Vilken hund passar en joggare?

fejko

Trådstartare
Personen i fråga joggar lite lagom. Frun i huset är handikappad så det får inte vara en alltför stojjig hund.

...valfri sällskapshund?
Att man joggar säger cirka noll om vad man borde ha för hund.

Tidigare erfarenhet? Krav på päls? Aktivering utöver jogging? Särskilda storleksönskemål? Vad innebär "lite lagom"? Etc etc.

På vilket sätt ska hunden följa med och jogga? Lös eller i koppel (eller drag typ canicross)? Ska den inte vara lös utan i vanligt koppel tänker jag att en vinthund kanske passar (jag kan dock inget om vinthundar, så ta mitt råd med en nypa salt, och ni som har vinthund kan ju få rätta mig) ;). De whippet jag träffat verkar väldigt mjuka och försiktiga inomhus (har dock inte träffat någon annan vinthund än whippet, så inte säkert att de är lika lugna), men gissar att de gillar att springa ute med tanke på att de tävlar hundkapplöpning... Vet dock iof inte om de är nöjda med bara jogga, de kanske behöver få springa av sig rejält också... Detta kan säkert någon annan svara på. Men den typen av hund var min första tanke om man vill ha en hund som kan följa med ut och jogga, som ska vara lugn inne och som inte behöver lika mycket mental aktivering utan mer fysisk motion :)

Personen i fråga joggar lite lagom. Frun i huset är handikappad så det får inte vara en alltför stojjig hund.

Beror hur fort och långt personen joggar. Lunka fram i strax över gåfart eller 4minuters tempo? Nån kilometer eller flera mil?

Generellt alla raser som inte är alltför små (ex chihuahua), alltför tunga (ex sankt bernad), alltför trubbnosiga (ex mops) eller alltför konstig exteriör i övrigt (ex american bully), klarar fysiskt av "vanlig" jogging om man inte är amatörelit/elit löpare.

@FrauleinLeo

Jag gissar att en mops inte är någon bra joggarhund, men jag kanske ha fel?

Det beror ju på, hävdar jag fortfarande. Jag vet inte vad som menas med "jogga lagom". Om allt personen vill göra är att jogga med hunden finns det lämpliga sällskapshundar för det i grupp 9. Vinthund kan säkert passa också, som föreslagits, om hunden får sträcka ut i inhägnat område regelbundet.

(Även om jag vill påpeka att alla hundar förtjänar mental aktivering också)

Säg att han springer ca 5 km tre gånger i veckan. Men frun är handikappad så det måste vara en lugn hund.

Men alltså, sen då? Vad kommer hunden få göra de andra dagarna? Har de inga preferenser gällande storlek, päls etc?

Man kan liksom inte bara gå efter att hunden ska vara joggingkompis.

Säg att han springer ca 5 km tre gånger i veckan. Men frun är handikappad så det måste vara en lugn hund.
Visserligen inte hundmänniska. Men 5 km 3 ggr i veckan är inte mycket för någon hund så länge det är ett tempo den kan hänga med i.
Är det lite aktivering utöver det skulle jag rekommendera en soffliggare som håller matte sällskap medans husse är ute å joggar.

Kan en sådan liten hund verkligen hänga med i ett normalt löpartempo?
Det kan nog bli upp mot milen ibland också.

Om den får annan motion också och någon tankenöt kan Papillon passa fint.
De tål både lugn och vila och rätt rejäla träningspass.

Mina är med på ridturer i alla gångarter, när jag sprungit milen etc.
och de är lugna och utan stress om jag är sjuk tex.

Det är enkla hundar som är väldigt sociala mot sin familj och vill göra rätt sas.

.. och vill man kunna börja jogga lite sådär på stört kan det vara värt att se sig om efter vuxna omplaceringar av olika raser, anars dröjer det ju innan valpen kan hänga med ut och temperamentet kan vara lite knepigt att förutsäga.

Jag tänkte också på pappis, eller kanske någon av de mindre sällskapsspetsarna. Man får se över temperaturen när man väljer att jogga om somrarna bara.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 840
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 994
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 469
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar