Vilken ras?

Sv: Vilken ras?

Ja, de vallar gärna barn, cyklar, bilar, joggare etc...etc... o går vallobjekten inte i rätt riktning o/e viftar med armar o ben så är den svartvita flugsnapparen där o markerar, gärna med tänderna :eek:

Speciellt om de inte får jobba tillräckligt...

Ngt OT:
En granne till fårgården jag jobbar på har köpt en ung "BC" utan papper. Den vallar bilar, traktorer, folk, cyklar, moppar, barnvagnar och allt annat som rör sig utanför gården. Det tar sju år att hämta ensilagebalar på fältet brevid eftersom hunden ger sig efter traktorn varje gång och är omöjlig att bryta. Ägarna planerar att gå unghundskurs med den, men vill inte valla. "Den har inte sprungit efter några djur, bara fordon, så den behöver nog inte valla för att må bra".

Vi fasar för hur det ska gå när alla lammen ska släppas på bete utanför deras gård om ett par månader...

/Migo

Perfekt!
Då kan du ju skriva om SKKs infosida om rasen!

Där står nämligen:
"Hälsa

Rasen har vissa problem med genetiska och immunologiska defekter. Rasklubben har utarbetat ett hälsoprogram med rekommendationer av årliga tester av avelsdjuren, såsom hjärta, njurar, patella, linsluxation och hud."

Om du inte har djurgård/jobbar med djurdrift eller är väl etablerad inom riktigt höga klasser av bruks så är du i princip utesluten som valpköpare från BC-kennlar som stämmer in på din beskrivning ovan. Det går att få tag i BC ändå, men det är inte avel som stödjs av rasföreningen = buskavel.

Oj vad trevlig man kan vara då:crazy:
Faktum är att gården bredvid föder upp får och har två stycken BC som de arbetar med, hade en gång en funderaing på att träna vall med dom, men det skrev jag ju inte förstås.
Jag har tre BC förutom dessa två i min närhet som INTE tränar något speciellt och de är trevliga, rara och jättebra med barnen, så de känns inte som hysteriska arbetsmaskiner inte..men det kanske kan variera..

SKK´s hemsida:
"Border collie
Historik
Border collie har sedan århundraden funnits i gränstrakterna mellan England och Skottland, där den varit en ren så kallad working collie, det vill säga en arbetshund. Rasen är sannolikt världens mest använda vallhund. Den är mycket kompetent och allsidig och används framför allt för vallning av får. Fram till de senaste decennierna har rasen avlats enbart med hänsyn till bruksegenskaperna. På senare år har en officiell rasstandard utformats och rasen bedöms numera också på utställning.

Användningsområde
I första hand är rasen en vallhund. De anlag och egenskaper man uppskattar även i andra kretsar har skapats genom sträng selektering på vallanlag och inget annat.

Egenskaper / Mentalitet
Border collie är i alla avseenden en snabb, livlig, energisk och uppmärksam hund. Den är mycket arbetsvillig och då handlar det inte i första hand om fysisk motion. Den vill och behöver ha en uppgift i livet och ser till att få det också."

Är detta beskrivningen på den hund du vill ha?
Att det finns hundar som avviker från rasstandarden är inte ovanligt, men man kan inte välja ras efter de exemplaren. Om man vill ha en Bordercollie som inte beter sig som en bordercollie, då kan man lika gärna välja en ras med en rasstandard man vill ha.
Tycker jag i alla fall...:angel:

:bow:

Ibland undrar jag varför folk för sakens skull ska försöka motbevisa rasers grundegenskaper.

Oj vad trevlig man kan vara då:crazy:
Faktum är att gården bredvid föder upp får och har två stycken BC som de arbetar med, hade en gång en funderaing på att träna vall med dom, men det skrev jag ju inte förstås.
Jag har tre BC förutom dessa två i min närhet som INTE tränar något speciellt och de är trevliga, rara och jättebra med barnen, så de känns inte som hysteriska arbetsmaskiner inte..men det kanske kan variera..

Men vad dina grannar gör med sina hundar är väl knappast en av dina meriter?
Har du inte tid och ork att hålla en rottweiler stimulerad och nöjd så faller border collien också bort.
Gillar du utseendet så kanske en showavlad australian shepherd skulle kunna vara något?

Har du inte tid och ork att hålla en rottweiler stimulerad och nöjd så faller border collien också bort.
Gillar du utseendet så kanske en showavlad australian shepherd skulle kunna vara något?

Jag vet inte hur stor skillnaden är på de "showavlade" men generellt så tycker jag den rasen också borde falla bort med tanke på aktivitetsbehovet.

TS, Sheltie då? För liten och skällig?

Jag säger också finsk lapphund :)

Trots den rikliga och långa pälsen så kräver han inte mycket pälsvård, utan det räcker att borsta igenom honom en gång i veckan.

En mycket nära vän till mig som är uppfödare sa för ett tag sedan att "mina hundar har tur om dom får se kardan en gång i månaden" och henen shundar är kanonfina i pälsen alltid. Så inte ens en gång i veckan behövs :D

Perfekt!

Där står nämligen:
"Hälsa

Rasen har vissa problem med genetiska och immunologiska defekter. Rasklubben har utarbetat ett hälsoprogram med rekommendationer av årliga tester av avelsdjuren, såsom hjärta, njurar, patella, linsluxation och hud."

Hur menar du?
Vad ska h*n skriva om?

Jag vet inte hur stor skillnaden är på de "showavlade" men generellt så tycker jag den rasen också borde falla bort med tanke på aktivitetsbehovet.

Rätt stor skillnad men visst är det fortfarande en hund som kräver aktivering, dock inte i samma grad som en BC.

Perfekt!

Där står nämligen:
"Hälsa

Jag förstår inte heller, det står ju att det finns VISSA problem i rasen, och JA det gör det, (jag skrev inte heller att rasen är frisk) men att sjukdomarna är så utbredda, många och av så stor grad som jag tolkade på Granas inlägg vill jag bestämt säga nej till.
Jag tycker inte rasen är sjukare än många andra, den ligger inte alls särskilt högt i försäkringsbolagens klasser, inte i botten heller förvisso men inte i riskgrupperna heller...

I Sverige så är alla uppf noggrana med att göra hälsotesterna SVBTK rekommenderar (de du skrev) och då minimerar man ganska många problem på sikt.

Grana uteslöt rasen för att där fanns så mycket sjukdomar, jag säger att det inte är så farligt för det anser jag inte att det är. Däremot ska man inte för den saken skulle skita i hälsotester eller tro att det är den friskaste ras man kan få tag på.

KL

Jag har flera bc runt mig som sagt som inte vallar, eller arbetar så hårt, och de är jätte trevliga, men nej, jag vill inte ha en riktigt så aktiv hundras. Tycker dock att det är tråkigt att folk måste vara så trista i attityden på detta hundforumet med en gång, hugger direkt.

Vi har idag återigen diskuterat rasval, och kommit överens!
Han förstår att vi inte har möjligheten till en bruksras just nu, men han önskar sig ju fortfarande den tiden. Vi bestämde att en Dansk svens gårdshund passar vår livsstil just nu, medans vår dotter är liten. Vi bestämde att nästa hund när hon är över tio år gammal (dottern) kan bli en bruksras, om vi då har mer möjlighet att träna med den. Så efter sommaren blir det Dansk svensk gårdshunds valp:) Nu ska vi leta efter en riktigt bra uppfödare. Om någon har tips får ni gärna skicka ett pm:)

Det är konstigt att man sägs vara otrevlig så fort man säger nått som inte helt och hållet stryker TS medhårs.

Det tar inte många sekunder att googla fram att BC inte är sällskapshundar. Och det är knappast första gången det är uppe här i forumet.

Tack för alla svar! Och tack för att ni förstår ang avlivningen av min älskling:cry: Gråter fortfarande varje dag..hjärtat ångrar sig, men hjärnan vet att jag inte hade något val..ändå är man orolig för att bli dömd för det beslutet..

Ska kolla igenom alla era rasval=) Tror att det blir svårt med tex dvärgpincher, den är nog lite för liten för min sambo, och fryser de in te ganska lätt? Vill gärna ha liiite mer massa, som orkar riktigt långa skogspromenader och vara med ute i stallet på vintern tex. Sambon vill labrador, jag är lite tveksam..har träffat en del "vassa" labbar, och det är väl en jakthund? Hur är deras jaktinstinkt runt smådjur osv? Det var ett stort problem med min rottis, och det var nog det som gjorde att jag fick avliva honom, han trodde vår lilla dotter var ett djur som han ville döda helt enkelt..

Jag känner att jag vill vara utan hund i sommar, men ska vi skaffa en ny blir det till sensommaren hösten, eller inte alls, för jag anser att man ska vara hemma länge med en valp, och jag ska då vara mammaledig minst åtta månader till. Några veckors semester räcker inte för en valpis enligt mig, de behöver trygghet som små.. så detta är vår enda chans de närmaste åren..

Jag skulle utesluta DP helt, de är inte direkt kände för en bra mentalitet och det finns en hel del sånna jag inte skulle ta i med tång tyvärr.

Pudel? Som jag förstår det skiljer det i mentaliteten en del mellan storpudel och mellanpudel. Men jag skulle asbolut kunna tänka mig att en pudel skulle passa er, men som alltid välja uppfödare med omsorg.

Nackdelen med en stor hund är ju att de kan vara ganska buffliga, labbarna är trevliga men ofta fumliga och har en hård svans som gärna går på högvarv och lätt piskar ett barn i ansiktshöjd ;)

Såklart kan man ha stora hundar och labbe när man har barn, men om det är DSG du är sugen på så kan du ju förklara de uppenbara nackdelarna med att ha ett litet barn och en stor hund.

Beklagar förlusten av er rottis!

Angående jakt och labradorer (och golden) så BRUKAR de vara relativt lätta att ha lösa, med vettig träning givetvis. De skall jobba MED jägaren och vara aktiva först efter skott vilket innebär att de inte skall ränna runt själva på jakt efter vilt. En retriever skall dessutom vara följsam och ha "will to please" även om det naturligtvis finns undantag.
Ledarhundar måste vara lite coola och naturligtvis mycket stabila mentalt så jag tycker att det är en mycket god idé att kolla med kennlar som föder upp sådana om man som ni är ute efter en familjehund och inte en speedad arbetskamrat som en jaktlabbe är.

Bordercollie tycker jag låter som en rent av dålig idé då det verkligen är en arbetsmaskin :).

Håller med Lona!
Jag har 3 golden, alla av olika typer. De 2 "rastypiska" som har apporteringsanlagen på plats och huvudet på skaft är inga problem att lösa jaktinstinken på. De drar inte på vilt överhuvudtaget. De brukar förfölja spår på promenaderna, men aldrig längre än att de håller koll på mig och jag kan kalla in dem från synretningar och spår närsom heslt. De ska arbeta efter skott inte jaga själv. De är ju inte jakthundar i den bemärkelsen utan apportörer.

Min showavlade hund, som är snygg flörvisso men bara retriever på utsidan(?), är dessto tjurigare och besvärligare ;)
Han är inte avlad för att sammarbeta what so ever. Luktfixerad, tikfixerad, lider av selektiv dövhet och går lätt upp i stress :d Tog 6 år innan vi kunde börja ha honom lös då han drog på all vilt.

Så blir det retriever, labbe ell. golden, välj en uppfödare som inte bara avlar på utställningsmeriter. Det finns många bra kennlar att välja mellan för att få en trevlig, sammarbetsvillig golden med utseende som går hem hos utställningsdomarna utan att för den sakens skulle välja "jaktvarianten".

Höstglädjens kennel tex. fina rastypiska hundra i mina ögon ;)

Tror absolut ni skulle kunna trivas med en retriever. De vill använda nosen och skallen så kantarell sök är en aktivering de gillar. De är inte så tråkiga som många tror, vara bara noga med val av kennel :)

KL

Jag har flera bc runt mig som sagt som inte vallar, eller arbetar så hårt, och de är jätte trevliga, men nej, jag vill inte ha en riktigt så aktiv hundras. Tycker dock att det är tråkigt att folk måste vara så trista i attityden på detta hundforumet med en gång, hugger direkt.

Han förstår att vi inte har möjligheten till en bruksras just nu, men han önskar sig ju fortfarande den tiden. Vi bestämde att en Dansk svens gårdshund passar vår livsstil just nu, medans vår dotter är liten. Vi bestämde att nästa hund när hon är över tio år gammal (dottern) kan bli en bruksras, om vi då har mer möjlighet att träna med den. Så efter sommaren blir det Dansk svensk gårdshunds valp:) Nu ska vi leta efter en riktigt bra uppfödare. Om någon har tips får ni gärna skicka ett pm:)

Vad kul!

Marta har en d/s gårdshund. Kanske hon vet någon bra uppfödare? Referenser är alltid vettigt att ta.

Jag gillar den d/s gårdshunden skarpt. Nu har vi schnauzer, men det kunde varit ett alternativ. De verkar vara jättehärliga hundar, och fina att se på också!

Ja det känns verkligen som en hund som skulle passa oss i vår nuvarande livssituation. Jag har spanat på DSGH i flera år, och de jag träffat har varit jätte trevliga. Vi har ju absolut en väldigt hög aktivitetsnivå i vår familj, och det verkar denna ras oxå ha, även om de inte är överdrivna. Korthåriga är de oxå=)

KL

Jag har en dansk/svensk gårdshund, tik på snart 5 år. (som väntar smått) En helt underbar ras o otroligt fin med barn. Passar utmärkt i en barnfamilj då den gillar att vara nära o när det händer saker. En aktiv ras utan att vara hyper.. ;)

Ang uppfödare kan du kolla på www.gardshund.com där finns en lista på uppfödare rasklubben rekommenderar, en lista på parade tikar o en annan på kullar som är födda.
Därtill kan du ringa valprådgivaren för att hitta just den hunden som passar dig/er. Hon är helt otrolig på att kunna alla hundar, deras temperament o vad de olika linjerna är lämpade för. Om man vill ha till utställning, familjehund eller arbetshund. Hon vet precis, är dessutom otroligt trevlig o lätt att prata med!!!

På det sättet fann jag min Nila o hon passar oss som handen i handsken. :D
Hör gärna av dig om du har några frågor om rasen eller om uppfödare/ kullar. Kanske kan jag hjälpa till med något?!

i28447317._szw440h440_.jpg

Så efter sommaren blir det Dansk svensk gårdshunds valp:)

GRATTIS till det beslutet :) Som andra redan har skrivit här; DSG:n är en mycket trevlig liten hund som passar lika bra i soffan som i stallet som på långturer i skogen. Den kanske inte är så iögonfallande vacker, men den har en alldeles speciell charm som gör att de flesta människor faller för den ändå.

Jag har min tredje DSG-tik nu, och alla tre har varit väldigt lätthanterliga och gått bra ihop med både barn, hästar och katter. Den enda nackdelen jag kan se med rasen (i alla fall med de tikar jag haft) är att de kan reagera lite vekt vid alltför tuff träning, så man måste vara mjuk och försiktig i sitt sätt när man lydnadstränar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 329
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII