Vilket halsband kan man "markera" bäst med?

N

Nozer

Har en hund som när han får syn på ngt intressant drar rätt duktigt...

E man ute på promenad o det är en annan hund framför drar han konstant mot den hunden.

Har i dagsläget helstryp på honom, o resultatet blir en hund som flåsar värre än stora stygga vargen när drar...

Har testat vanliga halsband, halvstryp, o nu helstryp.
Han bryr sig inte det minsta.

Vad är att rekomendera?
En del säger smala kedjor eller smala halsband, så det känns i hunden när man "markerar" med kopplet.

vad är era erfarenheter o vad skulle ni rekomendera?

(har även sele, men han drar nästan omkull oss med den)

har gått kurser etc med honom, o han kan gå fint "fot" bredvid när man e ute o promenerar.
Problemet uppstår när det är ngt han vill fram till. Då går det inte att få stopp på honom typ...
Tränar på det, men det behövs ngt som verkligen får hunden att reagera.

/Tobbe

Sv: Vilket halsband kan man "markera" bäst med?

Du ska ha helstryp. Vad många verkar missförstå med stryphalsband är att de tror att det är till för att hunden ska strypas, dvs att den ska strypas när den drar =obehagligt och på så vis sluta. Märkligt nog verkar de inte bry sig när det inte hjälper, och hunden hänger i snäret och kippar efter luft .
Ett helstryp är till för att korrigera hunden när den är på väg att bland annat börja dra. En korrekt korrigering med helstryp= ett kort och häftigt ryck för att ge visst obehag men framförallt "hallåa" hunden och avbryta ett visst beteende (ex dra). Så använd du ditt stryp, men stryp inte hunden. Ha ett halsband med dålig friktion så att det löper lätt genom ringarna, när du vet att "snart kommer han börja dra" och hunden precis är på väg så ge ett kort häftigt ryck och säg "nej" så att han förstår.
Jag kan tänka mig att draghundar kan vara ännu värre att ha i stryphalsband om det används fel, då de är gjorda för att dra.
Lusten att dra är nog större än obehaget strypandet ger.

Jag hjälpte min granne med hennes jämthane som har samma problem igår. Trevlig att gå i koppel med överallt utom vid hundmöten. Då tog jag hunden och så fick hundens bästis följa med . Hunden sprang fram men fick ett ryck i kopplet och ett bestämt nej och en förflyttning till korrekt plats (dvs brevid mig) och fattade efter två tre gånger och skötte sig exemplariskt sen!
Han är å andra sidan ganska vek och jag vet inte hur din hun där. Denna fick panik och ville fly bort om man var för hård i korrigering så det är viktigt att vara snabb och behålla sitt lugn. Du får inte bli arg eller frustrerad på hunden.
Lycka till!

Senast ändrad:

Hej.
Mja... Jag är helt emot det som MrsScabtree föreslog. Jag säger inte att det är fel på något sätt! Alla har vi våra knep för att få vår hund att fungera som vi vill ha den för att både vi och folk i vår omgivning ska kunna vistas i närheten av våra jyckar.

Det jag inte gillar med den metoden är att med en stryplänk så kan man skada hundens nacke allvarligt om man gör sånna häftiga ryck. Smala halsband är fruktansvärt för hundens nackkotor. Hundens huvud sitter löst på atlaskotan och ett kraftigt ryck kan skada hundens ligament (som är det enda som håller fast huvudet). Dessa är inte så starka och kan töjas och skadas även vid försiktig stretching.

Tippset du fick är den "snabba metoden" som ger mycket obehag och får hunden att lyda för att den utsätts för obehag av DIG (som den ju faktiskt ska lita på i alla situationer). När man ger hunden ett starkt obehag/utsätter den för smärta vid hundmöten KAN detta göra hunden aggressiv. Eftersom den vid varje möte med annan hund utsätts för ett mycket otrevligt ryck i halsen. Hunden kan i värsta fall koppla detta till att det är den andre hundens fel att den utsätts för obehaget. Alla hundar förstår inte att vissa handlingar ger konsekvenserna den utsätts för. Det kan också skapa mycket stress och konflikt eftersom det är något han gärna vill men detta ger honom väldigt obehag. Han kan ju omöjligt förstå varför han inte skulle få försöka ta sig fram till den andre hunden som ser så intressant ut. Han har ju säkerligen dom vänligaste avsikter och detta är mycket bra! Jag tycker inte att det ska tas ifrån honom. Hunden är en egoist, det bara är så. Den handlar utefter vad som blir roligast/bäst för den själv och ingen annan.

Vore det inte mycket roligare/trevligare för din hund att vid möten med andra hundar få bra respons av sin husse/matte på ett lugnt och bra sätt?

Träna såhär:
Till att börja med så tycker jag att du ska lära honom att när du säger "bra" med den "mysigaste" tonen du besitter betyder att han får det smaskigaste godiset du kan få tag på till honom. Detta mysiga "bra" ska varje gång det används betyda godis! Lär hunden detta innan så att han är på det klara med att just detta mysiga "bra" har en betydelsefull innebörd.

Min hund är inte särskillt glad i godis och annat när vi är ute, så jag steker laxköttbullar till honom när vi ska träna och vill uppnå så bra resultat som möjligt. Detta är inte nödvändigt om din hund älskar sitt vanliga foder/godis, men jag föredrar att använda något extra gott när jag ska träna något så viktigt. Sen tar du en promenad på en plats där du är 99% (man kan ju tyvärr aldrig vara 100) säker på att du INTE möter någon hund denna dag och tid. Du har honom kopplad, går sakta framåt och när han inte drar så säger du "bra" (glöm inte att det ska vara så mysigt och snällt som möjligt, du får även låta så glad du bara kan utan att stressa upp) och när han tittar upp så ge honom en liten bit av det godaste du har med dig till honom. Fortsätt med detta tills du tydligt kan se att han ger respons och snabbt kommer till dig för att få sin belöning när du säger det magiska ordet. Upprepa detta några dagar i sträck så att du vet att han vet vad detta betyder.

Sedan är det "bara" att flytta ut detta på en mera "traffikerad" väg. Gå gärna så att den mötande hunden inte kommer direkt på utan gå på en stor äng eller vid en väg/stig med mycket lång sikt. Så fort du ser att han får syn på den annalkande hunden (det bästa är att riggar en sådan om du har någon polare med hund) så säger du "bra" och sticker till honom en liten bit av det godaste goda. Klappa gärna om honom vid halsen och bogen, smek honom över magen (lugnande). Beröm lugnt.
Vänd om och gå därifrån, låt honom INTE misslyckas genom att sätta fart mot hunden. Ge honom en extra godbit om han vänder om med dig utan att du ska behöva "bogsera" med honom. Om det blir lättare att hantera kladdigt godis + koppel och hund så kan du mycket väl ha en vän/sambo med dig, men tänk på att det kanske blir svårt att träna bort den extra personen.
Upprepa träningen! Byt gärna godis och ha kyckling ibland, torkat renkött ibland etc. Korta avstånden från er till hunden successivt. Backa gärna i träningen ibland för att han ska bli extra säker på vad som gäller. Detta kommer att ta tid, ja... Men det är väldigt snällt mot hunden och mycket bra för att er fortsatta relation och tillit.

Om du vet med dig att du inte har tid eller ork att träna till 100% varje dag så ha ett speciellt halsband/sele på honom enbart när ni tränar detta och något annat när ni bara är ute och "luffsar". Jag föreslår ett vanligt läderhalsband med så mycket bredd som möjligt dessa dagar då du inte skadar halsen på honom då. Och dom dagar då du tränar kanske ett halvstryp med en kedja som kan rassla lite bara för signalens skull, men kom ihåg att det helst inte ska användas. Det ska vara en tydlig skillnad för hunden att ha "luffsa" halsbandet och träningshalbandet.

