Vilket halsband kan man "markera" bäst med?

Sv: Vilket halsband kan man "markera" bäst med?

vad är en kastkedja?:angel:

Kastkedja är en bit av en kedja, ex en del av ett stryphalsband, man kan också använda t.ex några mynt i en plåtask, ett gäng lösa plåtbrickor på ett snöre, eller en plastpåse med tomma ölburkar. Alltså något som ger ett oväntat skrammel.

Det bygger på att kasta VID hunden så att ljudet ska avleda från det hunden håller på med.

Det har blivit populärt dressyrredskap men stor VARNING utfärdas.
Det är en metod som mentalt bryter ner den starkaste hund. Att som en del gör, ständigt gå och skramla med kastkedjor kan göra hunden till ett nervvrak.

Använd därför inte de vardagliga sakerna som nyckler, eller kopplet, för då kan du få en hund som får panik när du ska låsa upp en dörr.

en kastkedja är precis vad det låter som. en kedja som kastas vid hunden (inte på!) och överraskar den. blockeringen bryts för ett ögonblick och du har möjlighet att påverka hunden igen.

KL

En kastkedja kan ju vara bra, samma sak med vatten eller något annat som blir som en överraskning för hunden.

Men de ska INTE användas till att hota med, som många gör, dvs går å rasslar lite när man möter en annan hund, eller vad det nu är som gör att hunden tappar intresset. Överraskningen ska komma pang boom, och sen är det bra med det!

Självklart kan din hund ha haft skador på nacke och rygg. Det är inget ovanligt när det gäller hundar. Läs ovan vad PL skrivit.

Vet. med en gedigen utbildning hittade inget fel. En kiropraktor med en relativt kortvarig utbildning kan direkt ange både fel och orsaken till felet. I eget intresse så hittar ju naturligtvis en kirpraktor skador på kotor.
Anser du att det är en slutsats som håller för en vetenskaplig granskning?
Jag tror inte det. Hunden kan lika gärna ha skadats vid lek ell sprungit mot något fast föremål.

Fortfarande saknas belägg för myten koppelskador.

Och ändå kallar du det myt :)
En myt är ju något som bevisats är "påhitt" och eftersom det inte går att bevisa vare sig att halsbandet ÄR upphov till skadan eller INTE så är det ju inte en myt.... Ännu

Senast ändrad:

Javisst kan hundar skada sig. Det har jag aldrig förnekat, men som du själv säger citat:

"Jag vet flera fall där hundar fått avlivas pga nackskador vid kollision med föremål el andra hundar så helt ofarligt är det inte."

Alltså skador som uppkommit på andra sätt än genom användande av koppel. Det har jag också kännedom om, men fortfarande saknas koppeldokumentation.
Det måste alltså vara mycket farligare att ha en hund lös än att ha den i koppel, om nu ska spetsa till det.

Vad det gäller renar så måste du nog själv erkänna att, om det vore så farligt med ryck som det predikas i hundsammanhang, då skulle det absolut ha dokumenterats något fall där renar skadats när de fångas i lasso, eftersom man får en otrolig hävstångsverkan mot renens nacke/kotor pga längden mellan dragpunkt och brytpunkt.
(kraft x kraftarm =last x lastarm)

Alltså skador man inte kan dokumentera, se eller märka på annat sätt?
Kan det då vara vetenskapligt att tro att sådana skador då är vanliga?

Det var du som påstod att hundar tålde att springa in i vad som helst.
Jag har aldrig påstått att sådana skador är vanliga men hur vetenskapligt är det då att påstå att de inte skulle kunna uppstå, ffa som man inte undersöker vare sig hund eller ren på sånt sätt att man
kan upptäcka skador av whiplashtyp.
När det gäller renen så är det dessutom ganska mkt elasticitet i en lasso o i änden står en människa som inte väger mer än renen
Jag har skrivit det förut: Jag tror att en hund tål nästan vilket ryck som helst i ett normalt placerat halsband, sätter man däremot upp det bakom öronen(a la Jeppe) o sen rycker hårt o snärtigt finns det inte alls lika mkt som tar emot, därför anser jag att detta är något, som av anatomiska skäl, inte kan rekomenderas .
PL

Självklart kan din hund ha haft skador på nacke och rygg. Det är inget ovanligt när det gäller hundar. Läs ovan vad PL skrivit.

Vet. med en gedigen utbildning hittade inget fel. En kiropraktor med en relativt kortvarig utbildning kan direkt ange både fel och orsaken till felet. I eget intresse så hittar ju naturligtvis en kirpraktor skador på kotor.
Anser du att det är en slutsats som håller för en vetenskaplig granskning?
Jag tror inte det. Hunden kan lika gärna ha skadats vid lek ell sprungit mot något fast föremål.

Fortfarande saknas belägg för myten koppelskador.

det finns massor av människor och hästar som fått skador upptäckta hos kiropraktor och blivit behandlade för dem där! det är väl ännu ganska ovanligt att man går med hunden till kiropraktor, den jag använde är en av mycket få i min landsände som även tar emot hundar.

NÅGOT som vet missade måste ändå kiropraktorn ha hittat och åtgärdat, eftersom hunden började leka efter behandlingen. det gjorde hon inte innan. lekandet har hållit i sig även efter att den smärtstillande medicinen tog slut, och särskilt mycket pengar tjänade inte den kiropraktorn på mig, eftersom hon visade hur jag skulle göra hemma.

En myt i detta sammanhang är ngt som ena parten inte vill eränna som en möjlighet.
Vad som är speciellt med "jepperycket" för häftigt utfört är att nacken inte kan böjas utan man får en skjuvande dislokerande kraft direkt på atlas eller axiskotan på samma sätt som en människa får en whiplashskada o i det läget har hunden inte mar att ta emot med. Fördelen för hunden är det lättare huvudet.
Att försöksmässigt bevisa eller motbevisa "myten" vore knappast acceptabelt ur försöksetiskt synpunkt.
PL

Jag vill påstå att jag inte riktigt hängde med i vad du just förklarade ang myter..

Eftersom jag inte tycker att man kan kalla det myt på det vis som pangare skriver det!

Jag ironiserade lite. I klartext: Pangare kallar det myt eftersom han inte kan acceptera att möjligheten till skada finns.
PL

Aha ok :)

Jag får skylla på solen/värmen att jag bara förstår dig i klartext ;)

Jag kallar det myt. Alltså något som alla påstår att det förekommer men som inte bevisats. Jfr. råttan i pizzan.

Vad jag är ute efter är som du säkert förstår bruket att ständigt varna för koppeldrag. Det har genom alla dessa varningar blivit nästan omöjligt för dressörer och alla som verkligen försöker få problem med koppeldragande hundar att göra någon vettig träning.
Farligt skriker alla, så får du inte göra, livsfarligt.

Jag försöker få folk att tänka lite själva. Vore det farligt skulle det absolut vara ett vanligt förekommande problem. Vi har ca 1 million hundar i landet och praktiskt taget alla drar eller har dragit i koppel och då skulle det finnas klara resultat om det vore farligt.

Du som vet. har säkert en massa andra saker som är mycket värre och framför allt vanligare, av ägarna framkallade problem för hundar än koppeldragning, men det kommer aldrig fram.

Vi har hundar som dödas av vargar, mycket vanligare än koppelskador, men vi släpper gladeligen hundar lösa, och inga forumvarningar där inte Vi har övergödda hundar, mycket vanligre än koppelskador, och inga varningar osv.

Håller du inte med om att man kan sluta varna för koppelryck och i stället varna människorna för de skador de kan råka ut för p.g.a att man inte lär sina hundar att gå i koppel utan att dra. Skulle mot förmodan någon skada på en hund ske, så är det en försumbar sak jämfört med de mänskliga lidanden koppeldragningar kan orsaka.

en kastkedja är precis vad det låter som. en kedja som kastas vid hunden (inte på!) och överraskar den. blockeringen bryts för ett ögonblick och du har möjlighet att påverka hunden igen.

Precis!

Vad gäller att inte gå och "smårassla"/hota, som ngn nämnde är det så klart korrekt, men under träningsfasen, eller vad man ska kalla det, kan det räcka med liiiite ljud för att en hund på väg in i blockeringen ska "komma tillbaka" och du kan påminna om/visa rätt beteende.

Numer går jag ofta utan kedjan och det har faktiskt inte tagit särskilt lång tid att först häva och sedan (nästan) helt stoppa blockeringen. Poletten har i princip trillat ner;)

Varför skall det utesluta att man varnar för det som faktiskt innebär en anatomisk/fysikalisk risk för skada?
Gör en risk en annan mindre????
Räcker det inte att du dragit in både kollisioner o renar? Skall du nu dra in vargar o alla upptänkliga skador(du nämner inte de hundar som vådaskjuts vilka är avsevärt fler än vargdödade) i ditt försök att "bevisa" att halsbandsskador är omöjliga?
Detta är en diskussion om koppel o halsband inte ett forum där du skall tala om för mig vad jag skall varna för!
PL

Du har tydligen fastnat i myternas värld.
Kom med klara bevis om koppelskador , du som tydligen har sådana bevis.
Du kritiserar Jeppe och hans dressyr, utan att Jeppe är med och kan försvara sig. Jeppe har hållit på med dressyr imånga, många år. Har någon hund tagit skada av hans koppelanvändning. Kom i så fall med klara bevis och inga luddiga antaganden.
Eftersom du är så säker att det är en förkastlig metod så måste du ju ha många bevis, eller?????

Ska vi varna, skrämma för allt, på samma sätt som det varnas för teoretiska misstankar om eventulla skador som koppel kan orsaka, ja då kan vi lägga ner all hundverksamget, för det mesta som sker runt en hund är farligare än den verksamhet som sker under koppelträning.

Vargar ja, det sker bevisligen fler skador på hundar orsakade av varg per år, än vad koppelanvändning har dokumenterat under det sista seklet, ändå släpper forumisterna sina hundar lösa utan att oroas, (t.om under förbudstid :cry::cry:)
Du håller ju med om att man inte har några skador redovisade på renar, trots en mycket mer hårdhänt behandling än vad som sker vid koppelträning. Underligt att då påstå att hundarna är så ömtåliga, trots att de har samma typ av kotpelaruppbyggnad.

Som sagt kom med bevis.

Du verkar inte kunna eller vilja förstå skillnaderna i hur krafterna verkar.
Nej jag har inga bevis, lika lite som du har det. Jag har inte lyssnat på några myter utan utgår från mina egna kunskaper i anatomi fysiologi o mekanik o kommer fram till att kraftiga ryck med halsband placerat uppe vid översta halskotorna bör undvikas så länge det inte finns klara bevis för att det är helt ofarligt.
Jag tror inte att Jeppe skadar några hundar, han har nog koll vilket inte de som försöker praktisera hans metoder har.
PL

sätter man däremot upp det bakom öronen(a la Jeppe) o sen rycker hårt o snärtigt finns det inte alls lika mkt som tar emot, därför anser jag att detta är något, som av anatomiska skäl, inte kan rekomenderas .

Även kända hunddressörer som ceasar milan använder sig av "jeppe metoden" på hundar som har gått långt över gränsen och struntar i annat. Vad jag har förstått vill J mena att snäretn i kopplet precis om jag skrev innan, INTE ska förflytta hunden eller åtminstone mycket litet. Ett likadant ryck med ett vanligt halsband förflyttar hundens nacke och på så vis kan skador uppstå. Däremot har jag sett fler av hans kursdeltagare använda sig av denna metoden när de tränat och misslyckats totalt med flygande småhundar genom luften. DET kan inte ha varit sunt..:crazy:

Det var precis vad jag såg flera gånger i TV serien!
I kombination med den höga halsbandsplaceringen torde det vara det mest effektiva sättet att efterlikna en whiplashskada.
PL

*kl*

allmän reflektion.

visst finns det de som är tillräckligt duktiga för att använda riktigt skarpa dressyrmetoder på svåra hundar. det tror jag knappast att någon vill protestera mot. men åtminstone jag ser väldigt tråkiga metoder i helt fel händer på i stort sett varje promenad. jag bor granne med ett "fint" villaområde och alla ska ha hund (vilket verkar vara generellt för hela landet, antalet hundar ökar). små hundar flyger runt i luften och de stora bromsas med halti. jag tyckte inte jag kunde något om hundar när jag köpte min första, men lägstanivån av baskunskaper verkar sjunka drastiskt.

anledningen till att jag sitter här och protesterar mot skarpa metoder är inte att jag tycker de borde totalförbjudas, utan att jag vet att det sitter folk och läser vad vi skriver som inte har en susning om hur dessa skarpa metoder ska användas.

så visst, en diskussion kring metoderna är aldrig fel, men man måste hissa röd flagg för vissa potentiellt farliga metoder när man skriver på ett allmänt forum! folk är faktist dummare (eller desperatare) än vad man kan tro...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi går rookie kurs, jag trodde jag anmälde mig till en unghundskurs (slyngel) men det var en tävlingskurs.. :o Hur som helst, så gör...
2
Svar
28
· Visningar
4 470
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
N
Övr. Hund Ska skaffa annat halsband till våran Siberian Husky. Kör nu med helstryp, men han skiter i det o stryper sig själv. O enda resultatet...
Svar
2
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar