Vilken mat ratar era barn?

Sv: Vilken mat ratar era barn?

Vadå (nästan) inga barn äter grönsaker?
Jag, mina syskon, sambon, hans syster åt gärna grönsaker och och alla barn jag känner äter gärna grönsaker. Kanske inte alla grönsker men många. Min syster hade gärna levt på bara sallad (och lite pasta) om hon haft fått.

Frukt fick mamma begränsa när vi var barn, hon tyckte att det blev får dyrt om vi gick fri tillgång :) (begränsningen var 3 frukter var/dag).

Jag, mina syskon, sambon, hans syster åt gärna grönsaker och och alla barn jag känner äter gärna grönsaker. Kanske inte alla grönsker men många. Min syster hade gärna levt på bara sallad (och lite pasta) om hon haft fått.

Frukt fick mamma begränsa när vi var barn, hon tyckte att det blev får dyrt om vi gick fri tillgång :) (begränsningen var 3 frukter var/dag).

Jag håller helt med dej, mina barn har alltid ätit frukt och grönt i mängder, sådana mängder att jag har fått begränsa intaget för att slippa köpa frukt för alla matpengar.

Ehhh?
De flesta barn jag kommit i kontakt med (inklusive våra stora pojkar) äter mer än gärna grönsaker, gurk och morotsstavar är en höjdare på matbordet, likaså grovt skurna paprikor och sockerärtor (baljväxt men ändå!)

Okej, då har väl världen förändrats och alla barn äter grönsaker, det var väl bra. Mycket klimatsmart och hälsosamt :)

När jag var liten åt ingen grönsaker iaf och mina bröder blev nog tonåringar innan de kunde tugga i sig en gurkskiva.
Har dessutom något svagt "minne" av barnprogram och sånt där grönsaker var den stora skräcken.

Jag är född -84, och mina syskon -86 och -89. Sambon -83 och hans syster -81. Då åts det som jag skrev innan mycket frukt och grönsaker så att världen skulle förändrats tror jag knappast. (gissar att du är född -86). Det var nog bara du som levde i en "annorlunda" värld.

Sen finns det såklart undantag, sambons kompis har aldrig ätit frukt eller grönsaker, ber tom om kebab utan grönsaker.

Frukt fick mamma begränsa när vi var barn, hon tyckte att det blev får dyrt om vi gick fri tillgång (begränsningen var 3 frukter var/dag).

Håller med, Viking är visserligen bara 9 månader ännu, men alla grönsaker vi provat (i puréform då) har gått ner; morot, palsternacka, blomkål, broccoli. Gurkstavar är en höjdare, likaså banan som han får äta själv. Han kan lugnt trycka i sig en halv banan om han får. Och all annan frukt älskar han, mest i puré/mosad form då än så länge.

Kommer ihåg när jag själv var barn, råa grönsaker åt jag gärna. Men inte kokta och absolut ingen sås. Det var en period i 5-6 årsåldern när jag levde på torrt stekt malet kött och rå potatis.:rofl: Och grönsaker då.

Kanske att det förr var vanligare att man kokade grönsakerna, överkokte till och med?:idea: Barn gillar nog oftast råa, färggranna saker bättre.

Oliver äter det mesta men han ogillar lök och champinjoner.

Fick han välja så skulle vi leva på fisk, grönsaker och frukt.

Den som är mest petig med mat i vår familj är jag :o

Vindruvor äter han inte.

Grönsaker är han inte heller så förtjust i tyvärr

Varför säger man barnets namn när man talar om hon/han? Varför säger man inte bara min dotter/min son gillar inte detta blabla. Man säger ju inte namnet på sin sambo eller pojkvän/flickvän när man talar om denna, likaså föräldrar eller chef eller vadsomhelst.

I övrigt gillar min dotter det mesta, tror jag.

Där sade du nåt.
Varför gör man så eg. Jag gör så men varför vet jag inte.
Vad dumt eg

*kl*

Båda ungarna älskar kokt broccoli.

Jonas är ingen storälskare av grönsaker. Kan få i sig lite rivna morötter ibland och någon enstaka gurkbit. Kokta grönsaker går bättre.

Moa älskar allt vad grönsaker heter i princip. Måste begränsa hennes intag om vi ska få i henne något annat överhuvudtaget vid middagen.
Ärter gillar hon inte och svamp äter hon bara om vi tvingar henne att smaka en pyttebit emellanåt.

Det är nog väldigt individuellt från familj till familj, mina ungar har kompisar som nästan ser skräckslagna ut när mina äter tomater i mängder i växthuset...
Men det stämmer nog att barn gillar rå grönsaker bättre än kokta, morötter, sockerärtor, tomater, gurka och paprika är sånt som går åt på nolltid om jag ställer fram det, och en hel del försvinner redan från landet. Samma sak med bären som växer i trädgården, svärmor blir alldeles förskräckt när jag låter dem äta så mycket de vill ha, men så länge de äter maten så tycker jag att de får plocka och äta så mycket hallon, vinbär, krusbär, jordgubbar och smultron som de vill.

Själv är jag född 78 och vi har alltid haft grönsaker på bordet och man åt alltid något.

Fattar inte "hysterin" när det gäller barn och mat...

Inga (finns givetvis undantag) barn äter grönsaker och så har det alltid varit och världen har fortfarande inte gått under.

Va? :crazy:

Det sägs att en orsak till att barn idag äter så lite grönsaker är för att de inte vant sig äta det som små. Att vänja sig vid olika konsistenser och olika sorters mat är BRA att göra som liten för att inte bli för "inrutad" på endast enstaka smaker som vuxen. Och varför är det bra? Jo, just för att det är nyttigt att äta en varierad kost.

För övrigt tillhörde i så fall både jag o min bror samt även min son undantagen.

Sonen älskar framförallt tomat, men gurka, majs, paprika mm är andra grönsaker han gärna äter.

När jag var liten åt ingen grönsaker iaf och mina bröder blev nog tonåringar innan de kunde tugga i sig en gurkskiva.

Förmodligen gällde det din egen familj i så fall.

Det åts nog betydligt mer grönsaker när jag var liten än det görs i många hem idag.

Inga (finns givetvis undantag) barn äter grönsaker och så har det alltid varit och världen har fortfarande inte gått under.

Då är min son ett undantag! Gömmer vi inte frukt och grönsakerna hemma så klättrar han upp och äter på allt ;)

Jag och mina syskon var tokiga i grönsaker när vi var små och det serverades i princip alltid sallad (görs hemma hos mig oxå) vi är födda 85, 89 och 91.

William gillar inte:
Pannkakor
Crepes (det är väl för det är pannkakor)
Tsaziki (fast det förstår jag för det är ju ganska starkt)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 932
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 926
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Övr. Barn Jag är ingen höjdare på matlagning, men mina barn är också svåra att servera god mat till. Vi har olika åsikter om vad som räknas till...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 353
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar