vilken hund passar oss?

springsten

Trådstartare
är i tankarna om att skaffa hund men jag kan inte bestämma mig för vilken ras.
vi bor i hus ute på landet med stor gård och nära till skogen :) , har 1 katt och 2 hästar. vill ha en hund som kan vara med mig när jag rider så den lär vara lite halvstor för att orka springa med.
inte långhårig (ner till tassarna långhårig) som lossar tonvis med hår, (inte så praktiskt heller när pälsen tovar in sig i kottar och kvistar i skogen :rofl: ) men behöver heller inte vara korthårig. för står ni vad jag menar? träffade en polsk vallhund som var klippt och den var ur gullig, lite korta ben dock..... *river och slite mitt hår* labrador och schäfer skulle också kunna vara något.

hmmm... någon som har något tips? :bow:
något speciellt jag ska tänka på?
 
Sv: vilken hund passar oss?

Jag läser ditt inlägg som om du bara vill ha hunden till sällskap och med på dina ridturer.

I såfall går iaf schäfer bort, då det är en brukshund. Förutsätter att ni tänkt aktivera hunden också utöver det.

Vilket typ av mentalitet söker du förutom att dom går ihop med andra djur?
vaktegenskaper? social? enmanshund? funka med andra hundar? etc

Det jag kom att tänka på är: givetvis dalmatiner och även sennenraserna.
Länkar till rasklubbarna:

http://www.dalmatiner.nu
http://www.sshk.a.se
 
Sv: vilken hund passar oss?

En Dalmatiner är ju enormt krävande, de är psykiskt starka och kräver mycket engagemang.

Jag tror inte att du ska räkna bort små hundar, min systers lilla hund har mer ork än min stora borzoi.

Det jag har sett mest bland hästägare är nog Flatcoated Retriever och Jack Rusell Terrier.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Och innan du hinner svara till Raven att nä, en Berner Sennen är ju långhårig - det är bara den av 4 sennenhundar som är långhårig. De andra har kort päls. :)

Själv har jag en Grosser - den är iofs störst av de 4, men ypperlig "stallhund". Ursprungligt användningsområde: gårdshund, vakta och valla storboskap, dra kärror dvs den fattiga mannens häst. En allt-i-allo så att säga. Dock är de svåra att få tag på i Svergie, föds det 40 st på ett år är det många... :(

Som jag har förstått det är de två mindre raserna lite skarpare i mentaliteten, men rappare än de två större (Bernern och Grossern).
Länk till rasklubben har du redan fått, gå in och kika för att se om det kan vara något. :)
 
Sv: vilken hund passar oss?

Låter inte som om du har jättemycket erfarenhet. annars hade jag föreslagit amstaff. men en labrador eller golden skulle nog passa=) Inte schäfer, dom kräver MYCKET hjärgympa. räcker inte med att följa med på ridturer osv...
 
Sv: vilken hund passar oss?

Naggur skrev:
Låter inte som om du har jättemycket erfarenhet. annars hade jag föreslagit amstaff. men en labrador eller golden skulle nog passa=) Inte schäfer, dom kräver MYCKET hjärgympa. räcker inte med att följa med på ridturer osv...
Det behöver även retrieverraserna :smirk: . Själv tycker jag inte att det är lämpligt att skaffa Golden eller Labb om man vill ut på ridturer. Ingenting jag skulle rekomendera iaf.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Bellatrix skrev:
En Dalmatiner är ju enormt krävande, de är psykiskt starka och kräver mycket engagemang.

Jag tror inte att du ska räkna bort små hundar, min systers lilla hund har mer ork än min stora borzoi.

Det jag har sett mest bland hästägare är nog Flatcoated Retriever och Jack Rusell Terrier.

fast dalmatinern klassas som sällskapshund till skillnad från både flatten och jack russell terriern som båda är utpräglade jaktraser.:crazy:
 
Sv: vilken hund passar oss?

hur många är det inte som har golden eller labbe enbart som sällskap?
 
Sv: vilken hund passar oss?

Ja och se på hur de flesta "sällskapsretrivers" blivit, hopplösa fall..

Överenergiska & olydiga

Bara för att en massa människor gör på ett vis betyder inte det att handlingen är rätt !

Till TS:
Titta på gruppen med sällskapshundar i !
 
Sv: vilken hund passar oss?

Naggur skrev:
hur många är det inte som har golden eller labbe enbart som sällskap?
Ja du om det är någon som har det så säger jag bara..stackars hundar. Reriever raserna är fågelhundar och måste få jobba, men tyvärr är det många som tror att de bara är sällskapshundar och det är sorgligt att människor inte fattar bättre.
 
Sv: vilken hund passar oss?

okej... jag har träffat massor med retrivers som är familjehundar som e hur trevliga å lydiga som helst. men visst, jag tycker man ska aktivera alla hundar. så trådskaparen kanske kan gå på lydnadskurser, agility, spår eller nått...

Vill man inte det så är väl sällskapshundarna ett bättre allternativ. tup mops=) tror dock inte att den hänger med på ridturen=)
 
Sv: vilken hund passar oss?

Två ganska viktiga frågor om man ska kunna ge rastips är:

1. Vad kan du erbjuda hunden? (aktivering, motion, sällskap/ensamhet, pälsvård, kurser/träning/tävling/utställning?)

2. Vad vill du ha för typ av hund? (energisk, lugn, vaktig, skällig, socialt intresse, jaktlust, lättlärd?)
 
Sv: vilken hund passar oss?

Bonetta skrev:
Och innan du hinner svara till Raven att nä, en Berner Sennen är ju långhårig - det är bara den av 4 sennenhundar som är långhårig. De andra har kort päls. :)

Själv har jag en Grosser - den är iofs störst av de 4, men ypperlig "stallhund". Ursprungligt användningsområde: gårdshund, vakta och valla storboskap, dra kärror dvs den fattiga mannens häst. En allt-i-allo så att säga. Dock är de svåra att få tag på i Svergie, föds det 40 st på ett år är det många... :(

Som jag har förstått det är de två mindre raserna lite skarpare i mentaliteten, men rappare än de två större (Bernern och Grossern).
Länk till rasklubben har du redan fått, gå in och kika för att se om det kan vara något. :)
Vi har en Entlebucher sennen och det kan jag inte rekommendera. Snäll och trogen familjen men vilken jaktinstinkt och vaktinstinkt. Vår ungtik som är väldigt lydig kan inte hålla sig när hönsen kommer lös, även om jag står brevid henne så bara måste hon plocka den och snabb är hon på det kan jag lova:mad: Hitills har 5 höns rykt med:cry: Främmande ska hållas på avstånd och våra grannar som är ute oregelbundet måste hon hela tiden hålla ögonen på. Förövrigt är hon en väldigt trevlig hund, pigg och alert. Nu har vi tingat oss en Bernertik:love: lite mer softad och med underbar lång päls;)
 
Sv: vilken hund passar oss?

Japp. de tror jag me. bara att man får aktivera vissa mer än andra.
 
Sv: vilken hund passar oss?

Flinisen skrev:
Ja du om det är någon som har det så säger jag bara..stackars hundar. Reriever raserna är fågelhundar och måste få jobba, men tyvärr är det många som tror att de bara är sällskapshundar och det är sorgligt att människor inte fattar bättre.

Vad gör du själv med din golden? Jag har aldrig sett några inlägg av dig där du berättar vad eller hur mycket du arbetar med din hund. Jag håller med vemdetnu var som säger att de allra flesta retrivers är sällskapshundar. Inte så bra i alla lägen kanske, men ingen större katastrof heller. Aveln är ju inte inriktad på jakt.
 
Sv: vilken hund passar oss?

deepestsea skrev:
Vad gör du själv med din golden? Jag har aldrig sett några inlägg av dig där du berättar vad eller hur mycket du arbetar med din hund. Jag håller med vemdetnu var som säger att de allra flesta retrivers är sällskapshundar. Inte så bra i alla lägen kanske, men ingen större katastrof heller. Aveln är ju inte inriktad på jakt.
Självklart är det en kanontrevlig familjehund men det är inte enbart en sällskapshund. Varför jag inte skrivit nåt om vad jag gör är för att jag inte blivit tillfrågad och trodde inte att man behövde förklara allt om vad man gör med sina hundar på det här forumet. Jag kör lydnad, apportering och utställning med min goldenhane. Tyvärr rör han sig inte så jättebra så utsällningen har vi lagt på hyllan och den kommer jag ta upp nu när jag får hem min tikvalp under sommaren som förhoppningsvis skall bli avelstik. Sedan kör jag även spår men det har vi nyss börjat med eftersom Farin har varit lite flamsig. Han är ju nyss fyllda 2 år min ponke :love: :love: I höst ska vi börja med tävlingslydnad och jag hoppas på championat där så småningom. Sådär nu vet du vad jag gör med min grabb :) Min avel kommer även vara mer åt utställningshållet men med jaktlinjer i såklart. Hoppas du är nöjd med min förklaring ;)
P.S Vissa kennlar är enbart inriktade på jaktavel.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 202
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 995
Senast: Lingon
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Innan jag blir bara mer ledsen på situationen. Well, here we goo.. X har alltid haft hund. Alla dessa hundar har...
2
Svar
20
· Visningar
2 704
Senast: MadicDomino
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 339
Senast: FannyoArre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp