@Lager I mitt fall med lilla ponnyn har inte den förvänta påverkats negativt på något sätt med bytesträningen. Någon innan här i tråden beskrev det väldigt bra som att förvänd är en rörelse som handlar om lydnad vilket nog faktiskt håller med om. Förra året hade jag enorma bekymmer med omslag i den förvända, men som sagt trots bytesträning sitter den nu som berget
. Sen är jag iofs övertygad om att det är väldigt individuellt.
@tuaphua Säger absolut inte mot dig att det säkert är mycket bättre att lära dom korrekta byten på rakt spår. Men jag är varken dressyrtränare eller har satt riktiga dressyrbyten nån gång så vi provar oss fram. Är som inte hela världen om det blir fel osv. Jag ser detta som en möjlighet att jag och ponnyn lär oss tillsammans.
Att jag väljer att visa filmen är för att dels visa att det är okej att inte vara perfekt samt att såna hör trådar blir så extremt teoretiska. Sällan (aldrig?) de som skriver och beskriver hur de lär in byten faktiskt visar film när de själva rider och gör det i praktiken.
Jag tycker det är jätteviktigt att våga testa och att framför allt våga vara nöjd fastän man vet att man inte är bäst i Europa.
Däremot tycker jag det är viktigt att belysa vikten av balans i ridning.
Både för att det inte blir stört omöjligt med byten då. Så många ser det som något oövervinnerligt och otroligt svårt.
Klart det är svårt att rida! Men med bra grunder är få övningar särskilt svåra.
Det är ju att hitta rätt i grunderna a la balans, lösgjordhet och ha hästen på linjen etc som är det svåra att lära sig.
Det finns ju skäl till att byten i språnget kommer just i msv och att man pratat om att folk "fastnar i LA(numer även msv c)-träsket".
Det är ju just att man inte riktigt behärskar balanseringen till fullo. Inte att just själva bytet i sig är så jäkla avancerat.
Då brukar man också lättare få byten på hjälpen och inte i motstånd och ev för korrigering.
Därför tycker jag det är viktigt att framhålla de sakerna.
Utöver att jag så klart är formad av att jobba mycket med rehabhästar och problemhästar. Där hade man ofta önskat att folk tidigare i deras liv ridit dem i balans och inte tex tagit hjälp av svängar för att få dem att byta eller fastar i flera år i att behöva göra mindre volter för att hitta böjning etc.
Det blir negativ viktförskjutning av sånt om man inte riktigt reder att rida hästen i så pass rejäl böjning som en mindre volt kräver(kommer ju typ i svårklass..).
Så för mig är det betydligt viktigare att hitta balans först. För att få en hållbar häst.
Så tänker jag. Och jag tycker det är intressantare att diskutera om folk tycker lite olika. Då får man fundera över sitt eget, hitta ord och motivera.
Så att vi gör eller tänker olika är bara bra för diskussionen tycker jag.