Vilket halsband kan man "markera" bäst med?

Sv: Vilket halsband kan man "markera" bäst med?

Vad vi gjorde då var dels att jag fick bli mer uppmärksam på NÄR han ska "sätta fart" vilket ibland är svårt med främmande hundar då man inte känner dem. När jag inte hann reagera sket jag att ge rycket i kopplet-då var det mitt fel att jag tajmade dåligt och då frå man strunta i rycket just precis då. Det löste vi genom att ha en sele på hunden. När jag inte hann snärta korrekt tog jag selen och lyfte lugn men bestämt tillbak ahunden på sin plats (fot brevid mig).
Alltså, när jag märker att hunden börjar tänka att den ska fram och kanske precis "tar sats". Då kommer snärten. I detta fall blev hunden lite stressad, men lugnade sig efter ett par sekunder och tittade upp på mig för kontakt, då kommer ett omedelbart beröm och lugnande klappar. När jag inte hinner reagera tar jag tillbaka hunden genom att lyfta tillbaka den i selen och sätter den på rätt plats. Sitter den lugnt får den beröm, sitter den och fixerar sig kommer snärten där. Man får aldrig vara frustrerad eller arg. Man ska heller inte rycka om hunden redan "stryps", då är det bättre att bara placera tillbaka den och börja om.

Så har jag gjort med min hund också. En massa ryck och bråk stissar bara upp henne.

Knapplån.

Först och främst ingen hund är avlad att dra i halsbandet. De som används som draghundar har alltid sele. Det är naturligt och sele används också på hästar. Jag har aldrig sett en häst dra en plog kopplad till ett snöre om hästens hals.

Jag återkommer till halsbandstypen. Varför är stryphalsband farligt?
Det har ju nu ventilerats både länge och väl, och ingen har kommit med något vettigt svar. Bara hypoteser.
Ett stryp glider ner och tar långt ner på halsen där muskulaturen är som tjockast. Någon skada har där aldrig rapporterats.
Ett stumt halsband sitter ofta lite löst och en hund som backar får halsbandet bakom öronen och det får då en dragriktning hunden bakåt och huvudet framåt. Alltså ett försök att skilja huvudet från kroppen. Jag vet inte av att någon hund skadats av det heller, men det verkar mycket mycket farligare än att ha ett stryp ner mot bringan.

Varför är ni mot halti? Det fungerar ju så att när hunden drar så böjs huvudet mot sidan och hundens fokusering bryts och då slutar den direkt dra. Det är ju det absolut mest skonsamma, men tabu i dett forum. Varför?

Jag kan ju bara svara för mig men stryp tycker jag inte om att se folk missbruka genom att låta hunden segdra och halvt strypa sig själv in i medvetslösheten. I övrigt måste väl ett stumt halsband vara värre när man ska rycka i koppel än ett stryp? Rycken blir ju mycket skarpare i ett sådant då dämpning saknas.

Haltin är suverän och en skitbra uppfinning! :) Så länge man minns att inte rycka/dra något ALLS i den. Den har jag haft stor nytta av under den perioden då jag tränade koppelfason med min hund.

nu har jag bara skummat igenom resten av tråden och svaret lär väl bli lite halvflummigt.

skarpare metoder är de som verkar genom smärta, d v s kraftiga ryck i kopplet, halti, "gå-fint-sele" mm.

jag tror INTE att hundar drar i kopplet för att jävlas med sin förare. jag anser inte heller att koppeldragning ska "botas" med att man tillfogar hunden smärta. jag frågar ofta folk om de har lärt hunden att gå i kopplet innan de började rycka och bestraffa, och de har de sällan. att LÄRA hunden gå ordentligt bör alltid vara steg 1.

koppeldragande kan bli kvitt med på flera olika sätt, och TS har fått flera bra råd i tråden. så jag har egentligen inget att tillägga på den punkten, mer än att man bör ta sig en funderare på VARFÖR hunden drar. är det den enda stimulansen hunden får, vill den komma fram till något, tycker den att promenadtakten är för långsam? när man listat ut varför blir det mycket lättare att åtgärda problemet.

någon frågade varför jag inte erbjuder min hjälp. det gör jag ibland när jag anser mig ha tid, och några säger ja. men de flesta ignorerar mitt erbjudande, och några få har t o m snäst åt mig. sådana människor är jag inte intresserad av att hjälpa.

min labbe fungerar det inte heller att rycka i. han är urstark och reagerar knappt på normala ryck. rösten och kroppspråket har istället blivit mina starkaste hjälpmedel. senaste koppeldragarhunden jag hjälpte till med var t o m snäppet värre, matte drog och slet för kung och fosterland, men hunden rörde inte ens ett öra i hennes riktning. numera har den alltid koll på henne och hon hör fortfarande av sig och berättar om vilka framsteg han har gjort. allt som behövdes var att hon ändrade kroppspråk och förstärkte sitt bra med en korvslant då och då.

pangare: för femtielfte gången. jag anser mig ha bevis för att min hund blivit skadad av koppelryck. jag har kvar kiropraktorns visitkort. vill du ha hennes telenr?

Varför är ni mot halti? Det fungerar ju så att när hunden drar så böjs huvudet mot sidan och hundens fokusering bryts och då slutar den direkt dra. Det är ju det absolut mest skonsamma, men tabu i dett forum. Varför?

jag har haft halti på min labbe när jag inte visste bättre. han lyckades dra omkull min far som vägde 115 kg, trots halti. så nej, det fungerar inte alltid som det är tänkt.

Ännu mindre dämpning får man när man sätter upp metallänken bakom öronen o håller den lagom försträckt innan man rycker!
PL

Jag tror du fått svar i ett flertal andra trådar på varför många anser att haltin är skarp ( obs inte tabu )

Det är inte bara på detta forum ..

/C

skarpare metoder är de som verkar genom smärta, d v s kraftiga ryck i kopplet, halti, "gå-fint-sele" mm.
Okej, jag är av en annan åsikt isåfall. Jag anser inte att ett korrekt använt stryp är minsta skarpt, däremot gå-fint-sele tycker jag inte alls om..och jag har svårt för halti också.

jag tror INTE att hundar drar i kopplet för att jävlas med sin förare. jag anser inte heller att koppeldragning ska "botas" med att man tillfogar hunden smärta. jag frågar ofta folk om de har lärt hunden att gå i kopplet innan de började rycka och bestraffa, och de har de sällan. att LÄRA hunden gå ordentligt bör alltid vara steg 1.
Självklart inte, då skulle d ju inte ha de här problemen? Har man kunskap att få hunden att gå i koppel torde man ju kunna lösa dragande också, det är ju det allt handlar om från början. Att hunden inte ska dra omkring. Och sedan att hunden skulle dra i kopplet "för att jävlas". Det tror inte jag heller, för hundar tänker inte så. Men fortfarande struntar de i att matte/husse far omkring bakom och behöver ett hallå. Ett "jag finns här och jag vill ha din respekt". Givetvis kan man avhjälpa det med flera metoder. Att du är för mjukare tycker jag ingenting om, funkar de så funkar det och då är det bra. Jag å andra sidan är oftast för denna som jag skrev då jag tycker att metoden är schysst och verkar funka bra!

någon frågade varför jag inte erbjuder min hjälp. det gör jag ibland när jag anser mig ha tid, och några säger ja. men de flesta ignorerar mitt erbjudande, och några få har t o m snäst åt mig. sådana människor är jag inte intresserad av att hjälpa.
Nej man har ju blivitavsnäst ett par gånger, men desto roligare är det när folk så glatt tackar ja!

allt som behövdes var att hon ändrade kroppspråk och förstärkte sitt bra med en korvslant då och då.
Det håller jag med om att den biten måste finnas där också.

Okej, jag är av en annan åsikt isåfall. Jag anser inte att ett korrekt använt stryp är minsta skarpt, däremot gå-fint-sele tycker jag inte alls om..och jag har svårt för halti också.

på vilket sätt är det schysstare med ett ryck med strypet än halti och gå-fint-sele menar du? alla tre fungerar ju så att hunden upplever obehag i varierande grad.

på vilket sätt är det schysstare med ett ryck med strypet än halti och gå-fint-sele menar du? alla tre fungerar ju så att hunden upplever obehag i varierande grad.

En väninnas hund (modell schäfer 55 kilo) hade "gå fint sele" och jag upplevde att det var för mycket friktion i linorna som sitter i armhålan o därikring. Obehaget upphör alltså inte omedelbart och jag tyckte mig se att hunden ville fly från obehaget vilket inte gick och det blev bara än värre ju mer hunden stressade/drog och frustrationen bara växte. Hunden förstod liksom inte hur den skulle reagera på obehaget.

Haltin är skadar lätt, jag är inte mot halti. Men jag gillar det mindre än stryp. Även där har fallen varit så att hunden har fått syn på en annan hund och kastat sig mot den vilket gjort att nacken snabbt knyckts åt sidan. I andra falla har den "bara" ökat på takten för att tillslut dra mot den andra hunden med huvudet ställt åt mattes håll men försökt dra ändå.

Obehaget släpper mycket fortare i strypet och används tillfälligt.
De fall jag vet med halti och selen har det handlat om att hunden får gå med dett ai flera veckor, och jag tycker att det är mycket schysstare att lösa saker och ting på momangen, än vad det är att dra ut på obehaget. Promenad efter promenad. Det är skarpare i min aögon.

ett stryp kan ju använas lika fel som det du beskriver?

självklart, klassikern är att hunden hänger sig i det och stryps.
Men jag förespråkar ju att strypet används vid enstaka tillfällen och inte som vardagskoppel eller "ett par dagar koppel". Vad jag har förstått har de andra alternativen längre inverkan på de flesta jyckar och släpper somsagt inte på obehaget på momangern. Jag vet inte en människa som haft halti eller gå fint sele bara en dag. Men det vore ju trevligt i sådanafall!

missförstå mig inte, jag föredrar också stryp framför halti, helt enkelt därför att det tillåter mer klantighet hos föraren. kraften blir ju mindre. men jag vill påstå att båda är ganska skarpa hjälpmedel, som bör användas endast med eftertanke och försiktighet (och helst hjälp om man inte är säker på hur man ska göra). inget av det är lämpligt som långvarigt promenadredskap på en hund som drar mycket. och båda kan missbrukas. jag använder själv stryp som jobbsignal, men har sällan ett koppel fastsatt ;).

f ö så verkar det skilja sig åt mellan de olika delarna av landet märker jag. här går mååånga hundar halvkvävda i stryp dag ut och dag in. eller i alla fall i lägenhetsområdena. i villakvarteren är det polulärare med halti på de stora.

tack för peppningen föressten. i morgon gör jag ett nytt försök med min ena granne. hennes hund slet sig nästan idag trots halti. det hade nog kunnat bli en riktigt otrevlig upplevelse.

Varför inte jämföra ett korrekt bruk av stryp med ett korrekt bruk av fast?
PL

Ok.

Enligt mig är ett korrekt bruk av fast halsband inget ryckande alls. Möjligtvis ett "wigglande" på kopplet för att få fram en signal. Då får man arbeta med röst och kroppsspråk istället.

Felaktikt bruk är ryckande och slitande vilket jag tycker ser mycket hårt ut då ingen dämpning finns, det tar direkt och hela hunden förflyttas om man tar i för mycket. Ofta sitter fasta halsband dessutom högre upp än ett löst stryp.

Korrekt bruk av stryp, då kopplet och strypet hänger löst, och rycks snabbt vid behov så ger det obehag dämpas av muskulaturen runt halsen som ändå ger efter för kedjan i viss mån, dvs rycket påverkar halsen och inte hela hunden på samma sätt. Tanken är väl att det är strypeffekten som ska ge obehagssignal, inte rycket bakåt/sidan. (Rätta mig gärna om jag har fel.)

Inkorrekt bruk av stryp är när strypet hålles ständigt sträckt, hunden drar, och att rycka då är lika illa som att rycka i ett fast halsband PLUS att hunden redan är halvt stryp. Sitter då kedjan dessutom uppe över öronen så blir det så illa det kan bli.

Tankarna kommer från mina egna promenader med hunden.
Hon blir lika stark i båda, har hon redan börjat dra så spelar det ingen roll vilket halsband jag har på henne. Signalen måste komma innan.
Använder idag ett halvstryp i rundsytt läder till vardags, skulle hon då rycka till (efter en fågel) så får jag en viss dämpning i kopplet och hon får ett visst obehag.

(Upptäckte ganska snart att koppelfasonerna inte satt i val av halsband alls utan jag fick ordning på det med annat sätt.)

Men det är som sagt min åsikt. :) Hittills. Jag har nog mycket kvar att lära än.

Knapplån.

Alla här anser tydligen att all typer av halsband är farliga.

Alla utgår från att det är farligt för hunden om föraren drar i kopplet.

Ytterst få anser att det är farligt för hunden när den (hunden alltså) drar och föraren hänger efter som ett ankare. Det accepteras, gör föraren något så är det farligt.

Det går helt enkelt inte ihop, vad är skillnaden.:confused::confused:

Tänk om ni skulle se verkligheten i vitögat och erkänna att alla hundar mår bäst om de går utan att slita i koppel.

Plocka bort farlighetsstämpeln och använd alla tillgängliga metoderna för att få hunden att sluta dra.

Är alla hundar framavlade att dra? Det var märkligt.

OM du går in o läser frågan som urpsprungligen ställdes i denna tråden så har personen ifråga en sib husky om jag inte är helt ute o cyklar. O mig veterligen är det draghundar!!!:D

nu har jag bara skummat igenom resten av tråden och svaret lär väl bli lite halvflummigt.

koppeldragande kan bli kvitt med på flera olika sätt, och TS har fått flera bra råd i tråden. så jag har egentligen inget att tillägga på den punkten, mer än att man bör ta sig en funderare på VARFÖR hunden drar. är det den enda stimulansen hunden får, vill den komma fram till något, tycker den att promenadtakten är för långsam? när man listat ut varför blir det mycket lättare att åtgärda problemet.

min labbe fungerar det inte heller att rycka i. han är urstark och reagerar knappt på normala ryck. rösten och kroppspråket har istället blivit mina starkaste hjälpmedel. senaste koppeldragarhunden jag hjälpte till med var t o m snäppet värre, matte drog och slet för kung och fosterland, men hunden rörde inte ens ett öra i hennes riktning. numera har den alltid koll på henne och hon hör fortfarande av sig och berättar om vilka framsteg han har gjort. allt som behövdes var att hon ändrade kroppspråk och förstärkte sitt bra med en korvslant då och då.

pangare: för femtielfte gången. jag anser mig ha bevis för att min hund blivit skadad av koppelryck. jag har kvar kiropraktorns visitkort. vill du ha hennes telenr?

:bow:

Var på en föreläsning med en mkt duktig hundtränare, nämner inga namn, men han poängterade att man kanske inte ska vara så fokuserad på sitt ledarskap utan försöka omvända det till att tänka sig mer som en lärare. Vi ska lära hunden att göra rätt.
O precis som du skriver cillamuffins, VI måste ju lära hunden att gå rätt i kopplet o det behöver man inte göra med hårda metoder.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi går rookie kurs, jag trodde jag anmälde mig till en unghundskurs (slyngel) men det var en tävlingskurs.. :o Hur som helst, så gör...
2
Svar
28
· Visningar
4 470
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
N
Övr. Hund Ska skaffa annat halsband till våran Siberian Husky. Kör nu med helstryp, men han skiter i det o stryper sig själv. O enda resultatet...
Svar
2
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar