Sv: Vilken hund ska man INTE skaffa?
Det viktigaste tycker jag när man ska skaffa hund är att göra precis som du gör nu, ifrågasätta vilken ras man ska skaffa. Alltför många skaffar ras efter vad de tycker är gulligt rent utseendemässigt sätt och eller bara för att någon har sagt att det är en bra ras.
Det finns stor rasism inom hundvärlden, och då menar jag inte mellan människa och människa, utan mellan människa och ras. Många har svårt att se till andra rasers fördelar, samt snackar skit om raser de knappt har någon erfarenhet av. Redan i denna tråd har det ju förekomit angrepp mot en ras som mig veteligen fungerar för många hundmänniskor. Alltså, ska man inte lita blint på vad andra människor säger, utan också skaffa sig egen kunskap och en egen uppfattning.
Själv har jag rottweiler (2st), och den äldsta av dem var min första hund. Många säger att rottweilern är en hund man inte klarar av som nybörjare, vilket enligt min mening är fel. Jag erkänner att jag kanske inte skulle skaffat rasen om min bekanskapskrets inte bestod av 100% engagerade rottisfolk, men jag vet idag att jag skulle klarat det utan dem, med tanke på all kunskap jag skulle skaffat på annat håll.
Man ska vara ärlig mot sig själv när man ska välja ras, vad vill jag göra, var ORKAR jag göra, vill jag lägga spår flera timmar i veckan, träna lydnad inta bara för min skull utan även för samhällets skull, stimulera en krävande hund, ja då ska man skaffa ras efter det.
Vill man ligga i soffan, gå några rundor om kvarteret, lägga lite godisrutor då och då, ja då köper man en sån ras.
Vill man kunna ha sin hund lös, då kanske man inte ska skaffa en hund med alltför mycket jakt i sig, vill man borsta och greja, då kanske man ska skaffa en långpälsad hund. Det man ALLTID dock ska komma ihåg är att oavsett ras så är det en HUND, en hund måste alltid få komma ut, bli fysiskt och psykiskt stimulerad och trots att den är liten och söt och inte orsakar någon större skada vid ex. ett anfall, MÅSTE man ha en lydnad på sin hund. Att en hund bits, skäller och gör utfall är aldrig okej oavsett ras, det är ett tecken på att hunden är i obalans och inte mår bra.
När jag under två års tid övervägde vilken ras jag ville ha, var det bara en återkommande ras som hade den återkommande kommentaren "Ej för oerfarna" och det var Rodeshian Ridgeback ( Ber om ursäkt om det är felstavat). Jag har ingen kounskap om rasen, men det fanns på flera webplatser, flera klubbar och i flera informationsfält om att denna hund krävde en erfaren ledare. Enligt min egna uppfattning kan man alltid lära sig, men man ska alltid också tänka efter om hur pass mycket man VILL och KAN lära sig.
Detta blev massa text... jag ska vara tyst nu.