Vilken ras rekomenderas?

B

Buslisa

Har funderat på det här med hund ett bra tag, känner dock att vi måste hitta ett bra hunddagis alt. dagmatte/husse eftersom vi jobbar 8 timmar/dag, men jag vet inte vilken ras vi vill ha / passar ihop med. Lite om min familj 2 vuxna (Jag och sambon 23 resp. 26 år gamla sambon mycket van vid hundar och träning, mest av collie) 1 barn (en dotter på 4 år med stor respekt och försiktighet med alla djur då hon alltid varit med i stall mm.) Jag är lite rädd för stora (okända) hundar då jag en gång blivit biten och vi vill hellre ha en liten / mindre hundras som är lätt att ta med. Skulle vilja träna agility då det verkar väldigt roligt och givande men ingen hundras som kräver minst 2 mils promenader om dagen. jack Russell har jag fastnat för men hört att det är är en lämplig barnhund (terrier överhuvudtaget) stämmer detta?

Sv: Vilken ras rekomenderas?

Är det något speciellt som gör att man inte brukar rekommendera Jack russell då jag hört många andra också säga det? Collie tycker jag känns på gränsen till för stor och den kräver väl daglig pälsvåd. hade tänkt något lite mer korthårigt

Kanske för att det är en liten terrier, som kräver betydligt mer än folk tror.
Det är ganska mycket hund i paketet, plus terrierlynne, på gott och ont.
En trevlig väluppfostrad terrier är något av det bästa jag vet, motsatsen däremot...:ekk:

De är krävande. Lyckas man inte så får man kanske inte bara en busig hund utan en hund som bossar och gärna utnyttjar sitt övetag till att bli riktigt otrevliga. Det skulle inte jag "riskera" med barn i familjen. Mycket kärvande både fysiskt och psykiskt. Du skrev att det inte skulle vara 2 mil promenad om dagen.

Jag har Labrador och en ouppfostrad Labrador blir förhoppningsvis bara pain in the as och inte farlig för omgivningen eller mot andra hundar. (Men DET är en motionskrävande ras de första åren, så inget jag rekomenderar)

Har själv en schäfer, men har hört att bullterrier ska vara väldigt trevliga! Lycka till med val av hundras! :)

Mental aktivering är viktigare än "2 mils promenad" om dagen för en jack russell. De är arbetande hundar (grytras), inte renodlade sällskapshundar. En välaktiverad och rätt behandlad russell är dock ingen sämre "barnhund" än någon annan ras utan precis som med alla andra hundar så är föräldrarnas roll i det hela den viktigaste delen i hur relationen hund-barn fungerar.

Anledningen till att många avråder från rasen är väl helt enkelt att det finns en väldig massa russllar placerade i helt fel sorts hem och då har de alla förutsättningar att bli "monster" - uttråkade russllar utan klara gränser inser att de kan styra och ställa som de vill i familjen - de tar över, dikterar reglerna och roar sig själva bäst de kan... :smirk: De är inte var mans hund eftersom de kräver en konsekvent, fast hand och behöver få arbeta med något - dvs. vill man ha en mild sällskapshund för på sin höjd lite sporadisk träning när andan faller på så finns det betydligt bättre raser att välja...

De är uthålliga, energiska, tuffa och robusta hundar som är självgående och "tänkande" - fattar gärna egna snabba beslut; allt ovanstående är nödvändiga egenskaper för en grythund och egenskaper som JAG trivs bra med, men givetvis är det inte en mentalitet som passar alla.

Alla sällskapsraser kan ju vara nånting, titta på skk och alla hundar under grupp 9.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 548
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 387
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar