Vilken ras?

Ainon

Trådstartare
Behöver lite hjälp ang tips av ras.
Blir snart en liten valp i hushållet om allt vill sig rätt :D

Jag vill ha
*en hund modell mindre
*ska orka med att följe med och springa i en timme (vid vuxen ålder såklart ;) )
*alert, ska vara kvick
*inte överdrivet mkt jaktinstinkt
*inte så mkt tidskrävande pälsvård
*frisk ras
*Inga abnormaliteter i utseendet

tips, har några raser jag kollat in men vill höra vad ni tycker först.

Sv: Vilken ras?

sheltie? Är ju vad jag har sett det som en framåt hund, som mer än gärna följer med ut och springer =)

Dvschnauzer? Okej, de krävs pälsvård, men de är kvicka och alerta! :D Springer en timme med dejj och är ändå pigga när de kommer hem! ;)

Ojj, glömde skriva att min schanuzer är en råttjägare :D (vill gärna fånga mkt med tassarna)

Jag kan också rekomendera Sheltie.. :banana:

*Kan vara med överallt..
*kvick och lättlärd..
*Inte så stor.. blir ca 35-38cm..
*Pälsvård ca 1gg veckan utom vid öronen som man kanske bör ta ng gång extra under resterande vecka pga tovbildning..
*Inga större fel på rasen annat än ögonen.. (visst annat kan väl dyka upp men är inte utpräglade sjukdommar på dem)

Många säger att Sheltin kan vara reserverad...men det tror jag lite hur man gör det.. min sheltie är helt social.. både för vuxna och barn + andra hundar..:cool:

Gå in på www.sssk.org och läs mer..

sheltie är uteslutna, för mycket päls.

Dvärgschnauzer gillar jag faktiskt de är rätt käcka.

De raser jag funderat på är
Chihuahua, yorkshireterrier, dvärgpincher, dvärg/toy pudel
Ingen av de är nämnda tidigare i tråden. Är dessa raserna helt fel ute utifrån vad jag vill ha för hund?

Senast ändrad:

om du inte gillar pälsvård tycker jag inte du sha ha en yorkshire-terrier... iofs kan man väl lämna in dom på trimning, men det kostar och deras päls växer och växer..
Pudel är ju också väldigt mycket pälsvård, men den kan man ju åtminstonde klippa ner helt..
en chihuhua orkar nog mkt, men är väldigt känslig (halshugg mej inte....:angel:) mot kyla, så om du är en åretruntperson kan det ju bli problem... Om du gillar att hajka på vintern osv ;) iofs kan man väl ha kläder på dom, och om dom hålls i rörelse hela tiden är det väl säkert ingen fara.
Nu låter jag kanske som en wannabeexpert... Men, ville bara berätta vad jag tror :) läste på mycket innan jag bestämde mig för min ras.

Dvärgpincher har jag hört mycket gott om, en sån skulle jag också vilja ha om jag skulle ha en till :love:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 793
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 559
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 905
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 242
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar