Vilket halsband kan man "markera" bäst med?

Sv: Vilket halsband kan man "markera" bäst med?

*kl*

allmän reflektion.

visst finns det de som är tillräckligt duktiga för att använda riktigt skarpa dressyrmetoder på svåra hundar. det tror jag knappast att någon vill protestera mot. men åtminstone jag ser väldigt tråkiga metoder i helt fel händer på i stort sett varje promenad. jag bor granne med ett "fint" villaområde och alla ska ha hund (vilket verkar vara generellt för hela landet, antalet hundar ökar). små hundar flyger runt i luften och de stora bromsas med halti. jag tyckte inte jag kunde något om hundar när jag köpte min första, men lägstanivån av baskunskaper verkar sjunka drastiskt.

anledningen till att jag sitter här och protesterar mot skarpa metoder är inte att jag tycker de borde totalförbjudas, utan att jag vet att det sitter folk och läser vad vi skriver som inte har en susning om hur dessa skarpa metoder ska användas.

så visst, en diskussion kring metoderna är aldrig fel, men man måste hissa röd flagg för vissa potentiellt farliga metoder när man skriver på ett allmänt forum! folk är faktist dummare (eller desperatare) än vad man kan tro...

:bow::bow::bow:
*håller med fullständigt*

Du skriver om skarpa dressyrmetoder kopplade till användning av koppel.

Varför jag håller igång debatten är att jag vill påvisa att det är inte fult att lära bort ovanan att slita i koppel. Det är det vanligaste problemet som folk vill ha hjälp med, så det tål att debatteras.

I detta forum liksom i alla andra forum så skriker en massa FARLIGT, FARLIGT, så snart ordet koppel används.

Det har då gått så långt att folk inte vågar att ens försöka lära bort ovanan, för då är de rädda för omgivningens hemska kommentarer.

Dressörerna vågar inte ta i tu med problemet för att alla skriker. Och resultatet blir att Svensson, ingen nämd och ingen glömd, till slut tröttnar när h*n blir förbannad och rycker/sliter och allt blir fel. Man tar till en massa andra metoder som inte ger förväntat resultat, och det blir bara värre för hundarna. I stället för en trevlig promenad blir det en ständig strid, och det gynnar varken hunden eller dess ägare.

Varför inte i stället konstatera att risken om den nu finns är så minimal att alla utan risk kan lära sin hund att inte dra i koppel. Man behöver inte varna för farliga koppel (med olika halsband). Får man bort farlighetssnacket så kan instruktörerna ta vid , och erfarna kan ge råd, och på så sätt lära de som inte kan.

En hund kan misshandlas på olika sätt och det är inget som accepteras, att som du skriver ha hundar flygande i luften hör avgjort dit, men det är ju att resultat av att man inte fått lära sig rätt dressyrteknik.

Varför går du inte dit och ger dem rådet att sätta halti på sina flygande hundar då? Det finns halti även för små hundar.

allmänt svar:

En sak jag reflekterar över i alla sådana här diskussioner....
Många här inne håller på med hästar parallellt med sina hundar tror jag.
Hur många sätter ett skarpare o skarpare bett i munnen på hästen för att hästen är framåt o energisk? Inte många hoppas jag.
Nej man jobbar på att få hästen eftergiven osv, jobbar på att med olika metoder få hästen att inte "hänga sig" i bettet utan använda energin till att bära sig med istället. O detta gör man sällan med att betsla skarpare.
Personligen tycker jag att man kanske borde dra den parallellen till sin hund oxå, är verkligen ett stryp lösningen för att få hunden att gå fint i koppel? Inte enl mig, mina hundar ska kunna gå bra oavsett halsband, sen att det ibland krävs mer arbete av mig som förare för att skapa en bättre kontakt. Man får nog testa sig fram vad som funkar bäst på just sin egen hund, visst kan det vara frustrerande när hunden ligger på som hin håle i kopplet men rustar man sig med tålamod, konsekvens så brukar även den pestigaste hund att gå bra efter ett tag.

Grejen är väl just det att ett korrekt ryck i kopplet är effektivt när man vet man gör. Dvs man har tajmingen och rätt attityd och kan påverka hunden med bara ett par ryck.

Många av de som läser saknar förmodligen detta och det är inte helt åt skogen att anta att många nu testar att rycka runt sina hundar i kopplet för de har de "läst av experterna på nätet". (överdriver litet)

Naturligtvis vill vi alla lära bort ovanan att dra i koppel, men man får anpassa metod efter användare. Det finns andra sätt som inte inbegriper ryck och strypkedjor som också fungerar.

Varför inte i stället konstatera att risken om den nu finns är så minimal att alla utan risk kan lära sin hund att inte dra i koppel. Man behöver inte varna för farliga koppel (med olika halsband).

Om man nu antar att det inte är skadligt (vilket jag tror att det är men ändå) är det då ok att slita runt med hundarna? Är det inte ett ganska otrevlig sätt att hantera sin hund, om man inte är helt säker på att man gör rätt? Jag utesluter nu de som vet hur man gör, precis som jag skriver ovan. Om Jeppe klarar att få en hund att sluta dra med tre ryck så kanske Svensson behöver 7 ryck, och detta upprepas ofta på flera promenader eftersom koppelträningen inte underhålls.

Nu känns det som att jag bara uppredar det cillamuffins redan skrivit.

Hej.
Mja... Jag är helt emot det som MrsScabtree föreslog. Jag säger inte att det är fel på något sätt! Alla har vi våra knep för att få vår hund att fungera som vi vill ha den för att både vi och folk i vår omgivning ska kunna vistas i närheten av våra jyckar.

Det jag inte gillar med den metoden är att med en stryplänk så kan man skada hundens nacke allvarligt om man gör sånna häftiga ryck. Smala halsband är fruktansvärt för hundens nackkotor. Hundens huvud sitter löst på atlaskotan och ett kraftigt ryck kan skada hundens ligament (som är det enda som håller fast huvudet). Dessa är inte så starka och kan töjas och skadas även vid försiktig stretching.

Tippset du fick är den "snabba metoden" som ger mycket obehag och får hunden att lyda för att den utsätts för obehag av DIG (som den ju faktiskt ska lita på i alla situationer). När man ger hunden ett starkt obehag/utsätter den för smärta vid hundmöten KAN detta göra hunden aggressiv. Eftersom den vid varje möte med annan hund utsätts för ett mycket otrevligt ryck i halsen. Hunden kan i värsta fall koppla detta till att det är den andre hundens fel att den utsätts för obehaget. Alla hundar förstår inte att vissa handlingar ger konsekvenserna den utsätts för. Det kan också skapa mycket stress och konflikt eftersom det är något han gärna vill men detta ger honom väldigt obehag. Han kan ju omöjligt förstå varför han inte skulle få försöka ta sig fram till den andre hunden som ser så intressant ut. Han har ju säkerligen dom vänligaste avsikter och detta är mycket bra! Jag tycker inte att det ska tas ifrån honom. Hunden är en egoist, det bara är så. Den handlar utefter vad som blir roligast/bäst för den själv och ingen annan.

Vore det inte mycket roligare/trevligare för din hund att vid möten med andra hundar få bra respons av sin husse/matte på ett lugnt och bra sätt?

Träna såhär:
Till att börja med så tycker jag att du ska lära honom att när du säger "bra" med den "mysigaste" tonen du besitter betyder att han får det smaskigaste godiset du kan få tag på till honom. Detta mysiga "bra" ska varje gång det används betyda godis! Lär hunden detta innan så att han är på det klara med att just detta mysiga "bra" har en betydelsefull innebörd.

Min hund är inte särskillt glad i godis och annat när vi är ute, så jag steker laxköttbullar till honom när vi ska träna och vill uppnå så bra resultat som möjligt. Detta är inte nödvändigt om din hund älskar sitt vanliga foder/godis, men jag föredrar att använda något extra gott när jag ska träna något så viktigt. Sen tar du en promenad på en plats där du är 99% (man kan ju tyvärr aldrig vara 100) säker på att du INTE möter någon hund denna dag och tid. Du har honom kopplad, går sakta framåt och när han inte drar så säger du "bra" (glöm inte att det ska vara så mysigt och snällt som möjligt, du får även låta så glad du bara kan utan att stressa upp) och när han tittar upp så ge honom en liten bit av det godaste du har med dig till honom. Fortsätt med detta tills du tydligt kan se att han ger respons och snabbt kommer till dig för att få sin belöning när du säger det magiska ordet. Upprepa detta några dagar i sträck så att du vet att han vet vad detta betyder.

Sedan är det "bara" att flytta ut detta på en mera "traffikerad" väg. Gå gärna så att den mötande hunden inte kommer direkt på utan gå på en stor äng eller vid en väg/stig med mycket lång sikt. Så fort du ser att han får syn på den annalkande hunden (det bästa är att riggar en sådan om du har någon polare med hund) så säger du "bra" och sticker till honom en liten bit av det godaste goda. Klappa gärna om honom vid halsen och bogen, smek honom över magen (lugnande). Beröm lugnt.
Vänd om och gå därifrån, låt honom INTE misslyckas genom att sätta fart mot hunden. Ge honom en extra godbit om han vänder om med dig utan att du ska behöva "bogsera" med honom. Om det blir lättare att hantera kladdigt godis + koppel och hund så kan du mycket väl ha en vän/sambo med dig, men tänk på att det kanske blir svårt att träna bort den extra personen.
Upprepa träningen! Byt gärna godis och ha kyckling ibland, torkat renkött ibland etc. Korta avstånden från er till hunden successivt. Backa gärna i träningen ibland för att han ska bli extra säker på vad som gäller. Detta kommer att ta tid, ja... Men det är väldigt snällt mot hunden och mycket bra för att er fortsatta relation och tillit.

Om du vet med dig att du inte har tid eller ork att träna till 100% varje dag så ha ett speciellt halsband/sele på honom enbart när ni tränar detta och något annat när ni bara är ute och "luffsar". Jag föreslår ett vanligt läderhalsband med så mycket bredd som möjligt dessa dagar då du inte skadar halsen på honom då. Och dom dagar då du tränar kanske ett halvstryp med en kedja som kan rassla lite bara för signalens skull, men kom ihåg att det helst inte ska användas. Det ska vara en tydlig skillnad för hunden att ha "luffsa" halsbandet och träningshalbandet.

Låt honom heller aldrig, aldrig möta andra hundar på andra platser än dom DU har valt. Exempel en viss äng, eller trädgården för all del. Då kommer hunden också i sinnom tid lära sig att det inte är någon idé att ens försöka dra sig fram till någon annan hund. Han får ändå bara hälsa på en viss plats. Detta kan du självklart ändra på i sinnom tid, men då föreslår jag att du har en viss signal till hunden strax innan så att han vet vad som gäller. Ex att han ska sitta ner och ge dig tassen först. En väldigt tydlig signal för då måste han ta riktig fysisk kontakt med dig före.

Oj oj.. detta blev långt. Jag önskar er all lycka med träningen vilket allternativ ni än väljer! Du får jätte gärna skriva hur träningen har gått! :)

Mvh
Indil

Hej
Kan du ge ett bra tipps på hur jag skall få min rottis tik 38 kg och gå förbi en gård med 2 hundar utan att stå på bakbenen och dra och leva galen.
Hon blir helt blokerad på detta stlle
Hon ser bara tassar och nos på hundarmna. Ett staket är emellan. Dom spinger som tokar innan för.
Min hund går inte att prata med inte muta med godis. Här är det bara ett ryck i kopplet som får ner henne på backen.
Det är bara här hon beter sig på detta vis. Bryr sig inte om andra hundar annars.
Jag rycker i kopplet .
ge tipp

Hej
Kan du ge ett bra tipps på hur jag skall få min rottis tik 38 kg och gå förbi en gård med 2 hundar utan att stå på bakbenen och dra och leva galen.
Hon blir helt blokerad på detta stlle
Hon ser bara tassar och nos på hundarmna. Ett staket är emellan. Dom spinger som tokar innan för.
Min hund går inte att prata med inte muta med godis. Här är det bara ett ryck i kopplet som får ner henne på backen.
Det är bara här hon beter sig på detta vis. Bryr sig inte om andra hundar annars.
Jag rycker i kopplet .
ge tipp

Man kan ju göra så som att när ni börjar närma er hundarna och din har sett dom, be henne sitta ner tills hon är lugn. Börja en bra bit ifrån innan hon drar i kopplet. När hon är lugn kan du börja gå och sätt henne ner om hon börjar hetsa upp sig. Var själv lugn och försök få hennes uppmärksamhet på dig. Ignorera dom andra hundarna, tänk inte ens på dom. Tänk istället att ni är ute och tränar lite lydnad, sitt och fotgående, helt för er själva;)

En sak jag reflekterar över i alla sådana här diskussioner....
Många här inne håller på med hästar parallellt med sina hundar tror jag.
Hur många sätter ett skarpare o skarpare bett i munnen på hästen för att hästen är framåt o energisk? Inte många hoppas jag.
Nej man jobbar på att få hästen eftergiven osv, jobbar på att med olika metoder få hästen att inte "hänga sig" i bettet utan använda energin till att bära sig med istället. O detta gör man sällan med att betsla skarpare.
Jag tycker inte att hästar och hundar är jämförbara då hästar alltid förblir flyktdjur och kommer således ALLTID reagera annorlunda än hundar-dvs genom rädsla och flykt. Det finns hundar som reagarar på detta sätt, men vad jag förstått är det inte den typen av hund vi diskuterar just nu. Man kan heller inte jämföra ett betsel med ett stryphalsband. MÖJLIGEN kan jag kanske jämföra ett stryp med en hingskedja runt hästens mule. Men ett kedjerep runt halsen på hästen är isåfall egentligt.

Personligen tycker jag att man kanske borde dra den parallellen till sin hund oxå, är verkligen ett stryp lösningen för att få hunden att gå fint i koppel? Inte enl mig, mina hundar ska kunna gå bra oavsett halsband, sen att det ibland krävs mer arbete av mig som förare för att skapa en bättre kontakt. Man får nog testa sig fram vad som funkar bäst på just sin egen hund, visst kan det vara frustrerande när hunden ligger på som hin håle i kopplet men rustar man sig med tålamod, konsekvens så brukar även den pestigaste hund att gå bra efter ett tag
Stryphalsband är ett tillfälligt hjälpmedel och ska inte användas förjämnan-det ska användas för stunden då det i rätt händer gör mindre skada än ett vanligt stumt fleecehalsband vid ryck. Risken är större att nacken och kroppen förflyttas med hjälp av ett stumt "vanligt" halsband och på så vis kan skador uppstå. Ett stryp tar om hela halsen men ska vid rätt användning inte förflytta hunden om än högst ett fåtal centimteter, men helst inte det heller.
Jag har heller aldrig förstått det här med att folk vill dra ut på eventuella stressmoment med sina hundar. Ofta ser jag de som åtminstone försöker få pli på hunden utan att ha en aning om vad de gör. De har stumt halsband och rycker så hunden far o flyger som en vettvilling, detta får de göra varje promenad. I många fall lägger de även hunden ner. Varför intr ta itu med problemet en gång för alla på kanske en eller två promenader? Om man inte kan det själv så åtminstone med någon som kan? Har jag en hund som beter sig olydigt/blockerar/stressar så vill jag ha bort det på momangen. Det finns inga alternativ.
Sen att det inte alltid är så lätt är självklart, men somsagt. Då skaffar man hjälp.

visst finns det de som är tillräckligt duktiga för att använda riktigt skarpa dressyrmetoder på svåra hundar. det tror jag knappast att någon vill protestera mot.

Jag tror jag har missat lite här, vilka är metoderna som är riktigt skarpa?

men åtminstone jag ser väldigt tråkiga metoder i helt fel händer på i stort sett varje promenad. jag bor granne med ett "fint" villaområde och alla ska ha hund (vilket verkar vara generellt för hela landet, antalet hundar ökar). små hundar flyger runt i luften och de stora bromsas med halti. jag tyckte inte jag kunde något om hundar när jag köpte min första, men lägstanivån av baskunskaper verkar sjunka drastiskt.

Tvärtom här i mina områden. Där ser jag knappt försök till att få lydnad på sin hund. Småhundarna far som idioter längst ut i sina flexikoppel med smattrande småkäftar och ska åt allt i din väg medan de som håller i ler och får hela tiden gå och ropa "haaaan eee så snäll såå , innnnte faaarlig". Sånt gör mig riktigt förbannad faktiskt och vid ett tillfälle kom det en lös pinscher i 110 mot mig och dåvarande taxen som inte gillade svarta hundar, den slängde jag ivägmedan ägaren såg ut som att ögonen skulle ploppa ur huvudet av förvåning.
Det mest extrema fallet har varit grannen med sin unga jämte som rymt och inte gått att fånga in osv. Där har det varit vrål och stryk som gällt vilket fick mig att se rött och vara på väg att nå bristningsgränsen till förbannelse. Men jag gick ner och frågae om de behövde hjälp istället vilket gladeligen mottogs och vi löste problemen de hade.

Poäng: Är man missnöjd med andra hundägare insatser kanske man så vänligt ska hjälpa dem som inte förstår bättre istället för att titta på? Jag menar heller inte att jag gillar att dina grannar slänger omkring sina hundar på promenaderna, i mina ögon är det nästan lika illa att de inte försöker något alls (mina grannar). Sen vill givetvis inte alla ha hjälp heller för att man "är en jävla besserwisser". Men då får man ta det. Jag är glad bara jag får något gjort!

Jag tycker inte att det handlar om att jämföra hästar med hundar.
Utan hur man väljer att lösar problem som uppstår.

Ligger en hel del i ordspråket där kunskapen tar slut tar våldet vid.
I detta fallet pratar vi inte om direkt våld men oftast hårdare metoder.
Det är nog sällan lösningen på en hund som går dåligt i koppel att sätta på ett stryp o ge den ett par ryck. Den hund som går bra efter det hade nog gjort det med andra metoder oxå, de hundarna som verkligen drar de skiter i om du har stryp eller ej. Där handlar det om att lösa problemet på helt andra sätt. Det handlar ju till syvende o sist om att jobba fram följsamheten hos din hund o det gör du nog knappast genom att rycka i ett strypkoppel.

Tycker inte jag i alla fall. :bow:

såhär tänker jag:

Hur gör jag för att bryta ett beteende fort?
Hur gör hundar för att bryta en annans hund dåliga beteende fort?

Hundar ger sig på en svag individ som beter sig obalanserat med våld (och mycket grövre än halsbandsryck), i mildare fall brukar det handla om en kort men hård nafs. Finns det ingen hund i en flock som är direkt dominant blir hela flocken stressad/obalanserad istället.
När vill jag ta itu med problemet? Ger jag det en dag eller en vecka eller mer? Vilket är bäst för hunden? Att avbryta oblansen illa kvickt eller trösta mig själv genom att låta det ta några veckor och samtidigt helt respektlöst få mina armar näst intill ur led av allt slitande och dragande? Varför drar hunden? Respekterar hunden mig när han drar? Nej. Han har glömt mig och använder själv våld för att komma fram till...ja vad det nu kan vara.

Missförstå mig inte nu, vissa hundar kan behöva lite extra tid. Jag menar generellt nu.

Jag vet att de flesta hundar reagerar bra på ett korrekt utfört ryck i kopplet och förstår med en gång. Ett koppelryck som tar...tja. Högst två sekunder och ger ett visst obehag (kalla mig galen men jag har provat ett sådant halsband på mig själv och det gör inte särskilt ont, det är överaskande och lite obehagligt). Obehaget gör att hunden bryter sitt beteende, när den gör det ska positiv försträkning komma med en gång.Ett bra beteende belönas alltid, ett dåligt får obehaget. Och personligen tycker jag inte att den här metoden korrekt utfört är det minsta skarp. Det handlar inte om att få hunden rädd, då har man gjort helt åt h-e fel. Det handlar enbart om att bryta, hunden ska ha ett neutralt band till halsbandet och inget annat. Att låta sin hund dra i halsbandet/kopplet och på så vis minska hundens syreintag är mycket skarpare i mina ögon.

Fast det handlar ju inte enbart om rycket i kopplet som uppfostringsmetod. Utan tajming och uppföljning direkt efteråt är ju rycket helt meningslöst.

Hoppas jag iaf.

Vill man vara mjukare kan rycket lika gärna ersättas av en knuff i sidan eller ett skarpt "nej"- beroende på vilken metod som funkar bäst på ens hund. Vissa behöver en hårdare tillsägning, andra funkar bättre med milda. Bättre att rycka skarpt ett par gånger i början för att få beteendet under kontroll (om beteendet är riktigt illa), så kan man finjustera sen.

De som enbart rycker i syfte att få hunden att lära sig att "dra i kopplet ger obehag därför låter jag bli" missar ju isf ett ypperligt tillfälle att träna kontakt och följsamhet med sin hund.

Det är nog sällan lösningen på en hund som går dåligt i koppel att sätta på ett stryp o ge den ett par ryck. Den hund som går bra efter det hade nog gjort det med andra metoder oxå, de hundarna som verkligen drar de skiter i om du har stryp eller ej.

Inte enligt mina erfarenheter. De hundar som jag själv och andra har använt strypet korrekt på har slutat med sitt beteende så gott som omedelbart, och det gick fort.

De andra metoderna vill jag veta vilka de är, och hur lång tid det tar.

Fast det handlar ju inte enbart om rycket i kopplet som uppfostringsmetod. Utan tajming och uppföljning direkt efteråt är ju rycket helt meningslöst.

Hoppas jag iaf.

Vill man vara mjukare kan rycket lika gärna ersättas av en knuff i sidan eller ett skarpt "nej"- beroende på vilken metod som funkar bäst på ens hund. Vissa behöver en hårdare tillsägning, andra funkar bättre med milda. Bättre att rycka skarpt ett par gånger i början för att få beteendet under kontroll (om beteendet är riktigt illa), så kan man finjustera sen.

De som enbart rycker i syfte att få hunden att lära sig att "dra i kopplet ger obehag därför låter jag bli" missar ju isf ett ypperligt tillfälle att träna kontakt och följsamhet med sin hund.

Precis vad jag menar!:bow:

Jag använder "stanna" metoden. Dvs när min hund blir blockad och bara drar som en idiot för att han ska fram, då kommer han ingenstans. Jag tvärnitar och växer fast tills han lugnat sig och slutar dra.

Jag har en stor schäferblandning som både blir stark och het men den metoden funkar på oss. Då kvittar det om man har sele, vanligt halsband eller vad man nu har. Är man konsekvent räcker det med att påminna honom lite när han blir het så taggar han ner.

Alla blir väl saliga på sin tro. Man kan ta snabba och långsamma vägar. Jag har valt en långsam väg, men det funkar för oss.

såhär tänker jag:

Varför drar hunden? Respekterar hunden mig när han drar? Nej. Han har glömt mig och använder själv våld för att komma fram till...ja vad det nu kan vara.

Missförstå mig inte nu, vissa hundar kan behöva lite extra tid. Jag menar generellt nu.

Jag håller med dig varför drar hunden? I den ursprungliga frågan beror det till 99.9 % på att hunden är framavlad till att dra , inte att gå fint i koppel Då handlar det ju inte om att hunden inte respekterar dig som ledare. Det handlar om gener o då får man kanske angripa problemet ur en annan synvinkel.

Jag har själv haft en hund som drog i kopplet. Fick bla av duktig instruktör samma råd, sätt stryp, ge små snärtiga ryck i kopplet för att göra hunden uppmärksam på dig. osv.
Det enda som hände var att han blev mer uppstressad o fick svårare att varva ner o ta kontakt med oss.
Dragandet blev inte heller bättre, nej för han stängde helt enkelt av till sist.
Istället fick vi lösa problemet med att lugna ner honom när han började dra, sätta oss ner o köra lite kontakt övningar, när han var lugn så gick vi vidare o då gick han oxå lugnt o fint i kopplet.
Så man ska nog fundera över vad som gör att hunden drar, det kan ju ha många orsaker o inte alla löser man genom att använda ett stryp. Om du inte lyckas lösa problemet med varför hunden drar så kommer den ju bara att bli ännu starkare i sitt dragande ju skarpare halsband du sätter på.

Jag håller med dig varför drar hunden? I den ursprungliga frågan beror det till 99.9 % på att hunden är framavlad till att dra , inte att gå fint i koppel Då handlar det ju inte om att hunden inte respekterar dig som ledare. Det handlar om gener o då får man kanske angripa problemet ur en annan synvinkel.

Är alla hundar framavlade att dra? Det var märkligt.

Jag har själv haft en hund som drog i kopplet. Fick bla av duktig instruktör samma råd, sätt stryp, ge små snärtiga ryck i kopplet för att göra hunden uppmärksam på dig. osv.
Det enda som hände var att han blev mer uppstressad o fick svårare att varva ner o ta kontakt med oss.
Dragandet blev inte heller bättre, nej för han stängde helt enkelt av till sist.

Precis det problemet uppstod när jag satts tryp på grannanes hund när vi skulle lära den sluta dra. Det som hände var att hunden drog och fick snaran runt halsen (jag hann inte reagera) och hunden fick panik när det inte fanns någon friktion i kopplet, dvs att han försod inte att kopplet släpper när han släpper.
Vad vi gjorde då var dels att jag fick bli mer uppmärksam på NÄR han ska "sätta fart" vilket ibland är svårt med främmande hundar då man inte känner dem. När jag inte hann reagera sket jag att ge rycket i kopplet-då var det mitt fel att jag tajmade dåligt och då frå man strunta i rycket just precis då. Det löste vi genom att ha en sele på hunden. När jag inte hann snärta korrekt tog jag selen och lyfte lugn men bestämt tillbak ahunden på sin plats (fot brevid mig).
Alltså, när jag märker att hunden börjar tänka att den ska fram och kanske precis "tar sats". Då kommer snärten. I detta fall blev hunden lite stressad, men lugnade sig efter ett par sekunder och tittade upp på mig för kontakt, då kommer ett omedelbart beröm och lugnande klappar. När jag inte hinner reagera tar jag tillbaka hunden genom att lyfta tillbaka den i selen och sätter den på rätt plats. Sitter den lugnt får den beröm, sitter den och fixerar sig kommer snärten där. Man får aldrig vara frustrerad eller arg. Man ska heller inte rycka om hunden redan "stryps", då är det bättre att bara placera tillbaka den och börja om. Eller som skogstrollet sa. Om man vill kan man knacka hunden med foten eller ngt liknande.

Jag tycker det verkar som att du tänker fel angående hur man använder strypet för det är inte bara att "ge några snärtiga ryck".
Då har man missat hela poängen och det är inte konstigt om hunden blir stressad eller blockerar sig.

jag tycker att din metod verkar ganska bra, men man får tänka på at alla människor inte orkar hålla i sina stora hundar.

Eller helt enkelt att hunden inte förstår att han inte får dra i kopplet. Även om hunden är framavlad till att dra så ska han ju ändå inte göra detta förrän hans ledare sagt att han ska det.
Om hunden förstått att han inte ska dra i kopplet men gör det ändå, då är det helt klart en "ledarskapsfråga".

Såg hundviskaren igår (gammalt avsnitt): ledarskap handlar inte om att dominera, det handlar om att ta kontrollen. (fritt översatt)

Sen hur man väljer att ta kontrollen är upp till var och en att hitta rätt metod till sin hund.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi går rookie kurs, jag trodde jag anmälde mig till en unghundskurs (slyngel) men det var en tävlingskurs.. :o Hur som helst, så gör...
2
Svar
28
· Visningar
4 470
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 765
Senast: Fan of Bill
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863
N
Övr. Hund Ska skaffa annat halsband till våran Siberian Husky. Kör nu med helstryp, men han skiter i det o stryper sig själv. O enda resultatet...
Svar
2
· Visningar
1 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar