Vilken transport ska jag köpa?

Jag har inget att rekommendera direkt, men är själv väldigt sugen på att prova det nya "Cheval Liberté 2005" (fast ekomomin tillåter nog inte). Det verkar väldigt funktionellt och bra! Fast det är en boggi så det funkar kanske inte med din bil? Priset ligger på ca 68000 kr och släpet finns naturligtvis inte begagnat ännu... Finns att se på:

http://www.slapcentersyd.se/
http://www.hast-slap.se/

Nähä, jag trodde inlägget riktade sig till dom som läste tråden. Det var ju jättetokigt av mig att tro det.

//Saknar mamma och 79375:-

Om du anstränger ögonen så kan du se att det, i/ovanför varje inlägg, står:
"Svar till "amkm"..." ex.

"Saknar mamma & 79375kr"?
Antar att du tror att jag är en bortskämd ponnyunge som mjöklar mina föräldrar på pengar? :confused:

Star tungdragna???? :confused:
På vilket sätt? De är ju inte tyngre än t.ex boj, kylinge eller värmlandsvagnen??? Jag tycker Star tillverkar supersläp. Ligger jättefint på vägen och krånglar aldrig. Bra andrahandsvärde har de också.

Jag har rätt liten erfarenhet av transporter ska jag börja med att säga. De jag har hyrt har ofta varit gnissliga och skramliga, de har tjärvat osv. (T.o.m. den nya Vv-vagnen, där mellanväggen gett vika!)

Eftersom jag bara avskyr sånt där beställde jag en ny enkelaxlad Dalavagn. Den har inte kommit än, men jag fick låna en likadan av försäljaren när vi skulle till djursjukhuset igår. Det var iofs första gången i mitt liv som jag körde transport :eek:, men det märktes inte ens att den var bakom bilen. Jag blev förvånad att det inte var värre än så. Nu stod iofs hästen snällt och stilla, men ändå.

Dalavagnen tillverkas av Star och är en enklare variant av Star Rubin, kan man väl säga. Det går inte att få fronturlastning, sadelkammare eller "panikbommar" fram. Dessutom är ytterväggarna inte glasfiberförstärkta som på Star:en. Så förklarade säljaren skillnaden för mig.

Min nya med taklucka, foderkrubba och vinterdäck kostade 40 000 kr.

Har också Boj som favorit.

Men det är klart, bor man som vi nära, så kan man bättre utnyttja deras tjänstvillighet för att få lite specialfixat på släpet. Fick själv flera ändringar fixade så som jag ville ha det, när vi köpte nytt Classic-släp för några år sedan och nyligen monterade vi krubbhållare på både sidodörrarna och fronten. Perfekt att få plats med två krubbhinkar samtidigt till hästen, en för vatten och en för mat när man pausar på långa resor.

Att köpa ett nytt släp utan fällbara bommar fram (förvånar mig att det tillverkas över huvudtaget) som någon skrev, tycker jag är att göra avkall på säkerheten. Hellre lägga till en slant och få släpet utrustat med det.

Det är ju inte alltid som man kör med inredning i släpet. Själv uppskattar jag om man snabbt och lätt kan strippa släpet helt för att köra foder t.ex. eller som vi som ofta kör ohanterade unghästar lösa.

Jag vet inte riktigt vika saker som ingår men jag brukar låna ett nytt enhästars Fautras boogiesläp av bekanta. HELT UNDERBART! :love: :love: :love:

Ska man bara köra en häst, vilket nog många gör så är det perfekt. Rymligt, "fronturlastning" (ingen ramp fram men hästen kan bara kliva rakt ut genom framdörren), Dörrar bak (hästarna bara kliver rakt in utan att tveka!)
Inte bredare än bilen, ingen risk att hamna för långt ut mao, lättstädat (spola och så rinner det ur vid sidorna), väldigt lättrullat.

Hade jag haft 70 000 (tror det låg däromkring) så hade jag inte tvekat.

jag tanker inte tipsa om vagn men skulle vilja patala att ni maste tanka efter vad ni skriver och jamfor har, man kan inte jamfora lagbudgetvagnar och "lyxvagnar" med varandra, man far det man betalar for.

betalar man for en enklare vagn sa ar det precis det man far aven om sakerhetsdetaljer och annat brukar vara standard aven pa dessa.

betalar man dyra pengar for en vagn sa SKA den i princip vara battre an den billigare vagnen.

Själv har jag alltid gillat BOJ-släpen, köper du nytt kan du ju i stort sett få den som du önskar.

Kolla www.boj.nu finns en del begagnat, sen kan du beställa katalogen därifrån så kan du sitta och fundera lite och kolla & räkna osv.

Det ska tydligen vara aluminium UNDER golvet, ner mot marken. Det är vad JAG har hört (härifrån forumen), och att det då blir väldigt mycket oväsen från stenskott m.m. :)

Men Fautras återförsäljare här i Sverige rekommenderar ju att man INTE använder dörrarna fram som fronturlastning annat än i nödfall?!

När vi pratade med dem avrådde de då det blir ett väldigt stort tryck på frambenen/kotorna vid nedsteget (jag kan i o f s tänka mig att det blir ännu större vid t ex nedhopp från bank, icke desto mindre är det försäljarens egna ord)

hrm, jag koper inte det da jag sjalv precis haft en varmlandsvagn av modell -03... men jag kanske har fel, for att vara en enkel vagn tycker jag att den ar helt ok. men... som sagt var boj ar mycket bra och man far precis vad man ar beredd att betala for, dvs de gor specialbestallningar :D

Jag tror ingenting och talar inte ens om min egen inomst men för majoriteten av svenska folket är 79.000:- en himla massa pengar med tanke på att en medelinkomst ligger runt 200.000:-/år. Tjänar d u och amkm mer så är det bara att gratulera.

Vagnar med aluminiumgolv har väl alltid aluminium mot gatan. Min Boj har den för inte ett dugg mer oväsen än min gamla med trägolv. Menar du att det finns vagnar med trägolv och aluminum under? Isf borde det låta mindre än min = obefintligt.

Det är med aluminiumet har jag ingen aning om på andra vagnar, jag har bara LÄST att det ska vara extra skramligt på VV:en.

Jag har inte sagt att jag (om du så vill: mina föräldrar) ska köpa en Star T, men däremot kan man få DRÖMMA om det, till framtiden.

Jag för står inte riktigt vad allt negativt kommer från.
Jag har en värmlandsvagn grön boggi. Jag är helnöjd med den. Hade en boy 88 innan. Har lånat många olika vagnar.
Man får ju givet vis köpa vagn efter pengar och hur mycke man använder vagnen. Då kan man köpa en dyr grip.

Jag tittade runt mycke innan jag köpte denna.
Dom ligger förtfarande högt i pris i andra hand , så där har ni inte rätt.
Jag kollade likvärdiga vagnar.
Jag behöver inen dyrgrip jag åker inte mycke med mina hästar. Denna passar mig perfekt.
Vägde perfekt till vår bil , ligger bra på vägen. allt fungerar på den. Hästen åker med.
Kompisen har en wiljam Det finns allt på den , toppen fin
väger aldeles förmycke för B körkort mm
Det är väl tur att alla tycker olika . Annars skulle det bara finnas en vagn på marknaden . Nu finns det val :devil:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare...
2
Svar
28
· Visningar
1 031
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 143
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
735
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V