Vilket foder har ni?

Sv: Vilket foder har ni?

11,5 kg hösilage (74% ts)
1 liter lusern (krafft)
1 liter betfor
6dl matilda havre
½dl miner vit
1 mått e-vitamin
30ml b-vitamin (för pälsfällningen)
och morötter o äpplen då o då

han är en varmblodig travare på 152,5cm och väger runt 400-450kg.
rids just nu inte alls pga förkylning. annars så går han rätt lungt 5 dar i veckan.

Jag har en vbl valack som är född 97 är ca 160+ hög och väger ca 550 kg.Vi tävlar inte men tränar och han är under uppbyggnad.Rids ca 6 dagar i v.
Han är relativt svårfödd och behöver en högre kvot än "mallhästen"
Han Är lite knepig i humöret därför har jag valt att ta bort havre ur foderstaten.Jag gillar heller inte att pyttsa i hästen för mycket olika fodermedel och jag försöker alltid får in så mycket grovfoder som möjligt. Just nu äter han per dag....

14 kg hö .
1 kg Luzern.
1 kg Mustang fiber orginal.
1 dl Mustang mineral röd.

Ger extra salt om han svettas mycket.

Står även på havrehalm inne och det äter han ca 1½ kg av per dygn.

Senast ändrad:

Det är svart havre :D. Är lite fetare än vanlig havre och upplever att den inte sätter sig på huvudet på samma sätt som vanlig havre lätt gör på en del hästar. Märker skillnad på Forsythia tex mellan svarthavre och vanlig havre, kan ge mer av svarthavren än vanliga utan att hon blir tittig.:bump:

Skriver lite nytt efter ändringar:D

Min connemara kat. D, 12 år. Tränas och ska tävlas FEI dressyr äter totalt per dag:

max 6 kg hö/dag tyvärr, får inte i henne mer...

2 kg krafft groov 125
0,5 kg krafft energi (mer vid hårdare träning)
0,3 kg krafft protein
1 liter betfor (torrmått, blir ganska mycket mer med vatten)
Salt
Glucosamin

*kl*

Aristokrat, SWB, valack, 162cm, 20 år

Just nu ca 8kg hösilage(torrt) + gräs i hagen. (i vintras ca 14kg)
ca 0,5kg Åsebro Classic + en dL Dodson&Horrell sixteen plus
E-vitamin efter träning, har märkt skillnad om det ges eller inte.

Går varierat men mesta dels ute på grusvägar, det är inte roligt att sitta och traggla på bana så vi gör det ute i stället. :p Tränar på LA-MSV nivå.

Min får:
9kg hö
7dl kornkross
5 dl kraft musli 50/50
3 dl betfor
1 dl kraft miner blå
1 pump chevinal plus

Hästen är 6 år ridtravare rids 6 dagar i veckan. Varierat ur och på bana, ej i full kondition då han har varti skadad nyligt.
157-160 cm

Senast ändrad av en moderator:

Fri tillgång till välaxad vetehalm, som äts mer än gärna inne. :crazy: (Vad då käka upp madrassen)
9 kg hö
0,800 kg helhavre
0,800 kg Mustang Müsli original
0,300 kg Lucern pellets
0,150 kg betfor (torrvara)
Saltslicksten
Krafft mineral blå
Glukosamin

24-årigt halvblodssto, ca 575 kg, lätt träning 4-7 dgr/v vår, sommar o höst, samt halvvila vinter med, promenader o lätt träning 3-5 dgr/v

Höet:
TS % 84
39 g SmbRP/kg foder
7,8 MJ/kg foder
3,0 g Kalcium/kg...

När ska folk inse att hästar inte blir feta av hö, dom blir feta av för mycket energi :crazy: Precis som människor.....

Min är en 5-årig lusitanokorsning, hingst, under uppbyggnad på alla sätt. Rätt tunn i modellen och tappar rätt lätt.

Äter för nuvarande:

17 kg hösilage (knappt, han äter inte upp riktigt allt)
1,5 kg Krafft Rehab
0,6 kg Betfor
0,3 kg Soja
30 ml V.S.L
ca 1,5 msk salt

Är mycket nöjd med Rehaben, han rundar på sig kanon. Sojan är för att vi har dåligt med protein.

Uppdaterar lite!

5 kg hö inne på kvällen, gräs på dagen
2 kg Lucernpellets
1,5 kg Hippo Alfa
0,6 kg Betfor (torrvikt)
o,3 kg Soja
30 ml V.S.L
salt

Har han gått ett riktigt hårt träningspass och inte får E-vitamin så har han träningsvärk dagen efter och känns lite stel och seg. Med E-vitamin ingen träningsvärk, som jag märker, och är inte lika påverkad av det hårda passet från dagen innan.

kna-app-app-app-app

Sköthästen är ett lättfött halvblod, 170cm, 8år. Är så gott som i full kondis och tävlas på Msv-nivå. Rids 6-7 dagar i veckan, varav 3-4 dressyrpass.

~10kg Hö
Fri tillgång på halm
2kg Kraft
0,25dl betfor (torrvikt)
0,5kg müsli efter hårdare träning
Morötter o Äpplen
Vetegroddsolja
Glucosamin
Vitaminer

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka