Vilken Hund passar mig?

Skyman

Trådstartare
Hejsan alla glada! :)

Joo, idag när jag var ute och sprang började jag smått tänka på vilken hundras som passar mej. Jag har inte planerat att köpa någon nu, men ev till nästa år.
Vi har nu en labrador i familjen. Hon kom som fodervärdshund från hundskolan är imp. Skottland så det är ingen tjock seg korv vi pratar om ;) :p Henne Har jag tränat det mesta med, Lydnad, spår, sök, agility, free style, kantarell sök (eller lite iaf ;) ), alla möjliga konstiga trix som städa, snurra, hämta nycklar, backa, mm.. och var allmänt aktiv både metalt och fysiskt.

Hunden jag vill ha ska vara tålig och aktiv, både i mentaliteten och i fysiken. Ska kunna vara med ut när jag springer och ska kunna följa med på ridturerna, Den ska kort sagt kunna följa med överallt. Den ska helst inte älska allt och alla som labben har en tendens till :smirk: :p

Har haft funderingar på en schäfer men de har ju vad jag vet ganska mycket problem med rygg och höfter vilket absolut inte funkar i min "framtida användning".. En mindre vanlig ras skulle vara kul :D

Så kom med ideer nu! :D :D

// Maria

Sv: Vilken Hund passar mig?

Kanske en Collie de ska ju vara väldigt läraktiga och energiska.. En mindre ras är ju den vanliga Borderterrien, tuff hund som gärna följer med på långturer när man är ute och springer/rider/promenerar. Min är en blandras Rottweiler/KungsPudel.. Hon är perfekt, inget lat som Rottweilern utan mkt pigg och lättlärd som pudeln älskar att träna och lära sig nya saker, dock lite sämra på sök, men mest för att jag tränat dåligt tror jag.. lycka till med letandet!

Sv: Vilken Hund passar mig?

Kanske en Shetland sheepdog?Perfekt ras för den som är väldigt aktiv!Följer gärna med i stallet, i båten, till stan, på joggingturer... You name it!;)

Det ligger i rasen att dom inte älskar allt och alla, att dom är lite tillbakadragna. (Min är tvärtom dock..:angel::cool:)

Trevlig ras som kan koppla av när det är dags för det. Höjden ska ligga runt 35-37 cm, men har träffat på shelties som är 10 cm högre än så.

Min Shetland sheepdog valp.
11300876.jpg

11620506.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 159
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 449
Senast: Raderad medlem 148099
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 575
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