Vilken gångart?

Kookaburra

Trådstartare
f622e03ae7a03ab3bae02210.L.jpg


Kan ni lista ut vilken gångart? Känner mig helt vilse... Visst är det så att hb hf benparet är i luften! Vä fram på väg ner?
Nån slags galopp?
Ryttaren ser ju inte ut att sitta i en Vä galoppfattning? Är det något slags g byte?

Vad ÄR det som händer på bildn?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken gångart?

Hö galopp utan sväv? Fyrtakt där fram kommer före bak?
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken gångart?

Jag tycker det ser ut som förvänd galopp, alltså höger galopp. Vänster bak är i marken, vänster fram + höger bak ser ut att vara på väg ner o höger fram är "mest" i luften sas. Men det är ju klurigt att bara se på en bild :)
 
Sv: Vilken gångart?

:rofl::rofl::rofl:

Jag skulle tippa på förvänd höger galopp, men galoppen är markbunden och hästen är inte uppe med manken så det blir typ noll svävmoment.
 
Sv: Vilken gångart?

Ja, din bild visar nog samma 'gångart'. Där känner jag dock lite mer igen mig, travargaloppen så där lite stolpigt lång o skön :D
 
Sv: Vilken gångart?

KL mig själv...

Ju mer jag söker efter classical, och klassisk osv, så många konstiga bilder jag får upp!

...
Inte för att jag på nåt sätt tror att jag är bättre, men denna bilden är ju oxå lite lustig... Kommer från framsidan på en dvd från en serie som heter classical seat. OBS! Min understrykning.

DVD- The Classical Seat - Perfect Laterals Trilogy (PAL Format)
sylvia_loch_perfect_laterals_trilogy1.jpg


Och som jag förstår det så är SL ganska stor o erkänd? Finns flera bilder på SL's hemsida som jag funderar över varför de är valda, och sen texten de hör till blir så motsägelsefullt.

Jag vill inte vara en gnällig en, jag bara kom på mig själv att börja syna omslagen på olika litteratur om klassisk ridning, och blev så förvånad.
 
Sv: Vilken gångart?

Jag tycker det ser ut som förvänd galopp, alltså höger galopp. Vänster bak är i marken, vänster fram + höger bak ser ut att vara på väg ner o höger fram är "mest" i luften sas. Men det är ju klurigt att bara se på en bild :)
Kanske ett försök till förvänd, men ett väldigt avigt sådant i mitt tycke. Speciellt på framsidan av en bok.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken gångart?

Håller med att att det ser ut som ett försök till förvänd galopp:crazy:
Skulle aldrug heller köpa boken! Skulle inte ens ta emot den om nån gav den till mig:angel:D
 
Sv: Vilken gångart?

Ja, SL är ju lite motsägelsefull i det att hon har skrivit en hel del alldeles underbara, användbara och inspirerande böcker - men sen ser det kanske tyvärr inte så imponerande ut i praktiken.

Jag skulle absolut inte vilja vara utan hennes Dressage in Lightness eller Dressage - The Art of Classical Riding i bokhyllan och jag är glad att jag har haft förmånen att få träffa henne. Hon har också spelat en viktig roll för att främja hästvänlig ridning, inte bara i England som inte ska underskattas.

Men nej, när jag drömmer om hur jag vill kunna rida är det inte henne jag ser framför mig.
 
Sv: Vilken gångart?

Jag tror bilden förespråkar just "from the beginning" ;)

Min spontana tanke är en häst som travar med bakbenen och galopperar med frambenen, men så har jag kanske en synskada efter alla felridna travare jag ridit? :angel:
 
Sv: Vilken gångart?

Ja, det står ju mycket bra grejer... Men så är bilderna så 'fel'... Synd. Men bra att hon förändrat mycket i england. Där finns en hel del skit-ridning faktiskt... Precis som överallt skulle jag gissa:D

Seasalt: Så tänkte jag oxå först, men sen ångrade jag mig, för sådär skall det ju verkligen inte se ut in the beginning :confused: ... Då ska ju hästen 'röra på sig' så den tanken gick bort. Då är ju faktiskt connemaras bild mycket bättre, tycker jag. Det ser ut som att den som rider känner att den är mycket avancerad och tänker att den rider samlat. :D
 
Sv: Vilken gångart?

Korrigering: Det är The Classical Rider och inte Dressage in Lightness som är min favorit.
 
Sv: Vilken gångart?

Alltså, det är inte lätt att fylla en hel instruktionsbok med bra exempel på hur saker och ting ska se ut. Det är svårt nog att göra rätt och ännu svårare att få bra bilder i exakt rätt ögonblick.

Men när man väljer en bild till framsidan av en bok om klassisk dressyr där ryttaren har glapp i alla tyglar utom ena stångtygeln på en häst som har kandar fast den inte ens går i lättklassform så undrar man ju lite hur det står till med kunskaperna?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 237
Senast: MML
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp