Sv: Vilket halsband kan man "markera" bäst med?
Så har jag gjort med min hund också. En massa ryck och bråk stissar bara upp henne.
Vad vi gjorde då var dels att jag fick bli mer uppmärksam på NÄR han ska "sätta fart" vilket ibland är svårt med främmande hundar då man inte känner dem. När jag inte hann reagera sket jag att ge rycket i kopplet-då var det mitt fel att jag tajmade dåligt och då frå man strunta i rycket just precis då. Det löste vi genom att ha en sele på hunden. När jag inte hann snärta korrekt tog jag selen och lyfte lugn men bestämt tillbak ahunden på sin plats (fot brevid mig).
Alltså, när jag märker att hunden börjar tänka att den ska fram och kanske precis "tar sats". Då kommer snärten. I detta fall blev hunden lite stressad, men lugnade sig efter ett par sekunder och tittade upp på mig för kontakt, då kommer ett omedelbart beröm och lugnande klappar. När jag inte hinner reagera tar jag tillbaka hunden genom att lyfta tillbaka den i selen och sätter den på rätt plats. Sitter den lugnt får den beröm, sitter den och fixerar sig kommer snärten där. Man får aldrig vara frustrerad eller arg. Man ska heller inte rycka om hunden redan "stryps", då är det bättre att bara placera tillbaka den och börja om.
Så har jag gjort med min hund också. En massa ryck och bråk stissar bara upp henne.