Vilken transport ska jag köpa?

Y

yazzoo

Jag vill ha:
enkelaxlad
Höj/sänkbara bommar fram/bak
Korta bommar fram/bak
Gärna utlösningsbara bommar utifrån
Nya eller begagnad
Vilken rekomenderar du?
Varför?

Får väl säja det vi har själva då: Trane 130T -91.

Det ända är att det inte är utlösningsbar bom fram. Men bommarna bak ska ha :bow: . Bara att knäppa på därbak. Jättelätt och snabbt.
Man kan ha båda bommen fram och bak i tre olika lägen (Har båda på högsta). Då har vi en maxad d ponny.
Det är en lång bom fram, som mellanväggen sitter fast i. Sedan är det två kort bak. Det finns längre att köpa.
Vi har en begagnad (-91) och har köpt en HEL del själva. Mkt har vi fixat. Men allt "ingår" i dom nya, och de är väl inte direkt sådär jättedyra transporter tror jag, den "minsta" ligger väl nypriset runt 45 000 kronor..?

Vi trivs med den väldigt bra. Lätt att köra och haka på. Inga komplicerade grejjer och massa extrasaker, utan i princip bara det man behöver. Skulle jag få välja skulle jag hellst vilja ha med sadelskåp/sadelkammare. Blir lätt lite trångt i bilen :) .

Kylinge ! En av de få transporter som har utlösningsbara bommar både fram och bak. Bommarna kan varieras på tre höjder. Har dock själv en Startrailer rubin (boggie). Då jag emmelanåt kör långt och vill ha säkerheten med stadgan på transporten vid evt. punktering. Detta har också hänt på motorvägen, inga problem att byta däcket fastän hästen stod kvar i transporten. Har vägt ned släpet, till 1300 kg så det passar min bil.

UME Släpet fick bästa test resultat i allt.
Körning vikt ja allt Ligger bra i pris. Senaste Häst magasinet gjorde dessa tester på vagnar.
Själv har jag nyligen köpt en Värmlands vagn grön boggi03.
Jag är mycket nöjd med denna vagn.
Lång bom fram 3 lägen, mellanvägg skjutbar i bakkant eller flytta bort helt. Hel eller delbara bommar bak. sadelskåp på min. Mycke nöjd med denna. Men kolla ume släpet bra vagn

Jag röstar på Boj Bravo, de lite äldre vagnarna iallafall, har bra lastvikt.
Ett 1250 kan du typa upp till ett 1350 och få 820 kilos lastvikt på. Pratade med Boj i Klippan i går och det skulle inte vara några problen :bump:.
Då kan t om jag komma körandes med min Monsterhäst på B-kort + ha bra med vikt över :D. Gillar deras panikbommar fram och tycker att hela släpet ger ett stabilt, rejält intryck. Att sen ha fabriken "runt knuten" är ju också ett plus...

Leter själv febrilt efter ett Boj från 90-talet i bra skick

Jag tror också att Umevagnen är ett bra köp. Däremot skulle jag inte köpa en Värmlandsvagnen eftersom deras dåliga rykte gör att de har uselt andrahandsvärde.

Även de nyare Bojvagnarna har bra lastkapacitet.

Jag köpte en ny A10 (Umesläp) för snart 2 år sen, har inte ångrat mej en sekund. Den kostade då 65 000 kr ny, andrahandsvärdet håller sej otroligt bra. Här uppe är nog Umesläp den vanligaste hästtransporten. Det enda negativa är deras gasdämpare till bakluckan som jag nu måste byta ut för andra gången, men Umesläp skickar nya helt gratis, kanonbra kundservice!

Har precis köpt mig en Boj Bravo och är fruktansvärt nöjd!! Den följer bilen otroligt mjukt och fint! Jag har kört pållen 3ggr och han åker så bra så han har inte gjort ett enda märke på min nya transport :D. Och han älskar att stå och titta ut genom fönstrerna där uppe...

Jag valde visserligen boggi eftersom min häst är så stor, men Boj har ju enkelaxlad också!

Vad har nu värmlands vagnen för dåliga rykten.

Man hör så mycket om alla vagnar
tranesläpet har jag hört att det är dåligt.

Aluminiumgolvet är väldigt skramligt, sägs det.
Och så sjunker dom i värde så otroligt snabbt.

Sen är de ju väldigt "veka" och ostabila inuti, och dessutom mörka, till skillnad mot många andra nyare släp så upplever man inte den transporten som rymlig eller luftig, snarare tvärsom.
sen har jag sett flera som har gått sönder väldigt lätt, sprickor och skdaor i tak och väggar.

Värmlandsvagnarna är otroligt dåliga... :crazy: Skramliga, mörka, skarpa hörn, inte ett dugg genomtänkta...

Mvh Huntress

Du har redan fått en del svar ser jag. Om du söker bland trådarna här på Buke hittar du mer information och erfarenheter av VV.

Star Trailer Rubin finns INTE i boggie, så det är nog en Safir eller Diamant hon har. :)

Gillar Star Trailer-vagnarna. En Diamant med boggie, frontlucka, sadelkammare och extra takfönster vore inte helt fel... :love: :d
Tycker inte att priset för en sådan (med all den utrustningen jag räknade upp) är sååå farligt. 79375:-

Själv tycker jag inte om Startrailern,tycker att de är så himla tungdragna.. :crazy:
Men,visst,de är snygga att se på,och hästarna verkar trivas i de,men...

Och om det är Safiren hon skriver om får den som nervägd endast ta runt 600 kg,och det är för lite för mig,är det Diamanten har den som nervägd endast en lastvikt på 550 kg,och då får jag bara köra vår ponny..

Jag struntar fullständigt i hur DINA 'inkomster' ser ut, det var inte till DIG inlägget var riktat.

//Saknar ord.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare...
2
Svar
28
· Visningar
1 031
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 143
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock...
2
Svar
20
· Visningar
984
Senast: tara
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
735
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V