Låt honom heller aldrig, aldrig möta andra hundar på andra platser än dom DU har valt. Exempel en viss äng, eller trädgården för all del. Då kommer hunden också i sinnom tid lära sig att det inte är någon idé att ens försöka dra sig fram till någon annan hund. Han får ändå bara hälsa på en viss plats. Detta kan du självklart ändra på i sinnom tid, men då föreslår jag att du har en viss signal till hunden strax innan så att han vet vad som gäller. Ex att han ska sitta ner och ge dig tassen först. En väldigt tydlig signal för då måste han ta riktig fysisk kontakt med dig före.

Oj oj.. detta blev långt. Jag önskar er all lycka med träningen vilket allternativ ni än väljer! Du får jätte gärna skriva hur träningen har gått! :)

Mvh
Indil

Senast ändrad av en moderator:

Mycket snack och lite innehåll.

En hund skadas inte av ett strypkoppel, det är en myt.
Godistjafset kanske fungerar med en hund utan motor, men har hunden verkligen bestämt sig då skiter den totalt i godiset.

Ett stryp ska aldrig användas för att segdra i en hund. Dessutom sitter aldrig ett stryp framför atlaskotan då måste det knytas fast i öronen. Strypet glider ner på halsen. Ett stryp används för korrigering och korrigeringen sker från slakt koppel, precis som Mrs.S. skrev. Kopplet ligger då långt ner på halsen mot bringan och det skadar då inte.

Se till att ha "reservlängd" kvar på kopplet som kan tvärt släppas efter, följt av en snabbt snärt med slakt koppel efter hundens sida, på samma sätt som då man dammar en matta.
Kombinationen av ljudet av kedjerasslet och snärten mot sidan gör att hunden kommer reagerar.

Ett segdragande reagerar hunden praktiskt taget aldrig för.

Till TS kan jag säga att du kan använda halti som fungerar mycket bra. Det har fått en dålig klang beroende på att det är effektivt och då antar mysgänget att då är det något fel.
Riskera inte personskadeor p.g.a myter. Det finns massor av människor som skadats av koppeldragande hundar, men verkligt dokumenterade fall av skadade hundar går inte att få fram.

Det brukar fort bli så att när hunden verkligen känner vem som bestämmer då löser si problemen även i fortsättningen.

Min stora hane kan vara väldigt tråkig att gå ut med ibland o om jag inte är på humör så sätter jag ibland på en halti för att slippa bråka. Det ska väl tilläggas att han inte bara bor hos mig utan den mesta tiden hos mina föräldrar o där får han göra lite som han vill :angel:

Hahaha, ojojoj. Och jag antar att du vet vad jag har för hund och vet vilket otroligt jobb jag har fått lägga ner på honom eftersom du säger så :)

När en människa får whiplash i en bilolycka är inte det för att den hade ett snöre som drogs åt kring halsen utan för att det blev ett kraftigare ryck än vad musklerna i halsen orkade med, samma sak gäller för hundar som man rycker för hastigt i. Halsmusklerna hinner inte med att hjälpa ligamenten att klara rycket. Hundar kan också få whiplash... fast jag betvivlar att man har samma namn på det.

Det handlar inte längre om att bestämma eller dominera över sin hund. Man ska vara en god ledare och veta bäst i alla situationer. Min hund litar alltid på mig i besvärliga situationer för att jag är lugn och alltid vet bäst.
Så var det inte för ett par år sen. Jag körde dom gamla metoderna. Ryckte i kopplet, tog tag i nacken på honom etc. Han tappade förtroendet för mig (med all rätt) och tog mig i handen. Inget hugg, bara en kort markering. Tack och lov insåg jag att felet låg hos mig och mina metoder och inte hos min hund. Han försvarade sig ju bara. Efter det slutade jag att ta tag i honom, jag ryckte inte i kopplet, skrek inte etc. Nu när jag blir arg på honom så säger jag åt honom med dåv röst att skärpa sig och tittar argt på honom. Han gör då som jag säger utan att jag ska behöva ge honom fysisk tillrättavisning. Om man tänker tillbaka på dom som varit dom bästa lärarna i skolan eller privat dom som man har sett upp till mest så blir det dom som varit lugna och altid haft svar på allt.

Hunden agerar utefter vad som blir bäst/roligast för den själv och jag vill inte att den ska lägga av med ett beteende pga rädsla för vad jag gör mot den.

Jag har tränat med många olika raser och individer och aldrig behövt ta till våld för att få hunden dit jag vill. Jag anser att man, när nöden kräver, visst kan ta tag i sin hund eller rycka till. Men jag anser inte att det är ett måste för att träna den. Jag förespråkar inte någon metod, hundpsykolog, hundtränare eller privatpersons sätt att träna utan vill träna individanpassat. Vissa hundar kräver mer än andra och vissa sätt funkar på en hund men inte en annan.

Jag anser att det är roligare att träna hund om man slipper ta tag och rycka i den. Folk får träna som dom vill med sina hundar och med dom metoder dom tycker funkar. Jag hoppas bara att dom tänker på hunden när dom gör det.

Mvh
Indil

Människor och djur ser olika ut, eller åtminstone jag är inte lik en hund :angel::angel:
Människan balanserar huvudet rakt ovanför kotpelaren och djur har en i princip vågrät kotpelare. Muskulaturen är därför helt olika och det går inte att jämföra människoskador med hundskador.

Om nu hundarna är så ömtåliga, hur klarar de då att springa lösa och leka?
Jag har sett många tvärstopp i både träd och väggar, utan skador.

Hur kan en ren överleva att fångas i lasso när den springer för fullt? Där har du både tyngd och en avsevärd hävstångsverkan när lasson sitter i hornen. Än har aldrig en ren skadats av att fångas i lasso. Förklara det.

Kan du ta fram verifierade exempel på någon enda hund som skadats genom koppelryck. Jag har frågat på många olika forum och även vettar undrar var dessa skadade hundar tar vägen. Det närmaste någon varit är en som påstod att för att hon saknade hålfotsinlägg i unga år och fick ont i kroppen så skulle även en hund skadas. Långsökt tycker jag. Jag efterluser alltså verifikation på koppelskador.

Jag varken använder eller förordar våld i hunddressyr. om du läser vad jag skrivit så är min rekommendation för strypanvändning på inget sätt våldsam. Det bygger på överraskning och avledning och det har för mig fungerat bra. Metoden används bl.a av Anders Hallgren. Mina hundar följer/lyder för att jag är den verkliga ledaren, inte för att jag är en godisautomat.

Visst man kan dressera hundar på många sätt. Jag har en nära bekant som kört godis/klickermetoden på sin hund nu i tre år. Han är dessutom utbildad dressör.
Hunden ja den är helt odräglig med resten av familjen, den lyder husse någorlunda, och det är som husse säger att med klicker kan man lära in det mesta i ostressade situationer, men när det blir skarpt läge då räcker det inte till. Det konstiga är att när jag tar hunden så lyder den mig utan godis och krusiduller, underligt eller hur?

Men som sagt hunden är bara tre år gammal, så det kanske kommer.
När mina hundar är tre år gamla då har de redan fungerat länge. Men det beror ju på vilka intressen man har. Vill man ständigt nöta/tjata så är kanske det "gamla" sättet att dressera för effektivt för att då använda.

Nä, jag är inte heller för godismetoden, men alla tränar vi ju olika.
Har en stooor schäferhane som gärna vill dra i kopplet om han ser andra hundar, katter eller kaniner. Har nu kommit en jättegod bit på väg med hjälp av en rejäl utskällning där jag "pratat" ner min hund och stått och fyat och skällt på honom länge och visat mitt missnöje när han fått syn på katt eller hund.
Våld funkar inte på denna hund och stryphalsband inte heller som mer än en tillfällig korrigering, han har helt enkelt tyckt det är värt obehaget och inte fått ngn otrevlig minnesbild som kopplar samman katt med obehag.
Detta är en i övrigt mkt vältränad och lydig hund som blev helt blockerad om han såg katt och ofta andra hundar. Nu har han fattat att sådana drar man inte fram till för matte säger att man inte får.

Nu har jag lagt till en kastkedja och det funkar utmärkt. När han glömmer sig eller tittat för länge på en katt så rasslar jag lite försiktigt med kedjan, denna metod var otroligt effektiv för att bryta hans beteende. Kastkedjan är hos honom nu sammankopplat med ordet Fy, och det är en helt annan hund:).

Och nej, rätt använt skadar ett stryphalsband inte hunden. Jag använder som sagt inte godis för att berömma hunden i ovanstående situationer, en liten klapp på huvudet och ett försiktigt "duktig", räcker låmgt.

Det jag inte gillar med den metoden är att med en stryplänk så kan man skada hundens nacke allvarligt om man gör sånna häftiga ryck. Smala halsband är fruktansvärt för hundens nackkotor. Hundens huvud sitter löst på atlaskotan och ett kraftigt ryck kan skada hundens ligament (som är det enda som håller fast huvudet). Dessa är inte så starka och kan töjas och skadas även vid försiktig stretching.
Jag har hört detta uttryck från så många, konstigt nog finns det ingen forskning som tyder på att detta skulle stämma, hursomhelst. Om du har något faktaunderlag får du gärna visa det här. Alltid intressant med vad "andra sidan" anser.
Eftersom att du menar att hunden skulle ta skada av ett stryp gör det mig aningen orolig över hurvida du eller folk i din omgivning har använt det. För jovisst, alla redskap kan bli förödande i fel händer.
Likaså när man rider, ett kandar är ett förträffligt instrument i rätt användares mun..och ett tortyrredskap i idiotens som inte vet vad h*n pysslar med.

Ett stryphalsband är ett jättebra redskap när det används rätt och det är så gott som omöjligt att skada hunden. Ett stryphalsband är anpassat så att det har väldigt dålig friktion= det glider lätt och kan på så vis ge obehag i ett fåtal sekunder för att sedan omedelbart frigöra från obehaget, rent psykiskt innebär det minimalt med stress för hunden och fysiskt ger det inte mer obehag än en stöt med handen. Ett stryphalsband ska bryta en tanke från hunden (ex fixering) vilket i slutändan ska resultera i att det felaktiga beteendet bryts.

Tippset du fick är den "snabba metoden" som ger mycket obehag och får hunden att lyda för att den utsätts för obehag av DIG (som den ju faktiskt ska lita på i alla situationer). När man ger hunden ett starkt obehag/utsätter den för smärta vid hundmöten KAN detta göra hunden aggressiv.
Du fick en liten förklaring ovan, men jag hävdar att du har fel och tänker ur ett mänskligt perspektiv där man gärna vill sätta känslor på hunden som inte finns. Jag håller med om att ett starkt obehag från matte och husse i en situation som denna enbart skulle förvärra alltihop. Jag ska göra två exempel:

1, Matte o vovve är ute och går och hundra meter bort ser plötsligt matte grannhunden som är på väg mot dem. Hobn vet att hennes egna hund är stark och väldigt gärna vill hälsa på grannhunden, men avsikterna är inte alltd goda från hundens håll. Det kan ju bli bråk? Matte kan trilla för hon inte orkar hålla jycken? Hon börjar bli nervös och hunden märker av mattes nervositet och tittar upp från kissfläcken den stod o beundrade och ser det matte är så nervös över. Hur ska h*n reagera? Hunden är nära nu och hennes hund drar så armar och rygg känns dom de ska slitas itu, matte gormar och skriker, är frustrerad och blir arg på sin hund/lägger den kanske ner på marken och är allmänt vansinning på hundens förkastliga beteende.
Fråga, blir hunden värre vid möten hädanefter? Ingen tvekan onm saken. Ilska och frustration hjälper ingen och särskilt ingen hund, matt eär ingen pålitlig källa.

2, Matte är ute med hunden. Grannhunden dyker upp bakom ett hörn. Pulsen höjs inte på matte men hunden har reagerat blixtsnabbt och kastat sig efter den andre i kopplet, matte har reagerat fortare och gett hunden ett kort men häftigt ryck precis innan hunden tagit sats. Hon är lugn men bestämd. Kommer mötena vara säkra i framtiden? Japp, hunden fick ett litet kort obehag vid felaktigt beteende. Varför? Jo för att det är så hundar gör med varandra och är matte/ husse bara lugna men behåller sin auktoritet kommer de med stor sannolikhet vara trygghetens centrum hädanefter.

Eftersom den vid varje möte med annan hund utsätts för ett mycket otrevligt ryck i halsen. Hunden kan i värsta fall koppla detta till att det är den andre hundens fel att den utsätts för obehaget. Alla hundar förstår inte att vissa handlingar ger konsekvenserna den utsätts för. Det kan också skapa mycket stress och konflikt eftersom det är något han gärna vill men detta ger honom väldigt obehag.
Ja, om du är arg och frustrerad och rycker och drar som en vettvillig OAVSETT halsband eller annat redskap kommer det ge hunden ett obehag i form av en väldigt obalanserad situation och det kommer att gå åt fanderns efteråt. Att dra ut på en sån här situation skapar MER stress än att ta saken över en enda promenad. Stress hinner inte uppstå öht om hunden korrigeras i tid. Det är ändå stressen i sig som ska korrigerasoch ett balanserat beteende som ska belönas.

Till att börja med så tycker jag att du ska lära honom att när du säger "bra" med den "mysigaste" tonen du besitter betyder att han får det smaskigaste godiset du kan få tag på till honom. Detta mysiga "bra" ska varje gång det används betyda godis! Lär hunden detta innan så att han är på det klara med att just detta mysiga "bra" har en betydelsefull innebörd.

Att muta en hund till lydnad löser inte det egentliga problemet. Det löser enbart symptomen. Vad ska hända om man råkar ha glömt godis en dag? Varför dra ut på ett stressmoment? Varför inte lösa källan till problemet och bygga upp en bra relation där respekt väger tyngst i relationen till sin hund? Jag vill inte att hunden ska lyssna på det jag har i handen. Jag vill att han ska lyssna på mig. För att jag vill det och ett alternativ däremellan ska inte finnas. Men visst, givetvis ska hans goda beteende belönas. Men inte mutas fram.

Jag varken använder eller förordar våld i hunddressyr. om du läser vad jag skrivit så är min rekommendation för strypanvändning på inget sätt våldsam. Det bygger på överraskning och avledning och det har för mig fungerat bra. Metoden används bl.a av Anders Hallgren. Mina hundar följer/lyder för att jag är den verkliga ledaren, inte för att jag är en godisautomat.

Precis!:bow:

I vilken bok har du läst Anders Hallgren använder sej av koppelryck i sin träning?
Jag har nämligen läst de flesta av hans böcker men kan inte komma på att jag läst det någonstans.

Jag använder inte koppel för att avleda/korrigera mina hundar, jag föredrar positiv förstärkning framför det.
Men mina hundar lyder mej INTE för att jag har godis, utan för att det är trevligt.
Det är skillnad på att använda godis som belöning och att använda godis som muta.

Senast ändrad av en moderator:

Anders Hallgren höll en kurs/information om hunddressyr där jag råkade deltaga. Han demonstrerade denna metod, och den har faktiskt fungerat mycket bra om man har rätt timing, d.v.s att man ligger ett steg före hunden så att man är klar över vad som ska hända. Det är inte rycket som sådant utan överraskningsmomentet som ger resultat. Att gå och ständigt rycka eller segdra ger aldrig resultat.
Rätt timing är ju a och o när man håller på med hundträning. Ligger du lite fel så blir resultaten ofta mycket fel.

AH har skrivit oändligt antal hundböcker, beroende på vilken vind som blåser. Han pejlar och tror han att godis säljer så skriver han om godis och är det något annat så kommer en ny bok som går stick i stäv med föregående. Men han räknas ju som guru så han går ju hem, fast man vet aldrig vad man ska tro när det gäller hans böcker.
Däremot när han själv visade sin egen träning så följde det det den metodik han lärt sig tillsammans med övriga dressörer från hundskolan i Sollefteå.

I vilken bok har du läst Anders Hallgren använder sej av koppelryck i sin träning?
Jag har nämligen läst de flesta av hans böcker men kan inte komma på att jag läst det någonstans.

Jag använder inte koppel för att avleda/korrigera mina hundar, jag föredrar positiv förstärkning framför det.
Men mina hundar lyder mej INTE för att jag har godis, utan för att det är trevligt.
Det är skillnad på att använda godis som belöning och att använda godis som muta.
Precis, och det Indil beskriver är inte annat än mutor.
Jag kör gärna en kombination av en koppelsnärt och godis när hunden beter sig rätt. Jag har dock inte alltid godis med i träning eller promenad och då måste hunden lyda ändå. Sen finns de den sortens hundar som skiter i mat och leksaker (min ena gjorde det). Ibland har det gått så långt att hunden blockerar sig också, vad gör man då?

Jag vet flera fall där hundar fått avlivas pga nackskador vid kollision med föremål el andra hundar så helt ofarligt är det inte.
Nu gäller diskussionen hundar o inte renar men varken du, jag eller renskötarna har en aning om en ren kan få ligamentskador typ whiplash av att kastas fast. Jag vet att det inte blir synliga skador med blödningar od, det skulle synas vid slakt o jag har aldrig sett ngt sådant på de tiotusentals renar jag besiktigat men allt går inte att se.
PL

Min har ju varit helt blockerad, gick inte att få kontakt vid ffa kattmöten. Men kastkedjan har varit toppen för att bryta det. Sedan har han ömkats till förbannelse efteråt:crazy:

Hade kunnat banka honom gul och blå utan att han märkt det, så pass grav var blockeringen, så är glad att jag hittat ett alternativ.

Jag vet flera fall där hundar fått avlivas pga nackskador vid kollision med föremål el andra hundar så helt ofarligt är det inte.
Nu gäller diskussionen hundar o inte renar men varken du, jag eller renskötarna har en aning om en ren kan få ligamentskador typ whiplash av att kastas fast. Jag vet att det inte blir synliga skador med blödningar od, det skulle synas vid slakt o jag har aldrig sett ngt sådant på de tiotusentals renar jag besiktigat men allt går inte att se.
PL

Javisst kan hundar skada sig. Det har jag aldrig förnekat, men som du själv säger citat:

"Jag vet flera fall där hundar fått avlivas pga nackskador vid kollision med föremål el andra hundar så helt ofarligt är det inte."

Alltså skador som uppkommit på andra sätt än genom användande av koppel. Det har jag också kännedom om, men fortfarande saknas koppeldokumentation.
Det måste alltså vara mycket farligare att ha en hund lös än att ha den i koppel, om nu ska spetsa till det.

Vad det gäller renar så måste du nog själv erkänna att, om det vore så farligt med ryck som det predikas i hundsammanhang, då skulle det absolut ha dokumenterats något fall där renar skadats när de fångas i lasso, eftersom man får en otrolig hävstångsverkan mot renens nacke/kotor pga längden mellan dragpunkt och brytpunkt.
(kraft x kraftarm =last x lastarm)

Alltså skador man inte kan dokumentera, se eller märka på annat sätt?
Kan det då vara vetenskapligt att tro att sådana skador då är vanliga?

självklart kan de få nackskador vid kollisioner, vore väl fantastiskt annars. Men att jämföra det med stryphalsband går nog inte, sålänge användaret av strypet inte sliter å drar som ev vettvilling vill säga.

Kan du ta fram verifierade exempel på någon enda hund som skadats genom koppelryck. Jag har frågat på många olika forum och även vettar undrar var dessa skadade hundar tar vägen. Det närmaste någon varit är en som påstod att för att hon saknade hålfotsinlägg i unga år och fick ont i kroppen så skulle även en hund skadas. Långsökt tycker jag. Jag efterluser alltså verifikation på koppelskador.

får du inte ut mer av en skriven text så tror jag nog att du har gått miste om mycket info. min hund blev skadad i rygg och nacke av koppelryck enligt behandlande kiropraktor. vet missade detta, men var ändå villig att skriva ut smärtstillande/inflammationsdämpande. vet litade alltså på att kiropraktorns större kunskaper om ämnet.

paralellen till mig handlade om att veterinärer och läkare kan missa de mest uppenbara saker, därför att de gärna behandlar symptom. i mitt fall missade ett flertal läkare och naprapater något som en sjukgymnast upptäckte när jag sökte vård för en helt annan skada.

ang koppelryck så är vi nog alla eniga om att en snabbt och lätt ryck INTE är skadligt på något sätt, men inte sällan ser man hundar svingas genom luften, gärna när de är påväg fram i ett utfall så kraften blir dubbelt så stor. inte heller är det särskilt ovanligt att halsbandet hissas upp bakom öronen och hålls kvar där genom att det är felvänt.

är det risk för personskador så ska man GIVETVIS skydda sig själv först, och sätta på en halti om det är nödvändigt. det tror jag heller inte att någon protesterar mot.

"mattpiskarmetoden" är väldigt effektiv, på rätt hund och med rätt timing. men inget som man bör släppa lös i händerna på stora starka karlar med dålig timing och noll känslighet för hundens signaler, och är därför inte en metod lämplig att nämna på ett forum.

nu är det väl hundrade gången jag skriver samma sak, hänger du med den här gången?

Min har också dragit fördjävligt vid hundmöten men har alltid gått fint vid sidan. Börjar få ordning på även möten nu.

För mig blev det stor skillnad om jag fokuserade på att aldrig släppa fram hunden så den kunde börja dra . Har hon redan hunnit börja så är hon svårare att stoppa. Istället höll jag noga koll på henne och så fort hon ökade takten för att hamna ett steg eller två framför mig så korrigerade jag. Ibland genom att rassla i kopplet, ett lätt ryck eller en stöd med handen/foten i sidan på henne. En litet "hörrdu vad tror du att du gör". Det räckte ofta för att få henne att tänka till. Men det gäller att hinna ta henne precis innan hon fått in fokus på det hon vill fram till. Och att vara envis och bestämd.

Under tiden jag gjorde detta använde jag haltigrimman på henne för ibland hinner man inte alltid med och jag är inte road av att kana på arslet bakom en tossig hund... ;) Men, understrykas bör, att i en halti rycker/sliter man INTE alls. Då får man korrigera genom att använda händer/fötter/röst eller annat istället.

Sen bara öva öva öva så mycket som möjligt.

Jag tyckte det var lättare att lära min hund att inte börja dra än att lära henne sluta dra i kopplet. Liten men ändå stor skillnad.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi går rookie kurs, jag trodde jag anmälde mig till en unghundskurs (slyngel) men det var en tävlingskurs.. :o Hur som helst, så gör...
2
Svar
28
· Visningar
4 470
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
N
Övr. Hund Ska skaffa annat halsband till våran Siberian Husky. Kör nu med helstryp, men han skiter i det o stryper sig själv. O enda resultatet...
Svar
2
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar