Köp den. Jag beställde ett signerat ex@Hedwig Den boken står högt på önskelistan! Överlag tycker jag det är vanligt att proffsen uppmanar till att våga prova sig fram och att våga göra fel. Inte riktigt som på buke
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Köp den. Jag beställde ett signerat ex@Hedwig Den boken står högt på önskelistan! Överlag tycker jag det är vanligt att proffsen uppmanar till att våga prova sig fram och att våga göra fel. Inte riktigt som på buke
.
@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget. Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.
@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.
Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.
I vilket läge i steget ger du hjälpen?Jag ställer om, sitter över och vill inte att hästen byter galopp förrän jag verkligen gett hjälpen.
I vilket läge i steget ger du hjälpen?
All heder till dig!@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget. Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.
@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.
Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.
Någon som byter till förvänd?
Någon som byter till förvänd?
@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget. Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.
Jag hade försökt att utgå från en bättre galopp. När den går i kors hamnar du i ett dragande o det gör att den inte byter alls bak. Rid framåt!Vi har börjat med bytesträning med ponnyn. Det som jag har upptäckt funkar bäst för oss är att vända igenom volten och vara nogrann att förbereda nya innersidan innan jag gponnyns eshjälp. Har provat att byta med att rida skänkelvikning också, men det funkar inte riktigt lika bra.
(Skriver även det obligatorisk ursäkten för min dåliga ridning. Jag vet att timingen inte är perfekt, ser också att hon är lite efter bak när hon väl byter osv mm mm).
Tror att frågan var om folk medvetet byter till förvänd ?Min dam gjorde det en period om man red på volt och släppte yttersidan. Då antog hon att man helt enkelt skulle åt andra hållet och bytte direkt. Fina, balanserade byten var det med, men idag har hon nästan slutat med det och väntar på hjälpen istället![]()
Jag byter först senare i inlärningen till förvänd -det är en bra kontroll för att se om bytena verkligen är på hjälpen och kan göras i balans. Jag vill ge hästen bästa möjlighet att göra rätt och det tycker jag man gör lättast genom att göra det så naturligt som möjligt. Det är givetvis individuellt beroende på häst men vi brukar introducera genom att rida i förvänd och byta på långsidan precis innan hörnet. Alltså sker bytet på rakt spår men den kommande kortsidan inbjuder till bytet.Någon som byter till förvänd?