Vilket är ert favoritgodis?

När jag var barn, fanns en klubba med namnet Tomteklubba. På många år såg jag den inte, men sedan såg jag den i en butik på 1980-talet. Därefter har jag inte sett den. Nu fann jag, att den fortfarande tillverkas av ett företag vid namn Fagerströms i Hudiksvall.

”Tomteklubban började tillverkas i mitten på 50-talet, då tänkt som julgodis men blev så omtyckt att vi äter den året om!

Originalet gjordes med smak av gräddkola, men under årens lopp har det tillkommit en mängd olika smaker som fruktblandning, lakrits och hallon/lakrits.

Ser man den i profil så ser det ut som en liten tomte som går och bär på en gran.”

Som man barn tyckte jag mycket om dem. Nu vill jag inte ha besväret att hålla en klubba i handen, och nej, jag går inte omkring med en pinne pekande rakt ut ur munnen.

Bifogade filer

• IMG_6676.webp
    IMG_6676.webp
    67,8 KB · Visningar: 22
Geishapraliner. Har typ vräkt i mig såna på sistone.
Även chokladöverdragna gula bananer är gott och såna där ”knappar/ploppar” som är till hälften vitt skumgodis och rosa gelé på ena sidan. Tror de heter jordgubbsdrömmar (vad sjutton! Jag gillar ju inte jordgubbssmak!).

Knattar (såna där små grön/gul/röda).
Haribo lakritsnappar och haribo stora fruktnappar med skumgodis på baksidan. Men bara de på påse, inte de bland lösgodiset.

Alla sorters nappar är bra, men bäst när de fått ligga på tork och blir hårda. Man ska kunna bryta av dem helst :D

När jag var barn, fanns en klubba med namnet Tomteklubba. På många år såg jag den inte, men sedan såg jag den i en butik på 1980-talet. Därefter har jag inte sett den. Nu fann jag, att den fortfarande tillverkas av ett företag vid namn Fagerströms i Hudiksvall.

”Tomteklubban började tillverkas i mitten på 50-talet, då tänkt som julgodis men blev så omtyckt att vi äter den året om!

Originalet gjordes med smak av gräddkola, men under årens lopp har det tillkommit en mängd olika smaker som fruktblandning, lakrits och hallon/lakrits.

Ser man den i profil så ser det ut som en liten tomte som går och bär på en gran.”

Som man barn tyckte jag mycket om dem. Nu vill jag inte ha besväret att hålla en klubba i handen, och nej, jag går inte omkring med en pinne pekande rakt ut ur munnen.
Förlåt, din beskrivning :D Jag ser det framför mig!

1736352386194.webp

De här! Finns inte så ofta tyvärr, men när de finns äter jag glupskt! Ako chok och Ako grädd var ju tillbaka i påsar ett tag, det var goda tider! Nu finns Ako chok i en smågodisbutik i min by i alla fall. Sen gillar jag de där hallonlakritskolorna som ofta finns i en kolablandning. Har man tur kan man hitta dem för sig också. Det är lite pinsamt att stå och gräva i blandningen och bara ta en sort. Sen gillar jag t ex guldnougat, även om den var bättre förr när den var mer krämig. Mintchoko på rulle är en annan favorit. I helgen ska jag göra chokladfondanter med såna i mitten, det blir nog gott.

Visa bifogad fil 160400
De här! Finns inte så ofta tyvärr, men när de finns äter jag glupskt! Ako chok och Ako grädd var ju tillbaka i påsar ett tag, det var goda tider! Nu finns Ako chok i en smågodisbutik i min by i alla fall. Sen gillar jag de där hallonlakritskolorna som ofta finns i en kolablandning. Har man tur kan man hitta dem för sig också. Det är lite pinsamt att stå och gräva i blandningen och bara ta en sort. Sen gillar jag t ex guldnougat, även om den var bättre förr när den var mer krämig. Mintchoko på rulle är en annan favorit. I helgen ska jag göra chokladfondanter med såna i mitten, det blir nog gott.
Min syster hade en hund hon döpte till Ako efter kolorna! Grädd var min favorit, älskade dem!

Åh de minns jag allt!

Visa bifogad fil 160400
Åh Ako grädd 😍

Visa bifogad fil 160400

IMG_6693.webp

Akokolor finns i kartonger numera.

https://sockerbageriet.se/retro/

Det kände jag inte till. I modern tid har jag endast sett kartonger.
Chok finns båda varianterna, de låg blandade när jag köpte lösgodis en gång. Jag blev jättebesviken när den första jag tog var en med "plastigt papper", gillade inte alls smaken. Som tur var var det bara ca 20% som var den sorten, resten var rätt sort. Grädd har jag tyvärr inte sett på länge förutom askarna, och dem undviker jag eftersom choken inte är bra!

Jag har svårt att välja favoritgodis men älskar Tutti Frutti Passion, väldigt "fräscha" för att vara godis. Gillar även Ahlgrens Gröna Bilar och choklad, både typ Marabou (Daim eller Popcorn) och mer högkvalitativ mörk choklad. Och Snickers som nödproviant/snabb energi efter jobbet tex!
1736361247431.webp

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
3 023
Senast: Raderad medlem 149639
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 234
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 063
Senast: sardellen
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 647
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar