Vilken gångart?

Sv: Vilken gångart?

KL

Även om bilden på förstasidan väcker frågor så skulle jag ändå aldrig döma en bok efter dess omslag. Det kan finnas mycket bra i den trots att omslagsbilden är illa vald. ("döm inte hunden efter håret")
 
Sv: Vilken gångart?

KL

Även om bilden på förstasidan väcker frågor så skulle jag ändå aldrig döma en bok efter dess omslag. Det kan finnas mycket bra i den trots att omslagsbilden är illa vald. ("döm inte hunden efter håret")

Fast jo, en sån här bok skulle jag nog döma efter omslaget. Om författaren tycker att det är en bild som representerar dennes träning, filosofi och målbild är det inte en tränare jag vill ta inspiration från. Hade det varit en skönlitterär bok med ett "fult" omslag håller jag med dig, men inte när bilden på omslaget kan antas ha med bokens innehåll att göra. Men alla är vi olika :)
 
Sv: Vilken gångart?

Jag måste säga att jag faktiskt har lite svårt att avgöra på bilden vilket benpar som är vilket. För från knäet och neråt så ser det nästan ut som att benen byter plats. :D Dvs jag undrar om det är bilden som luras och att det man tror är det inre benet i själva verket är det yttre?
 
Sv: Vilken gångart?

Ja, lurig är bilden. Tur är ju nu att den har framskydd, så man får väl hoppas att dom inte är satta 'baklänges' på hästen. Där får vi ju svaret på vilket framben som e vilket.
 
Sv: Vilken gångart?

Fast jo, en sån här bok skulle jag nog döma efter omslaget. Om författaren tycker att det är en bild som representerar dennes träning, filosofi och målbild är det inte en tränare jag vill ta inspiration från. Hade det varit en skönlitterär bok med ett "fult" omslag håller jag med dig, men inte när bilden på omslaget kan antas ha med bokens innehåll att göra. Men alla är vi olika :)

Om författaren godkänt omslagsbilden, ja. Det är långt ifrån alltid författaren har något att säga till om vad gäller omslagets bild, text eller typografi...eller ens bokens titel. Det kan vara förlagets marknadsavdelning som valt ut bilden.
 
Sv: Vilken gångart?

Jag tycker det står en del intressant i hennes böcker. Jag har inte hunnit lusläsa dem. Men jag har läst en hel del i dem. Dock håller jag med om att bilderna är mkt illa valda.
Givetvis är det väl så att man inte alltid lyckas bli klockren på alla stillbilder ridande. Men som bok-framsida så borde man väl absolut välja en representativ bild, en av de bästa!
Och jag kan även tycka att om jag då inte lyckades prestera de där suveräna ridbilderna så hade man ju hellre ritat en helkorrekt bild eller ngt. Kanske gjort som en del andra och ta hjälp av toppryttare på bilderna.

Jag hade INTE köpt den där boken baserat på framsidan. Och där kan man ju vinna många kunder, per bra presentation. Gör man böcker får man ju anta att man vill nå ut med sitt budskap och inte bara vill jobba så man har råd med dagen och hjälpa ett fåtal nära sig..

Jag tycker ryttaren sitter märkligt och formen på hästen är aptrist. Vore det en bok i "allmänt hästtjolahopp" där man skriver att "detta är en sadel", "den här ryttaren hoppar och den här rider dressyr" på en väldigt basic nivå hade jag kunnat köpa att man tog den. Men inte som förstasides-reklam för en bok om DRESSYR.
 
Sv: Vilken gångart?

Fast jo, en sån här bok skulle jag nog döma efter omslaget. Om författaren tycker att det är en bild som representerar dennes träning, filosofi och målbild är det inte en tränare jag vill ta inspiration från. Hade det varit en skönlitterär bok med ett "fult" omslag håller jag med dig, men inte när bilden på omslaget kan antas ha med bokens innehåll att göra. Men alla är vi olika :)

Ja vi ser väl olika på det helt enkelt. Även om författaren valt en dålig bild som omslagsbild så kan det i min värld lika gärna betyda att denne gjort en dåligt val, men att bilden kanske inte alls representerar vad som står inne i boken eller dennes ridning. Det skulle jag vilja ta reda på om ämnet intresserar mig.
 
Sv: Vilken gångart?

Hehe, det blir nästan lite komiskt. Jag tycker det ser ut som om den skyggar undan för något faktiskt.
 
Sv: Vilken gångart?

Antagligen för hur hon sitter?

Jag kom på det!
"Känner du igen dig? Har du samma problem som ryttaren på bilden? Läs boken!!"

Hade detta stått på framsidan av boken så kanske fler faktiskt skulle bläddra igenom den. För alla har vi säkert suttit där framåtlutade i galoppen och trott att vi "hjälper" hästen :D.

I know I did once...
 
Sv: Vilken gångart?

f622e03ae7a03ab3bae02210.L.jpg


Kan ni lista ut vilken gångart? Känner mig helt vilse... Visst är det så att hb hf benparet är i luften! Vä fram på väg ner?
Nån slags galopp?
Ryttaren ser ju inte ut att sitta i en Vä galoppfattning? Är det något slags g byte?

Vad ÄR det som händer på bildn?
Hur lätt som helst att se. höger galopp.

Vf o hb kommer att sättas ner samtidigt o sist hf.= galopp.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken gångart?

haha vilken gräslig bild :D Jag skulle iaf säga att det är en klassisk passartad höger galopp =)
 
Sv: Vilken gångart?

Men titta på typen av häst. ingen gångartshäst precis o rider man "dressyr" på pelham...:confused:
 
Sv: Vilken gångart?

Höger (förvänd) galopp med en helt vanlig ryttare i viss obalans.

Var har du hittat boken?
 
Sv: Vilken gångart?

Antagligen för hur hon sitter?

Jupp

Välkommen till världen av förvirring. Man kan titta på alla böcker och videos och undra hur tänkte de nu?

vad tittar de på

Jag tror de tyckte den hästen gick i så fin uppförsbacke ;)

Det finns miljontals exempel

bok_dressyrskola.jpg


Min tränare sa att hon inte var så imponerad med tanke på hur den släpar benen i sanden.

Men som sagt det finns överallt. Det är så många saker att titta på om en häst rör sig rätt, inte lätt att ha alla i åtanke

Men takten är ju a och o, och visst är den framtung och ja du vet varför.
Bra att jag inte längre behövs.

Men det jag skulle säga är

Grattis - kul att ha rätt om folk. Nöjd med att jag har försvarat dig :cool:
 
Sv: Vilken gångart?

KL*
Min första tanke var;
Hästen behöver banta...
Ryttarinnan på bilden skulle behöva sätta upp sitt hår...
En säkerligen väldigt missvisande bild mot bokens innehåll...
 
Sv: Vilken gångart?

KL*
Min första tanke var;
Ryttarinnan på bilden skulle behöva sätta upp sitt hår...
QUOTE]

Öh, vad menar du nu?
Visserligen har inte ryttaren någon fantastiskt frisyr (nu när du påpekar det) men vad har det med ridkunskap att göra??

Tycker för övrigt inte att bilden är lyckad utifrån hur hästen ser ut, men att kommentera ryttarens hår?

Det ser ut att vara en bok mer avsedd för fritidsryttaren än tävlingsryttaren (tänker på hästens brist på gång, ryttarens fritidsbetonade klädsel, i mina ögon konstig betsling).
 
Sv: Vilken gångart?

Skrev bara vad min första tanke var...

och Jag är en person som tycker det ser otroligt ovårdat, oseriöst och tråkigt ut när håret är lite så där himpa-vimpa under hjälmen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 237
Senast: MML
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp