Vilken hund passar en joggare?

@linbana
Det är väl framför allt de kortbenta jag är lite skeptisk mot. De ska ju helst inte få förslitningsskador av springandet. Likaså är jag skeptisk mot tyngre hundar som tex labradorer, fast det finns väl en jaktvariant som är lite lättare.

Mina hundar har varit fullt friska och utan krämpor trots betydligt mer rörelse än några mil i v. Äldsta blev 18 år och var utan smärtor.
Övriga har blivit 15-16 år.
De är så små att de sällan får förslitningsskador iom att de är så lätta och atletiska.
Jag känner ingen pappi som haft smärtor i rörelseapparaten pga annat än trauma(bett av annan hund, klämt tassen och brutit tå etc) eller möjligen någon med lindrig patella.
Känner fler som lever lika aktiva liv som mina gjort. Ingen har tagit skada av det. De är positiva till att få hänga med på vad som i stort och de blir inte det minsta slitna. De som rört sig så pass mkt har tvärtom tenderat bli riktigt gamla och friska.

De får liksom noll och inga problem av den rätt begränsade mängd motion det skulle bli på den lilla löpningen.

Så är det ju för fler småhundsraser än pappi också.

Alltså förlåt men 3-4 mil i veckan är ju verkligen ingenting. Din hund kanske var ovanligt lat? Eller ngt..
För mig är det där bara fördomar. Flertalet sällskapsraser kan springa bra mycket mer än de allra flesta människor utan problem. Men om personen är så orolig över just kortbenta hundar finns ju papillon, löwchen och pudel. Skulle säga att de utan problem orkar med 5-10 mil i veckan.

"Ingenting" är väl lite fel att säga om 3-4mil varje vecka hehe :) Håller dock helt med om detta med kortbenta hundar osv. Jag har sprungit med dvärgschnauzer förut rätt regelbundet, de är jäkligt konditionsstarka och att springa milen med dem (per gång) ser jag inte som något som helst problem. Att de är små tja..det är de ju - men de väger inte så mycket heller. Jag skulle lätt kunna tänka mig att ett dvärgskägg skulle kunna passa till nån som vill ha typ en "sällskapshund" man vill kunna göra lite vadsomhelst med, och även ha som joggarkompis.

"Ingenting" är väl lite fel att säga om 3-4mil varje vecka hehe :) Håller dock helt med om detta med kortbenta hundar osv. Jag har sprungit med dvärgschnauzer förut rätt regelbundet, de är jäkligt konditionsstarka och att springa milen med dem (per gång) ser jag inte som något som helst problem. Att de är små tja..det är de ju - men de väger inte så mycket heller. Jag skulle lätt kunna tänka mig att ett dvärgskägg skulle kunna passa till nån som vill ha typ en "sällskapshund" man vill kunna göra lite vadsomhelst med, och även ha som joggarkompis.

För en hund skulle jag säga att det är "ingenting" då de kan springa bra mycket mer. Ingenting som i inget problem alls ens i närheten för en frisk hund. Oavsett korta eller långa ben.

För en hund skulle jag säga att det är "ingenting" då de kan springa bra mycket mer. Ingenting som i inget problem alls ens i närheten för en frisk hund. Oavsett korta eller långa ben.

Tja vi håller ju med varann om själva substansen, alla friska hundar kan kuta runt en hel del varje vecka :) Jag menade väl mer bara att det knappast är alla som är ute och springer 5+mil i veckan med sin hund. (då tänker jag på människans distans, inte hundens som iofs oftast blir mycket längre om den är lös...) :) Ser det inte heller som några problem för små hundar!

Tja vi håller ju med varann om själva substansen, alla friska hundar kan kuta runt en hel del varje vecka :) Jag menade väl mer bara att det knappast är alla som är ute och springer 5+mil i veckan med sin hund. (då tänker jag på människans distans, inte hundens som iofs oftast blir mycket längre om den är lös...) :) Ser det inte heller som några problem för små hundar!

Nej men nu handlade det väl om hundarna?

Jag springer ingenting just nu. Hundarna däremot springer betydligt mer än 3-4 mil i veckan :)

Ett par mil i veckan är ingenting för en medelstor hund, mina springer minst 2-3 mil om dagen en vanlig dag när vi är ute, Jag har Fitbarks på dom så jag kan se exakt hur mycket de rör sig.

En liten, vuxen sällskapshund låter rimligt.

Har varit sugen på fitbark!
Fungerar dom bra? Har du på dom dygnet runt eller bara när ni är ute?

Har varit sugen på fitbark!
Fungerar dom bra? Har du på dom dygnet runt eller bara när ni är ute?

Jag tycker dom fungerar bra!

Lite olika, har glömt att ladda dom på ett tag nu, men dom sitter på halsbanden dom använder mest. Ibland tar jag av och låter dom lufta sig från halsbanden, ibland har dom på sig dom inne med. :)

Nej men nu handlade det väl om hundarna?

Jag springer ingenting just nu. Hundarna däremot springer betydligt mer än 3-4 mil i veckan :)

Jag missuppfattade då :) Jag tyckte det lät som diskussionen handlade om en person som ville springa med sina hundar, och när jag då hörde avstånd så tänkte jag på människo-kilometer eftersom jag inte riktigt vet hur jag skulle mäta hundavståndet :)

Badas och borstas bör de ju göras ofta.
Pappas sambo måste göra det varje vecka typ med deras.
Och det går inte direkt fort att trassla med den där långa, sträva pälsen som så lätt tovar sig.

Lång och sträv päls? Det låter inte som en bra avlad puff

Jag hade en naken och den var det betydligt mer daltande med men allt gick ju på rutin efter ett tag... mina vänner med puff dock upplevde jag inte att de badade sina hundar så ofta. Mer borsta pälsen nån gång om dagen och såklart blev pälsen och tassar skitiga vid skitväder som på vilken hund somhelst...

Tycker att puff låter som ett utmärkt val för ts (se till att hitta en bra uppfödare så du inte får en med jobbig päls så som tuaphuas pappas sambo)

Lång och sträv päls? Det låter inte som en bra avlad puff

Jag hade en naken och den var det betydligt mer daltande med men allt gick ju på rutin efter ett tag... mina vänner med puff dock upplevde jag inte att de badade sina hundar så ofta. Mer borsta pälsen nån gång om dagen och såklart blev pälsen och tassar skitiga vid skitväder som på vilken hund somhelst...

Tycker att puff låter som ett utmärkt val för ts (se till att hitta en bra uppfödare så du inte får en med jobbig päls så som tuaphuas pappas sambo)
Den har samma päls som alla puffar. Och en del andra långhåriga raser.
Den är ju inte lika glatt som en pappis päls tex eller en BCs.

Mina hundar har varit fullt friska och utan krämpor trots betydligt mer rörelse än några mil i v. Äldsta blev 18 år och var utan smärtor.
Övriga har blivit 15-16 år.
De är så små att de sällan får förslitningsskador iom att de är så lätta och atletiska.
.

Folk verkar generellt tro att små raser inte håller för motion när det är de tunga stora som mer regelmässigt har problem.. Farfar till min chihuahuagamling här hemma ägdes av en som gillade maraton. Han hängde med på vardagsträningen (de har ju inget supertempo de som ska ta sig runt en mara) utan några som helst problem. Dog av tumörsjukdom och hade aldrig besvär från rörelseapparaten så vitt jag vet.

Folk verkar generellt tro att små raser inte håller för motion när det är de tunga stora som mer regelmässigt har problem.. Farfar till min chihuahuagamling här hemma ägdes av en som gillade maraton. Han hängde med på vardagsträningen (de har ju inget supertempo de som ska ta sig runt en mara) utan några som helst problem. Dog av tumörsjukdom och hade aldrig besvär från rörelseapparaten så vitt jag vet.

Ja, det är ju liksom ingen slump att problem med rörelseapparat är ovanligt hos småhundar.
Och det beror inte på att alla vi som har dem bara sitter i soffan. ;)
Trots att de lever mycket längre har man ju inte hört om en pappi, vavva etc som behöver smärtstillande på äldre dagar pga smärta i rörelseapparaten.
Väger man så lite blir det ju mindre slitage.

Jag har sprungit fem km några dagar i veckan med min pekingese :p
Sen tycker inte han att det är så himla festligt att vara ute och kuta även om han orkar utan problem .

Skulle satsa på en vuxen omplacering av sällskapsras ur grupp nio. Skaffar de en valp kommer det ta lång tid innan det blir tal om att springa någon mil.

Edit
Alla små hundar är inte otränade, feta limpor

Senast ändrad:
Kan en sådan liten hund verkligen hänga med i ett normalt löpartempo?
Det kan nog bli upp mot milen ibland också.

Min corgi springer milen bredvid mtb:n när jag kör drag med Schäfern, så jo. Då är tempot betydligt högre än 5-6 min/km. Alla hundar kan hänga med på 5 km löping.

Men om det är väldigt viktigt att hunden är lugn och sansad skulle jag kolla efter en vuxen omplacering. Få valpar är lugna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar