Vilken lättnad

MikaTela

Trådstartare
Jag har under snart ett år inte kunnat ta hand om min häst som jag skulle önska pga jag var med i en bilolycka. Och jag vet inte hur länge till jag är handikappad. Har kännt som jag bara betalat för henne och låtit andra ta hand om henne nu. Och visst bra för dom, gratis ridning men ändå nu har jag henne mest själv så blir mindre ridning och hon som älskar att jobba.

Så nu har jag bestämt mig, jag lämnar ut henne på foder på obestämd framtid. Och det känns faktiskt bra inombords och är en lättnad. Detta kan nog bli den bästa lösningen för både henne, mig och den som blir fodervärd.

Sv: Vilken lättnad

Det tycker jag låter som ett sunt resonemang:bow:
Krya på dig!

jag håller inte med dig med punkten "visst bra för dom, gratis ridning"

du ska var tacksam att du fått hjälp under den tid du varit skadad.

jag är för betalning av medryttare, men i såna här sitationer så gör faktiskt en ryttare en tjänst eftersom man själv absolut inte kan rida.

jag va själv med om en olycka och fick världens ångest om hästen bara skulle bli stående. Jag va jätteglad i det läget att få hjälp.

Det är en annan sak om man är frisk o själv kan rida, men är man skadad och inte kan, så tycker jag det är fel o skriva så som du gjorde.

hej!!

Jag vet hur det känns, jag lovar jag vet verkligen
för 2 år sedan var jag med om en stor olycka, jag vaknade totalförlamad från hakan o ner!

det tar tid o man inser att livet är annorlunda än innan.
jag har oxå egen häst, och för mej som inte kan rida honom fullt ut måste jag oxå be om hjälp. men för mej att sitta o titta på honom när han får avlastning från ridbanan eller ridhuset gör mej lycklig. att se honom hoppa som han älskar är en känsla av något jag kan ge min häst något tillbaka för allt han ger mej.

tack vare honom är jag på väg tillbaka till livet, det är den bästa sjukgymnastik man kan få, det tar en evinnerlig tid att borsta lite granna bara, och att rida en liten stund är slitsamt, att köpa alla special lösningar för att kunna utföra det enklaste. jag vet inte hur dina dagar ser ut, mina lever jag genom personlig Assistans. alla som jobbar hos mej e häst tjejjer, som älskar min häst.

jag var nog en gång en ganska hyffsad dressyrryttare, och i dag är jag så lycklig som en idiot för att klarat att trava ett varv.

man behöver inte vara hur duktig som helst, rida hur hårt som helst, man kan låta sig bli berikad bara att njuta av sin hästs vackra rörelser. att rida ett litet tag o njuta av den lyckan, och sedan lämna över till någon som kan hjälpa en att förvalta sin häst. det kan göra gott i själen.

Jag ser det aldrig som att nån rider gratis, jag tackar dem innerligt för hjälpen med min bästa vän, så han får det han behöver när han ger mej det jag behöver.. jag skulle aldrig kunna ha det så att min häst fick offra för min skull, trots att lyckan han ger mej är offantligt

Till alla er som är rädda för vad som händer om det värsta händer en.
jo man grinar, man dör en smula, sedan måste man välja vara sjuk/handikappad eller fortsätta leva, fast på andra villkor.

nu är inte min väg den enda rätta, och känner du att det är lösningen för dej att fodra ut din häst så hoppas jag att du mår bra och hittar andra givande sätt att gå vidare med ditt liv.

Grodis, som varken kan rida på riktigt, sköta häst eller sig själv men är en lycklig hästägare till en välstimulerad häst.

:confused:Jag tycker inte det är OK att skriva så oavsett om du behöver hjälp pga sjukdom eller inte. Som hästägare har du själv tagit ett val att ta in hjälp eller medryttare. Du bestämmer även själv om du vill "ha betalt" eller inte. Så att säga "de rider gratis" tycker jag är fel.

Ooops! Varför hamnade inlägget fel??

Senast ändrad av en moderator:

Vadå ska vara tacksam?
Vad säger att jag inte är tacksam??
Jag är väldigt tacksam över all hjälp och det får dom OFTA höra!
Dom har fritt fram att låna hästen även nu efter deras medryttartid är slut.
Så vad är du för person att döma, nu var det dock inte mina medryttare tråden handlade om, men leta du upp medryttartrådarna på gnägg ska du se vad jag skryter om mina medryttare!:grin:

jag är för betalning av medryttare, men i såna här sitationer så gör faktiskt en ryttare en tjänst eftersom man själv absolut inte kan rida.

jag va själv med om en olycka och fick världens ångest om hästen bara skulle bli stående. Jag va jätteglad i det läget att få hjälp.

Det är en annan sak om man är frisk o själv kan rida, men är man skadad och inte kan, så tycker jag det är fel o skriva så som du gjorde.

Gratis var fel val av ord!
Jag har själv tagit hand om andra hästar och nu får jag hjälp med min.
Men orka att NI förstör min tråd genom att klanka ner på en enda mening, kolla min historik så ser nu hur tacksam jag har varit mina medryttare!
Men det är lugnt, pga era inlägg har jag bett om att denna tråden ska tas bort!

Varför måste alltid folk hitta en massa småsaker att hugga på?
Jag blir så less,det var ju inte det Hayah menade med sitt inlägg :mad:
Hayah: All lycka till dig o din häst i framtiden!
Mvh Karro

Jag skulle också tycka ett det var härligt! Du gjorde helt rätt och hästen kommer nog att bli glad att få komma till någon annan ett tag så att hästen får lite omväxling! Men den ser nog framm emot sen när du ska börja rida henne igen!

Jag tycker att du gjorde exakt som du borde och att det var lite svårt från början, men sen är det över man blir lättad precis som du blev! Det är jättehärligt...!

Och visst bra för dom, gratis ridning

det va det jag menade..."visst är det bra för dom" jag menade att du borde sagt att "det va bra för dig" istället. Sen förstog jag inte varför du skulle kommentera efteråt "gratis ridning" det kändes ju som att bara dom fick ut ngt av det...annars borde du inte nämt det alls.

Att få hjälp av andra när man inte kan rida själv efter en olycka...

det va så jag menade.

Igår hade jag en perfekt tjej som provred henne, hade egentligen 2 till som skulle kolla men ställde in dom då det verkligen klickade mellan Hayah och henne.
Så fredagen 6 juni kommer dom och hämtar henne.

det va det jag menade..."visst är det bra för dom" jag menade att du borde sagt att "det va bra för dig" istället. Sen förstog jag inte varför du skulle kommentera efteråt "gratis ridning" det kändes ju som att bara dom fick ut ngt av det...annars borde du inte nämt det alls.

Att få hjälp av andra när man inte kan rida själv efter en olycka...

det va så jag menade.

Varför det?

Jag tycker det är GRATIS ridning!

En häst dör inte av att gå i hage vilket den i så fall kunde ha gjort istället.

Jag anser att betalar man inget utan bara får rida så är det gratis ridning. Var någon annanstans får man rida gratis?? Ridskola?

TS betalar ju faktiskt för hela hästen vilket ju är en sorts betalning till de som rider. Hade inte TS varit skadad så hade de inte fått rida eller?

Igår hade jag en perfekt tjej som provred henne, hade egentligen 2 till som skulle kolla men ställde in dom då det verkligen klickade mellan Hayah och henne.
Så fredagen 6 juni kommer dom och hämtar henne.

Grattis :banana: Vad skönt du hittade en tjej som klickade med din häst!!

Tycker du har gjort rätt beslut om det känns rätt för dig, för det är trots allt din häst och ditt beslut. Vet hur svårt det är att ta beslutet att låta någon annan ta hand om sin häst.
All heder till dig som tänker på din häst :bow::bow::bow:

Det finns hästar som kan bli deprimerade av att bara gå i en hage.

Det finns hästar som kan bli deprimerade av att bara gå i en hage.

Absolut och dessutom hade jag sett det som en stor hjälp att någon kunde hålla hästen igång vilket är en stor fördel oavsett om man kommer på benen och kan rida den själv igen sedan eller om man skall sälja den.

Super!!!
Lycka till med allt och hoppas nu att det blir bra för pållen;)

den häst vi köpte kom hit som en mager sticka pga depression av att bara gå i en hage (lösdrift, ligghall o kompisar). Vilar den en vecka även nu, så slutar hon äta även nu. Hon försökte i ren princip svälta sig själv. Så jag vet att en häst kan bli deprimerad. Hästar är individer dom också. Visst finns det mååånga hästar som inte skulle bry sig ett dugg, men det finns individer som här o var inte finner det lika roligt.

(motion behöver inte vara ridning, det kan va tömkörning, promenad eller vad som helst som ger dom miljöombyte att inte bara stå kvar i hagen varje dag)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 064
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 407
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt