Vilken ras?

Kakan_

Trådstartare
Vad tänker ni spontant på för raser som passar in på det här:

*Mellanstor
*Lite pälsvård
*Lågt viltintresse
*Arbetsvillig men ändå inte extremt krävande

Sheltie, japansk spets eller mittelspitz kanske? Det ser ju Ut som mycket päls, men spetspäls brukar vara rätt praktisk.

Vore det inte för pälsen skulle ag hojta Bedlington så det hördes hela vägen hem till Sverige! XD

Vore det inte för pälsen skulle ag hojta Bedlington så det hördes hela vägen hem till Sverige! XD
Nedklippta bedlisar behöver klippas eller helt enkelt rakas med maskin typ en gång varannan månad och där emellan borstas någon enstaka gång i veckan. Tycker att den stämmer in på alla kriterier @Kakan_ skrev upp. :up:

• Gilla
Reactions: Sel
Vad tänker ni spontant på för raser som passar in på det här:

*Mellanstor
*Lite pälsvård
*Lågt viltintresse
*Arbetsvillig men ändå inte extremt krävande
Papillon/phalene eller någon av de andra raserna i grupp 9 är min första spontana tanke. Passar inte det så kan det ju vara klokt att titta efter en omplacering som är tillräckligt gammal för att man ska veta hur hunden är.

Papillon/phalene eller någon av de andra raserna i grupp 9 är min första spontana tanke. Passar inte det så kan det ju vara klokt att titta efter en omplacering som är tillräckligt gammal för att man ska veta hur hunden är.

Jag hade föreslagit det jag med om det inte vore för önskemål om mellanstor ras. Pappisar är ju små.

Jag hade föreslagit det jag med om det inte vore för önskemål om mellanstor ras. Pappisar är ju små.
Sant... jag la mer fokus på de andra punktera. Känns som att det är ont om större hundar med sällskapshundsmentalitet. Men sedan är det ju också svårt att veta vad en person räknar som "extremt krävande" och "vanligt krävande".

Sant... jag la mer fokus på de andra punktera. Känns som att det är ont om större hundar med sällskapshundsmentalitet. Men sedan är det ju också svårt att veta vad en person räknar som "extremt krävande" och "vanligt krävande".

Ja, det finns skäl till varför jag har Pappis. Superenkla och roliga små hundar.

Jag tänker att säger man "arbetsvillig" så tänker man göra nått mer än koppelpromenader runt kvarteret.. Nog för att sk "sällskapsraser" kan göra mer än så också, men jag tolkar det som att man vill ha nått med iaf lite mer motor i då? Kan dock ha fel!

Schapendoes kanske om det stämmer att TS vill vara aktiv på det sättet? Vad jag vet är pälsvården inte så vidare svår på dem, har för mig att de funkar som briarder (kamma regelbundet, men slipper klippa och fäller inte), men i mindre format så = mindre att kamma. Personligen tycker jag det är lättare att kamma min hund än att sopa hundhår överallt... Men man tycker ju olika!

Nedklippta bedlisar behöver klippas eller helt enkelt rakas med maskin typ en gång varannan månad och där emellan borstas någon enstaka gång i veckan. Tycker att den stämmer in på alla kriterier @Kakan_ skrev upp. :up:

Ja, alltså, allt beror ju på hur man tolkar "Lite pälsvård". Jag som lever med spets och korthår och som har släkt med pudelpäls (inte släktingarna då, men hundarna.. ehum.. :angel:) tycker ju att de har ganska mycket att göra med borstning och trimmande trots att de håller sina i sportfrisyr.
Å andra sidan får jag tampas med fällningsperioder istället!

Bedlingtons är annars superhundar i min värld - jag har aldrig träffat en jag inte gillat.

Ja, alltså, allt beror ju på hur man tolkar "Lite pälsvård". Jag som lever med spets och korthår och som har släkt med pudelpäls (inte släktingarna då, men hundarna.. ehum.. :angel:) tycker ju att de har ganska mycket att göra med borstning och trimmande trots att de håller sina i sportfrisyr.
Å andra sidan får jag tampas med fällningsperioder istället!

Bedlingtons är annars superhundar i min värld - jag har aldrig träffat en jag inte gillat.
Bedlisar har ju inte riktigt samma krull som pudlar ändå, tror det spelar stor roll. Min får inga tovor trots att jag bara kardar honom lite slarvigt efter vissa promenader och inte gör nåt mer grundligt på två veckor. Trots totalt skitväder dessutom.
Och precis som @Sezziyanen skrev ovan så tycker jag att det är okej med lite rakning/klippning och kardande när det i övrigt aldrig behöver städas päls. :D

Jag avgudar verkligen varenda vovve i "norrlandsmaffian", och vi har väl runt 20-ish bedlisar tillsammans. :love: Längtar efter Sherlocks mammas nästa kull så att jag nästan spricker. Bara måste ha en till. :angel:

Ja alltså jag tänker typ.. Finns det nån hund som inte kräver varken kamning/trimning/klippning ELLER sopande av hundhår? Ska väl vara en sån där "nakenråtta" då, vad den nu heter (xolocuintazl?;))... Har aldrig fattat varför man tycker det är "lite pälsvård" med en hund som kanske inte måste kammas så ofta, men som orsakar hår på kläder, soffa, golv, säng, överallt... :)

Sorry för allt OT :P

Men på den linjen tycker jag personligen även Dvärgschnauzer! Även om de kanske är mer "små" än mellan...men tar man en hane så! Är man inte utställningsintresserad så behöver man ju inte hålla dem i nån slags perfekt päls, och då tycker jag inte det är sån värst pälsvård. Lite kammande då o då, trimningen kan man ju ta hjälp med om man inte orkar göra det vad det nu är, kanske 4ggr om året?

Senast ändrad:
Ja alltså jag tänker typ.. Finns det nån hund som inte kräver varken kamning/trimning/klippning ELLER sopande av hundhår? Ska väl vara en sån där "nakenråtta" då, vad den nu heter (xolocuintazl?;))... Har aldrig fattat varför man tycker det är "lite pälsvård" med en hund som kanske inte måste kammas så ofta, men som orsakar hår på kläder, soffa, golv, säng, överallt... :)

Sorry för allt OT :P

Jag tycker absolut att det är viss skillnad mellan att faktiskt behöva sätta sig ned och bada/borsta/föna/trimma just hunden någon timme i veckan och generellt ta en extra sväng med dammsugaren. Det första kallar jag pälsvård - det andra mer 'leva med djur'.
Dammsuga oftare lär man göra även med en hund som inte fäller, med tanke på hur mycket som dras in med tassar och hår. ^^

Nakenhundar behöver hudvård istället ;)

Jag tycker absolut att det är viss skillnad mellan att faktiskt behöva sätta sig ned och bada/borsta/föna/trimma just hunden någon timme i veckan och generellt ta en extra sväng med dammsugaren. Det första kallar jag pälsvård - det andra mer 'leva med djur'.
Dammsuga oftare lär man göra även med en hund som inte fäller, med tanke på hur mycket som dras in med tassar och hår. ^^

Hm, ja det är ju sant! Men det är ju dock inte bara att dammsuga, hundhår sätter ju sig i möbler (om de får vara där) och på kläder osv. Följer med ut in i bilen. Osv. Då räcker det ju inte längre med att dra en snabbsväng med dammsugarn.. Om det är en sån typ av päls förstås, kan ju variera!

Helt rätt att man måste dammsuga ändå, ska jag inte sticka under stol med som har en briard som börjar bli stor :P Men själv känner jag som att kvistar o löv är liksom... "bra smuts" så det stör mig inte så mkt haha :P

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 545
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar