vilken ras, hjälp.

Smurfoff

Trådstartare
ska köpa en hund till nästa år. en liten hund. De ska vara en aktiv hund som gillar att träna, ska träna lydnad samt agility. Den ska vara lättlärd och trevlig. behöver ej älska andra människor men den ska inte vara rädd/aggressiv. ska klara av att bo i lägenhet och ska helst inte vara så skällig.

raser jag tittat på är dvärgpinscher, english toy terrier, jack russel?,

kom gärna med tips på raser, korthåriga,

Sv: vilken ras, hjälp.

Exakt vad menar du med skällig? En Dvärgpinscher vaktar och säger således till när det kommer någon, men ingen av mina skäller i tid och otid. Visst kan dom muttra till när det går någon i trappuppgången, men det är i regel också allt.

min mamma ville inte ha en hund som skäller när den är ensam hemma, asså skäller på allt den hör så grannarna klagar

Fast det skulle jag vilja påstå till stor del är en uppfostringsfråga.

En Kines tycker jag absolut skulle passa dig. En pigg och alert enmanshund som är helt underbar i mentaliteten om man lyckas hitta rätt uppfödare. Vill man inte ha en naken så finns puffarna. Puffarna har olika pälskvaliteer men har man inte tänkt sig att ställa ut kan man alltid klippa ner.

Australisk terrier är också en ras som är mycket trevlig.

Dansk/svensk gårdshund. Rasklubben: www.gardshund.com

Liten, behändig men ändå robust o tålig. Den ska inte vara feg utan alert, nyfiken o framåt. Accepterar alla människor, men älskar sin familj o tyr sig till den. Underbara :love:

Min tjej Nila som valp, 12 veckor
12vvackrastebrudenistan-1.jpg

sover med dottern
Minaminstasover.jpg

Älskar att pussas
CIMG0014.jpg

vackraste ansiktet (?)
picture.aspx

Upställd på utställning
picture.aspx

Pumi kanske skulle kunna passa om du tänkt dig att träna rättså mycket. Väldigt söta hundar och typiskt kvicka, lättlärda och lyhörda på vallhundsvis. Något större dock men fortfarande små

Cocker Spaniel, fast det kanske räknas som mellanstor hund...

Antar att du gillar färgen black and tan ;) Lancashire heeler är en aktiv, alert och lättlärd ras. Brukar bli ca 6-12 kg beroende på kön och linjer.

415299_1162541904.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Alla hundar klarar av att bo i lägenhet om man aktiverar de tillräckligt.

Eftersom du redan tänkt på JRT och jag själv har rasen så måste jag rekommendera JRT. Min tik gillade dock lydnaden mycket bättre än agilityn, men det är en personlighetsfråga. Jag har sett massor med trevliga JRT på agilitybanan. Någonting jag föredrar med JRT som många andra raser i samma storlek saknar är kvickheten. De vänder på en femöring och de är aktiva och alerta mot föraren. Det ska gå snabbt och det är roligt när det går snabbt.

Jag rekommenderar gärna dvärgpinscher, och det har du ju själv funderingar på. Föräldrarna skall vara ögonlysta och patellakollade om man ska följa rasklubbens rekommendationer. Var noga med att välja en uppfödare som har mentalt bra hundar. Många dvärgpinscher har gått MH och en del har även gått Korning. Vad det är kan du se på SBK.

Min DP hälsar med viftande svans på alla människor. Kryper gärna upp i knäet på både barn o vuxna. Han hälsar gärna även på handikappade i permobil/rullstol och äldre med rollator.

Mitt råd är att oavsett vilken ras du kommer att välja så välj en glad valp som gärna kommer fram och hälsar glatt. Välj inte den du tycker synd om för att den inte vågar eller den som kommer fram och ger dig ett nyp och sticker.

jag vet en, PUMI! Du vet nog inte vad det är för ras, men sök på google :)
En pigg och trevlig hund som måste busa och träna för att må bra :) Riktigt lättlärda, iallafall mina två :) Dessutom fäller dom inget hår :p
Dock lite skällig, riktigt bra vakthundar :D

är mest sugen på en dvärgpinscher, ska hälsa på lite uppfödare så jag får en uppfattning om hur rasen är :)

Det gör du alldeles rätt i. Hälsar på uppfödare menar jag. Åk gärna till en utställning och titta också, så får du se hur hundarna beter sig i en helt annan miljö. Åk i så fall så att du är där när bedömningen av rasen startar i ringen. Det är då man får se flest hundar. Gå gärna in och se info om nästa dvärgpinscherträff i området på www.dptraff.se

En relativt liten hund, aktiv och arbetsvillig är berger de pyrinees a poi long och face race. Vet inte om de är skälliga dock.

En relativt liten hund, aktiv och arbetsvillig är berger de pyrinees a poi long och face race. Vet inte om de är skälliga dock.

Jag skulle inte rekomendera dessa raser! För det första är de väldigt ojämna (är ju en liten ras) i Sverige. Många är värre arbetsnarkomaner än en working kelpie och har massa stress, och vissa har problem med rädslor..

Fick en uppfattning om att TS ville ha något annat än en arbetsnarko?

Gilly

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
2 990
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 865
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
894
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka