vilken hund passar oss?

Sv: vilken hund passar oss?

Om du ska ha med hunden när du rider ska du nog genast räkna bort raser som används till jakt. Annars lär du nog få en hund soms ticker efter vilt.
Om du inte tänkt o träna något speciellt med hunden får det ju heller inte vara någon "arbetande" hund. Men ingen hund mår bra om den inte får använda hjärnan!

Kanske någon typ av spaniel skulle passa?
 
Sv: vilken hund passar oss?

*skrattar*

Fast de flesta spaniels är jakthundar

( Det vara bara ett måste ;) hoppas du inte tar illa upp )
 
Sv: vilken hund passar oss?

Hur många Golden Retrivers har du träffat på?

Hur väl insatt är du egentligen i Golden Retrvier aveln ?

Eftersom du skriver sådan fakta som du gör!
 
Sv: vilken hund passar oss?

Calazirya skrev:
Hur många Golden Retrivers har du träffat på?

Hur väl insatt är du egentligen i Golden Retrvier aveln ?

Eftersom du skriver sådan fakta som du gör!

Vet inte vem din fråga är riktad mot eftersom du svarar på tråden och inte på enstaka inlägg men om du menar det med bitstatestiken så är det något jag både läst och hört om. Vet dock inte vilket år men med tanke på hur vanlig rasen är, hur många det är som köper en Golden som inte kan så mycket om hundar och hur många barnfamiljer som har denna ras så är det inte ett dugg konstigt att det sker olyckor.

Tror egentligen att detta sades som en varningssignal för att folk inte skall invaggas i falsk trygghet pga begreppet "familjehundar". Kanske var dumt av mig att skriva det då jag inte har någon forskningsrapport på det men det är ju inte för inte...

Golden är en kanontrevlig ras men även den behöver jobba för att må bra och gärna med sånt som den har fallenhet för. Apportering tex.

Då jag jobbar med hundar har jag träffat på många Golden, Goldenägare och uppfödare under de 10 år jag varit verksam. Har haft själv haft hund i 28 år. Jag har även träffat på ett gäng veterinärer som har haft besök av olyckliga"familjehundsägare" för att det hänt bitolyckor i hemmet då de undrar om de måste avliva sin hund. OBS! Det är aldrig en hunds fel att sådana olyckor sker och anledningen till att det är inte är helt ovanligt att dessa olyckor sker hos Goldenägare är att det är en så populär ras och vanlig familjehund som folk tror tål vad som helst.

Hur väl insatt är du själv och vad har du för erfarenheter av rasen, inavelsprocenten och uppfödarnas syn på det hela?
 
Sv: vilken hund passar oss?

Vad sägs om Border collie eller kort hårig Collie?
 
Sv: vilken hund passar oss?

Är inte det raser som kräver betydligt mer stimulans än genomsnittet? I allafall BC?
 
Sv: vilken hund passar oss?

Calazirya skrev:
*skrattar*

Fast de flesta spaniels är jakthundar

( Det vara bara ett måste ;) hoppas du inte tar illa upp )

Nej, jag tar inte illa upp men jag anser inte att spanieln har lika utpräglat jakbeteende som en tex. drever. Spanieln är avlad för mer samarbete och är då lättare att jämna ut den medfödda motivationen till jakt med förvärvad motivation.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken hund passar oss?

både BC och korth collie är vall/bruksraser
 
Sv: vilken hund passar oss?

Raven skrev:
både BC och korth collie är vall/bruksraser

Stämmer bra. Dock är ju collien betydligt mindre krävande. Jag har själv inte riktigt insett varför collien flyttades till bruks, jag har aldrig hört om någon presterande collie i tex. IPO eller skydd. De bruksgrenar de kan tänkas fungera någorlunda i är väl rapport, sök eller spår. Men jag tycker inte de har några utmärkta kvaliteér till det heller. De har ju inte varit avlade för bruks innan så varför nu? Tycker de är trevliga sällskapshundar. Men de kräver så klart sitt ändå. Jag anser att har man hund är det ens skyldighet att aktivera både kropp o knopp på dom, då mår dom bäst och man få ren avslappnad och enkel hund.
 
Sv: vilken hund passar oss?

korth collien är betydligt mer "brukshund" äng långhåret, även om man säkert kan få tag i bra långhåringar också.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Raven skrev:
korth collien är betydligt mer "brukshund" äng långhåret, även om man säkert kan få tag i bra långhåringar också.

Ja det kanske dom är? Har inte s bra koll på kh. Men jag tycker heller inte att man kan "kräva" för mkt av collien då den faktiskt inte varit avlad för prestation lika länge som tex. schäfer. Man har ju gått mkt på exteriören på collie. Men de kanske kan komma och bli bra brukshundar? För arbetande hundar det är dom ju.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Flo-Jo skrev:
Vad sägs om Border collie eller kort hårig Collie?

Öhh, sorry men du borde läsa på lite innan du slänger ur dig rekomendationer. Bordercollie och korthårig collie är två olika raser. Båda är krävande men Bordern är GRYMT krävande. Finns ett gäng med seriösa Bordercollieuppfödare som vill att man har minst 5 får hemma som hunden skall få jobba med (valla) för att må bra.

En extremt aktiv, energisk och känslig hund!
 
Sv: vilken hund passar oss?

Jag skulle visst föreslå schäfer jag har två stycken som endast sällskap,och är med mig i stallet varje dag. Jätte trevliga hundar som mår bra av att få vara med i sin flock,viss hjärn gympa behöver dom,men det behöver alla hundar,alltså ni som säger labbe eller gölden att dom inte behöver lika mycket ,skitsnack....varför tror ni det blir allt fler aggressiva golden och labbe,jo för att fdolk tror att man kan ha dom som gosedjur. Alla djur behöver en uppgift.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Men snälla människa, jag svarade på Deepestseas i inlägg och så vitt jag vet så är H*n en person ?
( det står förövrigt i högra hörnet på varje inlägg vem man riktar sitt inlägg till )

Jag syftade inte heller på någon bitstatistik ?

Och ja tack, jag tycker mig ha ganska god insyn i Golden Aveln.
 
Senast ändrad:
Sv: vilken hund passar oss?

Jag är beredd att hålla med ang Familjehund...

Men jag skiljer stort på Familjehund ( som i princip vilken lycklig hund som helst kan vara ) och Sällskapshund ( som tillhör en grupp av hundar )
 
Sv: vilken hund passar oss?

Calazirya skrev:
Jag är beredd att hålla med ang Familjehund...

Men jag skiljer stort på Familjehund ( som i princip vilken lycklig hund som helst kan vara ) och Sällskapshund ( som tillhör en grupp av hundar )

Men jisses! Det gäller tydligen att vara väldigt tydlig med dig.

Begreppet "familjehundar" är ett begrepp som borde skrotas enligt mig. Med rätt ägare kan alla hundar vara familjehundar och med fel ägare finns det ingen bra "familjehund".

Vissa raser lämpar sig bättre än andra. En trygg, välmående och glad hund är en bra hund. En glad, trygg och bra hund kan funka bra i en familj som respekterar hunden som individ och gör det jag tycker alla borde göra som har tagit ansvar för en hunds liv. För minimera riskerna att få en hund som mår mindre bra anser jag att man:

*Borde tänka efter om man har tid och möjlighet att ha hund idag och om 12 år.
*Fundera lite över hur man lever och vilken ras som passar ens liv bäst.
*Sätta sig noga in i rasens arbetsbakgrund för att missförstånd mellan människa och hund skall förebyggas. Hundar har bra anledningar till allt de gör, det gäller bara att ha kunskapen och förmågan att förstå dem.
*Välja en bra och seriös uppfödare som har en tanke och planering bakom sin avel mer än att dra in pengar, hobbyavla för att det är kul och gulligt eller få enbart "exteriört snygga hundar men med skört psyke.
*Gå kurser med sin valp och stimulera (jobba) sin hund efter hundens förmåga och arbetsbakgrund under hela hundens liv (inte bara en valpkurs).
*Läsa många och bra böcker som kommit ut de senaste åren som berör flock, instinkter,stress, hundens språk, träning m.m för att undvika missförstånd. Aldrig luta sig tillbaka och anse sig fullärd (experter som man inte skall lyssna på finns det gott om)
*Kunna vara en trygg, bra, rättvis, kärleksfull matte/husse och göra allt för att förtjäna den villkorlösa kärlek som en hund ger sin matte eller husse!


Viktigast av allt är såklart massor utav KÄRLEK :love:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken hund passar oss?

Jag förstår inte riktigt vart du ville komma med ditt inlägg ?

Du svarade mig på ett inlägg som inte var riktat till dig , jag har aldrog kritiserat dig och din kunskap så vitt jag vet !

Med rätt ägare kan alla hundar vara familjehundar och med fel ägare finns det ingen bra "familjehund".

Men det var ju precis dethär jag menade, men jag skrev inte precis exakt som du!

För minimera riskerna att få en hund som mår mindre bra anser jag att man:

*Borde tänka efter om man har tid och möjlighet att ha hund idag och om 12 år.
*Fundera lite över hur man lever och vilken ras som passar ens liv bäst.
*Sätta sig noga in i rasens arbetsbakgrund för att missförstånd mellan människa och hund skall förebyggas. Hundar har bra anledningar till allt de gör, det gäller bara att ha kunskapen och förmågan att förstå dem.
*Välja en bra och seriös uppfödare som har en tanke och planering bakom sin avel mer än att dra in pengar, hobbyavla för att det är kul och gulligt eller få enbart "exteriört snygga hundar men med skört psyke.
*Gå kurser med sin valp och stimulera (jobba) sin hund efter hundens förmåga och arbetsbakgrund under hela hundens liv (inte bara en valpkurs).
*Läsa många och bra böcker som kommit ut de senaste åren som berör flock, instinkter,stress, hundens språk, träning m.m för att undvika missförstånd. Aldrig luta sig tillbaka och anse sig fullärd (experter som man inte skall lyssna på finns det gott om)
*Kunna vara en trygg, bra, rättvis, kärleksfull matte/husse och göra allt för att förtjäna den villkorlösa kärlek som en hund ger sin matte eller husse!

Varför skriver du detta till mig ?
Har jag i denna tråd skrivit något som motsäger sig detta du skrivit eller vad ?

Men jisses! Det gäller tydligen att vara väldigt tydlig med dig.

Jag hänger i med här heller, vart var du otydlig, vart har jag missförstått dig och vart i detta svar finns förtydligandet ?

/ en någon yr Calazirya ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 202
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 995
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Innan jag blir bara mer ledsen på situationen. Well, here we goo.. X har alltid haft hund. Alla dessa hundar har...
2
Svar
20
· Visningar
2 704
Senast: MadicDomino
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 339
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp