Vilken valp väljer du?

Sv: Vilken valp väljer du?

kl
När man ska välja valp... Finns det något betende från valpen/kullen man ska akta sig för ?
Alltså typ om valparna är ointresserade av en? Inte vill leka med en osv.?

Det behöver nödvändigtvis inte vara något negativt.
Allt beror påvilken ras det är och vad du ska ha hunden till. Dock bör de inte vara rädda och springa och gömma sig. Men att de är ointresserade är en helt annan sak.

När vi valde Cilas hade vi första tjing på hanvalp.

Träffade honom första gången när han var 3v. Då kunde vi inte säga så mycket, ville mest få en bild av tiken och uppfödaren.

Nästa besök var han 5 veckor. Då var det Cilas som kastade sig över både mig och sambon. Det var han som aldrig ville sova och busade mest av alla.

Sista gången var han 6 veckor och då valde vi honom. Samma beteende som när han var 5, han var den som "ville ha oss" och han var så modig och framåt. Skulle upp i vårt knä.

Han valde oss!! :love:

Min första papillon kille valde jag för han var först finast sen var han den som var mest framåt som våga ta steget ut först och var jämt ut ur valp lådan först!:)

Min japanese valde min uppfödare till mig eller ja hon valde ut 2 som hon trodde kunna bli något så fick jag välja en av dom, och det vart kymaro då för han vad finnast tecknad tycker jag för dom va väldigt lika andra. och jag gjorde det bra för han är nu finnast ur den kullen:D

Första hunden min familj valde för ca 8 år sen valde vi när de var ca 5 veckor, första visningen. Det blev minstingen som satt i hörnet o tog det lugnt medans de andra valparna sprang runt. Hon visade sig vara nog så pigg och energisk (foxterrier) så det var ett mycket bra val, nu när hon vuxit upp så är hon lugn o snäll men fortfarande super lekfull.
Nu för några veckor sedan köpte vi en till valp och denna var den trygga, busiga "ledar"hannen, dessutom tänkte det att det vore kul med en brun hund denna omgången (så vi har en svartvit o en brunvit= snyggt! :D) Har inte kännt honom sålänge så tiden får avgöra om det var ett bra val eller inte ;) Hundarna kommer bra överens nu så det var nog ett okej val ur den synvinkeln.

Förresten så ville uppfödaren nästan inte släppa iväg honom för han hade så bra exteriör :O

Har bara varit med och valt valp två ggr. Eller ja, första gången var det min syster som valde valp, eftersom det vart hennes hund. Hon valde, av tre hanar, den som var mest blyg och liksom smög fram och lade sig i hennes knä, hon valde honom eftersom han tydde sig till henne. De två andra hanarna var tuffa och självständiga, for runt och var glada och positiva!
Vår valp blev bara sex månader, för det visade sig att han hade ett medfött fel på bakbenen och det var förmodlgen p.g.a det han var så lugn och försiktig. Detta var inget fel om visade sig förrän han blev lite äldre.

Andra gången var det jag och min sambo som valde och vi valde den tuffaste tiken. Det bästa val jag någonsin gjort tror jag :love:

Denna gången vi köpte hund så fick vi bara välja ett namn.
Kenneln frågade oss vad vi tänkt göra med hunden mm. Så vi fick säga det.
Så valde hon ut en bra valp åt oss.Det ett bra val. Hon vet ju exakt hur dom är mm.

De andra gångerna vi köpt hund . Då har dom kommit upp i knät .

När vi köpte vår valp nu var det uppfödaren som fördelade valparna mellan köparna. Det kändes jättebra för oss eftersom de känner valparna bäst och dessutom "intervjuat" och pratat mycket med alla sina köpare. De vet vilka miljöer hundarna kommer bo och leva i och vilka de närmast människorna kommer vara.

Hur jag själv skulle ha valt vet jag inte. Den sötaste? Vad svårt! :D

Jag har aldrig valt valp! Min första cocker var en omplacering. Den andra var enda tiken i kullen och jag ville ha en tik. Nr 3 och 4 (de nuvarande) var sist kvar så då blev det dessa.

Av våra andra hundar valde vi på två när vi köpte första hunden (komondor). Det var ett självklart val för den vi inte tog var en kaxig, dominant typ och vi ville ha en "snällare" som första hund. Att vi först och främst kanske borde valt en annan ras - tja... men det gick bra! Borzoierna har varit en sist kvar, en omplacering och en på halvfoder.

Inom kort ska jag dock ha cocker-valpar så då blir det väl till att välja. Faktiskt har jag inte helt bestämt mig för om jag vill behålla tik eller hane (om det nu blir båda könen) och om jag ska ha hunden hemma eller försöka hitta en fodervärd. Hur som helst så har jag några egenskaper som jag kommer att titta efter:

* Valpen ska vara föremålsintresserad och bära på saker.
* Valpen skall vara livlig - men ändå kunna slappna av.
* Ska visa visst mod.
* Kontaktsökande. Om den sedan inte kastar sig över alla människor bryr jag mig mindre om, men den måste vara intresserad av mig.

Jag vill försöka träna för att starta på spanielprov och då tror jag att ovanstående egenskaper är viktiga.

Sen ska jag be några vänner som är duktigare på att bedöma exteriör än jag själv att titta på valparna och säga vad de tror.

Om saker utvecklar sig som jag tror så hoppas jag på att nästa år köpa en jaktcocker. Då tänker jag be uppfödaren välja den hon tror passar bäst.

För att knyta an lite mer till de ursprungliga frågorna:

* Jag vill ha hundar med mycket motor.
* Färg spelar ingen roll.

Sen gillar jag hundar med lite karaktär. Min andra cocker (min absoluta favorit) beslutade vi oss att köpa (det fanns alltså bara en tik) för att hennes mamma var väldigt trevlig - men också för att valpen själv var en riktig :devil: när det gällde att hålla ordning på alla sina bröder. Och jag har alltid tyckt det varit jobbigt med mesiga tikar som inte säger ifrån.

Valpskrället visade sig också vara en riktig BITCH mot hanar som försökte och inte fattade att nej var nej - annars var hon ursnäll.

En av mina nuvarande hundar föll jag för för att hon visade tecken på att vara en riktig drama queen när jag var och tittade på henne. Hon hade nämligen badat och det var sååååå synd om henne och hon skulle inte komma till den otäcka uppfödaren. Det tyckte jag var lite charmigt. Och - hunden ÄR en drama queen utan dess like. Så man har sällan tråkigt i hennes närvaro.

Vår nästa hund är en vecka idag...:)
Vet inte än vilken i kullen det blir, bara att det blir en tik. Har lagt in önskemål om en exteriört bra hund, då jag tänkt ställa ut den. F ö så är jag en "lyftare", så jag har sagt att jag kan ta den lite försiktigare i kullen; vi bor lugnt och bra på landet, och jag är bättre på att stärka en individs självförtroende än att bromsa det... Hunden kommer att få utveckla sina egna styrkor, och jag kommer att försöka hjälpa den bli en trygg liten egen personlighet.

De andra hundarna jag haft:
1) Golden, blev 14 år. Kärlek vid första ögonkastet... Tjockast och latast, blev MYCKET speciell och mysig!!
2) Blandras Lab/Border Collie, blev 15 år... Han valde oss... och följde med exet vid skilsmässan... Men fanns alltid "bredvid", och jag var med när han togs bort...
3) Blandras Schäfer/Golden, blev bara 4 år pga skada... Också kärlek vid första ögonkastet... En blick från de där trygga bruna ögonen, och JAG var såld...;) Min lille Skuffen...
4) Gordon Setter, blev 12 år... Tyckte han såg finast ut, hade två kvar att välja på, och tog den som hade bäst päls... Den ultimata hunden, saknar honom så... Togs bort för snart 4 v sen...

Usch nu blir jag sentimental och deppig...:cry:

Jag vet inte riktigt hur jag valde, jag visste bara att han ska jag ha. det va han som mest va framme hos mig och goade o ja.. jag ångrar inte mig en sekund av mitt val! Visst att han va lite skrikigare än de andra, men nä skulle jag få välja om så skulle det ändå bli han, Lille Vidar :)

Det beror på vad det är för ras. Är jag intresserad av en dominant ras skulle jag hellre välja den mesiga och lite underlägsna än den dominanta, om jag måste välja antingen eller. Om jag skulle välja en ras som är mild och lite mesig överlag, så skulle jag inte vara rädd för att välja den lite tuffare valpen som är mer framåt. Jag skulle nog aldrig välja valpen som är kaxigast, blygast, osv. Alltså, inte en valp som är extrem åt något håll, utan någon av dem däremellan :)

Men det bästa är nog att uppfödaren väljer åt en, eller att man åtminstone lägger stor vikt i vad uppfödaren tycker innan man väljer.

Jag tycker att det är ganska intressant med färger och tecken, men självklart skulle det inte vara avgörande i mitt val av valp. Om valpen jag väljer har en passande personlighet + färg och tecken som är tilltalande enligt mig, så är utséendet bara en trevlig bonus tycker jag :)

Nillah

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 036
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 475
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 133
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 365
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX