Vilken ras?

S

silvershine

Har en blandras mellan drever/tax och nu finns tankar på parning för att se om skendräktigheten går bort. Vi vet att det kanske är lättare att operera men jag vill ha valpisar :D någon som har nått tips på ras som hanen ska vara..Inte för stor.

Sv: Vilken ras?

Har en blandras mellan drever/tax och nu finns tankar på parning för att se om skendräktigheten går bort. Vi vet att det kanske är lättare att operera men jag vill ha valpisar :D någon som har nått tips på ras som hanen ska vara..Inte för stor.

Har du ngt syfte med parningen egentligen? Dvs, ngn speciell hund du önskar få fram eller bara några söta valpar?
Gör det bästa annars och låt en vet hjälpa er med hormonproblemen.

Jag rekommenderar inte parning på blandras, men om du absolut vill ta valpar på tiken så kolla först höfter mm om du inte gjort det.

När det gäller val av hane o ras rekommenderar jag någon av de raser som redan finns i tiken. Man behöver inte utöka blandningen då man inte vet vad man får... Kolla även upp att hanen är frisk o kry utan ärftliga defekter såsom allergier o höftledsfel.

Lyckia till!

Jag tycker inte du ska ta några valpar alls på din hund...
Finns tillräckligt många blandrasvalpar som söker hem.
Låt kunnigt folk sköta aveln, på renras.

chihuahua, rottis, bc, pitbull eller amstaff:cool:

Skämt åsido. Om du nödvändigtvis ska ha valpar, ta tax eller drever som redan finns i hunden. Helst ska du inte para alls.

Jag skulle kastrera, men om du "bestämt" dig så håller jag med om att du ska ta en tax eller drever samt kolla upp din egen hund och hanen ordentligt!

Nog för att jag upprepar det som alla andra redan skrivit, men jag bara måste... världen behöver inte fler blandraser. Avel har man ett syfte med, inte bara för att "valpar är ju sååå söta:D". Det sjunger om okunnighet och oseriöst.

pja... ofta blir ju skendräktigheten bar avärre efter en kull valpar.... så har det blivit för mina. En av hundarna var aldrig skendräktig innan hon parades vid nästan 5 års ålder - efter det blev hon det vid varje löp tills hon fick livmoderinflammation som 9 år gammal och fick akut opereras. Den andra var lite skendräktig innan valpar men blev efter det sjukt skendräktig vid varje löp tills vi kastrerade henne då hon var 8 år gammal.

Så... det är en mycket dålig anledning till att skaffa valpar och som någon redan sa... vad ska du med ett gäng valpar med? Har du kunskap nog att hitta vettiga hem till dem och är tiken din helt frisk och fri från rasbundna sjukdomar/defekter?

Har ni tänkt på vad det kostar att ta fram en kull valpar? I värsta fall kanske tiken måste få ett akut kejsarsnitt a'la 20.000, har ni den bufferten?

Så mitt förslag är att inte para tiken. Låt henne slippa bli utsatt för den fysiska och mentala påfrestning som det faktiskt är....

Snälla, kastrera hunden istället, om ni vill få bort skendräktigheten. Det behövs inga fler planerade blandraskullar i denna värld. :crazy:

Om du hade haft lite jakt meriter på din hund kunde det varit en ide att ta valpar. och då efter en annan meriterad bra hane. Nu vet inte jag vilka jaktkosningar som är bra/efterfrågade men det vet kanske nån annan.
Men oplanerad avel är aldrig bra vaken med renrasiga eller blandrashundar. Bara för att du vill ha valpar är inget arguent att ta en valp kull, inte heller för att få bukt mer en skendräcktighet.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?