Vilken ras??

O

OntheothersidE

Vilken ras tycker ni skulle passa mig? Ska följa häst, agility lydnad i första hand. Energisk men lugn och funka med andra hundar. Lätt päls. Har tollare nu innan hade jag shäfer.

Intrisserad av Dansk/svensk gårdshund, tollare, kelpie, Lunde hund. Berätta lite om dom gärna bilder på era egna eller någon annan ras som skulle passa. :laugh:

Sv: Vilken ras??

dsg e underbara :love:
Glada, livliga, små, friska och riktiga mysgrisar! Sitta knät o ligga under täcket. Min e lättlärd, smart fäller inte mycket, jagar smådjur som råttor o sånt. Men springer inte bort i skogen när man är ute, utan håller sig nära mig :)

5869864.jpg

/Mimmi

Tänkte ju jag tipsa om ju. ;) Får lägga in lite fler bilder i stället.

pagraset.jpg

kisar.jpg

gemig.jpg

sverige.jpg

haha sverige bilden var hel härlig! Hur är dom i tempramentet osv? Lättlärda energiska? Dom är väl inte super smidiga på agility va?:grin:

Dom verkar helhärliga! Det är ingen stor hund i liten förpackning?
Vad tycker du att den har för -?

De är energiska, positiva, självständiga, orädda, mycket intelligenta och mycket flockbundna. Känner några stycken som tävlar agility och är jätteduktiga på det, men min egen fungerade det inte med.

Känner några stycken som tävlar agility och är jätteduktiga på det, men min egen fungerade det inte med.

Får man fråga varför det inte fungerar? Har väl funderat lite på västgötaspets och tänkte hålla på med agility, så jag är nyfiken.. ;)
Hur får man en gammal pappa och tycka att dom är snygga? Han tycker dom är skitfula. Men jag kan inte förstå honom, jag är såld på deras utseende :love:
(OT men känns som att jag lika gärna kan sno lite av TS tråd istället för att starta en ny)

Han är sprallig och tramsig och ser inte meningen med att gå vissa hinder i en viss ordning. Han hoppar två hinder och sedan tycker han att han är klar, inte sällan fastnar vi och han tittar på mig som om han säger "men matte, gör det själv själv då om du tycker det är så jäkla roligt!!!", m.a.o. anser han att han är för smart för agility, och jag måste ju faktiskt hålla med honom. Kanske gör jag ett försök till när han blir lite äldre, men det är inte alls prioriterat just nu.

Din far behöver få träffa en västgötaspets, eller gärna flera. De gör sig bäst live. Jag tyckte inte heller att VGS var världens vackraste ras (nu tycker jag det!) men var såld efter att ha träffat uppfödarens hundar några gånger; med så starka och härliga personligheter kan man inte annat än att bli :love: :love:. Utseendet vänjer man sig vid; hundar med normal benlängd tycker jag numera mest ser knepiga ut. ;)

Låter som en väldigt härlig hund men är nog inte den jag söker tyvärr men tack ändå :D

Nej, i small (d.v.s. under 35 cm. vilket även råkar vara absolut maxhöjd på en hane enl. rasstandard). :)

Yep, de är/kan vara stora och kraftiga i kroppen, men så har de ju de där korta små benen... ;) Idealmankhöjd på en hane är 33 cm., på en tik 31 cm. Avvikelse på -1/+2 cm. är tillåtet.

Har du nån erfarenhet av dom? Kan du berätta lite i så fall? :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 833
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka