Vilken ras?

Är det någon här inne som har bra koll på labbe?
Jaktlabbar tycker jag verkar vara riktigt härliga hundar.
Måste de jaga för att vara nöjd eller kan man ersätta det med lydnad, agility och rally?
Alltså, jag tror ingen som är vettig och som föder upp jaktlabbar är helt pigg på att sälja till någon som inte tänker apportera.

Inte att valpköpare nödvändigtvis måste vara med på praktiskt jakt (förutom enligt vissa kennlar då som föder upp hundar för jaktens skull) men definitivt erbjuda hunden att jobba med apportering på ett eller annat vis. :)

Känns det intressant med apportering så kanske det är en ras för dig (beroende på hur mycket du tränar och aktiverar tex) men är du inte det minsta intresserad så hade jag avskrivit den rasen och kollat mer på schapendoes, pudel eller något som känns pigga och rätt lättsamma.

Kanske KH-collie om du är ute efter en brukshund (fast det är inte riktigt den bilden jag får?)

Är det någon här inne som har bra koll på labbe?
Jaktlabbar tycker jag verkar vara riktigt härliga hundar.
Måste de jaga för att vara nöjd eller kan man ersätta det med lydnad, agility och rally?
Någon som har koll på hur det är med viltintresse? Tänker på tex rådjur.

De "vanliga" labbarna får jag erkänna att jag känner mig fördomsfull. Att det känns som de inte har så mkt arbetslust och så deras kroppsform, jag vill att hundar ska vara smidiga och aktiva.
Eller har jag fel??
Utställningslinjer är inte automatiskt feta! De blir så feta man gör dem. Tyvärr förordar uppfödarna att de ska vara feta men de kallar det massa.
Ska leta upp en bild på vår labbe när jag sitter vid datorn istället för mobilen.
Nu råkar just han vara känslig mot värme, men annars ställer han upp på allt utom att för den delen kräva massor. Han är lika nöjd med en ordentlig skogspromenad som med träning.

Alltså, jag tror ingen som är vettig och som föder upp jaktlabbar är helt pigg på att sälja till någon som inte tänker apportera.

Nä kan vara svårt och många vill att man sysslar aktivt med det och m jaktprov för att utvärdera aveln.

Sedan finns det nog några som slumpas till annat också som inte är så rastypisk m rätt driv eller att de inte har krav på utvärdering genom prov, jakt el dyl och en del som omplaceras. Men någon slags apportering ligger dem varmt i hjärtat. syns vad de är födda till :) lite ungefär som en vallhund, som många har alternativ sysselsättning åt men de kommer aldrig skina som hund så som om de fick valla och få uppfödare säljer där även till icke vallande hem/viktig arbete för rasen.

20170409_171517_zpsudk84q2k.jpg

Jag har inga egentliga uppställningsbilder på labben och här vrider han kroppen på totalt labbevis (dvs svansen går som en propeller egentligen och han svänger på hela kroppen), men det ger ett hum om hans byggnad. Han har en otroligt djup bröstkorg, skulle han ha en midja i samma anda som bröstkorgen skulle han vara gravt överviktig.
Revbenen syns utan problem vid rörelse och känns tydligt. Han har midja både från sidan och uppifrån.
Det här är alltså en labrador av rena utställningslinjer. Han är 60 cm hög i mankhöjd och väger strax över 28 kg.

Det här är en bild dagen efter att vi hämtat honom som 8-veckors valp....
527824_3718103063717_65068720_n_zpseb6s18gd.jpg

Jag började med att banta den lilla valpen...Helt groteskt rund var han.
Tilläggas kan att de var 5 i kullen. Tre stycken är röntgade. En med HD D samt ED1, en med HD C samt ED ua och en med HD B samt ED ua. Ni får själva gissa vilken han är ;)

Tilläggas kan att de var 5 i kullen. Tre stycken är röntgade. En med HD D samt ED1, en med HD C samt ED ua och en med HD B samt ED ua. Ni får själva gissa vilken han är ;)
Jag tycker din labbe är himla fin och verkar väldigt trevlig :)

Dock kan jag väl tycka att det känns onödigt att gissa hans ED/HD eftersom vikten inte är allt och det blir lätt skuldbeläggande att dra slutsatsen fet=dåliga höfter/armbågar och att vi som då har hundar med dåliga höfter har feta hundar, även om det finns mycket mer som påverkar.

Sen är det såklart jättetrevligt och bra med labbar i bra hull med bra höfter/armbågar :)

@Killaloe - det var inte alls menat på det sättet, att hundar som har dåliga höfter alltid är överviktiga, ledsen att det kunde tolkas så. Jag tror dock att hans resultat inte hade varit lika bra om han fått fortsätta sin uppväxt som rund.
Självklart vet jag att det finns hundar i bra hull som har dåliga höfter och vice versa.

Svarar allmänt:
Nej men jag tycker tyvärr aldrig man ser annat än överviktiga "vanliga" labbar

Okey då går jaktlabbe bort.

Har ni några mer tips på vad som kan passa??

Svarar allmänt:
Nej men jag tycker tyvärr aldrig man ser annat än överviktiga "vanliga" labbar

Okey då går jaktlabbe bort.

Har ni några mer tips på vad som kan passa??
Som jag skrev blir inte labradorer fetare än man gör dom ;)
Om du är intresserad av rasen i övrigt så tycker jag inte du ska låta dig skrämmas av alltför många överviktiga labbar. Det är inte hundarnas fel.

Som jag skrev blir inte labradorer fetare än man gör dom ;)
Om du är intresserad av rasen i övrigt så tycker jag inte du ska låta dig skrämmas av alltför många överviktiga labbar. Det är inte hundarnas fel.

Håller med, tyvärr är labradoren en rätt missuppfattad ras. Är man intresserad tycker jag absolut man ska kika närmare. Många har de till den ren sällskapshund men det är en ras som ska passa till så mycket. Träning som innehåller lydnad, sök och spår bör vara passande i alla fall..lättdresserade så det bordre vara en fördel, och så näsan såklart.. :)
Tror jag sett ett par inom freestyle även.

Ett tips är att besöka någon bruksklubb kanske, fråga folk om någon har labrador och vad de gör med sina å hur de uppfattar rasen :)

En kompis har dansk-svensk gårdshund och det verkar stämma in på din beskrivning. Pigga och aktiva hundar i lagom storlek, men som ändå inte är krävande.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 545
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar