Pinscher kräver ingen pälsvård, och inte behöver man städa mer än man behöver utan hund heller. Det är en ras för städpedanter. Det blev en städchock (hårchock?) när jag skaffade ytterligare en hund av annan ras.Ja alltså jag tänker typ.. Finns det nån hund som inte kräver varken kamning/trimning/klippning ELLER sopande av hundhår? Ska väl vara en sån där "nakenråtta" då, vad den nu heter (xolocuintazl?)... Har aldrig fattat varför man tycker det är "lite pälsvård" med en hund som kanske inte måste kammas så ofta, men som orsakar hår på kläder, soffa, golv, säng, överallt...
Sorry för allt OT :P
Men på den linjen tycker jag personligen även Dvärgschnauzer! Även om de kanske är mer "små" än mellan...men tar man en hane så! Är man inte utställningsintresserad så behöver man ju inte hålla dem i nån slags perfekt päls, och då tycker jag inte det är sån värst pälsvård. Lite kammande då o då, trimningen kan man ju ta hjälp med om man inte orkar göra det vad det nu är, kanske 4ggr om året?
Rekommenderar inte pinscher till TS dock. En riktig pinscher jagar, är blixtrande intelligent och lär sig snabbt, behagar visserligen gärna matte eller husse men bara så länge inget viktigare dyker upp på agendan.