Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mellanpudel. Pälsvården är ju bara att klippa ner lite då och då.
Nedklippta bedlisar behöver klippas eller helt enkelt rakas med maskin typ en gång varannan månad och där emellan borstas någon enstaka gång i veckan. Tycker att den stämmer in på alla kriterier @Kakan_ skrev upp.Vore det inte för pälsen skulle ag hojta Bedlington så det hördes hela vägen hem till Sverige! XD
Och ryckas öronhår har jag förstått det som också. Annars verkar pudlar överlag som otroligt trevliga, lättsamma hundarNja, även om man klipper dom så behöver dom borstas ofta för att hålla pälsen någorlunda trevlig!
Och ryckas öronhår har jag förstått det som också. Annars verkar pudlar överlag som otroligt trevliga, lättsamma hundar
Nja, även om man klipper dom så behöver dom borstas ofta för att hålla pälsen någorlunda trevlig!
Papillon/phalene eller någon av de andra raserna i grupp 9 är min första spontana tanke. Passar inte det så kan det ju vara klokt att titta efter en omplacering som är tillräckligt gammal för att man ska veta hur hunden är.Vad tänker ni spontant på för raser som passar in på det här:
*Mellanstor
*Lite pälsvård
*Lågt viltintresse
*Arbetsvillig men ändå inte extremt krävande
Papillon/phalene eller någon av de andra raserna i grupp 9 är min första spontana tanke. Passar inte det så kan det ju vara klokt att titta efter en omplacering som är tillräckligt gammal för att man ska veta hur hunden är.
Sant... jag la mer fokus på de andra punktera. Känns som att det är ont om större hundar med sällskapshundsmentalitet. Men sedan är det ju också svårt att veta vad en person räknar som "extremt krävande" och "vanligt krävande".Jag hade föreslagit det jag med om det inte vore för önskemål om mellanstor ras. Pappisar är ju små.
Sant... jag la mer fokus på de andra punktera. Känns som att det är ont om större hundar med sällskapshundsmentalitet. Men sedan är det ju också svårt att veta vad en person räknar som "extremt krävande" och "vanligt krävande".
Nedklippta bedlisar behöver klippas eller helt enkelt rakas med maskin typ en gång varannan månad och där emellan borstas någon enstaka gång i veckan. Tycker att den stämmer in på alla kriterier @Kakan_ skrev upp.
Bedlisar har ju inte riktigt samma krull som pudlar ändå, tror det spelar stor roll. Min får inga tovor trots att jag bara kardar honom lite slarvigt efter vissa promenader och inte gör nåt mer grundligt på två veckor. Trots totalt skitväder dessutom.Ja, alltså, allt beror ju på hur man tolkar "Lite pälsvård". Jag som lever med spets och korthår och som har släkt med pudelpäls (inte släktingarna då, men hundarna.. ehum.. ) tycker ju att de har ganska mycket att göra med borstning och trimmande trots att de håller sina i sportfrisyr.
Å andra sidan får jag tampas med fällningsperioder istället!
Bedlingtons är annars superhundar i min värld - jag har aldrig träffat en jag inte gillat.
Ja alltså jag tänker typ.. Finns det nån hund som inte kräver varken kamning/trimning/klippning ELLER sopande av hundhår? Ska väl vara en sån där "nakenråtta" då, vad den nu heter (xolocuintazl?)... Har aldrig fattat varför man tycker det är "lite pälsvård" med en hund som kanske inte måste kammas så ofta, men som orsakar hår på kläder, soffa, golv, säng, överallt...
Sorry för allt OT :P
Nakenhundar behöver hudvård iställetJa alltså jag tänker typ.. Finns det nån hund som inte kräver varken kamning/trimning/klippning ELLER sopande av hundhår? Ska väl vara en sån där "nakenråtta" då, vad den nu heter (xolocuintazl?)... Har aldrig fattat varför man tycker det är "lite pälsvård" med en hund som kanske inte måste kammas så ofta, men som orsakar hår på kläder, soffa, golv, säng, överallt...
Jag tycker absolut att det är viss skillnad mellan att faktiskt behöva sätta sig ned och bada/borsta/föna/trimma just hunden någon timme i veckan och generellt ta en extra sväng med dammsugaren. Det första kallar jag pälsvård - det andra mer 'leva med djur'.
Dammsuga oftare lär man göra även med en hund som inte fäller, med tanke på hur mycket som dras in med tassar och hår. ^^