Vilken hund ska man INTE skaffa?

Sv: Vilken hund ska man INTE skaffa?

Men eftersom man alltid kan få individer som avviker från rasen så får man nästan utgå efter rasstandarden.
Jag hade inte rekommenderat Malinois och Akita tex.

Rasstandarden är väl det sist man kan utgå ifrån. Det är en standard som beskriver den perfekta individen för den rasen. Inte hur den enskilde uppfödaren lyckas med sin uppfödning.
Istället kan man väl då rekommendera en ny hundägare att köpa sin hund av en seriös väletablerad uppfödare och den valp som uppfödaren säger att de ska köpa.
De flesta problemen med första gångs hundägare är när de köpt valp av mindre ofta ganska okunnig eller ointresserad uppfödare som låter köparen själv välja fritt bland valparna.

Förvisso, men ska du ha hund och letar seriöst så letar du väl först upp en lämplig ras som generellt passar in din livsstil och väljer SEDAN rätt individ inom den rasen?

Om man vänder på det, någon frågar dig: "vilken hund passar mig?" Svarar du då att: "det spelar ingen roll bara du väljer rätt individ."

Sen är det naturligtvis helt beroende på förutsättningarna hos den blivande hundägaren, men jag tycker det är skillnad på att tipsa folk om hundraser mot att rekommendera dem.

Jag skaffade en norfolk terrier som första hund - ingen bra idé. Dock nu har vi fått fason på henne och hon verkar trivas med tillvaron så hunden blir väl vad man gör den till. Huvudsaken är nog att man har kunniga människor runt omkring som kan hjälpa en. Men jag skulle aldrig rekommendera terrier som första hund, dom är krävande.

Rasstandarden är väl det sist man kan utgå ifrån. Det är en standard som beskriver den perfekta individen för den rasen. Inte hur den enskilde uppfödaren lyckas med sin uppfödning.

Nej det är där du börjar. En seriös hunduppfödare följer rastandarden i möjliga mål. Dem finns av en anledning.

Om det är "rätt individ" som enbart är viktig enligt dig kan vi ju avskaffa rasaveln på stört, vad har vi då den för.

Som ovan hundägare bör man i regel undvika hundar med mycket stark vaktinstinkt eftersom de är lite svårare att uppfostra än en utpräglad sällskapshund. Även "arbetande hundar" som kräver mycket träning/aktivering varje dag, om man inte tänkte skaffa en hund för ett särskilt syfte (t ex vallning) men då vet man ofta mer exakt vad man vill ha för typ av hund.

Det viktigaste tycker jag när man ska skaffa hund är att göra precis som du gör nu, ifrågasätta vilken ras man ska skaffa. Alltför många skaffar ras efter vad de tycker är gulligt rent utseendemässigt sätt och eller bara för att någon har sagt att det är en bra ras.
Det finns stor rasism inom hundvärlden, och då menar jag inte mellan människa och människa, utan mellan människa och ras. Många har svårt att se till andra rasers fördelar, samt snackar skit om raser de knappt har någon erfarenhet av. Redan i denna tråd har det ju förekomit angrepp mot en ras som mig veteligen fungerar för många hundmänniskor. Alltså, ska man inte lita blint på vad andra människor säger, utan också skaffa sig egen kunskap och en egen uppfattning.
Själv har jag rottweiler (2st), och den äldsta av dem var min första hund. Många säger att rottweilern är en hund man inte klarar av som nybörjare, vilket enligt min mening är fel. Jag erkänner att jag kanske inte skulle skaffat rasen om min bekanskapskrets inte bestod av 100% engagerade rottisfolk, men jag vet idag att jag skulle klarat det utan dem, med tanke på all kunskap jag skulle skaffat på annat håll.
Man ska vara ärlig mot sig själv när man ska välja ras, vad vill jag göra, var ORKAR jag göra, vill jag lägga spår flera timmar i veckan, träna lydnad inta bara för min skull utan även för samhällets skull, stimulera en krävande hund, ja då ska man skaffa ras efter det.
Vill man ligga i soffan, gå några rundor om kvarteret, lägga lite godisrutor då och då, ja då köper man en sån ras.
Vill man kunna ha sin hund lös, då kanske man inte ska skaffa en hund med alltför mycket jakt i sig, vill man borsta och greja, då kanske man ska skaffa en långpälsad hund. Det man ALLTID dock ska komma ihåg är att oavsett ras så är det en HUND, en hund måste alltid få komma ut, bli fysiskt och psykiskt stimulerad och trots att den är liten och söt och inte orsakar någon större skada vid ex. ett anfall, MÅSTE man ha en lydnad på sin hund. Att en hund bits, skäller och gör utfall är aldrig okej oavsett ras, det är ett tecken på att hunden är i obalans och inte mår bra.
När jag under två års tid övervägde vilken ras jag ville ha, var det bara en återkommande ras som hade den återkommande kommentaren "Ej för oerfarna" och det var Rodeshian Ridgeback ( Ber om ursäkt om det är felstavat). Jag har ingen kounskap om rasen, men det fanns på flera webplatser, flera klubbar och i flera informationsfält om att denna hund krävde en erfaren ledare. Enligt min egna uppfattning kan man alltid lära sig, men man ska alltid också tänka efter om hur pass mycket man VILL och KAN lära sig.

Detta blev massa text... jag ska vara tyst nu. :banana:

Australian cattledog ska man inte ha som första hund. De är envisa som synden. Och mentalt tuffa på så sätt att de kan vara väldigt svåra att nå. Och att försöka bestraffa en cattledog med våld är bara att glömma, de gillar att slåss. De bits för övrigt också gärna. Det sitter liksom i ryggmärgen på dem. Det och att de måste valla allt de ser. De har också outtömlig energi och kräver mycket både motion och träning. Sen är de rätt egensinniga och är inte så lätta att träna. Och den som har tävlingsambitioner bör också titta på en annan ras eftersom deras egensinnighet gör att de ibland bestämmer sig för att skita i momenten och göra något roligare. De kan för övrigt också vara ganska så sura av sig och gå och morra på det mesta. Dessutom har de ett utseende som bara en mor kan älska.

hejsan jag funderar på att köpa en hund men det måste verkligen vara den perfekt hunden för mig!

Jag ska ha en hund som tycker om att följa med till stallet och på uteritter utan att den springer iväg pga jaktinstinkt.
Den ska tycka om småbarn och inte skälla för mycket. Jag vill helst ha en ganska liten hund men ändå inte allt för liten. Den ska älska sin familj. Vad tror ni passar mig?? :)

Om det är "rätt individ" som enbart är viktig enligt dig kan vi ju avskaffa rasaveln på stört, vad har vi då den för.

För en första gångs hundägare är nog inte avel det första som ska gälla och det var för sådana som det skulle rekommenderas rätt hund. Där har individen och uppbackningen som man kan få mycket viktigare än rasstandard. Kan ju vara så att just den hunden med fel färg eller storlek är den som bäst passar köparens behov och krav. För trots allt så dyker också de valparna upp som inte uppfyller rasstandarden även i seriösavel. Rasstandarnden är egentligen mest viktig vid avel och utställning inte för enbart hundägande. DÅ är det individen som räknas inte poängen på utställning.

Jag förstår inte alls ditt resonemang måste jag erkänna...

Jag pratar inte om att hitta en hund i rätt färg åt en förstagångsägare, utan om att hitta en hund med rätt egenskaper, veta vad den är framavlad till att arbeta med, hurdan den ligger mentalt osv. Allt det där hör ju rasstandarden till. Om den har krullsvans eller inte är bara önskemål och de kommer sist i urvalsprocessen.

Men vill man veta att man ska en hund som funkar på ett visst vis (ren sällskapshund t.ex) så väljer jag ju så klart att söka inom grupp nio och de raserna. Jag åker inte ut till en rottisuppfödare och tittar på valparnas beteende bara för att uppfödaren är bra?

1. Rannsaka sig själv och ta fram en kravlista och en önskelista på framtida hund.
2. Välja grupp
3. Välja ras
4. Välja uppfödare och/elr avelsdjur/föräldrapar.
5. Välja valp

Poängterar dock att alla punkterna är lika viktiga.

Låter som om du föreslår att man vänder på steken...? :confused:

TS. Ursäkta trådkapningen. :o

Om du läser vad jag skrev från början så är det att hunden ska passa den nya ägarens förutsättningar = vad man ska ha hunden till. Ska det vara en brukshund eller en soffkudde? När det är klart får individen bestämma = det ska vara rätt valp ur kullen vilket kan vara mer avgörande för hur det framtida hundägandet ska utvecklas än rasen och rasstandard.
Som ovan valpköpare bör man sedan rekommenderas att välja en erfaren seriös uppfödare som kan ge uppbackning, stöd och råd. Inte minst när det gäller vilken valp som passar köparens behov och krav.

Så jag förstår inte vad hänger upp dig på för det är ju ungefär samma saker som du skriver bara med andra ord. Dock tycker jag att försöka få någon som inte är insatt i hundar att börja med att välja grupp är överkurs. Finns många som inte ens förstår vad det är. Det är bättre att kallade för användningsområde vilket blir lättare att förstå för den som inte bryr sig om avel eller utställning.

Raser som har stor skärpa tycker jag. Det är en egenskap som kan vara svår att hantera, läsa sig till teoretiskt, eller få råd om från andra. Det gäller att från början veta vad det är man ska förebygga för att slippa få en hund som plockar fram skärpan för ofta i fel situationer.

det är det absolut viktigaste, att hunden inte går och blir farlig för sin omgivning. en hund som lätt blir riktigt jäkla förbannad är ingen rolig hund om man inte vet vilka knappar man ska trycka på.

sedan tror jag inte heller att hundar med extrem kamp är någon höjdare för ett blåbär.

men målet med seriös hundavel måste väl ändå bli att få rätt så homogena valpar? alltså ska det inte vara någon stor skillnad på valparna i en och samma kull.

Ja då är det väl bara så då att jag inte fattade vad du menade. Lät konstigt tyckte jag.

Grupperna är ju efter användningsområde och inget man kan utantill, men lätt att säga till en nybörjare - "gå in på skk.se och kolla in grupp nio, där har du flera raser som skulle kunna passa". Till exempel. Det är ju bara ordvrängande så det kvittar väl.

Jag vet inte om man kan säga att det ena är viktigare än det andra: ras vs val av valp.
Jag tycker nog att det är lika viktigt rakt igenom. Men man måste ju börja någonstans och börjar man titta på individer först så blir det många valpar man ratar innan man hittar en lämplig liten en av rätt ras och typ. ;)

Nåja, nog om det.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
726
Senast: MML
·
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 647
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 540
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar