Vilken ras passar mig?

HeddaVovven

Trådstartare
Nu måste ni hjälpa mig alla bukare!

Sambon och jag har bestämt oss för att skaffa hund nummer två troligtvis tills nästa sommar om allt går som det ska. Vi har en tollare på knappt två år nu som jag precis har börjat tävla i lydnad med. Vi tränar också lite agility för skojs skull.

Med min nästa hund vill jag framförallt träna och tävla lydnad med, men också prova på bruksgrenarna, främst spår och sök. Vilken ras passar bäst till detta?

Vidare vill jag (helst) inte ha en hund med vakt i sig då jag tycker det är så jobbigt. Storlek spelar inte så stor roll men inte mindre än tollare. Sambons krav är halvlång päls och hängande öron, helst inte svart (ja, han går mest på utseendet:)) så om hunden passar in på detta är det bra men inget krav.

Raser som jag själv funderar på är:
Kelpie (Jag tror denna skulle passa oss bäst men sambon vill inte pga av att han inte gillar utseendet)
Australian Shepherd (För vaktig/krävande? Sambon gillar skarpt)
Border collie (För krävande?)
Schäfer (Vaktig?)
Belgisk vallhund (Tilltalar inte mig egentligen, vet ej varför)

Om någon har erfarenhet av ovanstående raser får ni hemskt gärna berätta om dem och självklart får ni gärna fylla på med fler raser som kan tänkas passa.

Tack på förhand!

Sv: Vilken ras passar mig?

Jag undrar bara.. Hur kommer det sig att det inte blir en tollare till?

Gilly

Sv: Vilken ras passar mig?

Tja jag vet inte riktigt, men eftersom det är lydnad och bruks jag är intresserad av känns det mer logiskt att skaffa en hund som passar till det ...
Tollaren jag har idag fungerar bra i lydnad men jag tror inte att bruksgrenarna är något för henne ...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 640
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V