Vilket foder har ni?

Sv: Vilket foder har ni?

Mitt halvblod 1,63 14år, tävlas LB/LA, tränas 6 dagar/v medel får/dag:

15kg Hösilage
1kg lucernhack
1L Kornkross
1L Betfor (blöt)
1L Hippo bas
+ vitaminer och mineraler.

:bump:

Senast ändrad av en moderator:

Har du kollat så att tänderna är okej? Och har du tagit träckprov?
Där kan man annars hitta orsaken till varför hästen plötsligt rasar i vikt. För att få upp/hålla vikten är annars Krafft Rehab super, vet också folk som gett sina hästar Hippo Alfa med gott resultat.
Själv skulle jag föredra något utav dessa foder då de är billigare en Dynavena samt att det är skonsammare mot naturen som är importerat. Skor del av kostnaden ligger ju vid att det transporterats lång väg, våra svenska foder sorter är ju tillverkade i Sverige och anpassade därefter. Ger man Dynavena brukar man få ge selentillskott men det kanske du får i genom Biomineral?

Rekommenderar i alla fall svenskt foder :D

Har en C-ponny (136cm), welsh och ganska kraftig. Nu är han just igångsatt men när han vart i full tävlingskondition har han ätit:

ca 8kg hö/hösilage (blir ofta mer på vintern eftersom det är så kallt)
0,2kg Åsebro vinnare, morgon och kväll
en näve betfor på kvällen
Lusern morgon och kväll (mest utfyllnad)

Förutom det även MSM, B-vit, vinäger, Kolodialt silver(i perioder), munkpeppar(också i perioder-hingstig), sen massa äpplen och morötter ;)

Anledningen är väl mest att travhästarna funkat på detta och då har det varit enklast att ha alla på samma. Det spelar ingen större roll vad man har för kraftfoder, eller om inte får något alls, är han likadan ialla fall.
Viktigaste är ju att dom har ett bra hö!

Tänderna är ok, har dock inte tagit träckprov. Han var likadan förra vintern, men då föll han ur mycket tidigare på säsongen. Han är skitsvår att hålla hull på. När han gått på bete i 6 veckor ser han normal ut..

Det har varit en hel del förändringar, han har bytt hage och hagkompis ett antal ggr senaste månaderna. Nu har allt löst sig och där han står nu kommer han stå kvar.

Sen det där med svensk foder.. Jag har hört så mycket bra om Dynavena och då känns det som om det kvittar om det så skulle flygas hem från Kina :) Men självklart är jag beredd att prova något annat om inte det fungerar, förmodligen Krafft Rehab.

Min pålle 10-årigt hbl val som rids ca 6 dagar i veckan tävlar på LA nivå tränar ngt högre och går även fälttävlan äter:

I princip fri tillgång på hösilage

ca 5 liter havre om dagen
3 kg hippo alfa
1 l uppblött betfor
E-vitaminer

Ganska svårfödd häst med en del nerv (blir inte bättre utan havre).
Ni som använder munkpeppar vart köper ni det? Kanske skulle va ngt att prova.

***Knapplån***

Jag tävlar inte, men rider akademiskt. Två - tre dagar per vecka är vi på ridbanan, och tre - fyra gånger i skogen med varierande natur.
Mitt 16-åriga kallblodstravarsto på 159 cm och närmare 700 kg äter detta:
ca 18 kg analyserat hösilage (TS 65%)
2 dl (torrt mått) betfor
300 g lucern mix
2-3 kg morötter
1/2 dl linfröolja
Mineraler

Hon är pigg som en mört, fräsch och arbetsvillig till tusen.

Immer

*kl*
PRE hingsten tränas framföralt i dressyr och skal tävlas under året. Rids omväxlade ut och på bana.

Fri tillgång till hösilage
1kg lucernpellets
1/2 betfor
2kg kornkross
mineraler

*KL*
Oj, vilka långa och dyra foderstater en del har. Jag är glad att jag har en häst med billigt matkonto.;)

Förvuxen ridponny, ca 155 cm, lättfödd, rids 5-6 dgr/v, tränar på LB-nivå.
9 kg hösilage (bra värden på smp och energi och hög TS)
0,75 kg Hippo Harmoni müsli
1,5 dl Krafft Miner grön
morötter

Vi byter stall om ett tag så då får jag justera en hel del pga dåliga värden på hösilaget där.

Tävlar mest hoppning, men dressyrar de flesta dagarna i veckan.
D-ponny, maxad, lättfödd, sto.
Motioneras 2h/ dag, alltså i full tävlingskondition.

Hösilage
0,5kg Krafft grund
3 dl betfor (torrt mätt)
1 1/3 dl Krafft miner blå
1/3 dl Kalk
2 dl Vetekli
10ml E-vitamin
20ml B-vitamin
Morötter
Knäckebröd

KL

Fri tillgång till hö och ensilage.Och då menar jag verkligen fri tillgång, han får alltså nytt även om inte allt annat är uppätet.

Sedan väger jag inte, så...

Morgon:
3 l. havre
2 l. kross korn/havre
1 kg morötter
betfoder

Middag:
2 l.havre
2 l. kross
1 kg morot
1 l Musli

Kväll:
3 l. havre
2 l. kross
1 kg morot
1 l lusern
2 dl soja
3 dl kraft protein
1 l.kraft sport

Utöver det såklart mineraler, vitaminer, olja, selen och lite äpplen.

...vad har du för häst? 16 liter kraftfoder låter hiskeligt mycket tycker jag..:crazy:

Blixten, 23 år, motioneras varje dag 3-4 dagar på bana resten ute. Rider för tränare 1 gång i veckan. Vi sätter igång efter en lugn höst, så vi är inte fullt ut än.

Hö: 9 kg
Betfor:0,3 kg (torrvikt)
Krafft Protein: 0,2 kg
Vital Mineraler : ½ dl
Linfröolja: 1 klunk
Glukosamin: 1 mått
Fosforbalans: 2 mått

Ska snart byta ut Krafft Protein mot Mustang Fiber Müsli

Mitt lättfödda 7-åriga halvblodssto på 164 cm, ca 550 kg får:

9 kg hösilage
2 kg Krafft Grund
0.75 dl Krafft Miner blå
ca 1 liter torrmängd betfor
1 näve linfröpellets

och nu i fällningstider blir det även 30 ml B-vitamin i betforhinken.

Kan tillägga att hon rids i stort sett varje dag ca 1 timma. Tränar på LA-nivå.

min får hö, lusernhack, vetekli och eggersman müsli. och vitaminer, tokosel, magnesium och jäst.

för tillfället får han equi deluxe müslin, men ska nog gå tillbaka till kräuter müsli igen, equi deluxen har stigit så sjukt mkt i pris nu. och eggersman är ju inte direkt billigt i utgpkt heller. :p

han är ca 178, fullblod/halvblod, stor och maffig. men rätt lättfödd, och inte så beroende av fodret för att få energi till att arbeta. så hans foderstat består mestadels av hö och lusernhack, och knapt 2 kg müsli när han går som hårdast. vid lite lättare jobb 1,5 kg. vill jag ha lite extra power så lägger jag till et halvkilo high energy müsli.

Bara lite nyfiken, varför ger man magnesium?
:)

Min grabb (stor vbl valack, 12 år) får:
ca 15 kg hö
1 kg havre
½ kg krafft protein

Mer behöver han inte eftersom han inte tävlas och inte tränas direkt intensivt nu i vinter (rids ca 7-6 dagar/ vecka, men oftast ganska lugna pass)

Senast ändrad:

Skriver den foderstat som mina hästar har när de är igång
Miranda ( 560kg)164cm 10 år, Tränar st:george, tävlar msvb, snart högre.
9kg hö
4kg Krafft sport
ca 1,5 krafftmått blöt betfor
3mått Magnesium biomag
2 mått Equitop myoplast
1 mått Kraffts blå miner
10 ml E-Vitamin
40 ml B-vitamin

Olivier (632kg) 169cm 12 år tränar st:george, tävlar MSVB.
15kg hö
0,8 kg Salsa havrefri
3mått Magnesium biomag
2 mått Equitop myoplast
1 mått Kraffts blå miner
10 ml E-Vitamin
40 ml B-vitamin

Winder Flem ( gissar på ca 600kg)
171cm, 5 år tränas ca 5 dagar i veckan på typ Lb nivå
13 kg hö ( försöker få i honom mer men han vill inte..)
2 kg Krafft Grund
1 mått Kraffts blå miner
10 ml E-Vitamin
40 ml B-vitamin

Korrikerade lite på krafftfodret, skrev bara vad de fick per mål.

För det gör dem lugnare :)

Blir de inte det om man minskar kraftfodret?:angel:

Till er som ger magnesiumtillskott för lugnets skull - har ni koll på hur mycket Mg ert foder innehåller så ni inte överdoserar Mg? Jag har för mig att man egentligen ska hålla koll på en kvot mellan Ca och Mg också, men jag hittar inte den just nu. Sitter på jobbet och har inte foderboken här.

Samma fråga till er som ger E-vitaminer. När man räknar på E-vitamininnehåll i foder så behövs det ofta inte något tillskott av det, särskilt inte hästar som får mycket kraftfoder.

De här frågorna är inte menade som kritik utan bara nyfikenhet.

När ska folk inse att hästar inte blir feta av hö, dom blir feta av för mycket energi :crazy: Precis som människor.....QUOTE]

ähum.. Inte feta av Hö?

Har du någonsinn sett en häst som har blivit fet av att gå på sommarbete? Annars kan du ju titta dig omkring i hästsverige för här kryllar det av sommarfeta hästar som enbart går och äter gräs.
hö = torkat gräs = hästen kan bli tjock på detta, däremot kan jag hålla med om att det är vanligare (vintertid) med hästar som blivit feta pga lite hö och alltfåor mycket krafftfoder.

Blir de inte det om man minskar kraftfodret?:angel:

Till er som ger magnesiumtillskott för lugnets skull - har ni koll på hur mycket Mg ert foder innehåller så ni inte överdoserar Mg? Jag har för mig att man egentligen ska hålla koll på en kvot mellan Ca och Mg också, men jag hittar inte den just nu. Sitter på jobbet och har inte foderboken här.

Samma fråga till er som ger E-vitaminer. När man räknar på E-vitamininnehåll i foder så behövs det ofta inte något tillskott av det, särskilt inte hästar som får mycket kraftfoder.

De här frågorna är inte menade som kritik utan bara nyfikenhet.

Nej inte om man har hästar som är födda med nerverna utan på. Min ena häst tex han lever på 0,8 kg salsa havrefri om dagen, det är i stort sett inget alls. Den andra får det för att hon är stoig och det hjälper då med. Har pratat med folk om detta och nej det ska inte finnas någon känt fall av överdosering när det gäller magnesium.

E-vitaminer är vanligt att ge till hästar som går i hård träning, mina får det för musklernas skull..

Jag vet varför man ger E-vitaminer. Faktum är att jag har räknat på innehåll av E i foderstat när jag läste en foderkurs. Hästen jag räknade på fick extra E-vitamin just för att det skulle vara bra för musklerna. I det fallet blev det för mycket E om man räknade med de analysvärden resp. schablonvärden som fanns.

E-vitamin är ett fettlösligt vitamin och sådana brukar rekommenderas att man inte överdoserar, men det får man väl anta att användare av det vet. Hur stort behovet är resp. när det blir överdosering beror naturligtvis på vilken häst det är och det arbete den utför. Det var därför jag undrade om ni har räknat på behovet eller bara pytsar i en av tillverkaren rekommenderad skvätt därför att det ska vara bra.

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka