vilken hund, rottweiler?

Ämelie

Trådstartare
Är väldigt sugen på skaffa egen hund men hade tänkt och flytta hemifrån först :smirk: Nu vill jag ha lite ideer på vilken ras som skulle kunna passa mig?!

Jag älskar STORA hundar så som rottweiler och gran danos... men tror inte att någon sådan ras passar mig speciellt då jag vill ha en hund som kan springa långt och länge och följa med när jag rider och tränar. Vill också hålla på med hunddressyr och gärna tävla i det. Drömmen är nog en rottweiler men vet ej om den skulle passa så bra?! vad har ni för hund? passar den dig osv? Vad tror du skulle kunna passa mig?? Tacksam för alla svar! :bow: :bow: :bow:

Sv: vilken hund, rottweiler?

Jag tycker du skall sätta dig ner och studera hundar och deras tillhörighet.

En rottweiler är en brukshund och passar in för den ägaren som vill träna och ev tävla . Som första hund... Då ska man veta vad man ger sig in på...

Grand Danois : Har en sådan själv och vi ska tävla lydnad ( det förutsätter att han tycker det är kul ) dock har den kanske inte kroppen helt i rätt mening för att kunna konkurera på högre nivåer..

Men gå på biblioteket och studera lite raser, det är mitt tips ..

Sv: vilken hund, rottweiler?

Lite förtydligan från första svaret skulle jag vilja ge vad gäller Rottweilern.

Det är VÄRLDENS underbaraste, lojalaste, smartaste hund OM den blir rätt uppfostrad. Blir den inte det kan den bli en av VÄRLDENS farligaste hundar...

Att uppfostra denna ras krävs precision och tålamod, konsekventa handlingar och ibland gäller det att du har tjocka läderhandskar (när du måste ta tag om nacken och nosen och kuva ner den) på som gäller för att kunna visa vem som bestämmer. Den velige skulle säkert läsa ve och fasa för detta inlägg och jag vill starkt understryka att jag inte på något vis använder våld. Jag använder samma metod som hundmamman använder, dvs tar tag i nacke och nos och trycker den mot marken för att markera vem det är som bestämmer.

Rottweilern har olika sk pubiteter och en kritisk period kommer så pass sent som vid fyra års ålder. Klarar hunden den kulmen får du en av dina bästa vänner.

Rottweilern är smart (den kan lära sig upp till 100 ord) och förstår precis vad du säger och den kommunicerar med sin kropp och du lär dig tyda signaler för om den är törstig, hungrig eller vill ut. Den kräver också enorma promenader varje dag. 1-3 timmar/dag är normalt.

Min första rottweiler var vår första hund - då var jag relativt liten och min bror var bara 7 år. Vi gjorde säkert tusen med fel för den hunden var inte den lydigaste i världen men den var otroligt snäll, särskilt mot oss barn. Men han kunde definitivt tala om när han ville vara ifred. De andra rottweilerna har varit så otroligt nära oss och helt fantastiska. Men visst har de testat oss och då inte bara en gång utan kanske upp till 10 gånger på en dag. DÅ gäller det att inte ge sig utan envist vara konsekvent.

Vad jag vill ha sagt med Rottweilern som första hund, visst går det, alla är vi barn i början, men som ägare bör du veta vad du ger dig in på innan du skaffar den.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 544
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 875
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 792
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025