Vilken ras?

Skogstroll

Trådstartare
Ännu en sån där tråd..Jga och sambon är inte riktigt överens om rasval..tyvärr fick vi avliva vår rottweiler på 7 år när vi fick barn för tre veckor sedan, han visade tylig aggressivitet mot barnet, och det är ett prblem som alltid funnits med honom tyvärr..jag lider fruktansvärt av sorgen efter honom då jag skaffade honom ensam, och levde ensam med honom i fem år..han var mitt allt, men man kan inte riskera ett barn..så är det..Vi funderar på en ny hund till hösten. Jag vill gärna ha en lite mindre ras denna gången, typ en dansk svensk gårdshund eller likanande, men min sambo känner att han är mer kompatibel med en större hund. Jag vill ha en smart hund, han med, jag vill absolut inte ha en jakt hund, med stark jaktinstinkt. Vill inte heller ha en terrier ras, som är ettrig och skällig eller liknande. Vi är mycket ute och går i skogen, bor på en gård. Vi är inte jätte intresserade av att träna bruks. Men gärna småkurser och kanske svamp-sök osv. Plockar massor av svamp. Det ska vara en bra familjehund, helst inte alltför långhårig. Inte en jättestor ras. Vänlig och familjekär. Jag vägrar rottis, amstaff, dobbermann, shäfer och andra stora raser. Jag vill ha en hund som inte är alltför svår att lämna bort, som de flesta kan gå ut med osv..min sambo vill helst ha en rottweiler till så vi har lite dödläge här..tacksam för tips!

Sv: Vilken ras?

Beklagar verkligen! men oxå skönt att du känner att du vill ha hund igen :D
Som du sa DSG försök att övertala sambon de låter som att den skulle passa er perfekt! annars Eurasier? långhåriga men de fäller bara 2 ggr/år (om jag inte fått nått om bakfoten nu)

Beklagar verkligen, men ni har gjort helt rätt. Man kan inte riskera att något händer ett barn.

Dvärgpinscher är smarta hundar. Mina 2 hanar gillar barn i alla åldrar och jag vet många barnfamiljer som har dvärgpinscher. De hänger med på både långa och korta rundor, är korthåriga och lättskötta. Jag och många fler tränar både lydnad, rallylydnad, agility och freestyle. Vissa tävlar i de olika grenarna också. Många är MH-testade och några (cirka 25 st) har titeln Korad.

Så finns ju även Pinscher, eller mellanpinscher som rasen hette tidigare, som är lite större.

am staffordshire? korthåriga familjehundar med vettiga mängder energi. Har träffat några st och de verkar väldigt mysiga ser lite "farliga" ut men de är gudasnälla enligt min erfarenhet iaf :D

am staffordshire? korthåriga familjehundar med vettiga mängder energi. Har träffat några st och de verkar väldigt mysiga ser lite "farliga" ut men de är gudasnälla enligt min erfarenhet iaf :D

Finns ingen ras som heter så. TS har för övrigt sagt att Amstaff inte är aktuell, men du kanske menade Staffordshire Bullterrier?

Jag beklagar verkligen att ni blev tvungna att ta bort er hund :(.

Skulle Labrador kunna vara något kanske?

Efter min trådstart igår (Kromfohrländer),så kanske Kromfohrländer kan vara något för dig också;)? Jag känner inte själv till rasen ,men efter det jag letat och hittat på nätet så verkar denna ras kunna passa in bra på dig/er också.

En mellanstor hund,mindre päls,pigg och allert men inte alltför motionskrävande. Nästan ingen jaktlust och inte skällig. Kanske värt att kolla upp:)http://www.kromfohrlanderklubben.se/

Senast ändrad:

*KL*
Lancashire heeler?
Finsk lapphund (pälsen är inte svårskött)?

Beklagar sorgen :(.

Tack för alla svar! Och tack för att ni förstår ang avlivningen av min älskling:cry: Gråter fortfarande varje dag..hjärtat ångrar sig, men hjärnan vet att jag inte hade något val..ändå är man orolig för att bli dömd för det beslutet..

Ska kolla igenom alla era rasval=) Tror att det blir svårt med tex dvärgpincher, den är nog lite för liten för min sambo, och fryser de in te ganska lätt? Vill gärna ha liiite mer massa, som orkar riktigt långa skogspromenader och vara med ute i stallet på vintern tex. Sambon vill labrador, jag är lite tveksam..har träffat en del "vassa" labbar, och det är väl en jakthund? Hur är deras jaktinstinkt runt smådjur osv? Det var ett stort problem med min rottis, och det var nog det som gjorde att jag fick avliva honom, han trodde vår lilla dotter var ett djur som han ville döda helt enkelt..

Jag känner att jag vill vara utan hund i sommar, men ska vi skaffa en ny blir det till sensommaren hösten, eller inte alls, för jag anser att man ska vara hemma länge med en valp, och jag ska då vara mammaledig minst åtta månader till. Några veckors semester räcker inte för en valpis enligt mig, de behöver trygghet som små.. så detta är vår enda chans de närmaste åren..

Förvisso en Terrier men varken ettrig eller skällig. Miniatyr Bullterrier?

Passar bra in på era krav, eller mja, bortsett från smartheten då :o men de hänger med på allt, lätt päls, bra storlek, är super med barn etc.
Nöjer sig fint med promenader och springa på gården. Ingen jaktinstinkt.

Förvisso en Terrier men varken ettrig eller skällig. Miniatyr Bullterrier?

.

Och som har mycket sjukdomar.
Har själv varit intresserad av den rasen och när jag frågade uppfödare om sjukdomar så fick jag såna svar så jag tänkte aldrig den rasen..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 329
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII