Vilken ras?

Ja alltså jag tänker typ.. Finns det nån hund som inte kräver varken kamning/trimning/klippning ELLER sopande av hundhår? Ska väl vara en sån där "nakenråtta" då, vad den nu heter (xolocuintazl?;))... Har aldrig fattat varför man tycker det är "lite pälsvård" med en hund som kanske inte måste kammas så ofta, men som orsakar hår på kläder, soffa, golv, säng, överallt... :)

Sorry för allt OT :P

Men på den linjen tycker jag personligen även Dvärgschnauzer! Även om de kanske är mer "små" än mellan...men tar man en hane så! Är man inte utställningsintresserad så behöver man ju inte hålla dem i nån slags perfekt päls, och då tycker jag inte det är sån värst pälsvård. Lite kammande då o då, trimningen kan man ju ta hjälp med om man inte orkar göra det vad det nu är, kanske 4ggr om året?
Pinscher kräver ingen pälsvård, och inte behöver man städa mer än man behöver utan hund heller. Det är en ras för städpedanter. Det blev en städchock (hårchock?) när jag skaffade ytterligare en hund av annan ras.

Rekommenderar inte pinscher till TS dock. En riktig pinscher jagar, är blixtrande intelligent och lär sig snabbt, behagar visserligen gärna matte eller husse men bara så länge inget viktigare dyker upp på agendan.

tställningslinjer av labrador eller golden retriever. Jaktintresse finns
Men Näe?! Golden kräver mer pälsvård än en tror i form av borstning, trimning och bad. Jag har träffat sisådär noll hundar, utställningsavlade. som dels inte lämnar drivor efter sig och dels inte behöver badas med jämna mellanrum pga all skit som fastnar i pälsen (när hundarna badar i diken eller rullar sig i allt dom kan hitta :grin: då är det lite lagom festligt med lång päls..)

Har du "otur" får du dessutom en hund som behöver träna en hel del men som saknar vissa mentala bitar vilket inte gör livet särskilt kul varken för hund eller ägaren som inte räknar med aktiveringen.

Men Näe?! Golden kräver mer pälsvård än en tror i form av borstning, trimning och bad. Jag har träffat sisådär noll hundar, utställningsavlade. som dels inte lämnar drivor efter sig och dels inte behöver badas med jämna mellanrum pga all skit som fastnar i pälsen (när hundarna badar i diken eller rullar sig i allt dom kan hitta :grin: då är det lite lagom festligt med lång päls..)

Har du "otur" får du dessutom en hund som behöver träna en hel del men som saknar vissa mentala bitar vilket inte gör livet särskilt kul varken för hund eller ägaren som inte räknar med aktiveringen.

Skulle säga att golden drar på sig och i sig allt i pälsen..sand, lera, löv, gräs, grenar..kräver regelbunden borstning för att inte få tovor. Lång päls på de mest felsatta ställena, dvs mage och ben.
En hund som är blöt länge om den blir blöt.

Labradoren lite mer enkel pälsvård anser jag för att smuts och väta trillar av plätt lätt...men i stället så fäller de året om i princip så krävs en del underhåll på det om man inte vill ha tussar eller hårmatta inomhus. Kammade min dagligen ute när hon hade fällperiod men krävdes ändå daglig dammsugning utöver det.

Labradoren ska normalt sett inte ha högt intresse för levande vilt.

Men annars vad jag anser är trevliga raser, som mentalt ofta är mjuka i sättet men kräver nog lite mera ofta än bara promenad/sällskap.
Jaktlinjer är naturligtvis mer krävande, men med rätt underhållna hundar är det en ras där hundarna inte blir tokiga av en vecka eller två i sakta mak..Ofta väldigt allrounda raser.

Senast ändrad:
Vad tänker ni spontant på för raser som passar in på det här:

*Mellanstor
*Lite pälsvård
*Lågt viltintresse
*Arbetsvillig men ändå inte extremt krävande

Vad har du tänkt för sysselsättning åt hunden, utöver tex promenad?

Är ju en stor definitionsfråga vad du anser är krävande och dessa känns som två olika kategorier. Arbetsvillig är ju många hundar m rätt motivation utan att måsta vara en rasegenskap

*Mellanstor
*Lite pälsvård
*Lågt viltintresse

Jaktspringer från friska linjer med stabil mentalitet. Min vän har just en sådan och han är helt underbar! Tydlig av- och påknapp (vilket jag förstår att inte alla har) och eftersom han är en jaktvariant har han lite päls och behöver inte klippas/trimmas eller borstas ur som utställningstyperna.
Det är en apporterande jakthund så ingen hund som ska dra iväg efter vilt.

Tack så mkt för alla svar! Svarar alla:

Jag har redan mellanstor sällskapsras (över 20kg)
Vill inte ha för liten hund.

(Tex golden känns ganska lagom i storlek, men har kompisar med det och vet att det krävs trimning osv för att hålla pälsen i ordning och det vill jag inte behöva.)

Vill ha något lite mer aktivt och arbetsvilligt i framtiden.
Har tänkt hålla på med lydnad, agility och rally.

Har inte precis tänkt satsa på SM, men vill träna och tävla.

(Tex golden känns ganska lagom i storlek, men har kompisar med det och vet att det krävs trimning osv för att hålla pälsen i ordning och det vill jag inte behöva.)

Just det, min vän tränar främst lydnad och apportering men det finns en del Jaktspringer som är duktiga på agility också och om hon hade haft intresset tror jag att han skulle bli himla bra i just agility med. Vi jobbar och tränar ihop så jag ser ju hur han är både när det är dags att slappna av och hur han är i arbete.

Just det, min vän tränar främst lydnad och apportering men det finns en del Jaktspringer som är duktiga på agility också och om hon hade haft intresset tror jag att han skulle bli himla bra i just agility med. Vi jobbar och tränar ihop så jag ser ju hur han är både när det är dags att slappna av och hur han är i arbete.

Har du lust att skriva PM vilken kennel så jag kan läsa lite mer?

Är boxer något du kan tänka dig? Vissa hanar blir kanske lite väl stora, men tikarna kan vara riktigt nätta och smidiga. Pälsvården är ju minimal och från bra brukslinjer är de absolut aktiva och arbetsvilliga. Däremot är de ju ganska självständiga och kan kräva en hel del motivation för vissa typer av träning. Vår hane tycker t.ex att inkallning är så himla kul, men linförighet är något som verkligen måste vara värt det för att han ska lägga manken till.

Viktigt att vara noga med val av uppfödare och kolla upp HD, spondylos och allergier.

Bedlingtons är annars superhundar i min värld - jag har aldrig träffat en jag inte gillat.
Den första jag träffade var riktigt grinig mot människor (ursäktades med "det finns ju vinthund i dem från början, därför gillar de inte allt och alla" :grin: ), den andra gjorde hysteriska utfall mot allt hundliknande den såg. Annars har jag bara sett dem på utställningar. Lite trist, för jag gillar hur jag tänker mig att de ska vara :p

Den första jag träffade var riktigt grinig mot människor (ursäktades med "det finns ju vinthund i dem från början, därför gillar de inte allt och alla" :grin: ), den andra gjorde hysteriska utfall mot allt hundliknande den såg. Annars har jag bara sett dem på utställningar. Lite trist, för jag gillar hur jag tänker mig att de ska vara :p

Haha! Min shiba är ju ett sådant måndagsexemplar också, de finns väl överallt och ursäkterna varierar alltid (Att jag sedan hoppas att hon avskräcker en del från rasen som fått för många memes hör ju inte hit. :angel:). men jag hoppas verkligen du får träffa fler, för de vi hänger med är superkul hundar!
Tycker de hör hemma mitt i det där eftersökta facket "Aktiv sällskapshund" utan att vara för mycket åt något håll egentligen
Vi har fyra stycken här i byn, och även om en av dem verkligen ser ut som en fraggel på grund av bristande pälsvård är de jättefina personligheter allihop! ^^

Är boxer något du kan tänka dig? Vissa hanar blir kanske lite väl stora, men tikarna kan vara riktigt nätta och smidiga. Pälsvården är ju minimal och från bra brukslinjer är de absolut aktiva och arbetsvilliga. Däremot är de ju ganska självständiga och kan kräva en hel del motivation för vissa typer av träning. Vår hane tycker t.ex att inkallning är så himla kul, men linförighet är något som verkligen måste vara värt det för att han ska lägga manken till.

Viktigt att vara noga med val av uppfödare och kolla upp HD, spondylos och allergier.

Tycker boxer är härliga hundar, men lite för egensinniga, vill gärna ha något lite mer samarbetsvilligt

*Mellanstor
*Lite pälsvård
*Lågt viltintresse

kan du tänka dig att klippa ner hunden så tror jag en schapendoes eller bearded collie kan passa.

Är det någon här inne som har bra koll på labbe?
Jaktlabbar tycker jag verkar vara riktigt härliga hundar.
Måste de jaga för att vara nöjd eller kan man ersätta det med lydnad, agility och rally?
Någon som har koll på hur det är med viltintresse? Tänker på tex rådjur.

De "vanliga" labbarna får jag erkänna att jag känner mig fördomsfull. Att det känns som de inte har så mkt arbetslust och så deras kroppsform, jag vill att hundar ska vara smidiga och aktiva.
Eller har jag fel??

Jaktlabbar bör få träna jakt, även om det inte är jakt "på riktigt", utan bara träningen inför jakt. Även Benji, som är lite "jaktlabbe-light" (har sällskapslabbe i linjerna) lyser aldrig upp så mycket som när han får apportera. Sen att han har mentalitet och förmåga att hålla ihop sig som en hink med skruvar i en torktumlare är ju en annan sak.. :rofl:

Är det någon här inne som har bra koll på labbe?
Jaktlabbar tycker jag verkar vara riktigt härliga hundar.
Måste de jaga för att vara nöjd eller kan man ersätta det med lydnad, agility och rally?
Någon som har koll på hur det är med viltintresse? Tänker på tex rådjur.

De "vanliga" labbarna får jag erkänna att jag känner mig fördomsfull. Att det känns som de inte har så mkt arbetslust och så deras kroppsform, jag vill att hundar ska vara smidiga och aktiva.
Eller har jag fel??

Jag anser jaktlabben är betydligt finare exteriört.

De kräver såklart mer, en mild variant av brukshund brukar jag tänka för de är ändå rätt mjuka hundar.

En jaktlabbe kräver nog för att vara lycklig att den får jobba i jaktliknande situation tex som apportträning ger. Sedan kombinera m lydnad och olika spåruppgifter. Dem behöver tänka och uppgifter att lösa, massor. De drivs av att få leta och hämta. Sedan kan man självklart kombinera en massa träningsformer. Men tänker man sig inte kunna träna apportering bör man se sig om efter annan hund.
(Apportering är skitroligt! Enkelt att göra enkla övningar ensam dessutom och kan varieras i oändlighet :) )

Att de måste jaga är nog något den inte ens ser skillnad i om jag ska vara ärlig eftersom att träningen är simulerad jakt i princip. Både med dummies eller död fågel. Tränar man seriöst/högre, jaktprov etc så är det ju med skott, apportkastare osv dvs väldigt likt jakt. träningen är mer krävande än en riktigt jakt eftersom att du styr helt över situationen.. På vissa jaktpass ser du inte ens av en fågel.

Ofta har de svalt intresse för levande vilt men det finns såklart undantag men generellt är det nog en fråga om träning, alla hundar kan dra efter vilt egentligen om de får det ligger ett visst mått i deras natur. Fördelen är labben gärna håller sig nära människan och är följsam.

Jag anser att just apportering är bland de få träningsformerna som kommer närmast rasens natur och så enkelt att göra året runt.

Det är få andra träningsformer som är så.

Det ska finnas dp linjer också dvs försök till mix av utställningstyp och jakttypen.. Men sedan hur lyckat det är törs jag inte svara på mer än att en del kritiserar den då man tror att det kan vara svårt att hitta ett vettigt mellanläge utan att man får antingen eller. Hört kritik ang mentalitet bla. Någon mer insatt kanske kan svara vidare.

Annars så är ju en labb som inte är jaktavlad också trevliga hundar, inte lika skarp och går att göra en del med. Tråkiga labbar är ofta övergödda ;) (man måste ha koll på kosten då rasen är drabbad av fetma) och ostimulerade för att man anser att det är en ultimat sällskapshund som inte behöver så mycket för att de är så otroligt bra på att finna sig i allt. Men i överlag mår alla labbar bra när de får en uppgift där näsa och huvud får användas för de har ju samma grundförutsättning trots uppdelningen. En allround ras tycker jag :)

Det är inte för intet som polisen eller tull uppskattar rasen för sin näsa och höga dresserbarhet. Så är man intresserad av det som innehåller sökuppgifter i någon form är de kanon.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 545
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar