Vilken ordning skulle ni lära er häst

K

karatefisken

Nu blir de säkert lite fumligt skrivet här men ska försöka förklara hur ja menar. Om ni har en häst som kan i princip gå LB och ni ska börja träna in svårare saker. I vilken ordning lär ni dem, är de individuellt eller finns de en "stig" att följa?

- flytta för skänkeln, skänkelvikningar
- öppna
- sluta
- rygga
- enkla byten
- förvänd galopp, fast de är väl mer träna för en häst som kan galoppera borde väl bara kunna i princip träna upp balansen och musklerna eller:o kan hästen galoppskänkeln borde den väl kunna förvändgalopp?
- framdelsvänningar
- bakdelsvänningar

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Sv: Vilken ordning skulle ni lära er häst

Allt utom byten tycker jag hör till de första månadernas inridning. Grundutbildningen helt enkelt. Skänkelvikning, öppna, sluta, och vändningar har med flytta för vikt/skänkel, d v s grundutbildning. Rygga vill jag också ha in snabbt, tycker det är kvitto på framåtbjudning.

Jag föredrar förvänd galopp först, byten sedan. Mer än en har fått problem när de lärt in byten först, och sedan kommer till förvänd där hästen gärna byter för att då är den "duktig".

Jag har hört, kanske fått om bakfoten att man inte vill lära in ryggningar innan skänkelvikningar, mm för då kan hästen börja tänka bakåt låter konstigt. vet inte var jag fått de ifrån.

Intressant, hinner du grundutbilda en häst på bara några månader? Det tycker jag tar mkt längre tid än så, grundutbildning är nått som delvis pågår hela livet.

delvis *kl*
Personligen anser jag inte att rörelser överhuvudtaget har med grundutb. att göra. I grundutbildningen ingår i grova drag, starta, stanna, svänga och kunna tänka åt sidan. Galoppfattning och övergångar i stortsett. Att grundutbildningen pågår hela livet menar jag mer att man måste ge akt på grunderna hela vägen upp i GP, mer än att själva grundutbildningen som sådan fortgår.

Vad gäller vilken ordning man lär in rörelser beror ju helt på hästen och vad som faller sig naturligt för den. Jag brukar aldrig tänka "Jaha, nu är det dags att lära in slutorna", det är nått som faller sig naturligt i den dagliga ridning, med grunder och lösgörande.

När hästen bär sig bra och är stark i den rättvända galoppen, kan ställa och böja åt båda håll i samma galopp utan att tappa tackt och tempo tycker jag det är dags att lära förvända, vilket ALLTID är innan bytena, jag är oxå nogrann med att i början aldrig låta hästen bryta av i förvända utan lägga på sådan linje att man går över i rättvänd och bryter av.

Vad gäller bytena så är det ju bra att hästen är stadig i förvända men helst inet så stark att den tycker det är bekvämare att gå i förvänd än att byta. Man behöver ju nte nödvändigtvis byta är förvänd heller för den delen! Sen får man nog räkna med att det kan bli lite knas i galoppen ett tag när man börjar med byten!

Så tycker jag iallafall:D

Rörelserna kan ju alltid förbättras och tränas, men jag tycker nog att just förflyttning för vikt och skänkel (sidvärts) ska fungera efter ett par månaders ridning. Det fungerar ju från marken innan man sitter upp.

Angående skänkelvikning ./. ryggning så låter det mer som man har ett lydnadsproblem. Det finns ju många utbildade hästar som tänker bakåt i skänkelvikningarna, för att ryttaren inte rider framåt i sidvärtsrörelsen. Vilket jag är mycket medveten om då jag själv har problemet att ställa in hästens skärpa, d v s att alltid ha framåtbjudning.

Jag tycker att om hästen från marken kan sidvärtsrörelser, sidorförflyttningar, ryggning etc bör det inte vara några problem att på ett par månader överföra detta till uppsuttna instruktioner.

Att man sedan stärker hästen, kräver mer samling, mer viktförflyttning etc - det är ju en annan del av utbildningen som pågår hela livet.

Att hästen ska flytta sig undan för skänkeln hör till absolut grundutbildning tycker jag, näst efter start stopp och vända.
Detta utvecklar man sedan undan för undan till skänkelvikning, öppna och sluta osv.
Enkla byten och förvänd galopp ser jag inte som rörelser i sig och sålunda inget man i den bemärkelsen behöver _lära_ hästen, utan ett resultat av att man har koll på övergångar och hästens (och sin egen) balans.
Jag tänker inte att "nu ska jag lära hästen enkla byten", utan jobbar med att kunna rida övergångar mellan skritt och galopp med färre och färre skrittsteg emellan. Först kanske man tom får bryta av till trav, sen skritt osv.

Tror det bästa är om man kan rida för en tränare regelbundet, så man får hjälp med hur man bäst ska gå vidare. Skiljer sej antagligen lite beroende på hästen.
Men skulle tro att flytta för skänkeln ligger bland det första man lär dom, av det du skrev... Min fick lära sej att gå undan för skänkeln när han precis hade fyllt 4... Det är ju ändå rätt viktigt att dom fattar, för att man ska kunna gå vidare.

Liknande trådar

Dressyr Intressant ämne där det verkar finnas lite olika teorier. Den här tråden är väl kanske mest en allmän diskussionstråd, fast jag blandar...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 075
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 746
Senast: Dandylinn
·
Träning Hej! ;D Har för ett tag sedan tagit en nordsvensk/ardenner - korsnings valack på foder. Var inte direkt planerat, utan hade snarare...
2
Svar
23
· Visningar
6 934
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V