Vilken ras?

Sv: Vilken ras?

Jag har alltid ägnat mig åt inlärning med positiv förstärkning, så det låter utmärkt!

Jag känner som så att jag är måttligt intresserad av utställning och tävling, utan vill ha en familjemedlem. Jag tycker det är viktigt att grundutbilda hunden och mig dock, så det blir såklart valpkurs, allmänlydnad och tävlingslydnadskurs som unghund, sen någon träning här och där för att upprätthålla. Och så vill jag testa katarellsök och agility. Vi älskar ju som sagt långa promenader, och är aktiva utomhus på gården. Vill helst ha en valp från ett ställe där de växer upp första veckorna i hem miljö, gärna med barn, men inget tvång där såklart. Vill ha en frisk hund, med väldigt bra metalitet. Bor i västra götaland, norra bohuslän. PM:a mig gärna om du vet någon bra:) Tänkte egentligen skaffa en ny hund först i augusti-september, och jag överväger även en äldre hund, dock MAX två år..helst ett år, och vi vill ha en hane som det känns just nu, dom brukar vara jämnare..

i28447317._szw440h440_.jpg

Åh vilken fin hund! Jag gillar särskilt när de har så där små fina trekantöron. En del gårdshundar har inte det där robusta utseendet utan kan ha lite snipigare nos och lite stora öron. Din hund har exakt det utseende jag gillar, med markerade kinder.

Kanske gillar jag gårdshunden när den ser ut så eftersom den påminner lite om en rottweiler?

När jag inte längre har dvärgschnauzer och om det är läge för en hund till, så skulle jag definitivt överväga en en d/s.

Men EN schnauzer räcker i huset. En och endast en... ;)

Tack för de fina orden om min älskling. :love:
Och jag måste hålla med, hon har rätt sorts huvud. Många som säger att det är rottweiler-likt, och många som haft rottisar som byter till dsg när de känner att de vill ha en mindre hund. ;)

Stoppar in en bonusbild på min snygging i profil :D
i38164243._szw530h275_.jpg

Tack för de fina orden om min älskling. :love:
Och jag måste hålla med, hon har rätt sorts huvud. Många som säger att det är rottweiler-likt, och många som haft rottisar som byter till dsg när de känner att de vill ha en mindre hund. ;)

Stoppar in en bonusbild på min snygging i profil :D
i38164243._szw530h275_.jpg

Det kan jag förstå. Jag har också haft rottis och är väldigt svag för det där huvudet. Har du ställt ut henne någon gång?

Ja hon är utställd flertalet ggr, 20 st. ;)
Har kopierat info från hemsidan min:
CK: 18
CERT: 7
BIM: 6
BIR: 5
Big-3: 1 ggr
Big-5: 1 ggr
Blå/gul hund placering: 2 ggr, varav vinst 1 gång
SE UCH den 26/4-09 i Västerås vid 2 år o 2 mån ålder.

Nu har vi valpar på G efter henne.. runt den 10 mars kommer de små :love:
(Förlåt om det låter som skryt, inte menat så. Är bara så stolt o kär i min hund. <3)

Senast ändrad:

Vad mysigt med valpisar:)
Vill oxå ha en sån där lite grövre variant av DSGH!
Ännu inget svar på mailet..

Vad mysigt med valpisar:)
Vill oxå ha en sån där lite grövre variant av DSGH!
Ännu inget svar på mailet..

Vet att de har massor att göra nu inför årsmötet i mars, kanske därför det tar tid. Vore jag du skulle jag ringa till Anne Hansson. Hon vet ALLT!

Problemet är om du vill ha valp i höst är det inte säkert de vet vilka kullar som är på väg ännu. Bor du i Göteborgstrakten? Finns flera bra kennlar där.. kolla uppfödarna på hemsidan så hittar du flera bra.

//Helena

... och många som haft rottisar som byter till dsg när de känner att de vill ha en mindre hund
...

Den uppfödare jag köpte min senaste DSG av födde upp både rottisar och DSG! Tyvärr har hon avvecklat sin DSG-uppfödning och satsar på andra raser (vilket jag inte jag begripa ...!). Hon hade för övrigt just den typ av uppfödning som Skogstroll efterlyser - hemmiljö med barn och andra husdjur runtomkring. Vilket märktes på den valp jag tog hem - väldigt social och lättilgänglig.

Fick svar av Anne nu:) Lite tips om uppfödare, och hon trodde DSGH skulle passa oss perfekt! Dock skulle den kullen hon tipsade om vara lev klara i juni, och jag vete 17 om jag löser en valp ensam med min lilla dotter i sommar, då sambon jobbar minst sex dagar i veckan då, hela dagar..Tycker det hade varit bäst för alla om vi var hemma mycket båda två då en valp kräver mycket uppmärksamhet! Skulle passa oss bäst tidigast i augusti..men man får hoppas att det även dyker upp intressanta kullar då!

Grattis till att ha valt världens bästa ras! :D:love:

För övrigt så måste jag bara få säga att jag inte tycker att dom som påpekat att en BC är helt fel hund för det ni söker på något vis har varit otrevliga.

Visst är hon trevlig o prata med Anne?! O så kunnig i rasen.. :)
Kommer nog fler kullar.. så var säker på att ni klarar av det. Kan säga att en dsg-valp kan vara ganska krävande. De har massa energi det första året, enda som tröttar ut dem är små tankenötter. :rofl:

Lycka till !!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 546
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 537
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 329
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII