Vilken valp väljer du?

M

Mindra

När ni väljer valp, hur tänker ni då. Ärligt nu och inte bara vad man "bör svara"

Tar ni den modiga valpen som glatt utforskar och kollar eller tar ni den som väntar tills de andra kollat så man vet att det är riskfritt?

Den blyga eller den sociala? motor eller ferdinand?

Hur mkt spelar färg och tecken roll?

Tänkte eftersom många tingar valpen redan när de är "små larver" och knappast kan ha visat så mkt personlighet än. Då måste de väl mest vara på utseende i det läget?

Ska inte köpa valp så de är mest nyfikenhet hur alla andra tänker.

Sv: Vilken valp väljer du?

Har bara valt en valp. De två andra hundarna har bara trillat ner i knät på mig såattsäga.

Då valde jag och min uppfödare samma valp till mig. Mitten valpen. Den som var mest lagom. Inte stor och lite slö och inte liten och lite blyg.

Låter uppfödaren som känner valparna välja ut den som passar mi9g och mina intressen bäst.

När jag valde valp (fick välja mellan 3st som fanns kvar)
Så var jag först där vid 3,5v, ville inte välja då eftersom de var så små utan valde vid nästa besök när de var 5v.

Jag valde den modigaste, aktivaste och självständigaste. När de var ute på gräsmattan var min lilla Uno den enda som lämnade gruppen, han sprang och ville leka med ankorna :p

Jag går först och främst på exteriör och att den beter sig frimodigt och av de valpar som är kvar efter det väljer jag på känsla och än har jag inte gjort ett dåligt köp :)

Har iofs även låtit uppf. välja valp åt mig, när det varit långt emellan och även de gångerna har jag fått bra hundar.

Mannen var drivande i slutskedet av vårt valpanskaffande. Vi hade kommit överens om att vi skulle ha en hane och han ville ha en grå med svans, utan vita tecken i ansiktet. Såhär med facit i hand så var det valet helt rätt. ;)

jag unde välja mellan 2hannar, och båda var jättesöta;)
Men direkt när jag kom in i rummet fångande en av dem min uppmärksamhet och denne var mycket mer kontaktsökande och intresserad. Den andre var mer lugn och tappa intresset och gick iväg, väldigt självständig och lite 'ointresserad'. Valparna var 10veckor. Så det fick bli på magkänslan att första valpen var min lilla valp! och han var dessutom den med mest vitt och sånt gillar jag:D

och det är helt otroligt hur mkt jag trivs med honom!!!!!!:banana: är också förstahunds ägare:laugh:

Du v´äljer oftas inte valpen utan valpen väljer dig

Jag hade bestämt att jag ville ha en tik, det var jag stenhård på. När vi kom in och såg alla valparna så var det en enda stor hög med valpar som busade förutom en, den låg i botten av högen och sov helt oberörd. Jag sa till uppfödaren att jag struntar i om det är en hane, den i botten ska jag ha, det visade sig att det var en tik, dessutom den enda tiken som inte var tingad, så det var kärlek vid första ögonkastet och jag har inte ångrat mig en sekund!

När vi "valde hund" (känns ju lite okänsligt att säga, att välja sin familjemedlem liksom) så hade vi tre val;

1. En överaktiv valp som vi från början kom för att titta på
2. En något äldre valp (3 mån), som blivit biten på ena benet och därav fick lov att stanna längre hos uppfödaren. Väldigt blyg och lite tillbakadragen men samtidigt vänlig och snäll.
3. En äldre valp (4 mån), lagom pigg, lagom glad och otroligt gosig. Skulle egentligen ha stannat som avelstik men uppfödaren föreslog att vi kunde köpa henne vid intresse. Alltså fin även exteriört, alla hennes syskon är utställningschampion men själv är hon inte utställd.

Till en början var det ju så lockande med den lilla knubbiga valpen men vid närmare eftertanke, en så liten valp med så mycket energi som förstahund? Nja. Den kunde inte ens sitta still i knät en sekund.
Valp nr 2, otroligt söt valp och medlidandet bara svallade upp, men det skadade benet var läskigt snett (trots att uppfödaren sa att det hade förbättrats otroligt) och det var inte säkert att valpen skulle hålla för aktiv agilityträning t ex.

Så vad blev det? Den mycket gosiga 3:an, som kommit förbi det riktiga valp-stadiet men ändå inte var "för gammal" och dessutom kunde gå promenader, vara lös etc. Mamman i den familj som köpte den yngsta valpen var väldigt sugen på vår Nikki, och var ganska tveksam med tanke på valpens självklara smeknamn; "Virvelvinden". Som tur var, hade vi "första tjing" på Nikki och då blev det hon.

Vi var mest intresserade av en röd/vit också, men det hade inte gjort något om Nikki var svart. Det viktigaste är en sund, frisk och glad hund som passar in på ens framtida planer ;)

loke var den första som kastade sig upp i mitt knä. han skulle vara längst fram, med överallt och han gav sig aldrig. han vägde också två kilo mer än de övriga valparna eftersom han satt i matskålen när han åt, så han trängde undan de andra. såhär i efterhand var det nog inte ett superklokt val som förstahund.

När ni väljer valp, hur tänker ni då. Ärligt nu och inte bara vad man "bör svara"

Jag har bara valt en valp, min första och nuvarande hund. Jag ville ha en hane, det fanns tre i kullen och en var tingad. Jag mötte valparna första gången när de var ca 7 veckor gamla.

Tar ni den modiga valpen som glatt utforskar och kollar eller tar ni den som väntar tills de andra kollat så man vet att det är riskfritt?.

De två valparna jag hade att välja mellan var:
* den lilla och försiktiga (som var nästan minst i hela kullen)
* den stora och burdusa/modiga (som var störst och kaxigast i hela kullen)

Jag valde (utan tvekan) den stora och modiga eftersom jag redan från början hade siktet på att utbilda hunden till räddningshund och då är orädsla en stor fördel (och även uppfödaren rekommenderade att jag skulle välja den valpen). Jag är idag helt övertygad att jag valde rätt, min lille skit:love: blev i helgen godkänd som räddningshund och han har inte ens hunnit fylla två år ännu.

Den blyga eller den sociala? motor eller ferdinand??.

Jag valde den sociala.

Hur mkt spelar färg och tecken roll??.

Mycket. Jag ville ha en svart labbehane och hade inte valt en gul.

Tänkte eftersom många tingar valpen redan när de är "små larver" och knappast kan ha visat så mkt personlighet än. Då måste de väl mest vara på utseende i det läget?

Som jag skrev ovan så valde jag valp när de var ca 7 veckor gamla, och då hade de ganska utpräglade personligheter.

Senast ändrad av en moderator:

Mannen var drivande i slutskedet av vårt valpanskaffande. Vi hade kommit överens om att vi skulle ha en hane och han ville ha en grå med svans, utan vita tecken i ansiktet. Såhär med facit i hand så var det valet helt rätt. ;)
Bör även tillägga: Första gången vi träffade valpen var efter att mannen valt ut den. Han var fyra veckor då och kittlig på magen. Gången därefter var han drygt sex veckor, mycket social och busig, bet syskonen i svansarna, stal deras sovplatser och styrde och ställde i största allmänhet.

Han är snart två år nu och stjäl fortfarande sovplatser. ;)

Hi, hi, jag har faktiskt inte valt lika någon av gångerna jag valt valp.

Oliver var uppfödd på västkusten dvs 100 mil från mig så han såg jag inte förrän vi kom dit på besök tre dagar innan jag måste välja. Det fanns 7 hanhundsvalpar och jag (och min vän som var hanhundsägaren) hade första tjing att välja då det var en parningsvalp. Sedan fick jag parningsvalpen av min vän i 20 års present. Min vän som är uppfödare och extriördomare tog väl ner det till tre valpar sen fick jag välja med "hjärtat" och svårt var det. Två stycken lyckades jag komma ner på och sedan tror jag det var slumpen som gjorde att jag fick Oliver med mig hem. Det var väldigt mycket ole-dole doff då de var så lika i både sätt och utseende.

Harry valde jag som andra valpköpare han är född i stan hos min vän efter samma linjer som Oliver. Där valde jag mera fritt efter att hanhundsägaren valt sin valp. Där kom jag ner till två och då jag kastade en liten hartass så sprang en valp och gömde sig med den under soffan och sa "MIN, MIN, MIN" och Harry sprang raka vägen till mig med hartassen och sa "TITTA vilken fin hartass jag har och ska vi dela på den?". Harry var vald!

Error har jag varit med sen födseln på, bor numera i samma by som uppfödaren och jag och en vän hjälpte till vid valpningen och sedan har jag minst tre-fyra gånger i veckan sett valparna och ungefär vid fem-sex veckors ålder visste jag vem jag ville ha. Sket fullständigt i utseendet denna gång och tog den som var mest kaxig och framåt och allmänt ostyrig :) På valptestet vi gjorde vid 7 veckors ålder var Error den som var klart mest aktiv och det tilltalade mig. Sedan vet jag inte om det är så stor skillnad på han och han storebror som är kvar i stan ex var Error klart större som 8 veckors valp men är nu med råge omvuxen av den eng gång lilla, lilla Krux.

Men än så länge är jag jättenöjd med mitt val av valp denna gång.

Javan

Bra tråd då jag själv går i dessa tankar. För mig är det mest naturligt att låta uppfödaren välja åt mig. Inför kommande valp har jag sagt att jag vill ha den med mest motor. Samtidigt vill man ju inte ha ngt alltför extremt åt varken det ena eller andra hållet.

Nu har ju min uppfödare kullen hos fodervärden och känner väl därför inte valparna lika bra som om de bott hos henne. Så jag vet inte riktigt hur jag ska välja...

Jag har aldrig valt valp, ofta behållde vi den som blev kvar till sist när vi hade valpar. Nu ska jag för första gången skaffa en egen valp och då kommer jag att gå på utseendet. Det är väldigt svårt att förutsäga framtida beteende när de är så unga.

Har bara valt en valp än så länge. ;)
Å i ärlighetens namn var mitt väljande inte ngt smart sätt att göra det på..
Jag tog första bästa valp! :o Det enda jag hade bestämt mig för innan jag tittade på valparna var att jag ville ha en hane.. å det fanns bara en kvar..
Tyson var 12 veckor gammal, bångstyrig och det första han gjorde var att tugga på min arm och slickade mig som helt besatt i ansiktet. Han var högljud och i princip överallt.. Han gjorde allt för att synas och få all uppmärksamhet. Å jag fell in lööve med en gång. :love:

Han är idag lika bångstyrig och högljud och han älskar att överfalla mig med "kyssar".. :angel: :)

Vi hade bara två valpar att välja på när vi köpte vår hund och av dem så var vår hund den piggaste och socialaste, så valet var ganska lätt. Eller det vore i alla fall ganska svårt att inte bli totalt nerkärad i den valp som gärna kommer fram och hälsar, busar och sitter i knäet o.s.v.

Jag skulle nog gå på både utseende och vad uppfödaren tycker passar mig utifrån vad jag berättat för denne.

Jag har haft två valpar (numera är väl bara den ena valp fortfarande) och har egentligen inte valt nån av dem.
Första var ett par månader när jag träffade henne hos uppfödaren, alla hennes kullsyskon hade redan flyttat så jag hade ingen att jämföra/välja mellan, men jag kände direkt att det här var rätt. Hon flög bokstavligen på mig när jag kom in i hallen hos uppfödaren - väldigt framåt och glad alltså och det har hållt i sig :D
Andra valpen har jag på ett sätt varit med från första början men det var inte alls tänkt att han skulle flytta till mig. Inför denna kull var jag väldigt förväntansfull och jag visste vad jag ville ha, en naken tikvalp med mörkare färg än den jag redan hade hemma. Föräldrar till valparna var i mina ögon bästa tänkbara - en drömkombination för mig alltså. Valparna föddes och det blev endast en tikvalp med samma färg som min och därmed var det inte längre aktuellt med valp från den kullen. Men jag var ändå och hälsade på valparna ett par gånger och uppfödaren skickade bilder och så. Även om jag inte skulle ha någon valp så hade jag ändå en "favorit" från första början, en naken hane som uppfödaren själv skulle behålla... och den hanen bor numera hos mig ;) så så kan det också gå...

Jag passar väl perfekt in i det som du beskrev "Tingar valpen när den är en liten larv".

Jag funderade på två valpar - en cremefärgad och en particolor. Har alltid velat ha en creme men particolor var söt hon med.

Sedan var det två hundar som verkade lite mer framåt, lite mer "diva" och lite mer.. ja, lite mer "gammelsaluki" helt enkelt. Det visade de redan vid 3 dagars ålder.
Det var den cremefärgade tiken och en grå hane.
Eftersom jag varken gillar gråa salukis eller är överförtjust i hanar så blev det ett lätt val.
När cremetiken sedan kom och la sig bredvid mig, jättenära, trots att mamma låg i biabädden och de andra valparna åt - då kunde jag inte ändra mig. :love:

Så det var lite kombinerat. Hon verkar ha "valt" mig och jag ville helst ha henne.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 036
Senast: MML
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 475
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 133
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 365
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX