Vilken sele är starkast...

N

nalle

..av travsele och bröstsele?? Jag har en rättså tung rockard med bilhjul och det är en shirehäst som ska dra den. Jag har en travsele men törs inte riktigt prova ifall den inte håller. Funderar på om jag måste köpa loksele(=dyrt) eller om det räcker med en bröstsele (som är billigare). Vad tror ni?
Tacksam för svar!!

kom på en sak till. Om jag använder bröstsele till denna vagn ska man i så fall använda seltungor och stickor eller går det bra med vanliga skackelremmar??

Jag har en rockard från Börjes som är byggs på en bilaxel. Har i flera år använt travsele till den utan problem. Varken häst, sele el vagn har gått sönder :).

Jag har bytt ut den utsprungliga bröstan till en bred kortbrösta (träningsbrösta) för hästens skull.

Har du en standardsele?

Hej!

En travsele är gjord för hög hastighet, stor rörelsefrihet och mycket låg dragkraft. Man har ju en brösta till men vikten (sulkyn+person= mkt lätt för en häst) delas på den smala bröstan och däckel+gjord! Iallafall vid tävlingar, är min uppfattning. En travbrösta i regel är alldels för smal för att hästen ska kunna dra med utan att få obehag. Man kan ju spänna en bredare brösta till men jag tycker selen endast bör användas till det den är gjord för; trav och lätt rockard/sulky.

Men jag skulle kunna tänka mig att om man använder en lös brösta som sitter ihop med draglinor (naturligtvis har man då svängel) kan en travsele ändå fungera med en tyngre rockard eller t.o.m. en lätt vagn. Men då lär man ju få tag på en brösta med tillhörande draglinor och då kan man ju lika gärna köpa en hel bröstsele.
Det man ska tänka på när man kör tvåhjuligt är att en del av vikten ligger på däckeln och om den inte är stor och bred blir det obehag för hästen! En kudde/dyna kan vara nödvändigt.
En bröstsele överför dragkraften får hästens bringa men pga sitt utförande verkar de något hämmande på bogbladets rörelser och bör därför användas till lättare körslor. Bröstremmen bör vara 10 cm bred. Bröstselar passar inte bra på en häst som har lågt ansatt och grov hals som slutar vid bogspetsarna. Då kommer bröstan att klämma på luftstrupen och/eller trycka på bogspetsarna hur man än gör, och detta är obehagligt för hästen.
Om man ska köra i högre gångart än skritt, ha stor rörelsefrihet för hästen och det hästen drar är lätt (mkt lätt vagn men ofta tvåhjuligt) passar ju en bröstsele bättre.
En loksele passar däremot bra till all slags körning, men de riktigt tunga varianterna (runt 20 kg) är ju arbetslokselar och kan vara i grövsta laget om man inte ska ha hästen i t.ex. skogsarbete.

En loksele är betydligt dyrare att köpa ny än en bröstsele, därför kanske många hellre köper en bröstsele även om de inte vet hur mycket eller vad de tänker köra.
Många köper en bröstsele till hästen även om hästen har en bred och lågt ansatt hals (likt många kallblod), men "selen var ju inte så dyr"!!

Det bästa är ju att "tänka efter före", hur har man tänkt köra, vilka vagnar och kärror man tänkt använda och hur kommer selen att passa för hästen.
Men det viktiga är att selen är rätt anpassad!
En dyr sele är ju inte alltid bra sele, och en begagnad sele som är mkt bra blir också dyr då värdet inte sjunker i första taget. Begagnat ska man i selväg passa sig noga för! Dåligt läder är inte lätt att se, speciellt om man inte har stor erfarenhet! Säkerheten får absolut inte ignoreras!

M. v. h. Lisa

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 610
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka