Vilken hund passar en joggare?

@Elementary
Men vilket otrevligt svar!
Jag tycker tex escodobes svar var alldeles utmärkt. En hundras som jag själv inte tänkt på! Sedan att folk om och om igen föreslår kortbenta raser när jag vet att min kollega springer hyffsat snabbt och länge blir ju lite tjatigt.
Jag har själv haft en Papillon och den hade jag inte med när jag joggade som mest ca 3-4 mil per vecka.
Sedan lägger folk in en massa saker själv som tex att hunden inte kommer att få någon mer stimulans osv. Men jag hade väl glömt att detta är buke :angel:

Fast 5-10 km tar du ju på en timme eller mindre. Det är inte länge. Min ytterst vältränade kompis som springer långlopp tar långa löprundor. 2h eller mer och det i högt tempo. Hon löper dessutom varje dag, ibland två pass. Det hade inte en småhund klarat.

Men 5 km tre gånger i veckan. Det är nada för en pappis. De går ju för sjutton agility som tär betydligt mer på hunden.

@linbana
Det är väl framför allt de kortbenta jag är lite skeptisk mot. De ska ju helst inte få förslitningsskador av springandet. Likaså är jag skeptisk mot tyngre hundar som tex labradorer, fast det finns väl en jaktvariant som är lite lättare.
En korret utfodrad och motionerad labbe är inte tung. Dock är tyvärr de flesta utställningslabbar feta och otränade. Jaktlabbe vore direkt katastrof om man inte vill arbeta ordentligt med hunden. Det är apportörernas ferrari.

Fast 5-10 km tar du ju på en timme eller mindre. Det är inte länge. Min ytterst vältränade kompis som springer långlopp tar långa löprundor. 2h eller mer och det i högt tempo. Hon löper dessutom varje dag, ibland två pass. Det hade inte en småhund klarat.

Men 5 km tre gånger i veckan. Det är nada för en pappis. De går ju för sjutton agility som tär betydligt mer på hunden.
Min hund klarar det iaf, 6 kilo pudel/jackrussel korsning. Jag hade ofta med henne på träningarna när jag aktivt tränade för distans, även på långritterna.

Min Dvärgschnauzer på 8 kg får samma motion som våra bruksschäfrar. 8 km fysträning i lingonris, rötter och lera är egentligen betydligt mer utmanande för honom på 36 cm än för de på 60 cm :)

O_o Vad har du träffat på för Eng springer spaniels? Vi har haft en tidigare, svägerskan med familj har haft två och jag har umgåtts med många. Snarare mjuka hundar men med aktivitets behov. Vår Spinger spaniel höll sig alltid nära våra barn och fungerade som stöd när de lärde sig gå. Barnen kunde ramla över honom när han sov och han lyfte bara på huvudet och tittade på dem så att de var okej. Svärfar gick med honom som valp, med rullator, utan några som helst problem.
Men han var väl aktiverad, jagade och tävlade i agility med bra resultat.
Har haft egna springers ;) Helt underbara på alla sätt och vis, men fruktansvärda om man har dålig balans.

Mina små kortbeningar avverkar 5 km utan problem ena är blandning med malteser och mäter under 28 cm och corgin mäter 33 cm. Corgin springer gärna det dubbla om hon får, den andra springer med lätthet men är måttligt road av det. Jag däremot springer ingenting utan cyklar med hundarna om jag ska orka hänga med.

Säger kika på omplacering ur grupp 9 jag med..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 992
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar