Hej.
Mja... Jag är helt emot det som MrsScabtree föreslog. Jag säger inte att det är fel på något sätt! Alla har vi våra knep för att få vår hund att fungera som vi vill ha den för att både vi och folk i vår omgivning ska kunna vistas i närheten av våra jyckar.
Det jag inte gillar med den metoden är att med en stryplänk så kan man skada hundens nacke allvarligt om man gör sånna häftiga ryck. Smala halsband är fruktansvärt för hundens nackkotor. Hundens huvud sitter löst på atlaskotan och ett kraftigt ryck kan skada hundens ligament (som är det enda som håller fast huvudet). Dessa är inte så starka och kan töjas och skadas även vid försiktig stretching.
Tippset du fick är den "snabba metoden" som ger mycket obehag och får hunden att lyda för att den utsätts för obehag av DIG (som den ju faktiskt ska lita på i alla situationer). När man ger hunden ett starkt obehag/utsätter den för smärta vid hundmöten KAN detta göra hunden aggressiv. Eftersom den vid varje möte med annan hund utsätts för ett mycket otrevligt ryck i halsen. Hunden kan i värsta fall koppla detta till att det är den andre hundens fel att den utsätts för obehaget. Alla hundar förstår inte att vissa handlingar ger konsekvenserna den utsätts för. Det kan också skapa mycket stress och konflikt eftersom det är något han gärna vill men detta ger honom väldigt obehag. Han kan ju omöjligt förstå varför han inte skulle få försöka ta sig fram till den andre hunden som ser så intressant ut. Han har ju säkerligen dom vänligaste avsikter och detta är mycket bra! Jag tycker inte att det ska tas ifrån honom. Hunden är en egoist, det bara är så. Den handlar utefter vad som blir roligast/bäst för den själv och ingen annan.
Vore det inte mycket roligare/trevligare för din hund att vid möten med andra hundar få bra respons av sin husse/matte på ett lugnt och bra sätt?
Träna såhär:
Till att börja med så tycker jag att du ska lära honom att när du säger "bra" med den "mysigaste" tonen du besitter betyder att han får det smaskigaste godiset du kan få tag på till honom. Detta mysiga "bra" ska
varje gång det används betyda godis! Lär hunden detta
innan så att han är på det klara med att just detta mysiga "bra" har en betydelsefull innebörd.
Min hund är inte särskillt glad i godis och annat när vi är ute, så jag steker laxköttbullar till honom när vi ska träna och vill uppnå så bra resultat som möjligt. Detta är inte nödvändigt om din hund älskar sitt vanliga foder/godis, men jag föredrar att använda något extra gott när jag ska träna något så viktigt. Sen tar du en promenad på en plats där du är 99% (man kan ju tyvärr aldrig vara 100) säker på att du
INTE möter någon hund denna dag och tid. Du har honom kopplad, går sakta framåt och när han inte drar så säger du "bra" (glöm inte att det ska vara så mysigt och snällt som möjligt, du får även låta så glad du bara kan utan att stressa upp) och när han tittar upp så ge honom en liten bit av det godaste du har med dig till honom. Fortsätt med detta tills du tydligt kan se att han ger respons och snabbt kommer till dig för att få sin belöning när du säger det magiska ordet. Upprepa detta några dagar i sträck så att du
vet att han vet vad detta betyder.
Sedan är det "bara" att flytta ut detta på en mera "traffikerad" väg. Gå gärna så att den mötande hunden inte kommer direkt på utan gå på en stor äng eller vid en väg/stig med mycket lång sikt. Så fort du ser att han får syn på den annalkande hunden (det bästa är att riggar en sådan om du har någon polare med hund) så säger du "bra" och sticker till honom en liten bit av det godaste goda. Klappa gärna om honom vid halsen och bogen, smek honom över magen (lugnande). Beröm lugnt.
Vänd om och gå därifrån, låt honom INTE misslyckas genom att sätta fart mot hunden. Ge honom en extra godbit om han vänder om med dig utan att du ska behöva "bogsera" med honom. Om det blir lättare att hantera kladdigt godis + koppel och hund så kan du mycket väl ha en vän/sambo med dig, men tänk på att det kanske blir svårt att träna bort den extra personen.
Upprepa träningen! Byt gärna godis och ha kyckling ibland, torkat renkött ibland etc. Korta avstånden från er till hunden successivt. Backa gärna i träningen ibland för att han ska bli extra säker på vad som gäller. Detta kommer att ta tid, ja... Men det är väldigt snällt mot hunden och mycket bra för att er fortsatta relation och tillit.
Om du vet med dig att du inte har tid eller ork att träna till 100% varje dag så ha ett speciellt halsband/sele på honom enbart när ni tränar detta och något annat när ni bara är ute och "luffsar". Jag föreslår ett vanligt läderhalsband med så mycket bredd som möjligt dessa dagar då du inte skadar halsen på honom då. Och dom dagar då du tränar kanske ett halvstryp med en kedja som kan rassla lite bara för signalens skull, men kom ihåg att det helst inte ska användas. Det ska vara en tydlig skillnad för hunden att ha "luffsa" halsbandet och träningshalbandet.
Låt honom heller aldrig, aldrig möta andra hundar på andra platser än dom DU har valt. Exempel en viss äng, eller trädgården för all del. Då kommer hunden också i sinnom tid lära sig att det inte är någon idé att ens försöka dra sig fram till någon annan hund. Han får ändå bara hälsa på en viss plats. Detta kan du självklart ändra på i sinnom tid, men då föreslår jag att du har en viss signal till hunden strax innan så att han vet vad som gäller. Ex att han ska sitta ner och ge dig tassen först. En väldigt tydlig signal för då måste han ta riktig fysisk kontakt med dig före.
Oj oj.. detta blev långt. Jag önskar er all lycka med träningen vilket allternativ ni än väljer! Du får jätte gärna skriva hur träningen har gått!
Mvh
Indil