vilken hund passar oss?

Sv: vilken hund passar oss?

springsten skrev:
är i tankarna om att skaffa hund men jag kan inte bestämma mig för vilken ras.
vi bor i hus ute på landet med stor gård och nära till skogen :) , har 1 katt och 2 hästar. vill ha en hund som kan vara med mig när jag rider så den lär vara lite halvstor för att orka springa med.
inte långhårig (ner till tassarna långhårig) som lossar tonvis med hår, (inte så praktiskt heller när pälsen tovar in sig i kottar och kvistar i skogen :rofl: ) men behöver heller inte vara korthårig. för står ni vad jag menar? träffade en polsk vallhund som var klippt och den var ur gullig, lite korta ben dock..... *river och slite mitt hår* labrador och schäfer skulle också kunna vara något.

hmmm... någon som har något tips? :bow:
något speciellt jag ska tänka på?

Hade nästan likadana förutsättningar som du när vi (jag och min sambo) letade hund. Skillnade är att vi inte har någon katt. Dock finns det andra på gården som har en katt.

Vi valde en dalmatiner. Det roliga är att det finns tävlingar för dalmatiner där man använder häst. Så tanken är att vi i framtiden förhoppningsvis kan kombinera de två djuren.

Dessutom är de väldigt gårdsbundna. Qalle (den lille heter så) lekte med en beagel (stavning?) för några dagar sedan. Beageln fick upp något spår och stack i väg. Qalle sprang efter men tvärstannade vid staketet och satte sig ner och bara kollade efter beageln.

När vi letade uppfödare så tittade vi inte efter utställningsresultat utan om hunden hade tävlat lydnad eller liknade. Vi hittade en precis runt hörnet som tävlat mycket men sina hundar. Både mamman, mormorn och morfarn hade tävlats i lydnad.

Mvh

Tora
 
Sv: vilken hund passar oss?

Flinisen skrev:
Ja du om det är någon som har det så säger jag bara..stackars hundar. Reriever raserna är fågelhundar och måste få jobba, men tyvärr är det många som tror att de bara är sällskapshundar och det är sorgligt att människor inte fattar bättre.

Vadå stackars hundar? Att ha en hund som sällskapshund betyder inte att hunden inte får jobba. Det betyder inte heller att hunden får jaga, men det betyder inte heller att hunden sitter i en hundgård eller inne hela dagarna, utan att motioneras och jobbas. Det kan vara agility, apportering, ja, vad som helst som betyder att hunden får ordentligt med motion. Många hundar måste spendera hela dagarna, 365 dagar om året hela sitt liv i hundgård, och det är det vidrigaste jag vet! En hund ska motioneras minst 6 dagar i veckan, och det ska vara varierad motion, alltså agilityträning, bad, spring, och inte bara "gåpromenader". Alltså tycker du synd om en basset hound som inte får jaga hare? Eller en finskspets som inte får skälla fågel?
 
Sv: vilken hund passar oss?

Grålly skrev:
Vadå stackars hundar? Att ha en hund som sällskapshund betyder inte att hunden inte får jobba. Det betyder inte heller att hunden får jaga, men det betyder inte heller att hunden sitter i en hundgård eller inne hela dagarna, utan att motioneras och jobbas. Det kan vara agility, apportering, ja, vad som helst som betyder att hunden får ordentligt med motion. Många hundar måste spendera hela dagarna, 365 dagar om året hela sitt liv i hundgård, och det är det vidrigaste jag vet! En hund ska motioneras minst 6 dagar i veckan, och det ska vara varierad motion, alltså agilityträning, bad, spring, och inte bara "gåpromenader". Alltså tycker du synd om en basset hound som inte får jaga hare? Eller en finskspets som inte får skälla fågel?
Det är fler på en annan tråd som reagerat på dina inlägg om att det räcker med promenader och bus för en golden...Så jag tänker inte förklara för dig en gång till. Det finns en grupp med sällskapsraser och är man så himlans ointresserad av lydnad, jakt, bruks mm som hundägare så skaffa en sådan ras som bara är till sällskap och som bara behöver lite aktivering!
 
Sv: vilken hund passar oss?

Bonetta skrev:
Och innan du hinner svara till Raven att nä, en Berner Sennen är ju långhårig - det är bara den av 4 sennenhundar som är långhårig. De andra har kort päls. :)

Själv har jag en Grosser - den är iofs störst av de 4, men ypperlig "stallhund". Ursprungligt användningsområde: gårdshund, vakta och valla storboskap, dra kärror dvs den fattiga mannens häst. En allt-i-allo så att säga. Dock är de svåra att få tag på i Svergie, föds det 40 st på ett år är det många... :(

Som jag har förstått det är de två mindre raserna lite skarpare i mentaliteten, men rappare än de två större (Bernern och Grossern).
Länk till rasklubben har du redan fått, gå in och kika för att se om det kan vara något. :)

För att inte sno tråden, kan inte du PMa lite mer om rasen, och dina erfarenheter kring den? :)
 
Sv: vilken hund passar oss?

Nu har jag läst ett flertal inlägg här på buke där man som jag tycker förtalat dalmatinern.Nu är det dags för Lines att komma med ett försvarstal.Inte minst för jag själv har en dalmatiner som heter Bruce(efter Springsteen ;) ).

Först;Det knepiga psyket ni pratar om har jag inte alls märkt av.Jag tror det är från tiden kring filmerna,då oseriösa uppfödare florerade.
Själv har jag varit på en del utställningar,och mest bara mött hundar med bra temprament. Två gånger bara har jag sett hundar som visat aggresivt temprament,men deras ägare har väl inte heller visat bra temprament :angel: .


Så här uppfattar jag dalmatinern;
#En hund med massa energi och full fart som älskar livet och människor ännu mer.Men som även har en "offknapp".Inne sover han sött och gärna i sängen :o . Sovmorgon är det bästa som finns.

#En frisk ras.Enda problemen jag vet är att en del valpar kan födas döva.Men köper du av en seriös uppfödare är ju hunden testad. Jo,en del kan ha eksem,men det förebygger man med rätt utfodring.

#Den älskar att springa lös.En egen gård,och få följa med på ridturer är ett drömliv för en dalmatiner.En dalmatiner vaktar och värnar om sin flock noga,men på ett vänligt sätt. Min hund skäller och säger till så fort någon är på gården.Men släpper gärna in sotaren när han är ensam hemma :D .

# Deras livsuppgift verkar vara att hålla koll på flocken.När vi är i skogen lämnar han mig aldrig utom synhåll.Inte ens den gången vi råkade gå rakt på en harpalt vaknade hans jaktinstinkt,utna han stannade hos mig.

#nackdelen med min hund är väl att han inte trivs så bra att gå i koppel :o .
Är det något du undrar över,så är det bara att fråga.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Fortsätter lite:
Jo de ÄR frusna av sig.I alla fall min hund.Funkar bra så länge de rör på sig ifs.Men på vintern har jag faktiskt täcke på honom
Å andra sidan är pälsen otroligt lättskött.
Vad det gäller matfixeringen har jag aldrig märkt av det.Faktum är att han aldrig äter eller dricker nåt när han lämnas ensam.Men har förstått tikar är mera matvrak :D .
Vill du tävla/träna din hund passar de flera grenar. jag upplever i alla fall min hund som energisk,positiv och samarbetsvillig.Agility,drag borde passa utmärkt.Min uppfödare tävlar en del i spår vet jag. Sen har du som någon innan sa roadtrail,borde passa dig utmärkt .
 
Senast ändrad:
Sv: vilken hund passar oss?

Lines skrev:
#En hund med massa energi och full fart som älskar livet och människor ännu mer.Men som även har en "offknapp".Inne sover han sött och gärna i sängen :o . Sovmorgon är det bästa som finns.


Det stämmer så väl in på Qalle. Nu är han ju bara 14 veckor, men ändå. På morgonen så är det bara vips ut i trädgården och sen springer man in och hoppar upp i sängen igen. Om det nu inte regnar för då kissar man precis utanför dörren och sen sängen direkt.

:rofl:

Mvh

Tora
 
Sv: vilken hund passar oss?

Lines skrev:
Fortsätter lite:
Jo de ÄR frusna av sig.I alla fall min hund.Funkar bra så länge de rör på sig ifs.Men på vintern har jag faktiskt täcke på honom
Å andra sidan är pälsen otroligt lättskött.
Vad det gäller matfixeringen har jag aldrig märkt av det.Faktum är att han aldrig äter eller dricker nåt när han lämnas ensam.Men har förstått tikar är mera matvrak :D .
Vill du tävla/träna din hund passar de flera grenar. jag upplever i alla fall min hund som energisk,positiv och samarbetsvillig.Agility,drag borde passa utmärkt.Min uppfödare tävlar en del i spår vet jag. Sen har du som någon innan sa roadtrail,borde passa dig utmärkt .

Har faktiskt funderat en hel del på vintern. Så du har faktiskt ett täcke på honom. Eftersom han är så anti regn så har tanken faktiskt dykt upp om att man kanske skall investera i ett täcke senare i höst när busvädret börjar.

Mvh

Tora
 
Sv: vilken hund passar oss?

Flinisen skrev:
Det är fler på en annan tråd som reagerat på dina inlägg om att det räcker med promenader och bus för en golden...Så jag tänker inte förklara för dig en gång till. Det finns en grupp med sällskapsraser och är man så himlans ointresserad av lydnad, jakt, bruks mm som hundägare så skaffa en sådan ras som bara är till sällskap och som bara behöver lite aktivering!

Men lyssna snälla du, har jag skrivit bara promenader och bus? Jag skrev ju för guds skull t.ex. agility och apportering!
 
Sv: vilken hund passar oss?

Grålly skrev:
Men lyssna snälla du, har jag skrivit bara promenader och bus? Jag skrev ju för guds skull t.ex. agility och apportering!
Du skrev att det räckte med promenader för en golden :smirk: Men det spelar ingen roll....det är ju bra att du menar andra saker också och inte bara promenader :)
 
Sv: vilken hund passar oss?

Jag tror att en jack Russel, Dansk-Svensk gårdshund blir bra !! Även om den inte är så stor orkar den springa fler km !!
 
Sv: vilken hund passar oss?

Bruce hatar regn med.Då vill han bara gå kortast möjliga promenad,för att sen ligga inne och kura hela dagen.Vet inte om jag ser det som någon nackdel preics :D .
 
Sv: vilken hund passar oss?

Du får nog precisera lite mer vad du har tänkt att hitta på med din hund. Vill man ha en hund lös på gården kan man ju räkna bort de raser med starka jaktegenskaper och instinkter. Många "tyngre" raser idag har ju väldiga problem med armbågar och höftleder. En stallhund kan ju även behöva en bra päls då de brukar vara ute i ur & skur. Har du tid att avsätta enbart för din hund och är beredd på att gå kurser och lägga ner en del tid så är både dobermann och dalmatinern kanonhundar som orkar hänga med på aktiva ridturer. Vill dock understryka att de inte är några nybörjarhunadar utan de kräver hundvan ägare, tid, stimulans, träning, raskunskap. Jack Russel är en kanontrevlig hund som fukar bra i stallmiljöer med rätt träning och ägare men den behöver ju oxå mkt stimulans för att bli en riktigt bra hund. Tycker mer att det hänger på hur mkt tid du har och vad du har för kunskaper och ambitioner med din hund. Låter iallfall att du skall välja en sportig och uthållig ras. Lycka till!
 
Sv: vilken hund passar oss?

Familjehund är ett punschit begrepp som invaggar folk i falsk tro om att hunden står ut med jobbiga ungar, spring, skrik,tjuvnyp och samt inte behöver så mkt motion och aktivering.
Golden toppar bitstatestiken för att folk inte förstår bättre. Vuxna måste lära barnen att umgås med hunden på rätt sätt och lära sig mer om hundar och rasen.Barn skall aldrig lämnas ensamna med en hund. Hundar är väldigt medvetna om sin kroppszon och känner sig lätt trängda om barn inkräktar i "kroppszonen". Mer kunskap åt folket :)
 
Sv: vilken hund passar oss?

Jag hade dalmatiner som förstahund.Och antingen så har jag fått ett synnerligen lyckat exemplar av hund,eller så har folk väldigt felaktig uppfattning om rasen.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Barn skall aldrig lämnas ensamna med en hund.
Det är ju väldigt lätt att göra om man har flera barn. Antingen får man då låsa in barnen alt låsa in hunden, inte så roligt.
Har aldrig varit med om att våra friska familjehundar har brytt sig om våra barns klängande på dem. Endast vår gammelhund blev grinig det sista året. Det är med hundarna vår yngste son sover middag med (1½ år). MIn uppfattning är att våra hundar vet att det är familjens "valpar" och är väldigt måna om dem. Våra hundar reser sig upp och går sin väg när de tröttnat på barnen. De har inga egna platser i huset utan sover där det är svalast för stunden.
Däremot tycker jag att det är viktigt att tidigt lära barnen att hundar har rätt till eget privatliv och att man inte drar dem i pälsen o svansen. de får heller inte gå fram till andras hundar.
jag kanske har haft turen med våra hundar eller så spelar rasen in, Berner Sennen (korsning) samt Entelbucher Sennen.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Lines skrev:
Jag hade dalmatiner som förstahund.Och antingen så har jag fått ett synnerligen lyckat exemplar av hund,eller så har folk väldigt felaktig uppfattning om rasen.

Givetvis kan det gå hur bra som helst men det kan ju gå precis tvärtom oxå då Dalamtiner är en relativt "känslig" hund som dessutom har väldigt hög energinivå som alla inte klarar av. Det är ju även otroligt individuellt från hund till hund. Har man bra hand och känsla med hund (kan man ha även om man inte har haft hund tidigare) så absolut men inget jag skulle rekomendera utan att folk verkligen känner till rasen och det jobbet som man måste lägga ner för att få en bra, trygg och välmående Dalle!
 
Sv: vilken hund passar oss?

Welsh skrev:
Det är ju väldigt lätt att göra om man har flera barn. Antingen får man då låsa in barnen alt låsa in hunden, inte så roligt.
Har aldrig varit med om att våra friska familjehundar har brytt sig om våra barns klängande på dem. Endast vår gammelhund blev grinig det sista året. Det är med hundarna vår yngste son sover middag med (1½ år). MIn uppfattning är att våra hundar vet att det är familjens "valpar" och är väldigt måna om dem. Våra hundar reser sig upp och går sin väg när de tröttnat på barnen. De har inga egna platser i huset utan sover där det är svalast för stunden.
Däremot tycker jag att det är viktigt att tidigt lära barnen att hundar har rätt till eget privatliv och att man inte drar dem i pälsen o svansen. de får heller inte gå fram till andras hundar.
jag kanske har haft turen med våra hundar eller så spelar rasen in, Berner Sennen (korsning) samt Entelbucher Sennen.

Inte för inte som MÅNGA barn blir bitna av familjens snälla hundar. Poängen i mitt inlägg är att man kan inte utgå/ta för givet att raser som går under begreppet "familjehundar" tål vad som helst. Som förälder har man ett ansvar att lära barnen att umgås med hunden och inte tvärtom. Barns naturliga beteende skär sig väldigt hårt med en hunds naturliga beteende och barn kan man från att dom är några år börja försöka förklara hur en hund tänker. Hundar kan man inte föra en dialog med. Hundar har en sk "kroppszon" som de från könsmognade blir väldigt medvetna om. En hunds kroppzon skiljer sig betydligt från en människas då den är tightare. För en hund är det naturigt att reagera om någon tränger sig in på ett (i en hunds ögon provocernade, hotande) hastigt sätt. Sorgligt att det händer för det är helt och hållet de vuxnas fel och ansvar och då det i slutänden drabbar hunden. Folk kan för lite om sina hundar och dess bakgrund annars skulle inte sånt hända så ofta!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 202
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 995
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Innan jag blir bara mer ledsen på situationen. Well, here we goo.. X har alltid haft hund. Alla dessa hundar har...
2
Svar
20
· Visningar
2 704
Senast: MadicDomino
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 339
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp