Vilket foder har ni?

Sv: Vilket foder har ni?

halvblod 4år, 169cm (växer), 540kg (växer inte på DEt hållet än , har fullt upp med att växa på höjden ;) ) under utbildning, går ca 5 dagar/vecka

12kg hö (han äter inte mer)
½ kg mustang müsli orginal
½ kg lusernpellets
0.25 kg havre
6 dl (mäts torr) betfor
morötter

han ska få mer kraftfoder, måste dock vara väldigt försiktig med förändringar annar matvägrar han :(

nordsvensk 18 år, 155cm 510kg (vilar pga hälta därav vikten :( )
i vila

6½kg hö
1kg halm (står på spån)
½kg mustang müsli orginal
morötter

Blir de inte det om man minskar kraftfodret?:angel:

Till er som ger magnesiumtillskott för lugnets skull - har ni koll på hur mycket Mg ert foder innehåller så ni inte överdoserar Mg? Jag har för mig att man egentligen ska hålla koll på en kvot mellan Ca och Mg också, men jag hittar inte den just nu. Sitter på jobbet och har inte foderboken här.

Samma fråga till er som ger E-vitaminer. När man räknar på E-vitamininnehåll i foder så behövs det ofta inte något tillskott av det, särskilt inte hästar som får mycket kraftfoder.

De här frågorna är inte menade som kritik utan bara nyfikenhet.

Som lancet sa så är vissa hästar födda med nerverna utanpå och då hjälper det inte om du så svälter dem. Det är inte heller alltid möjligt att minska kraftfodret. Jag har stenkoll på mina hästars foderstater, räknar själv och utgår från detta och sedan görs mindre justeringar. Eftersom grovfodret är analyserat vet jag också med all säkerhet att det inte finns någon risk för överskott av magnesium.

Morgon: 0,25 kg Pasture Mix
3 kg hö

Lunch: 3 kg hö

EM: 0,75 kg Pasture Mix
4 kg hö

Kväll: 1 kg Pasture Mix
4 kg hö

Sto, 7 år, 167 cm - ganska nätt. Är i lättare tävlingskondition.

Eddi 12år SvHbl 168cm
Rids ca 5ggr/veckan inte överdrivet hårt men ändå..

8kg hö
4dl krafft
10dl krosskorn
5-6dl betfor
linfrö
vitlökspulver
b-vitamin

Vi bantar :p

E-vitamin är ett fettlösligt vitamin och sådana brukar rekommenderas att man inte överdoserar, men det får man väl anta att användare av det vet. Hur stort behovet är resp. när det blir överdosering beror naturligtvis på vilken häst det är och det arbete den utför. Det var därför jag undrade om ni har räknat på behovet eller bara pytsar i en av tillverkaren rekommenderad skvätt därför att det ska vara bra.

jag bara undrar, vad är det som kan bli farligt om man ger för mkt e-vit? Jag ger min häst det efter hårda träningar, men aldrig annars. Vet också att det är farligt att ge för mkt, men varför? En kompis till mig ger sina hästar det varje dag, och dom tränar inte ens. rider ut o så, men dom jobbar aldrig även om dom rids i dressyr.. ? (:

E vitamin liksom (A, D och K) är fettlösliga, dvs. överskottsfodrar du så lagras det i kroppen s.a.s , B-vitamin däremot är en vattenlöslig vitamin där hästen kissar ut överskottet. Det är väll det som är den stora skillnaden. Dock är väll toleransgränsen för e-vitamin relativt hög, exakt var den går vet jag dock inte - men det ska krävas att man fodrar rejält med vitamin e för att det ska bli ett överskott.

Dock finns det flera tillskott på markanden som innehåller selen och e-vitamin, väljer man att utfodra sin häst med ett sådant får man vara lite varsam och räkna på selenbehovet så att man inte överfodrar med selenet, för det är giftigt i för stor mängd.

Senast ändrad:

Min kuse av rasen SWB på 170 cm, ganska lättfödd, tränar/tävlar LA/msv och rids minst 6 dagar i veckan äter följande.

9 kg torrt hösilage
4 kg hö
1 kg krossad havre
1,4 kg krossat korn
0,2 kg soja
0,25 kg betfor
1,5 mått tokosel/ vecka

Detta håller hon sig mkt rund och fin på.
Mina hästars matkonton är rätt billiga, har aldrig haft en häst som inte hållt sig fin på dessa fodermedel. Ibland köper jag till Krafft Protein (men det svider) el. lusern, om jag måste upp i hög proteingiva.

Såhär käkar min D-ponny, sto, nätt modell, i normalt arbete, ute mycket:
- I princip fri tillgång på ensilage (ute) och hö (inne)
- Ca 2 liter (torr) betfor
- Ca 0,5 kg Krafft müsli blå
- Krafft miner blå
- B-vitaminer
- Ibland extra salt

Har precis bytt till müslin från svarthavre, och börjat ge mer betfor. Hon älskar müslin och det känns bra eftersom jag tycker hon blivit lite tunn på sistone, annars har jag inte hunnit märka någon skillnad än.

KL

Maximus äter följande just nu.
11 kg hösilage
3 kg krafft grund
10 liter lusern strå
1mått tokosel/vecka

Så rund och fin nu :banana:

10 årig valack, fullblod/hannoveraner, 165 cm (men jag tror att han har växt! måste mäta)
svårfödd men har nu fått upp hullet och då är det lättare att hålla..
normalt arbete, ~LA nivå.

Senast ändrad:

Min kuse av rasen SWB på 170 cm, ganska lättfödd, tränar/tävlar LA/msv och rids minst 6 dagar i veckan äter följande.

9 kg torrt hösilage
4 kg hö
1 kg krossad havre
1,4 kg krossat korn
0,2 kg soja
0,25 kg betfor
1,5 mått tokosel/ vecka

Detta håller hon sig mkt rund och fin på.
Mina hästars matkonton är rätt billiga, har aldrig haft en häst som inte hållt sig fin på dessa fodermedel. Ibland köper jag till Krafft Protein (men det svider) el. lusern, om jag måste upp i hög proteingiva.

Självklart får hon mineraler också, glömde det, 100 g krafft miner blå.

Min häst på dryga 170 får

Fri tillgång på hö (torrt hö) ute i hagen
4-5 kg till natten
1 kg hestekraft morgon
1.5 kg hestekraft kväll

Lite betfor

..tänkte testa att lägga till lite korn i stf att öka på hestekraften ytterligare - han behöver lägga på sig lite till.

När ska folk inse att hästar inte blir feta av hö, dom blir feta av för mycket energi :crazy: Precis som människor.....

Min är en 5-årig lusitanokorsning, hingst, under uppbyggnad på alla sätt. Rätt tunn i modellen och tappar rätt lätt.

Äter för nuvarande:

17 kg hösilage (knappt, han äter inte upp riktigt allt)
1,5 kg Krafft Rehab
0,6 kg Betfor
0,3 kg Soja
30 ml V.S.L
ca 1,5 msk salt

Är mycket nöjd med Rehaben, han rundar på sig kanon. Sojan är för att vi har dåligt med protein.

Jag måste inflika bara: även jag har ohhat och ahhat över rehaben på min häst, men efter lite påläsning har jag fått lära mig att det rehaben i princip är, så är det ekvivalent med innehållet i KORN kort och gott. Lite skillnad ang. smältbarheten bara i princip.

med andra ord: väääldigt dyrt, om det handlar om korn : )

*kl*
Min dressyrhäst på Msv nivå

Får 9kg hö
1 kg havre
mineraler

Hästen är en liten stor häst på ca 150cm, rids regelbundet 5dagar i veckan, mest dressyrträning och ut i skogen.
Han har gått ner mycket i vikt nu, och börjar se riktigt okej ut igen, så nu kanske han väger runt 350kg.
Just nu få han:

600g Eggersmanns Struktur Equichamp, lite beroende på träning.
300g Eggersmanns Mash uppblött efter hård ansträgning, annars får han även här equichampen.
15ml Multivitamin
13-15kg ensilage

Jag använder mig av equichampen just för att han blir knäpp i huvudet (Läs tittig och stirrig) av för mycket ren energi. Det fodret innehåller också mycket örter, som är bra för hästar med hosta vilket han har lite problem med.
Mashen för att få tillbaka energin snabbt, vilket behövs på gamla dagar.

Har inte märkt några nackdelar än, utom att fodret tar slut snabbt ;) Annars är min häst sån att han äter det man ställer fram till honom, om det inte är hostmedecin eller vetekli :D

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Min pålle swb, sto, 7 år, uppbyggande arbete.

ca 15 kg torrt hösilage
3 kg Gains Cool´n Easy
2 dl majsolja

Vbl, 9 år, normal vikt 500 kg, knappt 160 cm. Är under uppbyggnd igen efter att ha gått ner sig rejält efter en jobbig hovböld.

10 kg hö
4 kg halm (då han står på torv)
1 kg krafft groov
0,5 kg havre
5 dl (torr) betfor
2 dl olja
0,5 dl krafft miner vit
B-vitamin

Sto, 11 år, ca 600-650 kg, ca 170 cm. Väldigt lättfödd. Under igångsättning.

9 kg hö
0,5 kg havre
0,5 kg krafft sport
5 dl (torr) betfor
0,5 dl krafft miner blå
B-vitamin

Min storhäst Frida, 9år och tränas MsvB-MsvA dressyr, anings svår att hålla hull på, ca 170cm får varje dag
Svarthavre
Krossad korn
Krafft Pluss
Betfor 3 gånger om dagen
Lite Salsa Havrefri Mix
Soja
1 mått Magnesium

Sammanlagt får hon drygt 5½ Krafftmått foder om dagen, plus nästintill fri tillgång på ensilage.

Håller just nu på och modererar mängderna då jag just nu ska testa med att dra ner på kornen, fått höra lite intressanta teorier om dess påverkan på hästar vilket stämmer rätt väl in på Frida, så vi ska testa ny foderstat.

Forsythia, 163cm, 5 år och tränas LB-LA dressyr, får varje dag
Svarthavre
Krossad korn
Krafft Pluss
Salsa Havrefri Mix
Betfor
Havens Slobber Mash
3 mått Magnesium

Modererar även här med mängderna just nu, men sammanlagt drygt 4½ Krafftmått om dagen när hon är i full gång (under igångsättning nu, får knappt hälften idag)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 516
Senast: ginnies
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka