Vilken ras passar mig?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Fnattisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 861
F

Fnattisen

Jag är en riktig hundmänniska och har velat ha en egen hund så länge jag kan minnas, och nu äntligen är det dags! :banana: Men då jag har lite problem med att välja ras, så behöver jag lite hjälp med det :D

Vi är aktiva, är mycket ute i skogen och i stallet och jag vill testa på aktiviteter som agility, lydnad och även utställning, även om det är sök som jag förmodligen kommer syssla mest med. Vi bor i lägenhet och har två hundar (en Lapsk Vallhund/Jämthund och en JRT), en katt, två marsvin och en häst.

Det måste vara en lite mindre hund, max 50cm i mankhöjd (+/- ett par centimeter är okej), ska helst inte äta mängder med mat och får Inte vara en Amstaff, Pitbull eller liknande då min mamma (tyvärr) inte riktigt litar på sådana, och helst ingen utpräglad jakthund då den måste kunna vara lös när vi är ute och rider (Jag vet att även det hänger på träning, men vissa raser är ju svårare en andra på den fronten). Den ska helst vara korthårig och lättskött vad gäller pälsvård, men helst endå klara av vintern utan flera lager med täcken.

Jag har tidigare varit intresserad av Kelpie, Parson, Whippet, Australian Cattle Dog, Mellan Schnauzer och ett flertal andra raser, och är intresserad av allt som kan tänkas passa in i vår familj. :D

Tack för hjälpen! :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras passar mig?

Och en grej till som jag glömde :angel:
Jag kommer att träna hunden till räddningsarbete och förhoppningsvis även åka utomlands och liknande, delvis för ravinsök och ev. vattensök, så att det är en tålig, snäll men tuff och frammåt hund är ett ganska viktigt. :)

Det enda jag kan säga är att jag skulle stryka kelpien dom behöver oftast väääldigt mycket aktivering.

Lycka till med rasvalet ;)

Det enda jag kan säga är att jag skulle stryka kelpien dom behöver oftast väääldigt mycket aktivering.

Fast aktivering verkar ju vara något TS kommer erbjuda. Väldigt mkt aktivering dessutom.

Fast aktivering verkar ju vara något TS kommer erbjuda. Väldigt mkt aktivering dessutom.

Grejjen var den att min dator tappade lite ord :eek: eller egentligen hela andra inlägget där det stod vad hon skulle aktivera den med så kan hålla med om att det bliv lite knasigt :rofl:

Jag är en riktig hundmänniska och har velat ha en egen hund så länge jag kan minnas, och nu äntligen är det dags! :banana: Men då jag har lite problem med att välja ras, så behöver jag lite hjälp med det :D

Vi är aktiva, är mycket ute i skogen och i stallet och jag vill testa på aktiviteter som agility, lydnad och även utställning, även om det är sök som jag förmodligen kommer syssla mest med. Vi bor i lägenhet och har två hundar (en Lapsk Vallhund/Jämthund och en JRT), en katt, två marsvin och en häst.

Det måste vara en lite mindre hund, max 50cm i mankhöjd (+/- ett par centimeter är okej), ska helst inte äta mängder med mat och får Inte vara en Amstaff, Pitbull eller liknande då min mamma (tyvärr) inte riktigt litar på sådana, och helst ingen utpräglad jakthund då den måste kunna vara lös när vi är ute och rider (Jag vet att även det hänger på träning, men vissa raser är ju svårare en andra på den fronten). Den ska helst vara korthårig och lättskött vad gäller pälsvård, men helst endå klara av vintern utan flera lager med täcken.

Jag har tidigare varit intresserad av Kelpie, Parson, Whippet, Australian Cattle Dog, Mellan Schnauzer och ett flertal andra raser, och är intresserad av allt som kan tänkas passa in i vår familj. :D

Tack för hjälpen! :D

Men om din mamma inte litar på Amstaff etc så ska du nog stryka Australian cattle dog också. Har träffat 2 st verkar vara tuffa hundar.

Fast om hon ska köra ravinsök är det nog en nödvändighet med en aktiv hund.

Om du läser högre upp så står det varför det blev lite fel.. Hennes andra inlägg visades bara som en tom ruta utan text och han då inte läsa andra inlägget innan det var försent att ändra mitt inlägg:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 972
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 539
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 082
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V