Vilken hund ska man INTE skaffa?

Raven_

Trådstartare
Lite spinnoff på alla "vilken ras ska jag välja" trådar. Vilken ras är ett absolut NO NO att skaffa som förstahund?

Sv: Vilken hund ska man INTE skaffa?

Jack russel

jobbiga fula uppmärksamhetskrävande ugh finns väl inget mysigt med dessa stresshögar

Jack russel

jobbiga fula uppmärksamhetskrävande ugh finns väl inget mysigt med dessa stresshögar

Hmm. Det finns det nog en HEL del delade meningar om! TS vill nog inte höra raser som vi inte gillar.
Kan hålla med om att en JRT är krävande hundar, men att skriva som du gör tycker jag är onödigt.:cool:

Border collie skulle jag nog säga. Allt beror ju på hur pass du är beredd att läsa på och satsa på det hunden är byggd för. Men en BC för förstahunds Svensson tycker jag är "big No no"

Jack russel

Är benägen att hålla med faktiskt. Fast vet man vad man köper och har mycket tid och hundvana och vet hur man ska aktivera ett sånt litet energiknippe kanske det kan bli trevliga hundar det oxå.

chihuahua tydligen.... :confused:

skulle tydligen INTE skaffas av första hunds ägare. snacka om att dom hamna i fel kategori isfl. :cool:

Det beror ju helt på. Är det en person som har läst på träffat och planerar att träna använda och aktivera sin hund och gå kurser ta hjälp av tränare osv så kan vilken hundras som hellst passa den personen som första hund.
Medans en peson "som haft hund hela sitt liv " det vill säga 3 st ouppfostade pudlar (exempel)Då går och köper sig en bc eller rottis. Då kan det gå åt hesike.
Jag känner att det lite är uppfödarens anvar att kontollera kunskaperna på valpköparen. Och sälja hundar till personer ändast som är berädda på att lägga ner den tid den rasen kräver.

Min kompis var hundvakt åt en liten chihuahua. Hon var tvungen att ha arbetshandskar på sej varje gång hon skulle ta på honom kopplet eller ta i honom överhuvudtaget, för han var så arg! (Eller inte fostrat överhuvudtaget...) :crazy:

Fast jag tror inte att det är något vanlig förekommande!!

Alla hundar kan väl bli fel hundar och alla hundar kan väl bli rätt hundar beroende på hos vem dom hamnar egentligen?

För det första måste man tänka igenom vad man ska använda hunden till. Bruks, sällskap, jakt, valla får eller något annat. Vill man ha en stor hund eller liten hund? Hur mycket kan man om hundars uppfostran och hur mycket tid är man villig att lägga ner på träning. Välj sen ras utifrån det.

Hej!
Jag har drivit hunddagis och hundpensionat i 7 år. Jag har nog haft en sisådär 50 olika hundraser här. Jag tycker man skall gå på en hundutställning eller kontakta någon i sin närhet där det finns många olika hundraser. Tex en hundklubb eller så. Fråga ägaren om allt!
Tex. Hur är hunden i valpstadiet, när blir de "vuxna" hur mycket motion och hjärnstimulans behöver hunden. Vad kostar de i mat. Hur vanligt förekommande är vissa sjukdomar, hur pass svår/lättdresserade är hundarna.
Du får den hund du förtjänar. Lägger man ner mycket tid på att träna sin hund på rätt sätt så får man förhoppningsvis en trevlig hund. Jag brukar säga att om man vill ha en bäbis länge så skall man ha en Rottweiler. Schäfrar och pudlar är lättlärda (lär sig även dumheter lätt) Jack Russel får man uppfostra med hammare! :eek: (skämt åsido) Boxrar är lekfulla hela livet:banana: men med mycket sjukdomar. Colliehundar vallar för mycket om de har långtråkigt. :smirk:
Små hundar behöver nästan mer uppfostran för att de ofta blir bortskämda för att de är så gulliga och vill hävda sig för att synas.

Lycka till!

Det är min åsikt, tycker inte att det är en bra första hund.
Tror terrier är överrepresenterade bland hundar som omplaceras, efter blandraser då.
Lär ju vara för att många som köper dom inte tycker att de motsvarar deras förväntningar på hur en hund ska vara.

Andra hundar som inet lämpar sig som första hund är väl hundar som man inte vet bakgrund på "A LA blandisar" på blocket.
Skulle som första hund välja en mindre ras som kräver måttlig motion, ev en pudel fransk bulldogg eller en praszky.

Raser som har stor skärpa tycker jag. Det är en egenskap som kan vara svår att hantera, läsa sig till teoretiskt, eller få råd om från andra. Det gäller att från början veta vad det är man ska förebygga för att slippa få en hund som plockar fram skärpan för ofta i fel situationer.

Egentligen är det väl ingen ras utan det gäller att välja rätt individ ur kullen istället.
De man inte ska välja som första hund och de som ofta den ovane väljer är:
-antingen den valpen som först springer fram till en, som verkar som om den älskar en vid första ögonkastet. Detta kommer att bli en mycket självständig hund ofta med stor dådkraft som kommer att kräva en mycket hundvan ägare.
- eller den otroligt söta valpen som håller sig i bakgrunden, den som kan tas för blyg. Detta är den vekaste i flocken och kommer att kräva en konsekvent, lugn och hundvan ägare.
Där emot de valpar som finns mitt i valpflocken är trevliga individer som lätt anpassar sig till sin flock och därför också till sin nya familj/flock.

Sedan får man ju också anpassa valet av ras efter egna behov. En terrier är ju en terrier oavsett ras, Dobermannen är en tuff ras, Border Collien vallar, Springer Spannieln kan både springa och jaga o s v.

*kl*

Håller med om skärpan och jag skulle lägga till raser med låg stresströskel. Bättre med en stabilare hund som man kan göra lite fel och misstag med utan att hunden får psykbryt. Så man har lite marginaler att röra sig inom.

Min jycke hade man nog som gröngöling gett upp om rätt snart t.ex.

Egentligen är det väl ingen ras utan det gäller att välja rätt individ ur kullen istället.
De man inte ska välja som första hund och de som ofta den ovane väljer är:
-antingen den valpen som först springer fram till en, som verkar som om den älskar en vid första ögonkastet. Detta kommer att bli en mycket självständig hund ofta med stor dådkraft som kommer att kräva en mycket hundvan ägare.

Nja, viss skillnad är det väl ändå om valpen är en dobberman eller en cavalier.

Ja men vill man ha en brukshund så väljer man ju kanske inte Cavllie? Dobermannen kan vara en mycket trevlig hund om man valt rätt individ och ser till att skaffa sig hjälp och kunskap genom uppfödare, valpkurs och annan hundutbildning. Så det behöver inte vara ett no no precis lika mycket som att Cavellier inte behöver vara en bra första hund om man fått fel individ.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar