de vitaminer, mineraler som en valp behöver finns i sådana foder (hur väl man sen litar på fodertillverkarna är dock frågan). Som jag förstod henne var det inte bra att en valp fick i sig för mycket vitaminer etc. då det enligt henne var skadligt. Mycket av det hon sa finns att läsa på hennes hemsida och lite även på facebook under namnet "Hundmatsdoktorn".Vad hade hon för argument till att ge speciellt valpfoder vs vuxenfoder och varför skulle man inte tillsätta extra vitaminer och mineraler? Om det saknas och man hittat nått lämpligt att komplettera med?
Rätt att de inte kissar ut överskottet av biologiskt kalk, de bajsar ut det.
Lever innehåller a-vitamin som är en fettlöslig vitamin, det kan därför bli ett överskott som KAN bli farligt vid höga doser, men som komplement är det inga konstigheter.
Ledsen för sent svar, har varit lite hysteriskt på jobbet. Som jag uppfattade Sallander anser hon att valpfoder är bättre då det är särskilt anpassat till valpar med avseende på vitaminer etc. men hon sa även att man kan ge foder som anges vara till "alla åldrar" vilket ju ett flertal färskfoder är. Hon menar att fodertillverkaren "garanterar" att de vitaminer, mineraler som en valp behöver finns i sådana foder (hur väl man sen litar på fodertillverkarna är dock frågan). Som jag förstod henne var det inte bra att en valp fick i sig för mycket vitaminer etc. då det enligt henne var skadligt. Mycket av det hon sa finns att läsa på hennes hemsida och lite även på facebook under namnet "Hundmatsdoktorn".
Kan ju nämnas att vi gav vår unghund 50 % valpfoder och 50 % färskfoder "som var för alla åldrar" tills han var ca 8 mån. Av olika orsaker slutade vi då med färskfodret men kommer börja ge det igen till 50 %, måste bara bestämma vilket....
Absolut bör man det! Var som sagt något förvirrad och frågandes efter föreläsningen till vad hon hade sagt... Till oss sa hon inte att maten måste tillagas (förutom fisk och äggvita då) men typ att "rå foder" innebär en viss risk (hanteringen, frakten etc.). Men visst uppfattade jag att hon själv föredrog torrfodret...Å andra sidan är det väl Sallander som är övertygad om att rå mat är dålig, att ingen hund klarar sig utan spannmål, att hundmaten måste tillagas osv. Jag vet att hon är en av de som "ska kunna" hundmat, men det är väldigt många konstigheter hon kläcker ur sig då och då... Med andra ord, även hennes tankar och åsikter bör nog tas med en skopa salt.
Den översta tycker jag är riktigt snygg! Den understa är fet, men ändå så tycker jag att DSG på utställningarna brukar vara ännu fetare
Denna tycker jag är fin i hull. Men efter en googling inser jag att många ser ut såhär...