vilken ras passar mig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anonymablomman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 331
Sv: vilken ras passar mig?

Det låter som att det är en bruksras du vill ha. T ex schäfer, rottweiler eller ev mellanschnauzer (går som sällskapsras men är lite tuffare än så)

Fast jaktspaniel ser ju inte ens ut som en spaniel längre... AP-fula!
Nä är uppvuxen med en spaniel som är precis så som jag vill ha dem! Kan inte vara så att hon är den enda i sitt slag.

Hur länge sitter anlagen kvar i meriterna då om man inte bemödar sig med att kolla av dem på prov?
Nä har aldrig träffat en golden jag gillat riktigt, tycker de står sig slätt mot bra spaniels...

Jag gillar ju då jakt-varianten bättre, smaken är som baken;)

Dock tror jag aldrig att en spaniel slår en jaktgolden på lydnadsplanen.

En bra spaniel är väl den hund som har minst begränsningar! Allt från räddningshund, servicehund, lydnad, agility, spår, sök, fågeljakt, vattenapportering, småviltsjakt, och även klövviltsjakt(inklusive gris). Dessutom är den ungarnas bästa kompis, släktens älskling och kompanjonen som förgyller varenda dag!

...och den som får "flest" komplimanger för "fin hund", "söt den är", "å nä men gud vilken stilig hund"!

Även WSS funkar om du är inne på ESS, men kontrollera kenneln, välj jaktmeriterade föräldrar och tänk på att de mognar sent. Lydnaden får du JOBBA med, inte något gratis. Så vill du TRÄNA lydnad hellre än vinna tävlingar, då är ju en WSS/ESS roligare än t.ex. schäfer som jag upplever som förigare.

Andra grenar passar den utmärkt för, som Lady_A skriver!

/Syrsa

Som vanligt så svarar jag; Vit Herdehund.
En ras som är öppen för förslag.
Nyligen har en VH blivit SLCH som den första i rasen i Sverige, så de har potential inom lydnad. Vet många som håller på med spår/viltspår, en aktiv hund med ett snyggt yttre;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och... 2
Svar
23
· Visningar
1 920
Senast: Tantan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 697
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 872
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken... 2
Svar
33
· Visningar
3 555
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka