vilken ras passar mig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anonymablomman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 331
A

anonymablomman

skriver under anonymt nick eftersom jag i min riktiga användare skriver mycket och jag vill få objektiva svar, alltså vill att ni kan ge förslag utan att veta vem jag är, bara baserat på detta skrivet nedan. tänkte att det kunde vara kul att se om det överensämmer med de raser som jag är lite sugen på att skaffa

detta söker jag i en hund
* relativt stor
* lite päls/ pälsvård
* bra mentalitet
* förig
* arbetsglad/villig
* alert och vaken

allt som allt en hund jag kan jobba med, en som vill jobba och som orkar hänga med. Jag tycker om mycket om lydnad, så det kommer bli en hel del träning där. En hund som jag som förare kan utvecklas med, nuvarande hunden har nått sin gräns så att säga, jag vill komma lite längre med nästa, en ras som har fördelarna med sig.

Det jag kan erbjuda en hund
* dagliga promenader(givetvis)
* lydnad: träning och tävling
* agility, spår, freestyle- är sådant som jag kan och om hunden vill så kommer det att tränas
* motion så som cykling mm
* ev hänga med i stallet

Sv: vilken ras passar mig?

Whippet tycker jag. En pigg hund som hänger med på allt man vill hitta på. Tyr sig till flocken och älskar att vara nära en! Perfekt strl och kort päls. Aktiv ute och soffpotatis inne. Jag har inga problem att lämna min whipp hemma ensam under några timmar,han bara sover!

Frisk hundras med bra mentalitet. Super att ha med i stallet på ridturer eftersom en whipp precis som de flesta vintisar älskar att springa:D

En del säger att vinthundar är korkade och inte går att dressera, det tycker jag är helt fel. vet flera whippar som går både spår och tränar/tävlar agility. Däremot krävs det nog kanske att man är lite mera "clown" för att de ska ta till sig träningen:angel: Annars passar ju lure cursing eller ban-träning en whippet super.

Men det känns inte som en whipp skulle vara så intresserad av lydnad som jag är? de vintisar jag träffat har inte haft det där drivet, och mera tykt att det är helt ok med lydnad istället för super kul.

jag vet inte har inte träffat så överdrivet många men det är känslan jag fått.

Det kan säkert stämma, fast vet en som tävlar lydnad med sin whippet:angel: Kanske är bättre med hund av mer brukshundstyp.

Jaktgolden tycker jag - om du siktar högt inom lydnaden;) Annars kan en vanlig showgolden duga bra.

Jaktgolden tycker jag - om du siktar högt inom lydnaden;) Annars kan en vanlig showgolden duga bra.

men funkar det? jag har varken intresset eller kunskapen om jakt?

"showgolden " tycker jag mest är sävliga och flummiga, har träffat på många, en del som tränar lydnad, dom är visseligen duktiga men ändå ganska "uppe i det blå" så att säga

Jag tycker du ska titta lite på engelsk springer. Om du kan tänka dig att omvärdera lite kring pälsvården (som dock inte är jobbigare än borstning ngn nång i veckan och ett gäng avspolningar i duschen efter promenader.)
Min nästa hund blir nog en sådan och jag är ute efter detsamma som du, kanske med skillnaden att jag ser det som ett plus om hunden funkar till praktisk jakt även om det ej är ett krav.

Var osäker på om rasen blivit för uppdelad i överpälsad utställningshund och pälslös jaktidiot men blev glatt överraskad när jag surfade runt på kennelsidor. Flertalet kennlar har lagompälsade snyggingar med meriter innom både jakt, utställning, agility, lydnad och spår.
Har bara gott att säga om spaniels, bättre kompanjon kan man inte ha, varken när det kommer till soffmys, glassfika på stan eller en hel dags kul och givande arbete.

Senast ändrad:

Jag tycker du ska titta lite på engelsk springer.
Jag skulle inte välja en ESS (antar att du menar showtypen?) om jag vill ha en hund utan större begränsningar, jag har sett en hel del ute på lydnadsprov och samtliga har varit sega och tråkiga och allmänt ointresserade. Visst finns det undantag... men varför chansa?

Jag tycker att jag har rasen som du beskriver; Hovawart. Vet inte om de passar för agility. Har inte sett någon testa. Hoffar älskar att spåra! Visst det är en hel del päls på dem men pälsvården är enkel. En genomborstning i veckan räcker.

Ett annat alternativ som verkar passa in är; schäfer.

Rottweiler?

En hund som behöver jobba mycket. Och kräver av sin ledare. Men som blir en otrolig kamrat. Är både bra på spår och lydnad. Hänger gärna med på en ridtur och är en otrolig kompis.

Har kort och okompliserad päls;)

Nope jag menar en DP-variant! Showtypen har jag inget till övers för alls! Gillar de kennlar som har som målsättning att behålla både arbetsegenskaperna och utseendet som det ska vara. Jag kan inte tänka mig att en två/tre-årig tik som har godkänt vattenprov, godkännt anlagsprov, är SUCH, SVCH och har ett Lp1 är så himla seg??

Mindre snyggare och inte lika flamsig som golden...
Sedan är jag skeptisk till att så många jaktgoldenuppfödare inte verkar jaktmeritera hundarna, i lydnaden kollas ju inte alls av att de har en bra fågelhantering inklusive apportering, snarare permieras ett "för hårt" hållande i apporten.

En bra spaniel är väl den hund som har minst begränsningar! Allt från räddningshund, servicehund, lydnad, agility, spår, sök, fågeljakt, vattenapportering, småviltsjakt, och även klövviltsjakt(inklusive gris). Dessutom är den ungarnas bästa kompis, släktens älskling och kompanjonen som förgyller varenda dag!

Nope jag menar en DP-variant! Showtypen har jag inget till övers för alls! Gillar de kennlar som har som målsättning att behålla både arbetsegenskaperna och utseendet som det ska vara.
Min personliga uppfattning är att uppfödarna av sk. dual purpose-varianten av samtliga spaniel- och retrieverraser (undantaget flatuppfödarna) prioriterar exteriör före arbetsförmåga/anlag - därför anser jag att "DP" är rent dravel. Bara något uppfödarna kör med för att lättare kunna sälja sina valpar till ovetande köpare.
Jag kan inte tänka mig att en två/tre-årig tik som har godkänt vattenprov, godkännt anlagsprov, är SUCH, SVCH och har ett Lp1 är så himla seg??
Det kan jag.
Mindre snyggare och inte lika flamsig som golden...
Får stå för dig, mina hundar är inte ett dugg flamsiga.
Sedan är jag skeptisk till att så många jaktgoldenuppfödare inte verkar jaktmeritera hundarna, i lydnaden kollas ju inte alls av att de har en bra fågelhantering inklusive apportering, snarare permieras ett "för hårt" hållande i apporten.
Anlagen sitter i linjerna, inte i meriterna.

En bra spaniel är väl den hund som har minst begränsningar!
Möjligen en spaniel av jakttyp, då.

Jag kan inte tänka mig att en två/tre-årig tik som har godkänt vattenprov, godkännt anlagsprov, är SUCH, SVCH och har ett Lp1 är så himla seg??

En bra spaniel är väl den hund som har minst begränsningar!

Den första hunden du beskiver skulle kunna vara min ena hund, och hon är seg och inte alls något att hänga i julgranen arbetsmässigt...

Har haft en hel del spaniels i valpkurser av DP-variant och de har varit tämligen ointresserade av ägaren och mest gått och snusat i backen. De bästa enligt mig är rena jaktspaniels som verkligen kan prestera. Jämför du sen jaktspaniels och jaktgolden är det hugget som stucket. Golden slår spanieln i vattnet men spanieln stöter bättre. På lydnadsplanen slås dock spanieln, tyvärr.

Jag tycker du ska titta lite på engelsk springer. Om du kan tänka dig att omvärdera lite kring pälsvården (som dock inte är jobbigare än borstning ngn nång i veckan och ett gäng avspolningar i duschen efter promenader.)
Min nästa hund blir nog en sådan och jag är ute efter detsamma som du, kanske med skillnaden att jag ser det som ett plus om hunden funkar till praktisk jakt även om det ej är ett krav.

Var osäker på om rasen blivit för uppdelad i överpälsad utställningshund och pälslös jaktidiot men blev glatt överraskad när jag surfade runt på kennelsidor. Flertalet kennlar har lagompälsade snyggingar med meriter innom både jakt, utställning, agility, lydnad och spår.
Har bara gott att säga om spaniels, bättre kompanjon kan man inte ha, varken när det kommer till soffmys, glassfika på stan eller en hel dags kul och givande arbete.

spaniel är en favorit hos mig, har en spaniel nu. den hunden har dock vissa begränsningar som jag sett hos en del spaniel. siktar på något nytt utanför spaniel nu.

Jag skulle nog föreslå schäfer, aussi, dobberman eller en retriever av jakttyp (golden, labbe). Flatten är ju inte så uppdelad än så där kan man fortfarande hitta bra hundar av "DP-typ". Jag skulle inte rekomendera spaniel...

Ja, det viktiga för en jaktgolden är att den får jobba, med vad är inte så noga... men visst mår den allra bäst av att få jobba med någon form av nosarbete utöver ex. vis lydnadsträning. Men man behöver inte jobba med sin hund i flera timmar per dag för att den ska vara nöjd och glad - därför tycker jag att en jaktgolden är ett alldeles utmärkt alternativ till t ex bordercollie. Det finns samma fart, arbetslust och förmåga hos en bra jaktgolden som i en bc, dessutom en helt otrolig samarbetsvilja och för det mesta ett mkt trevligt temperament.

om du tänkt vinna när du tävlar finns det egentligen inte så många raser. schäfer, jaktvarianten av golden och labbe (goldens är nog den bättre lydnadshunden av de två), kelpie. kan du tänka dig en mindre hund finns några raser till. border collie ska man nog inte ha om man inte har möjlighet att valla med den.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 697
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 872
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken... 2
Svar
33
· Visningar
3 555
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka