Vilken hund passar en joggare?

@fejko Varför ens ställa denna fråga om du inte litar på ett enda svar du får?
Nej de kanske inte ska ha en kortbening, alltså typ utställningsavlad tax. Och jag skulle inte heller rekommendera fralla, mops eller boston då avelsläget gällande kortnosarna är horribelt.

Men övriga Grupp 9-hundar duger utmärkt som joggarkompisar. Men det verkar inte duga?

Något annat än "sävliga" sällskapsraser skulle jag aldrig rekommendera till nån som vill ha en lugn joggarkompis och inte verkar ha något önskemål eller några mål och tankar i övrigt. Helst vill jag nog nu rekommendera en hund från en leksaksbutik...

@Elementary
Men vilket otrevligt svar!
Jag tycker tex escodobes svar var alldeles utmärkt. En hundras som jag själv inte tänkt på! Sedan att folk om och om igen föreslår kortbenta raser när jag vet att min kollega springer hyffsat snabbt och länge blir ju lite tjatigt.
Jag har själv haft en Papillon och den hade jag inte med när jag joggade som mest ca 3-4 mil per vecka.
Sedan lägger folk in en massa saker själv som tex att hunden inte kommer att få någon mer stimulans osv. Men jag hade väl glömt att detta är buke :angel:

Sedan lägger folk in en massa saker själv som tex att hunden inte kommer att få någon mer stimulans osv. Men jag hade väl glömt att detta är buke :angel:
Folk har ju frågat vad hunden kommer få göra mer än joggingturer och då var svaret att "rastas som vanligt" och inget mer. Det har heller inte svarats på frågor om vilken pälstyp som önskas och annat. Så det är klart att "folk" antar att det inte finns minsta eftertanke bakom detta annat än att hunden ska vara en joggingkompis.

Tibetansk terrier verkar vara en vettig hund, trodde först det var en terrier med det beryktade "terrierhumöret" men det verkar inte vara en riktig terrier, så den verkar ha ett mildare humör.

Papillon har jag haft själv det är den absolut undre gränsen. Hunden ska med lätthet kunna hänga med på milrundor ett par gånger i veckan så alltför kortbenta raser går bort. Tänkte själv en Springer spaniel men de verkar ha problem med höfterna?

Springer Spaniel kan vara rätt mycket hund. Iaf för en som är handikappad. Jag känner en springer spaniel och den är hur snäll som helst men det är rätt mycket hund och en som är handikappad kan inte gå ut med den utan att riskera att dras om kull om något spännande dyker upp. Beror ju mycket på lydnaden också givetvis och på den handikappade. Eftersom du skrev att du inte ville ha för stojig hund p.g.a. handikappad familjemedlem så tänker jag automatiskt att springer spaniel faller bort av den anledningen. Det kan väl inte bara vara den jag känner som är rätt stojig och rätt mycket hund?

@Elementary
Jag tycker tex escodobes svar var alldeles utmärkt. En hundras som jag själv inte tänkt på! Sedan att folk om och om igen föreslår kortbenta raser när jag vet att min kollega springer hyffsat snabbt och länge blir ju lite tjatigt.
Jag har själv haft en Papillon och den hade jag inte med när jag joggade som mest ca 3-4 mil per vecka.

Men i början skrev du "jogga lagom", nu är det ett par mil i veckan (vilket fortfarande inte är ett bekymmer för de flesta kortbeningar), nu är det dessutom fort och du jämför med dig själv som joggade 3-4 mil. Du svarar inte på en enda annan fråga, annat än att hunden inte får vara stojjig och kommer "rastas som vanligt". Vad exakt för svar förväntar du dig att få när du ger oss noll att gå efter?

Igen; grupp 9. Sällskapshundar, med undantag av papillon, pudel och säkert något mer om mental stimulans inte kommer erbjudas. Alternativt mindre vinthund om det finns inhägnat område där den får sträcka ut regelbundet.

Springel spaniel är större, stojiga och nöjer sig inte med rastning och joggingturer.

Jag skriver lite kortfattat för jag vill inte hänga ut min bekant men det är nog mest han som kommer att hantera hunden. Frun kommer nog mest att ha hunden som sällskap i så fall. Men det är möjligt att en Springer spaniel är för mycket hund, det är ju trots allt en jakthund.

Tack för alla förslag!

Jag skriver lite kortfattat för jag vill inte hänga ut min bekant men det är nog mest han som kommer att hantera hunden. Frun kommer nog mest att ha hunden som sällskap i så fall. Men det är möjligt att en Springer spaniel är för mycket hund, det är ju trots allt en jakthund.

Tack för alla förslag!

"Hänga ut" genom att fråga efter önskad storlek, päls och aktivering utöver jogging? Det är ju hund vi diskuterar, inte din bekanta. Hursom, lycka till.

Tibetansk terrier verkar vara en vettig hund, trodde först det var en terrier med det beryktade "terrierhumöret" men det verkar inte vara en riktig terrier, så den verkar ha ett mildare humör.

Papillon har jag haft själv det är den absolut undre gränsen. Hunden ska med lätthet kunna hänga med på milrundor ett par gånger i veckan så alltför kortbenta raser går bort. Tänkte själv en Springer spaniel men de verkar ha problem med höfterna?

Fast Papillon må vara små. Men de har ju en atletisk byggnad.
Mina har som sagt varit med när jag kutat milen flera ggr/v. Jag sprang offroad i stort sett jämt. Och jag håller rätt högt tempo.
När vi ridit ut 2 h i alla gångarter var hästarna rätt trötta. Medan Pappisarna kunde hitta någon boll på stallplanen och försöka få en att kasta.

Jag jobbar ju med hästar. Så mina har varit med heldagar i stall. Man går rätt mkt då. Plus att de var med på ridturer, ibland kutade de med även om man red dressyrpass och löprundorna ovan.

Så att de inte skulle orka de där små löpturerna känns i min värld absurt.
Det är ju en atletisk ras.

@Elementary
Papillon kan utan tvekan hänga med på långa joggingturer. Väninnans springer milen lösa i skogen med hennes mallar (alltså väninnan springer milen- hundarna avsevärt mycket mer).

tror till och med min sealyhamterrier hade fixat att va en bra joggarkompis och då brukar jag ändå undvika att rekommendera den till folk som vill ha med dom i stallet eftersom det inte är någon superkvick liten hund (som en papillion är tex) men det handlar inte om varken ork eller hälsa utan att dom inte är byggda för snabbhet. Men i normal jogg takt hade den säkert hängt på, jag har haft en hund i ungefär samma format innan och jag kunde cykla med honom utan problem även om det inte blev supersnabbt så är det ju inte många hundar som är i så dålig form att dom blir trötta av medel motion.
När jag hade häst fanns det en cairn i stallet som hängde med på ridturerna. Hon kom efter under galopperna men var snabbt ikapp när vi skrittade. Vi väntade bara in om vi skulle ut på trafikerad väg, för då skulle hon gå fot vid mattes häst. Annars såg hon själv till att komma ifatt. Mycket god lydnad och kondis på den cairnen och alltid jätteglad när det vankades uteritt. Så jag tror också definitivt att en selyham skulle fixa att jogga.

Det kan väl inte bara vara den jag känner som är rätt stojig och rätt mycket hund?

Av de vi har haft så kloka hundar som vill göra rätt men som lätt blir flamsig och som inte är direkt lätta att trötta ut med bara motion.

Utöver det så ska ju pälsen fixas med och dom har lätt för att få problem med öronen, våran senaste hade stora problem :yuck:

Ja men jag har ju sagt att Papillon nog kan funka.
Jag är lite osäker på hur mycket springande det blir det är därför jag är lite svävande. Personen i fråga är nyfrälst på det där med löpning och jag misstänker att det kan bli ganska mycket. Han har hittat meningen med livet typ.

@Elementary

Alltså förlåt men 3-4 mil i veckan är ju verkligen ingenting. Din hund kanske var ovanligt lat? Eller ngt..
För mig är det där bara fördomar. Flertalet sällskapsraser kan springa bra mycket mer än de allra flesta människor utan problem. Men om personen är så orolig över just kortbenta hundar finns ju papillon, löwchen och pudel. Skulle säga att de utan problem orkar med 5-10 mil i veckan.

Springer spaniels är definitivt inte bra för handikappade. De ska fram först och välter allt som kommer i mellan. Väldigt egoistiska. Om man vet med sig att man klarar av en sån hund så fine, men annars är det inte att rekommendera.

@linbana
Det är väl framför allt de kortbenta jag är lite skeptisk mot. De ska ju helst inte få förslitningsskador av springandet. Likaså är jag skeptisk mot tyngre hundar som tex labradorer, fast det finns väl en jaktvariant som är lite lättare.

@linbana
Det är väl framför allt de kortbenta jag är lite skeptisk mot. De ska ju helst inte få förslitningsskador av springandet. Likaså är jag skeptisk mot tyngre hundar som tex labradorer, fast det finns väl en jaktvariant som är lite lättare.

Vare sig terriers, västgötar eller jaktavlade taxar får förslitningsskador av att jogga i samma takt som en människa, eller snabbare för den delen. De enda hundarna som verkligen inte skulle palla är kortnosarna.
Sedan finns det naturligtvis raser som är Ovilliga eller för välpälsade för att ränna runt mitt i sommaren, men att tro att små hundar inte hänger med i mänskligt tempo är bara stolligt. ^^

Jaktlabbe känns absolut inte rätt om aktiveringsnivån är jogging och vardagsmotion. Det är en arbetshund.

Springer spaniels är definitivt inte bra för handikappade. De ska fram först och välter allt som kommer i mellan. Väldigt egoistiska. Om man vet med sig att man klarar av en sån hund så fine, men annars är det inte att rekommendera.
O_o Vad har du träffat på för Eng springer spaniels? Vi har haft en tidigare, svägerskan med familj har haft två och jag har umgåtts med många. Snarare mjuka hundar men med aktivitets behov. Vår Spinger spaniel höll sig alltid nära våra barn och fungerade som stöd när de lärde sig gå. Barnen kunde ramla över honom när han sov och han lyfte bara på huvudet och tittade på dem så att de var okej. Svärfar gick med honom som valp, med rullator, utan några som helst problem.
Men han var väl aktiverad, jagade och tävlade i agility med bra resultat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 992
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar